מבחן דרכים: MG EHS PHEV – קרוסאובר פלאג אין

ל-MG יש קרוסאובר אחד, MG EHS PHEV שמו, וכנגזר משמו - מדובר ברכב פלאג אין. לקחנו את הרכב הזה למבחן דרכים ארוך ומפרך, והרשמים - לפניכם
MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

בתחילת 2021, בעיצומם של הסגרים, חבר טוב שמשמש כקצין רכב של אחת מחברות ההייטק הגדולות במשק הגיע אליי עם MG שעוד לא יצא לי לראות. הייתי רגיל למכוניות המיני הבנזיניות, או ל-MG ZS בזוג גרסאותיה, אבל בקרוסאובר הגדול הזה טרם נתקלתי. תחקיר קצר העלה כי מדובר ברכב מבחן שהחברה בה עובד החבר קיבלה להדגמות לעובדים, ועשה רושם שמדובר ברכב מפתה במיוחד – פלאג אין עם טווח של כ-50 קילומטרים בערך, שפע מדהים של אבזור, ומחיר מעניין מאוד.

נריץ קדימה חצי שנה, ואני עומד בחניון התת קרקעי של לובינסקי בראשל"צ, כאשר מולי MG EHS פלאג אין כזו בדיוק. הפעם לא מדובר בנסיעה קצרה לנשנוש לילי ליד הבית, אלא במבחן דרכים של ממש. הרושם הראשוני הטוב כבר היה אצלי, וכעת הגיע הזמן לראות מה קורה מתחת לפני השטח ואיך זה להיות עם הרכב המעניין הזה לאורך פרק הזמן שניתן להקדיש לו במסגרת מבחן הדרכים.

מבחן הוידאו החדש ל-MG EHS פלאג אין – מתוך ערוץ היוטיוב של פלאג מג

סולידי זה שם המשחק, אבל רשימת האבזור לא נגמרת

עיצוב זה משהו מאוד אינדיבידואלי, בכל כלי רכב שהוא, וגם ב-MG EHS. הרכב הזה עושה משהו שלא כולם בוחרים לעשות – והוא פשוט סולידי מבחינת המראה. נאה, עם קווים יפים ומסודרים, בלי יותר מידי טריקים ושטיקים עיצוביים, כזה שאפשר בקלות לפספס כאשר מסתכלים על גוש רכבים בחניון. אבל אם מסתכלים עליו ישירות – מתגלה רכב נאה, עם מראה סולידי ומכובד. במילים אחרות – לטוב ולרע, העיצוב בהחלט לא מעורר מחלוקת, ואני אהבתי את זה.

הרכב מאובזר לעילא ולעילא. כבר מרחוק בעת לחיצה על השלט רואים את תאורת הלד המעוצבת, גג שמש פנורמי, מצלמות בחזית ובמראות ופתיחה חשמלית לתא המטען. כאשר פותחים את הדלתות, האבזור ממשיך – לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' עם מגוון רחב של אפשרויות תצוגה אינפורמטיביות, מושבים ספורטיביים וריפוד עור במרבית המקומות בהם ניתן לגעת, הגה מעור, חימום למושבים, בקרת אקלים לנהג ולנוסע, כיוון חשמלי לכיסאות הנהג והנוסע, מסך מולטימדיה של 10.1 אינץ' עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, בלם חנייה חשמלי, תאורת אווירה ניתנת לשינוי עם 64 צבעים שונים, יציאה אחורית למיזוג האוויר שמשלבת בתוכה גם זוג מחברי USB, ואפשרות כיוון לגב של זוג המושבים האחוריים.

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

גם אבזור הנהיגה והבטיחות פה מצוין – יש לנו כאן מערכת בלימה אוטונומית שמתפקדת עד 150 קמ"ש; בקרת שיוט אדפטיבית; זיהוי, התראה ותיקון סטייה מנתיב; זיהוי רכב בשטח מת; זיהוי תמרורים; התראת תנועה חוצה בנסיעה ברוורס; ומצב נהיגה בפקק של מערכת בקרת השיוט האדפטיבית. עיצוב סולידי אל מול רשימת אבזור ארוכה ושימושית – וזה מצוין. מרבית הפיקוד ברכב מתבצע דרך המסך, אך בתחתיתו יש מספר כפתורים – כמו כפתור שלוקח אותנו ישירות למסך מערכת המיזוג, הנמכה או הגברה של הווליום, וכפתורים נוספים המשמשים קיצור לתפריטים ספציפיים.

ל-MG EHS מערכת פלאג אין: נוסף על מנוע הבנזין, יש כאן סוללה בגודל של כ-16 קוט"ש, שמספקת טווח נסיעה של כ-52 ק"מ. מנוע הבנזין הוא מנוע 1,500 סמ"ק מודגש טורבו, והגיר הוא גיר 10 מהירויות, שמחולק בין מערכת הפלאג אין למערכת הבנזין – 6 הילוכים למנוע, ו-4 הילוכים לסוללה ולמנוע החשמלי, ללא אפשרות של שליטה ידנית על ההילוכים. ההנעה קדמית, וההספק המשולב עומד על 258 כ"ס מכובדים מאוד, ובלחיצה עוצמתית על דוושת ההאצה, אתם תגיעו מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.9 שניות.

לחיצה על כפתור ההנעה מפעילה את זוג המסכים, ולמרות שהרכב מכיל שפע של מערכות ואבזור – סביבת הנהג בסך הכל נעימה ופשוטה לתפעול לכל מי שכבר התמצא ברכבים בעלי כלל המערכות המדוברות ורמת אבזור זו. האנדרואיד אוטו עבד מהרגע שהטלפון חובר לרכב, בלי יותר מידי התבחבשויות, והמשיך כך בכל חיבור. במזג אוויר חם ובשמש ישירה, כאשר מערכת המולטימדיה התחממה מעט (למרות המיזוג), נוצר לאג מסוים בין הוויז שהוצג על המסך לבין המיקום של הרכב בפועל. ניתוק הטלפון וחיבורו מחדש פתרו את העניין, ושימוש בכבל המקורי שמגיע עם הטלפון יכול להקל על המצב באופן משמעותי.

MG EHS PHEV
סביבת נהג נהדרת. MG EHS PHEV

מניעים ונותנים… גז? חשמל?

רשימת האבזור המפוארת מאוד של ה-MG EHS עומדת בניגוד כמעט מוחלט להתנהלות שלו בהיבט החשמלי/משולב/בנזין. קיימים זוג מצבי נהיגה אפשריים ב-MG EHS. אחד מהם הוא מצב ה-EV, אשר יאפשר נסיעה על חשמל בלבד לטווח של עד 52 ק"מ, במהירות של 130 קמ"ש לכל היותר; והשני הוא מצב Auto, שמחליט לבד מתי להפעיל את מנוע הבנזין, ולמרות שהוא נותן מעט יותר דגש על המנוע החשמלי, הוא ממהר להיכנס לפעולה כאשר הסוללה נחלשת. נוסף על כך, ישנה אפשרות במסגרתה מנוע הבנזין יטען באופן קבוע את הסוללה, לרמה של 50% או 75%, בהתאם לתנאי הנהיגה והדרך. בתחילה, נוצר הרושם כי מצב זה אפקטיבי במקרים בהם עדיף להשתמש במערכת ההיברידית – אך לתחושתי האישית, תצרוכת הדלק במצב זה עלתה, ועדיף היה כבר להישאר על מצב אוטומטי במסגרתו הרכב מחליט לבד מתי לטעון את הסוללה מעצם השימוש במנוע הבנזין.

בחירה בין רמות טעינה רגנטיבית שונות גם היא חסרה כאן, ובעצם, ישנה רק אפשרות טעינה רגנטיבית אחת – עזיבת דוושת ההאצה. בהתאם למהירות הנסיעה ולתוואי הדרך, תקבלו רגנרציה של עד 17% (לפי החלטת הרכב ומידת הלחיצה שלכם על הבלם במקביל ליכולת התאוטה). התחושה בתחילה מעט לא נעימה, אך מהר מאוד מתרגלים לזה ולומדים לתפעל את דוושת ההאצה בהתאם. ביום המבחן השני, כבר לא היה שום זכר לאי הנעימות הראשונית שליוותה את העניין.

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

מצב EV ומצב AUTO – אחד חשמלי טהור, השני משולב – עם צריכת אנרגיה מרשימה

תחילת הנסיעה תעשה על המנוע החשמלי, באמצעות סוללה בגודל 16.6 קוט"ש. המייה חזקה נשמעת היטב כאשר חלונות הרכב פתוחים, וקצת פחות מכך כאשר הם סגורים, במהירויות נמוכות – זו מערכת בטיחות שהתווספה ל-MG EHS PHEV (ולכמה רכבי פלאג אין ורכבבים חשמליים אחרים) ע"מ שאנשים יישמעו שהרכב מתקרב, ולילה חשוך ושקט ברחוב מגוריכם יאפשר לשכנים לחשוב שחללית חוצנית נחתה מתחת לחלון שלהם כאשר תחלפו שם עם ה-EHS. המערך החשמלי, כאמור, מאפשר נסיעה של עד 52 ק"מ במהירות של עד 130 קמ"ש, ואם קראתם את המדריך לרכב פלאג אין ואת הפוסט שעסק ביתרונותיו וחסרונותיו של רכב פלאג אין ללא עמדת טעינה (קישור כאן), שפורסם בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג, אתם וודאי כבר יודעים שרכב פלאג אין נותן את התמורה הטובה ביותר למחירו כאשר עושים שימוש מקסימלי במערך ההינע החשמלי. מדדנו את הטווח החשמלי פעמיים, בנסיעה שגרתית – פעם אחת, כאשר המד ברכב הראה 52 ק"מ – הצלחנו להשיג 54 ק"מ של נסיעה על חשמל בלבד, ובפעם השנייה – הגענו ל-61 ק"מ נסיעה על חשמל, שמהווים שיפור של מעל 10% לעומת הטווח שהרכב מראה! טעינה מלאה של ה-MG EHS תארוך בעמדה ביתית מתאימה כ-5 שעות בקירוב,  וזו תתבצע בקצב של 3.5 קילו וואט. שקע הטעינה נמצא חלקו האחורי של הרכב מימין – ברירת המחדל במרבית רכבי הפלאג אין, שפחות נוחה בעיניי. בנוסף, ב-MG בחרו להשמיט מהרכב מסיבה מסוימת את הנורה שמאפיינת את שקע הטעינה בדרך כלל ומקלה על ההתמצאות בלילה, והדרך היחידה לוודא שהרכב החל להטען היא עמדת הטעינה, או לוח השעונים בתוך הרכב.

להרחבה בנושא עמדות טעינה, מומלץ לעבור על מדריך עמדות טעינה

בנוסף, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי להבנה טובה יותר של מונחים כמו קוט"ש, קילו וואט, קצב טעינה ועוד

סיימתם את הסוללה? עולים לכביש מהיר ורוצים לחסוך את החשמל לשימוש מאוחר יותר? מצב AUTO הוא המצב בשבילכם (והוא האופציה השנייה מתוך שתיים). כאן, המערכת משמשת כהיברידית לכל דבר ועניין, רק עם קצת יותר דגש על המנוע החשמלי, ובמצב זה יצאנו עם סוללה טעונה במלואה (52 ק"מ על המסך) לנסיעה של 100 ק"מ, וכאשר הגענו ליעדנו – בשימוש כמעט מוחלט בכבישים מהירים – הסוללה איבדה כ-12 ק"מ והגענו ליעד עם 40 ק"מ חשמליים פוטנציאליים נוספים. צריכת הדלק של הרכב במצב ההיברידי עמדה על ליטר אחד של דלק לכל 13.2 ק"מ, נתון מרשים בהחלט בהתחשב בגודל ובעוצמה של הרכב הזה, גם אם מתעלמים לרגע מכך שרצוי ברכבי פלאג אין, מיסודם וכייעודם, לבצע שימוש במערכת החשמלית ככל הניתן. להערכתנו, צריכת דלק זו יכולה להיות טובה אף יותר – גם במצב ההיברידי – בשימוש שגרתי לאורך זמן. תפעול המצבים מבוצע מכפתור שנמצא משמאל לידית ההילוכים – קצת פחות נוח לדעתי לעומת פקדים על ההגה או בסביבתו, אך מנגד – תפעול זה לא נדרש באופן עקבי ורציף לכל אורך הנסיעה אלא פעם בזמן מה, לכל היותר.

MG EHS PHEV
שקע טעינה בצד הרכב. MG EHS PHEV

מאובזר, מפואר, ונוסע נהדר

סביבת הנהג לא פחות ממצוינת. המושבים של הנהג והנוסע מתכווננים חשמלית עם קונסולה מרכזית שמפרידה ביניהם עם משענת יד, שבתוכה יש פתח מיזוג אוויר, אך מעט מקום. הסידור של סביבת ידית ההילוכים עם האחסון בה מעט משונה, אך רמת הגימור מוקפדת מאוד, כך גם הפלסטיקים שמקיפים את הנהג והנוסע, יחד עם סביבת הנוסעים מאחור. הכל בנוי היטב ומוקפד, נעים למגע, ללא קצוות גסים בנקודות שלא נמצאות ישירות מול העיניים. ובדקנו.

נקודה מעניינת לגבי רכב המבחן שאני רוצה להתעכב עליה – בניגוד למרבית המקרים, בהם מקבלים רכבים למבחן דרכים עם קילומטרים בודדים על השעון, או כמה אלפים, את ה-MG הזה קיבלנו למבחן הדרכים עם כמעט 12 אלף קילומטרים. זה רכב שנסע לא מעט מאז הזמן שבו עלה לכביש, וסביר שבתור רכב חברה לא חסו עליו – ועדיין, רמת הגימור המצוינת נשמרה לחלוטין לכל אורך הזמן הזה ועם כל מה שעבר עליו עד כה. הקילומטרז' של הרכב היווה מבחינתנו אינדיקטור למה שקורה לאורך זמן, משהו שלנו כבוחנים אין דרך לדעת עם רכב חדש לחלוטין.

 
MG EHS PHEV
תא המטען – במצב שבתמונה הוא בעל 463 ליטרים, קיפול המושבים האחוריים יביא אותו לגודל של 1287 ליטרים. MG EHS PHEV

הבידוד של תא הנוסעים טוב מאוד, ופרט לרעשי רוח מסוימים שהגיעו לעיתים מקצה מכסה המנוע, יחד עם המיית הצמיגים על הכביש, קשה לומר שמשהו הטריד את שלוותנו בזמן המבחן והנסיעות המרובות. אפרופו נסיעות מרובות – ה-MG EHS פלאג אין בילה במחיצתנו מעל ל-1,100 קילומטרים קשוחים, בפרק זמן של ימים בודדים, והוא מאוד נוח, גם לאחר נסיעות מרובות מאוד. שתי נקודות שבכל זאת קצת פחות מצאו חן בעיניי היו החלונות, אשר מידי פעם נתנו לי תחושה שלעיתים הם מתקשים בסינון אור השמש בחלקו הקדמי של הרכב, בעיקר תחת שמש ישירה ולאורך זמן (החלונות האחוריים מושחרים כסטנדרט וכך גם הסאן רוף), והאנדרואיד אוטו – שלעיתים תחת שמש שחיממה את המערכת, החל לצבור לאג קטן. הלאג אומנם נפתר על ידי ניתוק וחיבור של הטלפון למערכת בחזרה, אך לצורך כך יש לעצור בצד (וממש לא מומלץ לבצע פעולה שכזו באמצע נהיגה).

תא המטען גם כן מפנק, עם פתיחה חשמלית ושפע מקום – עוד לפני קיפול המושבים האחוריים. מתחת לרצפה שלו, יש מסתור לערכת ניפוח במקרה של פנצ'ר, יחד עם כבל טעינה לחיבור לשקע ביתי רגיל. הזוג הזה מובנה בתוך קלקר קשיח ולא זרוק סתם ככה בתחתית הרכב, ויפה שמהנדסי הרכב דאגו לפתרון אחסון כל כך פשוט אך מתבקש – תופתעו אולי לשמוע שלא מדובר במשהו טריוויאלי בעולם הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג אין מרובי הכבלים התפעוליים.

MG EHS PHEV
התא הנסתר שמתחת לרצפת תא המטען. MG EHS PHEV

הנוסעים מאחור זוכים למרווח מכובד מאוד, כול עוד מדובר בזוג. נוסע נוסף יגזול לכולם מקום, וייהנה ממיקום הישיבה שהכי פחות נוח – אך מצב זה לא חריג בהשוואה בערך לכל רכב אחר בגודל המדובר ומטה שכולל חמישה מקומות. בהנחה שמדובר בזוג נוסעים מאחור, המושב האמצעי יכול להיפתח למשענת יד שמכילה גם מקום לכוסות וגם תא מסמכים קטן. למושבים האחוריים יש אפשרות לכיוון של גב המושב בשתי דרגות – קדימה ואחורה, ואם אתם מאלה שמסוגלים להירדם בכל מצב – מתיחת הכיסא אל עבר חלקו האחורי תאפשר לכם אפילו לעשות זאת מעט יותר בנוחות.

MG EHS PHEV
הנוסעים מאחור ייהנו ממרווח מצוין בזוג, קצת פחות בשלשה, אבל הרכב נוח גם בהרכב מלא. MG EHS PHEV

הנעה בכל רגע

אז על מערכת הפלאג אין המצוינת עברנו, גם על צריכת הדלק עברנו, גם על רשימת האבזור הכמעט אין סופית. כעת – נותר לנו לעשות ככל יכולתנו להעביר לכם איך ה-MG המדובר נוסע. במילה אחת – נהדר. השילוב של רמת גימור גבוהה ומוקפדת, אבזור עשיר ומפנק ומנוע חזק – יוצרים כאן רכב שלם מאוד. כשהוא יוצא מהחניה, וכשהגיע הזמן להתרכז בנהיגה ולא במפרט העשיר שלו, המעבר לשם חלק ונעים. המנוע חזק ולא מהסס לספק את כל הכוח הנדרש גם בעקיפה במהירות החוקית המקסימלית של כביש 6. מערך הפלאג אין (אשר מספק, כאמור, מהירות מקסימלית של 130 ק"מ) יאפשר שיוט נינוח ושקט בכל מהירות חוקית בישראל עם מעט כוח לעקיפות נוספות – אף על פי שהסוללה תשגשג דווקא בתנאים עירוניים.

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

בקרת השיוט האדפטיבית מאפשרת מגוון התאמות אישיות, והיא מדויקת, פשוטה לתפעול ונעימה לשימוש. גם פונקציית הזחילה בפקק מצוינת ועדינה, למרות שהמערכת דורשת מהנהג לגעת בהגה / כפתור הקרוז-קונטרול בכל פעם כאשר הרכב עומד במקומו מעל למספר שניות מסוים – אקט מציק, אבל יש לו הצדקה בטיחותית והנדסית. הרכב מאובזר במצלמת 360 מעלות, שלוקחת למעשה וידאו מארבע מצלמות שמפוזרות ברכב (אחת בכל מראה, אחת בחזית ואחת על דלת תא המטען) שמקלות מאוד על החניה, למי שלא מורגל ברכב בגודל הזה. ניתן להשתמש בווידאו שמדמה את הרכב מלמעלה, או לבחור ספציפית בכל אחת מארבעת המראות. התצוגה ממשיכה גם כאשר מעבירים את הרכב מרוורס לדרייב, כול עוד נוסעים מתחת ל-20 קמ"ש – אפקטיבי מאוד בעליה או ירידה ממדרכות גבוהות או בשטחים לא סלולים היטב.

אם התחשק לכם לרגע לשים בצד את כל נושא החיסכון, ללחוץ את דוושת ההאצה עד הסוף ולהתחרע קצת, ה-MG EHS יזרום. התאוצה כאן מ-0 ל-100 אורכת בסך הכל 6.9 שניות – נתון לא רע לרכב בסגמנט זה. בנוסף, הוא שומר על יציבות בצורה יפה גם בפניות קצת אגרסיביות, למרות גודלו, ואינו נופל החוצה מהפניה. הבולמים מכוילים היטב לשימושיות רחבה ככל האפשר והם עושים עבודה מצוינת בהקשר זה. היחיד שעלול, במידת מה, להתמהמה בשיתוף הפעולה עם ההתחרעות – הוא הגיר, שלפעמים קצת לא ידע איך לאכול את ההאצה הפתאומית והעוצמתית, ומשך את ההילוכים – לפחות לתחושתנו – קצת יותר מידי, עד שנגמר למנוע האוויר. הגיר לא מאפשר שום אופציה של בחירת הילוכים ידנית – תוספת שהיה נחמד לו הייתה קיימת, אך היא אינה הכרחית. מנגד, כיף לראות רכב פלאג אין עם גיר אוטומטי שכזה, ולא גיר רציף, אותו אנחנו פחות אוהבים.

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

לכל דבר טוב יש סוף

אז אחרי מעל 1,000 קילומטרים, ושעות נהיגה רבות מאוד, הגיע הזמן להיפרד, ויחד עם הפרידה – גזר הדין. ה-MG EHS הוא רכב שלם מאוד, והשלם הזה עולה על סך חלקיו. יש לו כמה דברים שניסו להעיב עלינו, כמו התחושה שחלק מהחלונות לא מסננים את השמש באופן מושלם, העדר יכולת השליטה בבלימה הרגנטיבית והעדר אפשרות לשליטה ישירה בהילוכים. האנדרואיד אוטו שהצריך מפעם לפעם ניתוק מהמערכת לצורך עצירת העיכוב המדובר גם הוא לא אידאלי, אבל ביחס לחבילה הכוללת כאן, מדובר בזוטות.

אותה החבילה הכוללת היא קרוסאובר גדול, מרווח, נוח ומאובזר לעילא, שמטיל עם רשימת האבזור שלו והתנהגות הכביש שלו צל ענק על כל חיסרון שנתקלנו בו, ואלו ממילא היו קטנים מאוד. במחיר של 166,585 ש"ח, ה-MG EHS פלאג אין מציע רכב עם פוטנציאל אדיר לחסכון בדלק, עם אפס מוחלט של התפשרות על רמת גימור, אבזור, בטיחות ונוחות. התמורה כאן למחיר היא נהדרת, והיינו בהחלט שמחים לעוד כמה קילומטרים של נהיגה מהנה איתו, אך לכל דבר יש סוף.

מרוצים מה-MG EHS PHEV שלכם? חושבים לרכוש אחד? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

 
MG EHS PHEV
MG EHS PHEV

טכני:

גודל סוללה: 16.6 קוט"ש

מנוע בנזין: 1,500 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, מודגש טורבו

הספק משולב: 268 כ"ס, הנעה קדמית

מיכל דלק: 36 ליטרים

צריכת דלק במבחן הדרכים: 13.2 ק"מ לליטר

טווח חשמלי במבחן הדרכים: עד 61 ק"מ, בהתאם לאופן הנסיעה

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 3.7 קילו וואט,

זמן טעינת הסוללה: כ-5 שעות בקירוב

0 עד 100 קמ"ש: 6.9 שניות

שגרת טיפולים: 24,000 ק"מ או כל שנה

מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית עד 150 קמ"ש, זיהוי תמרורים, התראה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקק

רמות גימור: רמת גימור אחת

מחיר רכב המבחן: 165,585 ש"ח – המחיר כולל עמדת טעינה והתקנה בסיסית

אחריות: 5 שנים או 150,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה

שירות: רשת מוסכי לובינסקי הפזורים ברחבי הארץ

MG EHS PHEV
MG EHS PHEV