האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי תידחה ל-2026?

האם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ב-1 לינואר תתקיים כמתוכנן, או תידחה לעוד שנתיים? משרדי הממשלה והאזרחים קוראים למשרד האוצר לשקול מחדש את המיסוי. מה אנחנו יכולים לעשות כאזרחים, ומה עמדתנו בנושא?

בעבר, מדינת ישראל תמרצה רכישת רכבים חשמליים באמצעות הטלת תשלום מס רכישה מופחת על כלי רכב אלו. בעוד בעלי רכבי בנזין שילמו מס רכישה של 83% מעלות הרכב, בעלי רכבים חשמליים שילמו 20%, ורכבי פלאגאין – 35%. על פי מתווה משרד האוצר משנת 2019, בשנת 2024 המיסוי על רכישת רכב חשמלי צפוי לעלות ל-35%, והטבת המס של רכבי הפלאגאין צפויה להתבטל כליל.

במהלך מחצית השנה האחרונה, כל יבואניות הרכב כבר נערכו להעלאת המס הקרבה, וצרכנים רבים מיהרו לרכוש רכבים לקראת סוף השנה – כדי להימנע מתשלום המס המוגדל.

לפני כחודשיים פנו יבואני הרכב בישראל למשרד האוצר, בבקשה לדחות את עליית המיסוי על רכבים חשמליים. העלאת מס הקנייה צפויה להתרחש ב-1 בינואר 2024, אך נוכח המלחמה והקושי הכלכלי שנוצר בעקבותיה, ציבור האזרחים והיבואנים מבקשים לדחות את העלייה לפחות בשנה אחת. משרד האוצר לא נענה לבקשה, ונותר בעמדתו כי יש לבצע את העלאת המס כמתוכנן.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

צילום: user6702303 on Freepik
צילום: user6702303 on Freepik

משרד האנרגיה מבקש ממשרד האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי

בשבועות האחרונים גם משרד האנרגיה הצטרף לבקשה לדחייה. הנימוקים הם גם בשל המצוקה הכלכלית של אזרחי ישראל – וגם מסיבה שקשורה בכלל באיכות הסביבה. עד כה, המיסוי לא נגבה בעת רכישת רכבים חשמליים מסיבה אחת פשוטה: המדינה רוצה לעודד מעבר לשיטת תחבורה ירוקה יותר ומזהמת פחות, על מנת לסייע לישראל לעמוד ביעדיה להפחתת פליטות גזי החממה.

אחד מהיעדים של משרד האנרגיה הוא להגיע ל-20% אנרגיות מתחדשות ב-2025, ו-30% עד שנת 2030. נכון לעכשיו, מרבית החשמל בישראל אינו מיוצר מאנרגיות מתחדשות, אך מדי שנה אחוז אנרגיות אלו מכלל שיטות ייצור החשמל עולה. מעבר לרכבים חשמליים יכול לקדם יעד זה, כיוון שאין דרך שאינה מזיקה לסביבה לייצר דלק מאובנים – אך קיימות הרבה דרכים להפיק חשמל ירוק יותר (ורובן כבר נמצאות בשימוש בישראל).

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

צילום: senivpetro on Freepik
צילום: senivpetro on Freepik

גם משרד התחבורה מבקש לעצור את העלאת מס הקנייה

היום (ב', 18.12.23), גם משרד התחבורה מצטרף למשרד האנרגיה, ומבקש לדחות את עליית המס לכל הפחות לשנת 2026.

שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה שהמאבק ביוקר המחיה הוא אחד היעדים החשובים שהציבה ממשלת ישראל, בעיקר כאשר האזרחים מתמודדים עם הפגיעה הכלכלית הקשה עקב המלחמה. לדבריה, "החיסכון הנובע מרכישת רכב חשמלי מופחת מיסים ומהקיצוץ בהוצאות השימוש לאורך כל חיי הרכב, משמעותי ביותר, ובמיוחד עבור תושבי הפריפריה אשר מתאפיינים בנסועה גבוהה בשל ריחוקם הגיאוגרפי."

לדברי המשרד, עליית מחירי הרכב תפחית את האטרקטיביות שברכישת רכב חשמלי, ותגרום לעצירת המגמה החיובית של מעבר להנעה חשמלית ומזהמת פחות שנרשמה בשנים האחרונות.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוסיף כי למעבר להנעה חשמלית יש שלל יתרונות סביבתיים, ובהם הפחתת פליטת גזי חממה, מניעת מפגעי רעש ועשן ושיפור איכות האוויר במרכזי הערים והפחתת התלות בדלקים. הוא אומר כי "זהו יעד לאומי חשוב, שיתרום למשק יותר מאשר תוספת ההכנסות הצפויה מהעלאת המס".

שנת 2023 מתקרבת לקיצה, והזמן לקבלת החלטה אוזל. מחר (ג', 19.12.23) הנושא יועלה מחדש בוועדת הכספים של הכנסת, ואנו נעדכן על ההחלטה הסופית.

הקפנו את ישראל בג'נסיס G80 עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

צילום: frimufilms on Freepik
צילום: frimufilms on Freepik

דעתי האישית

אני חושבת שיש תמימות דעים בקהילה החשמלית לגבי הרצון לדחות את עליית המס כמה שיותר. מדינת ישראל היא אחת המדינות היקרות ביותר בעולם לרכישת רכבים חדשים, ואחת הסיבות לכך היא המיסוי הכבד. אני מסכימה שהחיים בישראל יקרים מספיק גם ככה, אם כי הייתי מאוד רוצה לקוות שמי שרוכש רכב חדש מכל סוג עושה זאת כשהוא נמצא ברווחה כלכלית מסוימת, ולא סתם לוקח שרשרת של הלוואות שאינו יכול להחזיר. חשוב לזכור גם שעליית מחירי הרכבים החדשים (מכל סיבה שהיא) משפיעה על עלות הרכבים ביד שנייה, ושתנודתיות המחירים הזו משפיעה גם על השוק הזה.

קראו עוד על הנושא בכתבה שלנו: למה רכבים חשמליים כל כך זולים בסין, ולמה זה לא רלוונטי לישראל?

ככה ניראה כשהמס ידחה. צילום: Freepik
ככה ניראה כשהמס ידחה. צילום: Freepik

אך יש כאן גם מספר בעיות גדולות יותר: דחיית עליית המס אינה יכולה להיות הצעד הממשלתי היחיד. ממשלת ישראל ומשרדיה צריכים להבין שמעבר לרכב חשמלי הוא לא רק בלתי נמנע, אלא הכרחי. אנחנו לא יכולים להמשיך להשתמש בדלק מאובנים, ובעתיד הקרוב משאב זה יעלם לחלוטין.

במקביל למתן הטבות מס, יש לתקצב פריסת רשת עמדות טעינה שיכולה לשמש מדינה שלמה, ולפעול אקטיבית למען הקמת תחנות כוח שמייצרות חשמל על בסיס אנרגיות מתחדשות שונות. לגבות מס או לבטל אותו זה רק "פלסטר", והמדינה צריכה להבין שעליה להכניס את היד לכיס ולנקוט יוזמה. יש לחשוב על העתיד של הילדים שלנו ולתכנן גם פרויקטים ארוכי טווח, ולא רק להגיב באופן פסיבי למה שקורה ברגע זה ממש.

יש רשימה ארוכה של מומחים לאיכות הסביבה ואנשים שכל ייעודם בחיים הוא להוציא פרויקטים לפועל. אני קוראת למשרדי הממשלה להיעזר באנשי המקצוע ולתכנן תוכניות לטווח הרחוק, שאינן מסתכמות רק בגביית מיסוי מהאזרחים.

ומה היכולת שלנו להשפיע כאזרחים? במידה וגם אתם מתנגדים למהלך, אתם מוזמנים לפנות למשרד האוצר בצינורות המקובלים ולנסות להשפיע על ההחלטה.

ונסיים עם הדמיית ai מאתר freepik
ונסיים עם הדמיית ai מאתר freepik

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זו, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

מעוניינים להתייעץ לגבי רכישת רכב חדש או ענייני מיסוי? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי