תחום הרכב הכבד החשמלי הוא תחום מורכב, והמעבר שלו לעולם החשמלי איטי יותר. העדר רגולציה מסודרת בנושא זה, במסגרתה עדיין אין ברחבי אירופה למשל החלטה על תאריך יעד שבו לא ימכרו יותר משאיות בעלות מנוע בעירה פנימית, לא מונעת מיצרניות גדולות בתחום הערכות שמכינה אותן לעולם שכולו חשמל. לעיתים, מדובר ביצרניות כמו רנו משאיות אשר פעילותן ממוקדת בתחום משאיות ומסחריות בלבד, ובמקרים אחרים מדובר ביצרניות להן נגיעה גם במסחריות קטנות וגדולות, גם במשאיות במגוון אדיר של גדלים ושימושים, וגם אוטובוסים למגוון שימושים.
את השינויים בין יצרן ליצרן מעניין לראות בהתאם להעדר הרגולציה. רנו משאיות למשל, השיקה ממש לאחרונה משאית 19 טון חשמלית חדשה לשימוש עירוני. מאן, יצרנית המשאיות הגרמנית (שדרך מערכת מסועפת של חברות ובעלויות, נמצאת בשליטה של קונצרן פולקסווגן), פונה לכיוון שונה. כבר כיום, למאן יש בהיצע מסחרית חשמלית (בדומה למתחרות שלה בסגמנט), אוטובוס עירוני חשמלי שכבר נמכר במספר מדינות באירופה וזוכה להצלחה, וגם משאיות חשמליות לשימוש עירוני, בדומה לרנו. עקב האכילס של כל הרכבים המדוברים – טווח קצר מאוד, של לכל היותר 250 קילומטרים, בהתאם לשימוש.
במסגרת ראיון עם מגזין Eletrek, מנכ"ל מאן – ד"ר אנדראס טוסמן – מצהיר כי למרות הקשיים ההנדסיים בתחום, החברה מתכננת להשיק משאית חשמלית בעלת טווח שובר שוויון של כ-500 קילומטרים בשנת 2024. מדובר במהלך שאנחנו מכנים כשובר שוויון לא סתם – מאן מתכננת להשקיע סכומי כסף גדולים במיוחד בפיתוח מערכת חשמלית שתוכל לשאת את המשקלים העצומים והעומסים הכבדים בהם מרכב של משאית נדרש לעמוד, ובעוד כיום משאיות ומסחריות חשמליות מוגבלות לשימוש עירוני, בקרבה יחסית לעמדות טעינה, טווח של 500 קילומטרים למשאית יהפוך אותה למוצר האטרקטיבי ביותר בקטגוריית המשאיות החשמליות.
כאילו שזה לא מספיק – ד"ר טוסמן גם הצהיר כי במקביל לפיתוח של מערכות הינע שיאפשרו טווחים של 500 קילומטרים למשאיות, הם מתכננים להשיק עד סוף 2030 גם מערכות הינע שיאפשרו טווחי נסיעה של 1000 קילומטרים על טהרת החשמל. אם אכן מאן תצליח במשימה שלה (ואין סיבה שלא – לחברה יש ממון, ויש דיי והותר זמן) – גם במקרה זה, מדובר יהיה בשובר שוויון בתחום המשאיות החשמליות – מה שעלול להפוך אותן לאטרקטיביות יותר אף ממשאיות דיזל רגילות.
התוכניות הגדולות של מאן אולי נשמעות לנו כיום כמשהו שלקוח ממדע בדיוני – בעיקר כשרכבים חשמליים נושקים כיום לטווחים של 700 קילומטרים, בעלויות גבוהות במיוחד, אך חשוב לזכור – בניגוד לרכבים פרטיים, משאיות הן כלי עבודה, ומי שרוכש משאית – במרבית המקרים המוחלטת, הממון נמצא בכיסו, והשיקול ברכישת משאית חשמלית שונה לגמרי מרכישת רכב חשמלי. במידה ומאן תצליח במשימתה לפתח משאית חשמלית עם טווח של עד 1000 קילומטרים, מהלך זה עלול להפוך את משאיות הדיזל למיותרות לחלוטין – פשוטו כמשמעו, ומי שירכוש משאית חשמלית – יהנה מצריכת חשמל מזערית ביחס לצריכת הסולר, אפס כמעט מוחלט של טיפולים ועלויות אחזקה ואישור למעבר במקומות בהם למשאיות דיזל אסור לעבור. אנחנו נעדכן.
בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי – תוכלו להתעדכן בעוד מידע רב על עולם הרכבים המסחריים החשמליים