מבחן רכב: דונגפנג בוקס החשמלית הקטנה והצבעונית

עם צבעוניות רבה, מערכות בטיחות מתקדמות, נוחות נסיעה ומחיר תחרותי - דונגפנג בוקס מספקת חוויית נהיגה מעניינת בערים הצפופות
מבחן דונגפנג בוקס החשמלית – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

תאגיד דונגפנג (Dongfeng Motor) הוא אחד מיצרני הרכב הוותיקים והגדולים ביותר בסין. הוא הוקם בשנת 1969, ומייצר מדי שנה למעלה מ-5 מיליון כלי רכב. ההתרחבות שלו מחוץ לגבולות סין מתבצעת במקביל ליצרניות סיניות אחרות, ביניהן BYD, צ'רי, GWM (יצרנית אורה), ונוספות, שאת רכביהן תראו על כבישי ישראל.

דונגפנג בוקס (Dongfeng BOX) שלקחתי למבחן הגיעה לאירופה באוגוסט 2024 תחת השם Nammi Box EV, והוא בעצם חלק מהמגמה של ייצור רכבים חשמליים קטנים ועירוניים במחירים נגישים. אבל מלבד המחיר, שגם עליו כמובן נדבר, מה עוד חשוב לדעת על הדגם? המשיכו לקרוא ותגלו!

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

ביקורת רכב דונגפנג בוקס החשמלית (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב דונגפנג בוקס החשמלית (צילום: פלאג מג)

עיצוב דונגפנג בוקס

מבחינה עיצובית, בהחלט יש פה קטע. קודם כל, אני ממש אוהבת ומעריכה את זה שהדגם מגיע בהרבה צבעים מקסימים ומשמחים – סגול לוונדר מטריף, ירוק עליז, תכלת – ולא רק בצבעים "אפרוריים" (הוא קיים כמובן גם בכסוף ולבן). יש פה גם אופציה לצביעה דו-גוונית, כמו רכב המבחן, שצבוע בתכלת עם נגיעות לבנות במראות הצד ובגג. 

גם המראה שלו בכלליות מאוד קורץ לי, והוא פשוט נראה כמו סוכריה מבריקה. הפנסים הקדמיים שלו מעוצבים נהדר, גם דמויי כונסי האוויר שיש לו, הג'אנטים היפים והידיות השקועות. ואפילו יש לו דלתות עם חלונות ללא מסגרת, שזה ממש נפלא! כל מה שציינתי ממשיך את הקו העיצובי הסיני של רכבים בסגמנט הזה, ואני אוהבת את זה. אם תשאלו לחוות דעתי העיצובית הייתי אולי משנה את העיצוב של הפנסים האחוריים שמרגיש לי פחות הרמוני עם שאר המכלול, אבל אני כבר ממש נכנסת פה לקטנות. 

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

ביקורת רכב Dongfeng Box החשמלית (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב Dongfeng Box החשמלית (צילום: פלאג מג)

אזור הנוסעים מלפנים בדונגפנג בוקס

במבחן הווידאו הקדשתי זמן ממושך למעבר על הרבה מאוד פיצ'רים בתוך הרכב, אז אם תרצו לראות בעצמכם מה הרכב מציע מומלץ לצפות במבחן המצולם (בתיאור הסרטון תמצאו סימניות שיאפשרו לכם לדלג לקטעים שאתם רוצים לצפות בהם). אנחנו נעבור עליהם כאן בקצרה יחסית.

הבוקס מאובזרת היטב ומעוצבת באופן צעיר ואלגנטי, עם הגה קטן ומעוצב וריפוד שעשוי מעור טבעוני ומזכיר לי תיק מעצבים, וחכו שתגלו את "מגירת" הכפפות.

מערכת המולטימדיה היא בגודל 12 אינץ' והיא לא כוללת שום כפתורים. כרגיל, לא נוח לי לשלוט ככה במיזוג, ובכלליות מסך המולטימדיה מעוצב יפה – אבל הקישוריות לטלפון לא כזו פשוטה וקלילה כמו שאני רגילה.

לוח השעונים הדיגיטלי של הדגם, בגודל 5 אינץ', מפורט מאוד. הוא כולל את כל הפונקציות הרגילות, כמו תצוגה של הקילומטראז' והמהירות שלכם, טווח הנסיעה שנותר לכם, הקרוז קונטרול האדפטיבי ועוד. במהלך הנסיעה, יש לכם תצוגה בלוח השעונים של תמרורי המהירות שהרכב מזהה, וגם תצוגה של צריכת האנרגיה – האם הדגם משתמש בחשמל או טוען רגרנטיבית.

אזור הנוסעים מלפנים
אזור הנוסעים מלפנים


אזור הנהגת והנוסעים מלפנים
אזור הנהגת והנוסעים מלפנים

אזור הנוסעים מאחור

באופן מפתיע, מאחורה יש מרחב סבבה לנוסעים, ובזכות בסיס הגלגלים הארוך הוא יחסית מרווח, ובעיקר מרווח מאוד לראש. הדגם די ספרטני מאחור ולא כולל יותר מדי איבזור, אבל כן תקבלו ידיות, כיסים בגב המושבים ורצפה שטוחה.

אזור הנוסעים מאחור
אזור הנוסעים מאחור

תא המטען של דונגפנג בוקס החשמלית

תא המטען של הדונגפנג בוקס נפתח ידנית. הוא לא גדול במיוחד, כמקובל בקטגוריה, ויש לו יכולת העמסה בעיקר לגובה. נפח תא המטען הוא 326 ליטר, עם אופציה להרחבה ל-945 ליטר בעת קיפול המושבים האחוריים. הוא די ספרטני ולא תמצאו בו יותר מדי דברים, אבל מתחת לרצפת תא המטען יש מגירה לאחסון ערכת ניפוח, כבל טעינה, אביזרי בטיחות ועוד. 

לרכב יש כושר גרירה של 750 ק"ג עם בלמים בלבד, אבל לא הייתי ממליצה לכם להתקין וו גרירה על רכב בקטגוריה הזאת – וזה גם יקצר לכם משמעותית את הטווח.

תא המטען
תא המטען

המנוע

הדגם מגיע עם מנוע בהספק של 94 כ"ס, שמניע, כמובן, את הגלגלים הקדמיים. הוא מסוגל להאיץ מ-0-100 קמ"ש תוך 10.6 שניות.

להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

ביקורת רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)

מערכת חשמלית

הדגם מגיע עם סוללה בגודל 42.3 קוט"ש. היא מאפשרת נסיעה לטווח מוצהר של 310 ק"מ בין טעינות, לפי תקן WLTP.

שקע הטעינה של הרכב ממוקם מעל הגלגל הקדמי, והוא אינו כולל תאורה או אינדיקטור טעינה, וחבל, אבל זה לא שונה מהרבה רכבים סיניים אחרים. יש אנשים שטוענים שזה המיקום המועדף עליהם לשקע הטעינה בגלל שקל יותר להיכנס ככה לעמדה, אבל אני מודה שלי זה ממש לא משנה. 

הרכב ניתן לטעינה ביתית בקצב מקסימלי של 6.6 קילוואט, שזה נמוך מהסטנדרט.

בנוסף, הוא תומך בטעינה מהירה בקצב מירבי של 50 קילוואט. זה בסדר, והיות והסוללה קטנה טעינה מלאה שלה תיקח כשעה וחצי בעמדה מהירה. בעמדה תומכת ובתנאים המתאימים, תוכלו לטעון את הרכב מ-30-80% תוך כחצי שעה.

הרגנרציה ברכב נשלטת רק דרך מסך המולטימדיה, וכוללת 3 מצבים – חלשה, בינונית וחזקה.

הדגם תומך גם בפונקציית V2L, ותוכלו לקרוא ולשמוע עוד על הנושא במדריך שלנו לשימוש ברכב חשמלי בתרחיש עלטה.

להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

שקע הטעינה של דונגפנג בוקס
שקע הטעינה של דונגפנג בוקס

טווח נסיעה במבחן

הטווח המוצהר של הדגם הוא כאמור 310. במהלך המבחן הנתון אותו השגתי היה 270 ק"מ, בנהיגה שרובה הייתה בין עירונית, עם קירור מושבים ועם מזגן פועל בעוצמה מקסימלית. 

כפי שאני מציינת במבחנים בכל פעם – ככל שתכירו את הרכב ותלמדו אותו יותר טוב, תוכלו להוציא ממנו טווח שיהיה יותר ויותר קרוב להצהרת היצרן. המבחן שלי התבצע בעיקר בנסיעות בין עירוניות, ואם השימוש שלכם הוא עירוני בעיקרו אז תוכלו להשיג טווחים גבוהים יותר. 

סקירה דונגפנג בוקס
סקירה דונגפנג בוקס

בטיחות ומערכות עזר

הדגם טרם נבחן במבחני הריסוק של היורו NCAP, ואנחנו נעדכן לגבי התוצאה כאשר תהיה כזו. 

הרכב מאובזר ב-11 מערכות בטיחות שמתפקדות מצוין. המפרט הבטיחותי כולל 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, מצלמת 360°, בקרת ערנות נהג, תצוגת רכב בשטח המת, ועוד.

חשוב לי מאוד לציין שמפרט בטיחות כזה הוא לא דבר של מה בכך לרכב בקטגוריה הזאת ובמחיר הזה. התרעת ערנות נהג או תצוגת רכב בשטח המת במסך המולטימדיה הם ממש לא בסטנדרט בדרך כלל, וזה מאוד מאוד מוערך. חוץ מזה, בקרת השיוט האדפטיבית ובקרת הסטייה מנתיב עובדות פשוט מצוין. בקרת השיוט האדפטיבית אגב מוגבלת ל-140 קמ"ש, אבל ממילא המהירות החוקית המרבית בכבישי ישראל היא 120 קמ"ש. 

ביקורת דונגפנג בוקס
ביקורת דונגפנג בוקס

איך דונגפנג בוקס נוסעת?

הדונגפנג בוקס היא רכב חשמלי עירוני. היא נוסעת בעיר מצוין, והבולמים שלה משככים היטב זעזועים ומתמודדים בקלילות עם כל מהמורה בכביש או באמפר. 

מבחינת בידוד הרעשים, בנהיגה בין עירונית במהירות גבוהה כן תשמעו רעשי רוח שמגיעים בעיקר מכיוון החלונות ללא המסגרת ורעשי כביש, ואין מה לעשות, אי אפשר לקבל הכל. בכל מקרה, הנהיגה הבין עירונית גם היא נוחה מאוד.  

בלילה, תאורת הדרך חזקה ויעילה מאוד גם בנסיעות חשוכות במיוחד.

דרך מסך המולטימדיה תוכלו לבחור בין שלושה מצבי נהיגה (Comfort, Eco ו-Sport), וההבדל ביניהם מורגש. בנהיגה עירונית העדפתי לנסוע על מצב הקומפורט, ובנהיגה בין עירונית השתמשתי יותר במצב הספורטיבי – ואם תרצו כמובן לחסוך בחשמל ולהרוויח יותר טווח, עדיף לנסוע על מצב ה-Eco בשני המקרים.

נכון, זה בשום עולם לא רכב ביצועים ולוקח לו טיפה זמן להאיץ, אבל זה ממש לא השימוש שלו ולא המטרה של מי שרוכש את הרכב. אבל חשוב לי לציין שאפילו שההספק לא גדול, זה לא מורגש כמו שזה היה יכול להיות מורגש ברכב מקביל עם מנוע בנזין – בגלל שאופן הפעולה של מנוע חשמלי הוא שונה, וגם התגובה מרגע הלחיצה על דוושת ההאצה היא ממוחשבת ומיידית – וגם לא מתבזבזת לכם המון אנרגיה בכל התהליך בגלל השימוש במנוע בערה פנימית. 

איך דונגפנג בוקס נוסעת?
איך דונגפנג בוקס נוסעת?

מחיר דונגפנג בוקס

דונגפנג בוקס מגיע ברמת גימור אחת, שמחירה הוא 113,900 ₪. המחיר הזה כבר כולל את עליית המע"מ של שנת 2025. ביצעתי את המבחן בימים הראשונים של ינואר 2025, ועד סוף החודש, הרוכשים ייהנו ממחיר השקה מוזל – 109,900 ₪.

כרגיל, המחיר אינו כולל אגרת רישוי. הצבעים החיצוניים שאינם לבן או כסוף נמכרים בתוספת מחיר של 3,000 ש"ח, ואין תוספת מחיר על צבעי הריפוד.

הדגם מגיע עם אחריות יצרן של 5 שנים או 100,000 ק"מ (לפי המוקדם מביניהם), ו-8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבין השניים). תוכלו למצוא את הדגם באולמות התצוגה של דונגפנג (בייבוא מטרו מוטור) בחיפה, ראשון לציון, הרצליה ואשקלון.

מחיר דונגפנג בוקס
מחיר דונגפנג בוקס
מבחן דונגפנג בוקס החשמלית בפחות מדקה – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

סיכום ביקורת רכב דונגפנג בוקס

נתחיל בנקודות לשיפור. בגלל שזה רכב עירוני קומפקטי, אין לו הספק או טווח מרשימים, וגם קצב הטעינה שלו לא מפיל לסתות. אבל כמו בכל רכב שאני בוחנת, אני חושבת כמו הלקוח שמחפש רכב שעונה על הצרכים שלו – נהיגה בתוך העיר למרחקים קצרים מדי יום, ומעט מאוד נסיעות בין עירוניות ארוכות (שאגב, אין באמת בעיה לעשות עם הרכב, ועשיתי המון כאלו בימי המבחן – פשוט צריך לטעון אותו לאחר הנסיעה). אולי יש לכם עמדת טעינה בבית או בעבודה, אולי אתם צריכים לחנות בחניות פיציות בתל אביב מדי יום, אולי אפילו בשבוע שלם אתם לא עוברים את ה-300 ק"מ, יש הרבה שימושים לרכב הזה גם מעבר למה שהזכרתי. 

בעיני, דונגפנג בוקס מהווה הצעה אטרקטיבית למי שמחפש רכב חשמלי עירוני קטן. במחיר של 114 אלף ש"ח בלבד אתם מקבלים רכב שמעוצב באופן צעיר ומגניב, עם הרבה איבזור, וכל מני דברים שלא נפוצים בקטגוריה – כמו מושב נהגת מתכוונן חשמלית עם חימום וקירור, דלתות ללא מסגרת, מערכות בטיחות אקטיביות רבות שגם מתפקדות מצוין, וגם חוויית נהיגה טובה שמאוד מותאמת לנהיגה עירונית. 

רוצים להתייעץ לגבי דגמי דונגפנג, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

ביקורת רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)

מפרט טכני של דונגפנג בוקס

הספק המנוע של רכב המבחן: 95 כ"ס, הנעה קדמית

גודל סוללה: 42.3 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 6.6 קילו וואט

קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 50 קילו וואט

זמן טעינה מהירה: מ-30% ל-80% ב-30 דקות, מ-0-100% תוך כשעה וחצי

טווח מוצהר של רכב המבחן: 310 ק"מ בטעינה אחת

טווח נסיעה במבחן: 270 ק"מ בטעינה אחת

מחיר רכב המבחן: 113,900 ש"ח (לפני צבעים מיוחדים ואגרת רישוי)

אחריות: אחריות יצרן של 5 שנים או 100,000 ק"מ (לפי המוקדם מביניהם), ו-8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבין השניים).

שירות: רשת מרכזי השירות של מטרו מוטור הפזורים ברחבי הארץ

[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]

מבחן רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)
מבחן רכב דונגפנג בוקס (צילום: פלאג מג)