ממש לאחרונה, דיווחנו על הטויוטה טונדרה ההיברידי שהושק בארה"ב. הטונדרה ההיברידי נכנס לתוך קטגוריה שנחשבת מבוקשת בארה"ב כמעט כמו רכבים חשמלים, והיא רכבי הפיק-אפ האמריקאיים. אלו הם רכבים גדולי מימדים, עם מנועים מרובי צילינדרים, מערכות 4X4 לרוב, רשימת אבזור ארוכה ומפוארת, והספקים גבוהים במיוחד. בארץ, פיק-אפים דוגמאת השברולט סילברדו או הדודג' ראם זוכים למגוון הטבות מס אשר הופכות אותם לאטרקטיביים לבעלי עסקים, אך בארה"ב מחירם של הפיקאפים לא רחוק ממשפחתיות גדולות ומפוארות, ובהתחשב בגודל המדינה, שם ברוב האזורים אין בעיות של צפיפות או מצוקת חניה – אמריקאים רבים הולכים על אפשרות זו.
אך כדרכה של מהפכה, המהפכה החשמלית לא פוסחת על הקטגוריה שהאמריקאים כל כך אוהבים. טסלה גרמה לזעזוע בקרב יצרניות הרכב, והבנה שמשהו חייב להשתנות, כך שלאחרונה אנחנו באמת עדים לכמות חסרת תקדים בהיקפה של רכבים חשמליים חדשים לחלוטין – לא כאלו שפותחו על גבי פלטפורמה קיימת לשימוש בכמה גרסאות, אלא רכבים שתוכננו מאפס כרכבים חשמליים למהדרין – כמו למשל הפולקסווגן ID.LIFE או הקאדילק ליריק. האם הפיק-אפים האמריקאיים הפופולריים הם היעד הבא של המהפכה?
מי את, ריביאן?
כאן נכנסת לתמונה ריביאן – יצרנית רכבים חשמליים אמריקאית, שהוקמה בשנת 2009 – ושמה לה למטרה לייצר רכבים חשמליים בסגמנטים של רכבי ה-SUV והפיק-אפ. באמתחת החברה בעבר אומנם ישנו רכב ספורטיבי, והיא מתכננת ייצור של קשת דגמים רחבה בעתיד, אך כתבה זו מוקדשת כולה לפיק-אפ שזה עתה הושק וגורם לרעידת אדמה בקטגוריה שהאמריקאים כל כך אוהבים – ריביאן R1T.
הפיתוח של הדגם החל בשנת 2018. כבר אז, ריביאן הודיעה כי בכוונתה לייצר רכב פיק-אפ עם מספר אופציות לסוללה, כולן בקיבולת גדולה של מעל 100 קוט"ש. כבר מלכתחילה, בהיותו רכב פיק-אפ, הריביאן זכה למרווח גחון של 36 ס"מ, יכולות עבירות גבוהות במיוחד בשטחים לא סלולים ופראיים, אבל – כמובן שכתופעת לוואי של מערכת ההינע החשמלית – היצרנית טענה כי הפיק-אפ (שהיה בזמנו רכב קונספט) יוכל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-3 שניות, ובזכות קונפיגורציה מרובת מנועים שתשולב עם סוללות הענק – הספק הרכב יעמוד על מספר נאה במיוחד של כ-800 כ"ס בקירוב.
השנים עברו, ריביאן זכתה לעוד ועוד השקעות, והחברה המשיכה לפעול במרץ להשקה רשמית של הדגם. כך, בספטמבר 2021, הריביאן R1T הראשון התגלגל החוצה מפס הייצור באילנוי ונמסר ללקוח האמריקאי המאושר הראשון, וקשה מאוד להגדיר האם מדובר באדפטציה חשמלית לחלום הפיק-אפ האמריקאי, או – בסבירות גבוהה יותר – רכב שמשכתב את כל מה שהאמריקאים יודעים על פיק-אפים, ומתאים אותו לעולם החשמלי.
מתחת למכסה המנוע
בתחילה היצרנית תכננה להציע את הריביאן R1T עם שלוש אפשרויות סוללה גדולות – 105 קוט"ש, 135 קוט"ש או 180 קוט"ש, אך הראשונה והקטנה ביותר (גדולה בהרבה מכל רכב חשמלי שנע כיום בכבישי ישראל) נזנחה לבסוף, וה-R1T מוצע כיום עם סוללה לבחירה של 135 קוט"ש או 180 קוט"ש. סוללות הענק האלו מחוברות לרביעייה של מנועים חשמליים עוצמתיים, אחד לכל גלגל, כאשר זוג המנועים הקדמיים מספקים 405 כ"ס, וזוג האחוריים מספקים קצת יותר – 419 כ"ס, כך שהריביאן R1T זוכה למספר מדהים של 824 כוחות סוס מפלצתיים. בהתאם לכך, ההנעה היא כמובן הנעת 4X4.
גרסאת הסוללה הבינונית של 135 קוט"ש תספק לפי היצרנית טווח של קצת מעל ל-500 קילומטרים, בעוד סוללת ה-180 קוט"ש הענקית תספק טווח שנושק ל-640 קילומטרים (ראשוני הריביאן R1T עם גרסאת הסוללה הזו יימסרו ללקוחות ב-2022). הנתון הזה לא רחוק מהנתונים של הטסלה מודל S בגרסאות הקצה שלה, אך חשוב לזכור – מדובר כאן ברכב פיק-אפ גדול, כבד ומאבוזר מאוד, ולא ברכב מנהלים גדול. אם ההבדל בין קוט"ש, קילו וואט, גודל סוללה וקצב טעינה לא ברורים לכם – מומלץ לעיין במדריך לגודל סוללה והספקי טעינה.
פרט לנתוני ההספק הנהדרים והטווח המכובד בהחלט, לריביאן R1T עוד כמה טריקים בשרוול. חלוקת המשקל במבנה הרכב עומדת על יחס של 51% לחלקו הקדמי ו-49% לחלקו האחורי, המשקל העצמי שלו עומד על קצת מתחת ל-4 טונות עם יכולת העמסה של 790 ק"ג, הוא מוכן לאפשרויות נרחבות של נהיגה אוטונומית, מאובזר בלא פחות מ-11 מצלמות היקפיות, 5 חיישני רדאר ו-12 חיישני מרחק שממוקמים ברחבי הרכב. כמובן שהריביאן R1T מגיע מאובזר בכלל מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר, בנוסף לכל הפינוקים שניתן למצוא ברכבים מהקטגורייה שהאמריקאים כל כך אוהבים. אך לריביאן R1T ישנה עוד פונקצייה אחת שטרם ראינו.
לא רק סוללה גדולה והספק גבוה במיוחד
אחד מיתרונותיו של הפיק-אפ, ומה שהופך אותו לפופולרי, הוא חלקו האחורי הפתוח, שמאפשר העמסת מגוון עצום של פריטים שונים ומשונים ללא מגבלה מבנית, כמו במכוניות פרטיות או מסחריות סגורות למשל. לא ברור כמה מהאמריקאיים אכן משתמשים בחלק זה של הפיק-אפ באופן יום יומי, אך ריביאן לקחה בחשבון שמדובר בשטח שלעיתים יכול להיות לא מנוצל, ועל כן החברה מציעה אפשרות להרכיב בו סוללה נוספת להארכת הטווח. זאת ועוד – סוללות אלו, בהעדר עמדת טעינה קרובה, יוכלו להטען על ידי ריביאן R1T אחר.
טעינה ביתית בריביאן R1T תתבצע בקצב של 11.5 קילו-וואט, והרכב תומך בטעינה מהירה בקצב של עד 225 קילו וואט. בדומה לטסלה, ריביאן עובדת במרץ על מערך שלם של עמדות טעינה בלעדיות ברחבי ארה"ב, אך בניגוד לטסלה – ריביאן משתדלת להתמקד באזורי "הרפתקאות" כמו פארקים לאומיים, יערות, ונקודות עניין רבות במעמקי הטבע. התוכנית השאפתנית של היצרנית מכילה התקנה של אלפי עמדות טעינה לאורכה ולרוחבה של ארה"ב כבר בשנתיים הקרובות (מומלץ במקביל לעיין במדריך לעמדות טעינה להבנה טובה יותר של תחום ענף זה).
על העיצוב נוכל להתווכח זמן רב, אך ברור מעל ומעבר לכל ספק שלא מדובר בעיצוב אמריקאי טיפוסי לפיק-אפ גדול. אין פה גריל בגודל של הונדה ג'אז שלמה ופנסי חזית ענקיים שיוצרים טנדר עם דמיון רב לטרקטור – כאן הכל סגור, ריבועי וסולידי, עם פס תאורה לרוחב החזית וזוג פנסי לד אליפטיים מחוררים, ואם נלך רחוק – לנו הוא מזכיר דמות אנימה יפנית יותר מאשר פיק-אפ אמריקאי אימתני.
למרבה המזל, העיצוב כנראה לא מאוד מטריד את הרוכשים הפוטנציאליים של הריביאן R1T (וגם לא אותנו). מחירו מתחיל בארה"ב מ-67,500 דולרים לגרסה הבסיסית בעלת הסוללה הקטנה, ויכול לטפס אל עבר ה-100 אלף דולרים יחסית מהר, עם שדרוג הסוללה לגרסאת ה-180 קוט"ש, צבעים שונים, צבעי פנים שונים, ג'אנטים אחרים, ועוד מגוון תוספות שמיועדות להרפתקני שטח למינהם.
שובר את השוק?
כאמור, רכבי הריביאן R1T הראשונים יצאו משערי המפעל באילנוי ממש בסוף חודש ספטמבר, וכתבי רכב אמריקאיים רבים זכו לבצע עליו נהיגות מבחן, כאשר השורה הסופית אצל כולם מאוד פשוטה – הריביאן R1T משנה את כללי המשחק. עד כה, עשה רושם שקטגוריית הפיק-אפים חסינה להשפעות החשמליות, כי מה לעשות – אין תחליף למנוע 6000 סמ"ק בתצורת V8 בעל זוג מדגשי טורבו שמעיר את כל השכונה כשמחנים אותו, אין תחליף לגודל, אין תחליף לעיצוב ולאבזור. ובכן, לריביאן יש בשורה ליצרני הפיק-אפים האמריקאיים המסורתיים – יש תחליף. התחליף חשמלי, שקט, עוצמתי במיוחד, ויכול לעשות את כל מה שפיק-אפ בעל מנוע בעירה פנימית יכול לעשות, ואף יותר מכך.
מרבית כתבי הרכב אף הצהירו שמדובר בפיק-אפ הטוב ביותר שנהגו בו, לא פחות. מדובר בהצהרה בעלת משקל רב, ועושה רושם שההשפעה העתידית של ריביאן על שוק הפיק-אפים האמריקאי תהיה דומה להשפעה של טסלה על שוק הרכבים הפרטיים החשמליים. עד כה, היצרניות האמריקאיות עבדו באיטיות אך בעקביות על פיק-אפים חשמליים, כנראה מחשש שבהנתן וואקום בתחום זה – מישהו יגיע וינצל אותו. כעת, הוואקום הזה נוצל, על ידי מה שרבים מגדירים כפיק-אפ האמריקאי הטוב ביותר בשוק כיום, הריביאן R1T – ונותר לנו לחכות ולראות כיצד המכירות של הפיק-אפ החדש ישפיעו על היצרניות המסורתיות, ואיזה שפנים הן ישלפו בתגובה מהכובע. אצל ריביאן, השלב הבא הוא הסתערות על שוק ה-SUV החשמליים, עם ה-R1S.
כתבות נוספות בסדרה:
- רימאק נבארה – מכונית העל החשמלית עם 1914 כ"ס
- טויוטה ראב 4 חשמלי – החשמלי של טויוטה שלא הכרתם
- פולקסווגן XL1 – רכב הפלאג אין היוקרתי והחסכוני במיוחד שלא הכרתם
אהבתם? שנאתם? גרים בארה"ב וממתינים בקוצר רוח לריביאן R1T שלכם? בואו לשתף אותנו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי