למרבה הצער, לא יצא לנו לסקר יותר מידי את חברת Lightyear ההולנדית, בעיקר מפאת עניינים לוגיסטיים. בכל פעם, הנושא נדחה עוד קצת ועוד קצת לטובת חדשות אחרות, אך לבסוף החבר'ה מהולנד הוציאו ידיעה לעיתונות שכבר לא ניתן היה להמשיך לדחות את העיסוק בחברה במסגרתה: Lightyear 0, שמוכרת לחלקכם כנראה כאב טיפוס Lightyear 1, סיימה את כל שלבי ההכנה ויורדת כעת לייצור – וגם זמינה להזמנה ללקוחות ברי המזל הראשונים.
למי שאינו מכיר, Lightyear החלה בתכנון ובניית ה-Lightyear 1 לפני מעל ל-6 שנים, כאשר המטרה היא ייצור רכב חשמלי עם יכול טעינה עצמית באמצעות פנלים סולררים. במשך השנים האחרונות הדגם נבחן ולוטש עוד ועוד, עד שהגיעה הגרסה הסופית: 5 מטרים רבועים של לוחות סולריים הותקנו על גבי ה-Lightyear 0 (השם שונה לפני השיווק מ-1 ל-0), והעיצוב האולטרה יעיל (הן מבחינה אווירודינמית והן מבחינה סולרית), שמזכיר לנו מאוד את המרצדס EQXX, נועד גם הוא כדי לסחוט עוד ועוד ועוד קילומטרז' מהרכב, עם כמה שפחות צורך ב"עזרה" חיצונית.
אז מה קורה כאן מתחת למכסה… המנוע? או מתחת לפנלים? ל-Lightyear 0 יש הרבה מאוד מה להציע. המנוע החשמלי או צורת ההנעה (קדמית, אחורית, כפולה) לא הובהרו בשלב זה, אך מעבר לכך יש כאן סוללה בגודל של כ-60 קילו וואט, אשר לטענת היצרנית ההולנדית תספיק, ל-שימו לב – 620 קילומטרים תמימים בתקן WTLP. הטווח הזה אפשרי בהתבסס על המבנה היעיל של הרכב והמערכת הסולרית, כמובן, אבל – לטענת היצרנית, התפוקה המקסימלית של המערכת הסולרית ברכב תאפשר תוספת של כ-70 קילומטרים ביום, או 11 אלף קילומטרים בשנה. תפוקה זו מצריכה כמובן תנאים אופטימליים, ושמירה על הלוחות הסולריים נקיים, אך מדובר בנתון מטורף בפני עצמו.
למרות זאת, הרכב הסולרי הזה לא חסך ביכולות טעינה. טעינה מהירה תאפשר כ-80% סוללה בתוך כשעה (מה שמותיר לנו לשער כי מדובר בקצב מקסימלי של 70 קילו וואט בערך) או בקצב של כ-22 קילו וואט מעמדה ביתית (!) עפ"י הנתונים שפרסמה היצרנית (בדומה להשקת האנרג'יקה אקספריה, גם כאן טרם פורסמו נתוני טעינה קונקרטיים). כל זאת, במשקל של כ-1500 קילוגרמים, עם מהירות מקסימלית מוגבלת ל-160 קמ"ש.
ההישג של Lightyear נוגע בעיקר לעובדה שהפתרון הסולרי ברכבים חשמליים הופך למעט יותר נפוץ עם כל יום שעובר. בעבר הרחוק, טויוטה פריוס פלאג אין למשל הוצעה ביפן עם גג סולרי – שלטענת היצרנית איפשר תוספת של 6 ק"מ בסוללה בתנאים אופטימליים (מעל ל-25% מהטווח הכולל בסוללה), וכיום תחום זה נפוץ, אם בכלל, בעיקר אצל יצרניות יוקרתיות – דוגמת השימוש של ג'נסיס בגג סולרי ב-G80 החשמלית שהושקה בארץ לא מזמן – שם, המטרה היא לחסוך בסוללה ולהשתמש באנרגיה המגיעה מהשמש בכדי לשמור על טמפרטורה סבירה בתא הנוסעים – ורק אז לטעון את הסוללה.
אבל לכל הטוב הזה יש מחיר, והוא לא זול בכלל: מחירה ההתחלתי של ה-Lightyear 0 עומד על 250 אלף יורו. הדגם יהיה זמן כרגע רק באירופה וזמני האספקה שלו נראים סבירים, ביחס לשאר השוק, אך המחיר הגבוה במיוחד של הרכב – עם כמה שהוא מגניב ויחודי – הופך אותו לבר השגה לאידאליסטים מעטים שמוכנים להשקיע הרבה כסף בכדי לשמור על הסביבה ככל הניתן.
אך אם שקלתם לרכוש אחת והמחיר הרתיע אתכם, אל דאגה: ב-Lightyear מבשלים לכם משהו מאוד מעניין. באותה ההזדמנות בה השיקו את ה-0 לציבור הרחב (ובעל הממון), הודיעו בחברה כי כבר כעת הם עובדים על ה-Lightyear 2, וזו צפויה להיות המכונית "העממית" של החברה. כמה עממית? ההולנדים בונים על תג מחיר של 30 עד 35 אלף דולרים, לכשזו תצא לשווקים – מתישהו ב-2024, וכמובן – שגם שם יהיה שימוש נרחב בלוחות סולריים בשביל לשמור על הקונספט ועל היכולות המרשימות. כעת, נשאר לנו לעלות על המטוס להולנד ולספר לכם איך זה נראה ונוסע במציאות.
בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!
מה דעתכם על רכב הסולרי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי