חלק מהכיף בתחום החשמלי הוא שהוא משתנה בכל יום. בתחילת הפעילות של פלאג מג, הרגשנו שתחום הרכב הכבד מדשדש במקצת, וכנראה שהתחלנו לדווח על הדברים האלו בזמן הנכון ביותר – מאז השקת המגזין בספטמבר ראינו את הרנו 19 טון החשמלית החדשה ואת התוכניות של מאן למשאיות חשמליות עם טווח של 500 ק"מ כבר ב-2024, יחד עם תחילת הפעילות של וולוו צמ"ה בתחום החשמלי בארה"ב.
כעת, מרצדס גם היא מצטרפת לחבורה הזאת עם תחילת הייצור הרשמי של המרצדס eActros – האקטרוס החשמלית, במרכב האחוד (אקטרוס קיימת גם כראש גורר וכפול טריילר). בנוסף, ובמקביל לתחילת הייצור הרשמית של המשאית החשמלית, מרצדס גם מדווחת בהודעתה לעיתונות כי זוג לקוחות בגרמניה ובהולנד קיבלו במעמד מיוחד את המשאיות החשמליות שהזמינו כחלק מהמהלך.
המשאית החשמלית מרצדס eActros בדגמה העדכני מאפשרת בחירה בין 3 או 4 סטים של סוללות, כל אחת מהן בגודל של 105 קוט"ש, מה שמאפשר גודל מקסימלי של 420 קוט"ש, וזה – בתורו – יכול לספק טווח של עד 400 ק"מ. הספק ה-eActros עומד על כ-532 כ"ס לכל היותר, וניתן להתקין עליהן ארגז להובלה יבשה או ארגז קירור. המשאית מוצעת בשלב זה במשקל כולל של 19 טון, כאשר בקרוב יחל גם הייצור של משאיות ה-26 טון החשמליות עם הסרן האחורי הכפול (הלקוחות בגרמניה ובהולנד זכו כבר לקבל את גרסאות ה-26 טון, במסגרת תחילת הייצור הרשמית).
המרצדס eActros תתמוך בטעינה מהירה בקצב של עד 160 קילו וואט – מה שיאפשר טעינה מ-20% ל-80% בתוך קצת מתחת לשעה. כרגיל, יחסית למספרים אליהם אנחנו רגילים מעולם הרכב החשמלי, נראה לנו כמו קצב איטי, אך יש לזכור שיש כאן 3 סוללות של 105 קוט"ש כל אחת (או אפילו 4), ולכן הקצב הזה סביר בהחלט. כפי שציינו בעבר, משאיות אלו מיועדות, לפחות בשלב זה, לשימוש עירוני ברובו – בעיקר במקומות בהם אין כניסה למשאיות דיזל רועשות ומזהמות, שם למרצדס eActros (ולכלל המשאיות החשמליות) יש יתרון בעצם יכולתן לגשת למקומות אלו שלא בניגוד לרגולציה המקומית.
בארץ, למרבה הצער, תחום זה עדיין רחוק מאיתנו. נכון לכרגע, וכידוע לנו במערכת פלאג מג, רנו משאיות היא היחידה אשר מתכננת לייבא ארצה משאיות חשמליות, וגם זה – אך ורק לצורכי תקינה ובדיקת התאמה למזג האוור המקומי, ולא למכירות, לפחות בשלב הראשון – בעיקר מפאת מחירן הגבוה מאוד של משאיות אלו בהשוואה למשאיות דיזל סטנדרטיות. פרט לנושא התאמת הסוללות לאקלים המקומי (נושא שדובר עליו גם בהשקת הסקודה אניאק – וזו גם אחת הסיבות שבגינה נדרשה לצ'מפיון מוטורס כשנה מאז ההשקה לייבא את הרכב ארצה), ישנו כמובן גורם המחיר – משאיות בארץ נהנות ממיסוי אפסי, אך רכישה של משאית חשמלית שעולה פי כמה מדגם דיזל מקביל לא אטרקטיבית מספיק, יחד עם חוסר בהירות בדבר יכולת ההתאמה של הסוללות לאקלים בארץ ועמידה בעומסים הקיימים כאן. אבל חשוב לזכור שלא בנו את רומא ביום אחד, ומצב זה – בסבירות גבוהה – יתחיל להשתנות בשנים הקרובות.
מעוניינים במשאיות חשמליות לצי שלכם אבל לא בטוחים אם זה הזמן המתאים? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי