קשה לחשוב על התחום של רכבים היברידיים הרבה אל מחוץ לכיוונים החסכוניים והירוקים. מאז שהרכבים ההיברידיים הראשונים הגיחו לאוויר העולם בייצור סדרתי מאסיבי, לקראת סוף שנות ה-90, הדגש העיקרי מאחורי יצורם הוא כלי רכב חסכוני, עם חתימת גרר נמוכה (כך שהתנגדות האוויר לא תגרע מצריכת הדלק), ועם הזמן גם התחילו להגיע רכבי הפלאג אין – אשר משתמשים בסוללות גדולות משמעותית ומאפשרים נסיעה על חשמל לאורך טווחי זמן ארוכים יותר, לעיתים אף ללא שימוש במנוע הבנזין לתקופות ארוכות.
הרכב הכי מופרע עם מערכת הינע היברידית שדיווחנו עליו כאן בפלאג מג מאז הקמת המגזין היה כנראה הלמבורגיני קונטאש החדשה. נכון שבמאסת השוק העיקרית, רכבים היברידיים משמשים כפתרון חסכוני מצויין, אך בשולי השוק – יצרניות אקזוטיות, גדולות כקטנות, ויקרות (ויוקרתיות!) להחריד – נאלצות לעיתים להנדס רכבים עם הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלית כזו או אחרת, כדי להמנע מקנסות כבדי משקל מטעם גורמים רגולטיביים. אז הקונטאש היא דוגמא יפה למקרה כזה, אך קצת צפון-מזרחה מארץ המוצא של השור האיטלקי הזועם, ישנו מפלץ היברידי אדיר מימדים – כזה שימשיך לנסוע הרבה הרבה אחרי שהלמבורגיני קונטאש תעצור, ללא שום חשיבות על מה הוא נוסע.
זהו הרוסאק 3994 הייבריד (RUSAK 3994 Hybrid). אתם רואים נכון – כנראה שהדרך הטובה ביותר לקטלג אותו תהיה "מפלצת 8X8 היברידית עצומה שיכולה לנסוע בכל מקום, בכל מצב, ובכל טמפרטורה". לא מדובר כאן ברכב ספורט קטן וחמוד שעוצב בהשראת מעצור לדלת, אלא במכונה אימתנית חסרת פשרות באופן מוחלט, שכנראה מצדיקה את הקיטלוג שלה – ATV (אנ' – All Terrain Vehicle, והדבר הזה הוא בהחלט, ללא שמץ של ספק – All Terrain).
כפי שהבנתם מהשם, מהכותרת ומהפסקאות האחרות כאן, הרוסאק 3994 הייבריד מגיע מערבות רוסיה הקפואות, היכן שהרגולציה הרבה פחות חונקת, וכלי רכב אימתני שכזה יכול להיות בשימוש של כוחות ביטחון, כוחות הצלה, חובבי טיולי 4X4 (או 8X8 במקרה זה) ותושבים שמתגוררים באזורים שוממים ומרוחקים כאחד. והיכן שהרגולציה לא חונקת, ההתפרעות ההנדסית פורחת. וכן, התוספת של "הייבריד" בשמו של הרוסאק 3994 הייבריד לא נמצאת כאן על מנת להיות פוליטיקלי קורקט, או על מנת להתחבב על מיני מחבקי עצים – היא כאן משתי סיבות עיקריות – הראשונה היא לספק הנעה מהירה יותר בעת הצורך, והשניה היא פשוט כי אפשר, אז למה לא?
אחרי שהבנו שמדובר כאן ביצירה חריגה למדי בנוף הכתבות השגרתי של המגזין, כדאי שנצלול אל מה שיש תחת מכסה המנוע. או יותר נכון, נכנס אל מתחת לרכב. כי מרווח הגחון של הדבר הזה עומד על 54 ס"מ (ואני עוד חשבתי שה-15 ס"מ של הסקייוול ET5 היו סבירים…). מה שקורה פה מאוד פשוט – לרוסאק 3994 הייבריד יש שני מנועים חשמליים – אחד מניע כל זוג סרנים (כלומר – מנוע חשמלי אחד לכל ארבעה גלגלים). המנועים החשמליים האלו מפיקים בסך הכל 201 כ"ס, והם מחוברים לסוללה, שזו בתורה מחוברת לזוג נוסף של מנועים – במקרה זה, שני מנועי 1200 סמ"ק מתוצרת ניסאן, שכל תכליתם הוא לספק אנרגיה לסוללה וזו בתורה מעבירה את הכוח לגלגלים (מנגנון דומה ל-LEVC VN5, אך ללא יכולת חיבור למקור מתח חיצוני – וחבל). הסיבה לכך שלרוסאק 3994 הייבריד יש זוג מנועי בנזין היא כפולה – גם להניע את כל הדבר הזה, אבל גם כדי לוודא שבמידה ואחד מהמנועים כושל, השני ימשיך לספק אנרגיה ויאפשר לרכב להמשיך לנוע. מבחינת דלק, אגב, אין צורך לדאוג: אומנם אין נתונים רשמיים של צריכת דלק (ומי צריך אותם בכלל למען השם), אבל לרוסאק 3994 הייבריד יש שתי אפשרויות בנושא זה. הראשונה היא זוג מיכלי דלק בגודל 150 ליטרים כל אחד, ואם אתם מאסתם בכניסה לתחנות דלק באופן עקבי, או במבטים שעלולים להדבק אליכם כאשר נכנסים עם הדבר הזה לתחנה ומוודאים שהתקרה בה גבוהה מספיק – ניתן להזמין את ה-3994 הייבריד עם זוג מיכלי דלק של 150 ליטרים כל אחד, וזוג מיכלי דלק נוסף – 100 ליטרים כל אחד, כך שסך הכל יהיו כאן 500 ליטרים של דלק, לכיבוש סיביר לאורכה ולרוחבה, וגם לקצת פחות כניסות לתחנת הדלק המקומית, וקצת פחות משיכת מבטים.
אז יחידת ההנעה שלו מובנת – היא מורכבת מזוג מנועי בנזין, שמזינים אנרגיה לסוללה, שזו בתורה מספקת אנרגיה לזוג נוסף של מנועים חשמליים – אחד לכל זוג סרנים. כעת, הגענו לחלק שהופך את כל הטוב הזה לעוד יותר טוב – הרכב הזה מקבל הנעה לכל שמונת הגלגלים שלו – 8X8, כאילו כדי לומר – "אובדן אחיזה בשטח קשה? חח, מצחיק". כל אחד ואחד מהגלגלים של הרוסאק 3994 הייבריד מנוע על ידי המנועים החשמליים, הכל על טהרת העבירות המוחלטת. מערכת ההינע הזאת, שמחוברת בתורה לגלגלי ענק בקוטר 26 אינץ', עליהם צמיגים אדירי מימדים בייצור עצמי של חברת רוסאק. הצמיגים משתמשים בלחץ נמוך במיוחד על מנת לצלוח מכשולים קשוחים ולשמור על מידת אחיזה גבוהה בכל דבר אשר איננו הכביש הציבורי הרוסי. מידת האוויר בצמיגים, אגב, עומדת על בין 0.15 אטמוספרות ל-0.8 אטמוספרות, מה שמתפרש על טווח של בין 2.2 PSI לבין 11.7 PSI.
אז הבנו מה קורה פה מבחינת יחידת ההינע ואיך כל זה מתממשק עם הקרקע הסיבירית הלא-סלחנית-בעליל, וברור מהנתונים לעיל שביכולתו של הרוסאק 3994 הייבריד לצלוח כנראה כל מכשול שהוא – כביש סלול, לא סלול, שטח קל, קשה, בוץ, מדבר, טונדרה קפואה, שלג, ביצות ואפילו מים בדרגות עומק שונות. יש לרוסאק 3994 הייבריד עוד ייתרון, והוא ייקרוץ בעיקר למי שמחפש רכב להנעה של משפחה גדולה: תשמחו לשמוע שהוא יכול לשאת כ-16 אנשים במרכב הסטנדרטי שלו. כיאה לרכב שעיקר השימוש בו הוא הגעה למקומות מרוחקים ושוממים, מסיבות שמחות או עצובות, הוא צריך לאכלס – כמובן – צוות סביר, או לחלופין – מקום רב לאספקה. אז לרוסאק 3994 הייבריד יש את שני אלו.
פיצ'רים והנדסת אנוש לא נשכחו מהמהנדסים כאשר הגיעו לעצב את חוצה היבשות הזה: ראשית, ניתן להזמין את הרוסאק 3994 הייבריד עם מערכת ניפוח צמיגים עצמית (בדומה לזו המותקנת במרצדס G63 AMG 6X6), כדי שלא תצתרכו לבזבז חצי שעה בעמדת ניפוח, ובנוסף יש לו מגוון פונקציות של הדלקה מרחוק, חימום אוטונומי של פנים הרכב, חימום המנועים לפי תכנות מראש, מנוע ימי במקרה בו תרצו לחצות גוף מים עמוק וארוך, ובכלל – בחברה מתגאים בכך שמעל ל-90% מהמרכיבים של הרוסאק 3994 הייבריד – הם בייצור עצמי של חברת רוסאק, ורק השארית הם מוצרים מספקים חיצוניים (בינהם ניתן למנות את מערכת ההינע ההיברידית ומנועי הבנזין, הבולמים, מערכת ההיגוי והבלמים של הרכב יחד עם המנוע הימי האופציונלי). המשקל עומד על כ-6.5 טונות, והרוסאק 3994 הייבריד יכול לשאת עוד 2.5 טונות של משקל, כך שהמשקל המותר שלו עומד על 9 טונות. מרשים!
קראתם, התלהבתם, והחלטתם לרכוש? תשמחו לשמוע שברוסיה, מחירו של הרוסאק 3994 הייבריד מתחיל מ-7.2 מיליון רובל, שישאירו לכם עודף מ-300 אלף שקלים! המחיר הזה לא פחות ממטורף למכונה שכזו, כי לשם השוואה – אם הייתם מגיעים לרכוש משאית 6X6 מיצרן אירופאי מוכר כולשהו, הייתם נאלצים להפרד ממעל מיליון שקלים, לפני מע"מ ולפני מרכב (ארגז קירור/פלטה/מנוף), העבירות לא הייתה אותה העבירות, וכנראה שהייתם יורדים מהרעיון ופשוט ניגשים לרכוש מרצדס EQS חדשה, ומקבלים עודף ממיליון שקלים עלייה. האדפטציה של מרצדס שציינו קודם – ה-G63 AMG 6X6 של סדנאת בראבוס – מחירה מתחיל מכמיליון דולרים, לפני הובלה ומיסים לארץ הקודש. כך שהרוסאק נמכר ממש בזיל הזול!
הדגם קיים גם בגרסאות 6X6 ו-4X4, מעט יותר עממיות, וללא מערכת ההינע ההיברידית (בגרסאות האחרות ההנעה היא באמצעות מנוע דיזל), וכאמור – עיקר פעילותה של רוסאק הוא במכירות לזרועות הביטחון הרוסיות למינהן, ברמה המדינית והפדרלית. למרות זאת, כיף לראות שאפילו חברה כזו, עם קו הנדסי שכזה, בוחרת מיוזמתה בייצור כלי רכב שכזה – עם מערכת הינע היברידית.
כתבות נוספות בסדרה:
- בריגס וסטרטון הייבריד – רכב היברידי עם שישה גלגלים, שהקדים מאוד את זמנו
- לוסיד אייר דרים אדישן – המכונית החשמלית שמדאיגה את טסלה
- ריביאן R1T – הפיק-אפ החשמלי האמריקאי ששובר את כללי המשחק
- רימאק נבארה – מכונית העל החשמלית עם 1914 כ"ס
- טויוטה ראב 4 חשמלי – החשמלי של טויוטה שלא הכרתם
- פולקסווגן XL1 – רכב הפלאג אין היוקרתי והחסכוני במיוחד שלא הכרתם
את הרוסאק 3994 לא תוכלו כנראה לרכוש כרכב ההיברידי הבא שלכם, אבל אם את תוהים האם רכב היברידי יתאים לכם – מוזמנים לעיין במדריך לרכב היברידי
אהבתם את המפלצת הזאת? שנאתם אותה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
ברצוננו להודות לשמעון אזולאי, מנהל המכירות של רנו משאיות בישראל, ופאבל צ'רניצקי, המנהל הטכני של סקייוול ישראל, על הסיוע בהכנת הכתבה