האם אנחנו בדרך למהפך בעולם רכבי הספורט? ייתכן שכן. פורשה מדווחת כי לראשונה מאז השקתה – הפורשה טייקן, הוריאציה החשמלית היחידה (כיום) בליין של פורשה, עקפה במכירות את הפורשה 911 האייקונית במכירות מתחילת שנת 2021, זאת פחות משנתיים אחרי השקת מכונית הספורט החשמלית היוקרתית והנחשקת. הנתון מתייחס גם לגרסאת ארבעת הדלתות, וגם לגרסאת הקרוס טוריסמו ("סטיישן" בעגה העממית כאן בארץ), אך מדובר בנתון מאוד מפתיע – כי חובבים ועיתונאי רכב רבים, ואפילו אנליסטים ומנכ"לים של יצרניות, היו משוכנעים במשך זמן רב כי למנועי הבעירה הפנימית הספורטיביים אין ולא יהיה תחליף.
בטבלת המכירות של פורשה, אחרי הפורשה קייאן (הקרוסאובר הגדול והספורטיבי של פורשה, לו מעל 62 אלף יחידות שנמסרו מתחילת 2021) והפורשה מקאן (הקרוסאובר הקטן, עם כמעט 62 אלף יחידות שנמסרו), הפורשה טייקן החשמלית היא הרכב הנמכר ביותר של היצרנית, עם מסירות של כ-28,640 יחידות שנמסרו ב-9 החודשים של 2021. אחריה, במקום הרביעי, ה-911 האייקונית, עם 27,927 יחידות שנמסרו ברחבי העולם. נכון, חדי העין מבינכם שמו לב שמדובר בכמות של כמה מאות רכבים הפרש, אך ככל הנראה מדובר במגמה – כי פורשה מסרה עד כה כמעט עשרת אלפים יחידות יותר ממה שמסרה בשנה שעברה מהטייקן החשמלית, ובחברה צופים עלייה של 50% במסירות בכל שנה בשנים הקרובות.
אחרי הטייקן, וגרסאות פלאג אין של המקאן והקאיין, התכנון הבא של פורשה הוא לחשמל את ה-718 שלה בשנת 2025, ובאופן כללי – מתכננים בחברה ליין חשמלי לחלוטין עד 2030. הנקודה המעניינת כאן היא מה פורשה תעשה עם ה-911 שלה, כנראה הדגם המוכר והאייקוני ביותר של החברה, שמאז הצגתו ב-1963, החברה מנסה לשמר כמה שיותר מאפיינים מסורתיים ברכב, ככל שהרגולציה מאפשרת לה. לפי ראיונות ושברירי מידע שמתקבלים מבכירים בפורשה ובפולקסווגן (קונצרן האם של פורשה), עושה רושם כי בחברה יחכו ככל שהם יכולים לפני נגיעה חשמלית, ולו הקטנה ביותר, ב-911. עם כל השוני, הפורשה טייקן החשמלית זוכה לביקורות אוהדות במיוחד בעולם ובארץ, וקפיצת הראש של פורשה לעולם החשמלי מוערכת מאוד על ידי הלקוחות.
אז מה הסיפור עם סופה של המסורת?
את הרכבת של המהפכה החשמלית כבר אי אפשר לעצור, וזה דיי ברור כי עולם הרכבים צפוי לעבור כולו לחשמל כבר בשנים הקרובות. מי מהיצרניות מתכננת לעשות זאת עד 2030, 2035, ומי מתכננת לשלש את ההיצע שלה (דוגמאת אודי עם תכנון ל-20 דגמים חשמלים בתוך 3 וחצי שנים), כל אחת בדרכה כבר בעיצומה של ביצוע התוכנית למעבר ממנועי בעירה פנימית אל עבר מערכות הינע חשמליות.
במקרה של עולם הרכבים הספורטיביים והיוקרתיים, כפי שציינו בכתבה על הרימאק נבארה, המעבר ממנועי בנזין מסורתיים כואב הרבה יותר. מרבית יצרניות רכבי הספורט האקזוטיים משתמשות בדרך כלל בתצורות מנוע מאוד ספציפיות – פורשה למשל משתמשת במנועי בוקסר – בהם סידור הצילינדרים הוא לא בטור או V, אלא כמות צילינדרים מסויימת – 6 לצורך ההדגמה – שמסודרים בשתי שלשות, אחת מול השניה, בזווית של 180 מעלות בינהן. מנועים אלו נותנים תחושה שונה בנהיגה, צליל מנוע שונה ותפוקת כוח שונה, בין השאר.
המעבר למנוע חשמלי הוא מאוד פשוט – אין "תצורת צילינדרים" כמו V6, בוקסר, או אפילו W12 רחמנא ליצלן, יש פשוט מנוע. או מנועים. לפעמים זה אחד, על הסרן הקדמי או האחורי, לפעמים שניים – אחד על כל סרן, לפעמים שלושה – זוג לגלגלים נבחרים וזוג נוסף על סרן, ולפעמים ארבעה – אחד לכל גלגל. ההספקים שלהם גבוהים משמעותית, ולמרות שיש שוני בתחושות הנהיגה, אין דרך להעביר את תחושותיו של מנוע בוקסר בהשוואה לסדרה של שניים עד ארבעה מנועים חשמליים. אין גם דרך להעביר את הצליל הייחודי, שמוחלף במקרה של מערך הינע חשמלי בזמזום עצבני אבל החלטתי שמזניק את הרכב מהר מהר קדימה במהירויות מסמרות שיער. כל שנותר לנו לקוות הוא שפורשה, עם היכולות ההנדסיות הנהדרות שלה, תצליח למצוא דרך ליצור 911 חשמלית שתשמר כמה שיותר מהמאפיינים של ה-911 הבנזינית.
רוצים פורשה טייקן אבל לא בטוחים מה המשמעויות של רכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג יעשה לכם סדר!
מתלבטים אם רכב חשמלי ספורטיבי הוא הדבר הנכון בשבילכם? לא יודעים מאיפה להתחיל? בואו להתייעץ איתנו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי