שוק הרכב בישראל עובר את אחת התקופות המאתגרות ביותר שלו כנראה עוד מקום המדינה. מצד אחד יש לנו שפע של דגמים שהולך וגדל מיום ליום, במיוחד בתחום של הינע אלטרנטיבי – ומהצד השני, מחירי דלק מאמירים דוחפים את בעלי הרכבים יותר ויותר לניסיונות רבים ככל האפשר להגמל מדלק. מי שיכול (הן פיננסית והן ביורוקרטית – בכל הקשור לעמדת טעינה) רוכש רכב חשמלי, או רכב פלאג אין, ומי שאין באפשרותו להתקין עמדת טעינה צמודה, ומעדיף לא להתאמץ בכדי לדאוג לטעינה לרכב חשמלי במצב כזה, נותר עם האופציה החסכונית ביותר – זהו רכב היברידי.
אם אתם רוצים להבין בהרחבה מה היא בעצם הטכנולוגיה ההיברידית, נמליץ לכם לעיין במדריך לרכב היברידי. לצורך המדריך הנוכחי, נסביר בקצרה למי שרוצה לרענן, או למי שהנושא חדש לו: רכב היברידי, כמשתמע משמו, משלב בין שתי טכנולוגיות הינע – בנזין וחשמל. מנוע בנזין, אשר מכוייל בדרך כלל על הצד החסכוני יותר, עובד באופן משולב לצד מערכת חשמלית "קומפלט" לה סוללה בגדלים שיכולים לנוע בין 0 נקודה משהו קוט"ש (כמו בטויוטה יאריס קרוס הייבריד – שם הסוללה מגיעה בגודל 0.76 קוט"ש), עד לגדלים של קוט"ש וחצי בקירוב (כמו במקרה של היונדאי קונה הייבריד).
להחרבה בנושא קוט"ש, קילו וואט ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
טויוטה פריוס – אחת ההיברידיות החסכוניות והמוכרות כיום בשוק בישראל ובעולם
המערכת ההיברידית מאפשרת הנעה של הרכב למרחקים קצרים, ונועדה להכנס לפעולה במקומות בהם מנוע הבנזין יהיה הכי פחות יעיל – תאוצות. כך, רכב היברידי יתעדף כמעט תמיד ביציאה מהמקום את המערכת החשמלית, ומנוע הבנזין יכנס לפעולה רק לאחר גמר החשמל בסוללה ההיברידית, או כאשר הרכב הגיע למהירות מסויימת – אשר נקבעה מראש – במסגרתה מנוע הבנזין נכנס לפעולה. חוקיות זו כמובן משתנה בין יצרן וליצרן, בין רכב לרכב ואף בין רכבים זהים משנתונים שונים.
במדריך זה, נסקור מספר דרכים שיאפשרו חסכון בדלק – חלקן, עם דגש קונקרטי לרכבים היברידיים, וחלקן רלוונטיות לכלל הציבור. אף אחת מהדרכים האלו לא תיצור פער חיובי של 50% בצריכת הדלק בין לילה, אך חשוב לזכור כי הקפדה והתמדה הם מילות המפתח, והקפדה על הדרכים האלו לצד התמדה בהן יכולה בהחלט ליצור שיפור בצריכת הדלק. מדריך זה יעבור מהטיפים הרלוונטיים ביותר לבעלי היברידיות עד לטיפים הכלליים לכל בעלי הרכבים – כאשר הראשון הוא הכי רלוונטי להיברידיות בעוד האחרון הכי תקף לכולם.
1. הכירו את הרכב שלכם
הטכנולוגיה ההיברידית אומנם ניתנת להכללה, באופן מאוד גס, אך כפי שציינו לעיל – ישנם הבדלים נרחבים בין רכב לרכב, לעיתים אפילו בין רכבים זהים משנתונים שונים. האם הרכב ההיברידי שלכם הוא בעל "מערכת היברידית קלה" אשר מאפשרת בעיקר להשתמש במיזוג האוויר ולא יוצרת חיסכון משמעותי בחשמל, או שמדובר בהיברידי "פרופר"? האם לרכב שלכם יש כפתור EV שמאפשר נסיעה על חשמל בלבד? כיצד הרגשת הנהיגה ברכב משתנה כאשר אתם מדליקים מיזוג?
ההיכרות עם הרכב היא כנראה החלק החשוב והמורכב ביותר במדריך זה. כוונתנו במשמעות המונח "היכרות עם הרכב" היא, למשל: עד איזה מהירות הוא יודע לנסוע על חשמל בלבד? לאיזה מרחק? האם יש מצבי נהיגה שניתנים להגדרה, ואם כן – על איזה מצב אתם מבצעים את מרבית הנסיעות שלכם? חלק משמעותי מאוד בחיסכון בדלק נוגע ליכולת שלכם להבין מתי ואיך הרכב יודע להתנהג בצורה החסכונית ביותר. כך למשל, אם אתם גרים ברחוב צר ולרכב יש אפשרות נהיגה על חשמל בלבד – ניתן להפעיל את המצב הזה בכניסה לרחוב, בו ממילא נדרשת עפ"י חוק מהירות נמוכה מאוד, ולגלוש לתוכו או החוצה ממנו ללא טיפת דלק. הדוגמא הספציפית הזאת מתייחסת לתסריט מאוד נקודתי – אך ניתן לבנות ממנה מגוון אדיר של תרחישי חסכון.
2. רגנרציה – ידידתו הטובה ביותר של חסכן הדלק
כל רכב היברידי באשר הוא מצוייד במערכת בלימה רגנטיבית. מערכת זו מאפשרת אחזור של חלק מסויים מתנועת הרכב כחשמל ישירות בחזרה לתוך הסוללה, והיא נכנסת לפעולה במרבית המקרים כבר ברגע בו עוזבים את דוושת התאוצה והרכב פשוט "גולש". אם באמת התמזל מזלכם, ייתכן ולרכב ההיברידי שלכם יש אפילו אפשרות של שליטה ברגנרציה – כך שניתן לקבוע את עוצמתה, ובכך להפוך את אחזור האנרגיה ליעיל יותר. אחזור אנרגיה יעיל יותר = סוללה שמתמלאת בחזרה מהר יותר = פחות צורך בשימוש במנוע הבנזין = יותר שימוש בחשמל = יותר חסכון בדלק.
כמו במקרה של הסעיף הראשון, גם כאן אין חוק אחד חד משמעי ומובהק שחל על כולם בכל מצב. שימוש ברגנרציה צריך להתבצע בהתאם למצב הנהיגה, תנאי הדרך, אופן הנסיעה וכך הלאה. כך למשל, אם אנחנו יודעים שיש לנו ירידה תלולה במרחק של 500 מטרים מהבית ממש עד לפתח החנייה שלנו, נשאף לתת לרכב לגלוש את כל הדרך הזו, תוך כדי שימוש מקסימלי ברגנרציה מבלי שזו תעצור את הרכב. כאשר נגיע, הסוללה תאגור בחזרה כמות נכבדת של חשמל, ואת הנסיעה הבאה נוכל להתחיל עם קצת פחות שימוש בדלק.
3. נהיגה רגועה יותר תהיה חסכונית יותר בדלק – במיוחד ברכב היברידי
כפי שציינו בתחילת המדריך, וכמקובל עם מערכות חשמליות בעולם הרכב (הן רכבים חשמליים והן פלאג אין והייבריד) – מערכות אלו יעילות במיוחד ביציאה מהמקום, במהירות איטית ובהגעה למהירות מסויימת. כלל אצבע כאן הוא – עדינות עם הרכב תהפוך בתורה ליותר שימוש בחשמל בזמן הנסיעה, וזה בתורו יצמצם את צריכת הדלק.
וכמו בכל סוג אחר של רכב – התחרעות תיצור צריכת דלק גבוהה יותר. על כן, ככל שתקפידו להתנהל בצורה רגועה ועדינה יותר עם הרכב, כך צריכת הדלק שלכם תהיה טובה יותר. זה רלוונטי כמובן לכל כלי רכב באשר הוא, אך ברכבים היברידיים – שימוש לא נכון במערכת פשוט מנטרל את הייתרונות שלה. כך למשל, אם אתם יוצאים מרמזור – יש לכם כמובן את האפשרות של ללחוץ לחיצה הגונה על דוושת התאוצה, ולצאת מהמקום בזריזות יתרה, אך יש לכם גם האפשרות של לפעול בהתאם לסעיף 1 במדריך – ולהשתמש בהיכרות שלכם עם הרכב בכדי לדעת מתי בדיוק הוא נוסע על חשמל – ובכך לצאת מהרמזור בשימוש בחשמל בלבד עד להגעה למהירות הרלוונטית בה מנוע הבנזין יכנס לפעולה. נכון, 20 מטרים של נסיעה על חשמל לא יחסכו הרבה, אבל יציאה מ-90% מהרמזורים האדומים באופן הזה תצטבר לשימוש נרחב בחשמל, ולהרבה דלק שנחסך.
4. מיזוג אוויר – הוא מצריך אנרגיה גם ברכב היברידי, ואפשר לצמצם במקצת את השימוש בו
המזגן הוא אחד מצרכני האנרגיה הכי גדולים ברכב. אף על פי שברכב היברידי יש לנו את כלל המערכת החשמלית שעוזרת לנו, מערכת מיזוג האוויר ברכבים אלו עושה שימוש קודם כל בחשמל של הסוללה, ואז מתחילה להשתמש במנוע הבנזין. כתוצאה מכך, צריכת החשמל של רכב בו מערכת המיזוג עובדת תגדל – וגם צריכת הדלק תגדל בתורה.
יחד עם זאת, גם כאן – ניתן לעיתים להצליח ולצמצם את השימוש. נכון, הקיץ הישראלי ברוטאלי במידת החום שלו, ואין ספק שבמהלך יום עבודה אין ברירה אלא לנסוע עם מיזוג אוויר – אבל אפשר בהחלט לצמצם, ולו במעט את השימוש בו – וכפי שלמדנו כבר בנקודה זו, כל צמצום מועט, שמוכפל בעשרות או מאות שעות נהיגה – יכול להפוך לצריכת דלק טובה יותר.
הדרך לעשות זאת מאוד פשוטה – נכנסתם לרכב כשזה עמד כל היום בשמש הקופחת? פתחו את כל החלונות, וסעו 5 דקות כך – ללא מיזוג. כאשר אין את העומס של המזגן על המערכת ההיברידית, זו תתפקד בצורה יעילה יותר, ובמקביל – הנסיעה עם החלונות הפתוחים תאוורר את האוויר החם במיוחד ותחליף אותו באוויר חם אחר מבחוץ, אבל קצת פחות. אחרי פרק הזמן הזה, אפשר יהיה להדליק את המזגן על עוצמה נמוכה יותר – ובכך לחסוך עוד קצת אנרגיה. כאמור – פעם או פעמיים של שימוש לא יתנו יותר מידי הבדל בצריכת הדלק, אך עקביות והתמדה – כן.
שימו לב למיזוג האוויר והשתמשו בו בחוכמה
5. צמיגים – הכירו אותם, בצעו סקר שוק לפני החלפה – ותמיד תמיד תמיד תקפידו על לחץ אוויר נכון
הדרך הציורית ביותר להגדיר את צמיגי הרכב היא פשוט כנעליים שלו. כשאנחנו נועלים נעליים שאינן נוחות או מתאימות לנו זה ישפיע עלינו מאוד, ולמרות שקצת קשה להגיע למצב שהולבשו על הרכב שלכם צמיגים לא מתאימים – קל מאוד להגיע למצב שמזניחים את תחזוקת הצמיגים, וכתוצאה מכך – אלו פוגעים בצריכת הדלק של הרכב. במילים אחרות – אי הקפדה על מילוי אוויר בצמיגים, יכול להשפיע על צריכת הדלק באופן שלילי (ולעיתים אפילו באופן שלילי במיוחד).
בהתחשב בכך שצמיגים יכולים להחזיק עשרות אלפי קילומטרים, והחלפה שלהם היא לא משהו שמתבצע בשגרה, נתחיל מההקפדה על מילוי אוויר בצמיגים לפי הוראות היצרן. הוראות אלו ניתן למצוא בספר הרכב, על מדבקה שנמצאת במפתן דלת הנהג, או בגוגל עצמו. חלק מהיצרניות מציינות את לחץ האוויר ביחידת מדידה bar וחלק מציינות ב-PSI, ובכל קומפרסור מילוי אוויר בתחנת דלק ניתן לשנות את יחידת המידה לנדרש.
את מילוי האוויר רצוי מאוד לבצע לאחר עמידה ממשוכת – למשל, אחרי לילה שהרכב עמד. רצוי להמנע ממילוי לאחר נסיעה ממושכת, אז הצמיגים חמים – האוויר בתוכם מתחמם ומתרחב – וכך עלול להיות מצב של מילוי לא מדוייק לחלוטין של אוויר. בדקו על הוראות היצרן מה הוא לחץ האוויר המומלץ לנסוע או שניים, מה הוא לחץ האוויר המומלץ לרכב מלא (4 נוסעים ומזוודות), ומלאו בהתאם לתנאי הנסיעה שלכם. מומלץ להקפיד על מילוי אוויר בצמיגים אחת לשבוע.
החלק הנוסף, והקצת פחות נפוץ הוא בחירת הצמיגים כאשר הגיע העת להחלפה. מרביתנו לא מתעמקים בזה, אך שווה לגשת לאיש מקצוע בתחום ולהתייעץ איתו לגבי איזה צמיגים מידיעתו יהיו בעלי פוטנציאל נרחב יותר לחסכון. כך למשל, צמיג "שקט" עשוי להיות מעט פחות חסכוני בדלק, ולמרות שמדובר בפער זניח בנסיעה בודדת – ייתכן שלאורח חייו של הצמיג תכונה זו תשפיע לרעה על צריכת הדלק, וצמיג "פחות שקט" יהיה יותר חסכוני לאורך חייו, גם במחיר של פגיעה מזערית באיכות החיים בנסיעה ברכב.
גם לצמיגים השפעה על צריכת הדלק
6. השתדלו לתדלק בשעות קרות יותר, כאשר שעות הלילה המאוחרות או שעות הבוקר המוקדמות הן המומלצות ביותר
דלק מתעבו מתאדה, וככל נוזל אחר גםלו תכונות פיזיקליות מסויימות – בינהן, התרחבות כאשר הוא חם. תחנות הדלק לא מוסתרות בדרך כלל תחת מעטה כפרי ירקרק, והן עומדות חשופות בשמש הקופחת – מה שמחמם את כל מה שבנמצא, גם את הדלק שנמצא במיכלים תת קרקעיים (שגם הם עצמם מתחממים כתוצאה מהחום של פני הקרקע).
הקפדה על תדלוק בשעות קרירות, הן למשל אמצע הלילה, או שעות הבוקר המוקדמות, תאפשר פחות אידוי ויותר דלק שנכנס למיכל, פחות או יותר באותו מחיר של התדלוק. מדובר על פערים זעירים יחסית – אבל כמו עם כל אחד מהטיפים האחרים שנתנו במדריך זה – גם כאן, ככל שתקפידו על כך יותר, כך החיסכון ילך ויצטבר לאורך זמן.
7. חפשו את התחנות הזולות יותר במקום מגוריכם – אבל תמיד שמרו את הקבלה!
לא מעטים מהקוראים התברכו במגורים באזורים שופעים בתחנות דלק. לעיתים קרובות, חלק קטן מתחנות דלק אלו נמצאות בפאתי העיר, באזורים חקלאיים נידחים או בכל מקום אחר שבו הנדל"ן זול יותר, והנהג צריך "להתאמץ" קצת יותר בכדי להגיע אליהן. הפרס – הדלק זול יותר. יכול להיות שמדובר על פער של אגורות בודדות לליטר, ויכול להיות שאפילו כמה עשרות אגורות לליטר – אך הפער קיים, וכבר כאן – רצוי ומומלץ לחקור את אזור המגורים, או אזור הנסיעה היום יומי, בכדי לאתר תחנות דלק שבהן ניתן לתדלק במחיר נמוך יותר.
יחד עם זאת, כלל אצבע מומלץ ביותר בתחנות הזולות – הקפידו תמיד להקליד את מספר הרכב ולקחת אתכם קבלה כהוכחה לתדלוק. מדובר בכלל זהירות שרצוי להקפיד עליו במקרים אלו, לכל מקרה קיצון במסגרתו אתם נופלים בטעות על תחנה שמהלה דלק. מדובר בעבירה פלילית, ובמידה וחלילה וחס אכן נפלתם על תחנה כזו – הקבלה היא הדרך שלכם לקבל פיצוי מהיר מהתחנה על כל נזק שעלול להגרם. ההמלצה על שמירת הקבלות עם מספר הרכב רלוונטית בכל מקרה בו מתדלקים, אך חשוב שבעתיים להקפיד עלייה אם מדובר בתחנה שאתם לא מכירים ולא מתדלקים בה בדרך קבע.
8. טיפולים ותחזוקה שוטפת לרכב
זה אולי הסעיף הכי פחות "אינטואטיבי" לנו בכל הנוגע לצריכת הדלק של הרכב, כי מה טיפול של פעם ב-10, 15 או 25 אלף ק"מ משפיע כבר על צריכת הדלק של הרכב? ובכן רבותי, הוא משפיע מאוד – עם דגש משמעותי על גיל הרכב: ככל שהרכב מבוגר יותר, כך לטיפולים השוטפים יש חשיבות רבה יותר. טיפולים נועדו להחליף ברכב חלקים מתבלים למינהם, ולחלק מהחלקים האלו יכולה להיות השפעה דרמטית על צריכת הדלק.
כך למשל, מצתים ישנים עלולים לגרום לתחושה שהרכב "לא סוחב" ושנדרשת לחיצה חזקה יותר על הגז – כך צריכת הדלק תעלה. פילטר דלק ישן שלא הוחלף זמן רב עלול גם הוא להעלות את צריכת הדלק, ואפילו מצבר שנמצא בסוף חייו עלול ליצור השפעה עקיפה שתוביל בתורה לצריכת דלק מוגברת. על כן, מומלץ מאוד לדאוג לטפל ברכב שלכם בהתאם להוראות היצרן במוסך שאתם מכירים וסומכים עליו, ולהקפיד על הזמנים. כאמור, ככל שהרכב מבוגר יותר – כך הנושא חשוב יותר.
בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!
יש לכם עוד טיפים לשיפור צריכת הדלק? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי