בשבועיים האחרונים, עולם הרכב החשמלי רועש וגועש סביב יונדאי: זה התחיל משחרור רשמי של תמונות היונדאי איוניק 6 קצת לפני הצגתה הרשמית, המשיך בשחרור המפרט הטכני המלא שלה רק בשבוע שעבר (עם בשורה מעניינת – טווח מוצהר של 610 קילומטרים לפלטפורמה שאנחנו מכירים) – וכעת זה ממשיך עם הידיעה שהיא כנראה "השיא" של הגל הנוכחי: יונדאי מציגה זוג קונספטים מעניינים במיוחד, לצד חדשות רשמית לגבי גרסת N של היונדאי איוניק 5.
אז לפני שנצלול לגודל הסוללה, הספקי המנוע וכו' – בואו נתחיל לטובת מי שפחות מתמצא במה זה בכלל N של יונדאי? אז את הקונספט אתם בוודאי מכירים ממקומות אחרים. נכון שלמרצדס יש את AMG, ל-BMW יש את M ולוולוו היה בעבר את פולסטאר (לפני שזו הפכה להיות חברת בת מנותקת)? אז יונדאי N היא למעשה מעין חברת בת של יונדאי עצמה, אשר כל עיסוקה – לקחת מכוניות קיימות של יונדאי, ולשפר להן את הצורה. במילים אחרות, יונדאי N היא חטיבת הביצועים / חברת הבת הביצועיסטית של יונדאי עצמה.
ליונדאי N ישנם מספר דגמים שכבר רצים בעולם ב-7 השנים שעברו מאז השקתה ב-2015, בינהם ניתן למנות i30N, יונדאי טוסון N-ליין, וולוסטר N ואפילו דגמי N ליונדאי קונה (שנבחנה אצלנו בגרסתה ההיברידית ובגרסה החשמלית שלה – כאשר דגם ה-N מונע בנזין) ויונדאי אלנטרה N (גם היא נבחנה אצלנו בגרסתה ההיברידית, וגם היא מוצעת בגרסת N רק כמכונית בנזין).
בהודעה שלה לעיתונות מסרה יונדאי 3 נושאים עיקריים: הראשון הוא היונדאי RN22e, השני הוא ה-N Vision 74, והשלישי הוא המידע לגבי גרסת ה-N הביצועיסטית של היונדאי איוניק 5 שאנחנו ואתם מכירים כבר היטב. בוידאו תוכלו לראות את זוג גרסאות הקוספט, ואם תהיתם – לאחת מהן בהחלט יש רעשי מנוע, ולא – הם בהחלט לא מהסוג שאתם חושבים עליו…
הראשון במעלה: RN22e
השמועות על כך שגם הדגמים החשמליים של יונדאי יזכו לטיפול של חברת הבת קיימות בערך מאז שהוצגה היונדאי איוניק 5, ולמען האמת – אנחנו בעיקר מופתעים שזה לא קרה קודם לכן. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שבשביל להפוך רכב חשמלי כדוגמאת היונדאי איוניק 5 לספורטיבי הרבה יותר ממה שהוא, לא צריך באמת להתאמץ יותר מידי – ואם מחליטים בכל זאת להתאמץ יותר מידי, הרי שהתוצאה כנראה תעיף לכולם את הפוני.
ואצלנו הפוני בהחלט עף: המפרט הטכני של היונדאי RN22e, היא מה שנראה כמו גרסת ה-N דווקא של היונדאי איוניק 6 ששוחרר, מציג נתונים מוכרים לצד נתונים שטרם הכרנו בשוק הרכב הישראלי בהקשר של רכבים "עממיים": הסוללה תהיה סוללת ה-77.4 קוט"ש, אבל המנועים החשמלים קיבלו בעיטה בתחת – וההספק הכולל שלהם צמח מ-305 כוחות סוס בגרסת ההנעה הכפולה של האיוניק 5 ללא פחות מ-576 כוחות סוס מפלצתיים. המהירות המירבית של הדגם צפויה לעמוד על 250 קילומטרים לשעה.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד: מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי
ניכר על בסיס העיצוב שאנחנו רואים כי ה-RN22e תתבסס רובה ככולה על היונדאי איוניק 6, אך מדובר כאן, עדיין, בקונספט ולא בדגם סדרתי. אם היו מי שהתלוננו על מראה פושר משהו של היונדאי איוניק 6 לכשזו הוצגה, נשמח לשמוע את דעתם על הגרסה המדוברת – כי אנחנו מרגישים שיונדאי בהחלט הלכו כאן לקצה בכל הנוגע לעיצוב ספורטיבי.
הקונספט השני: N Vision 74, מונע תא דלק
אז אחרי שיונדאי ריככה את המכה עם הצגת ה-RN22e, שנראית מוכרת-משהו, היא הציגה גם את ה-N Vision 74. בעיצובו הוא קצת מזכיר לנו את המקורות היונדאי איוניק 5 עצמה, אבל נראה שהמעצבים של יונדאי N קיבלו חופש יצירתי מוחלט – כי התזכורת הזאת ליונדאי איוניק 5 מהולה בעיקר בהרבה דלוריאן שרירית במיוחד עם קריצה לשנות ה-80, כמיטב האופנה הנוכחית.
אבל הקריצה לשנות ה-80 מתחילה ונגמרת רק במראה, כי גם בנוגע ל-N Vision 74, יונדאי שחררה מספר פרטים טכניים מעניינים, ובינהם: הספק שיעמוד על סביב ה-700 כוחות סוס – כשכולו יניע את הגלגלים האחוריים בלבד, סוללה בגודל 64.2 קוט"ש, ומנגנון תא דלק היברידי – שישלב גם מנוע מימן וגם סוללה שתאפשר את הנעת הרכב, אם וכאשר המימן אוזל.
ה-N Vision 74 היא למעשה מכונית המימן הביצועיסטית-היברידית הראשונה שאנחנו נתקלים בה מאז ומעולם, ומעניין מאוד לראות כיצד יונדאי הצליחה ליישם שילוב בין שתי טכנולוגיות ירוקות לתוך רכב ביצועים אחד. את הסרטון לעיל ראינו עוד לפני שצללנו לעומק הנתונים, והופתענו לשמוע רעשי מנוע – אך כעת ברור לנו על מה כל המהומה. גם המהירות המירבית כאן צפויה לעמוד על 250 קילומטרים לשעה.
ואחרי כל הממתקים האלו לעיניים: ההודעה לעיתונות מאשרת כי יונדאי איוניק 5 N תושק רשמית ב-2023. והיא גם תגיע ארצה, מתישהו
החלק האחרון של ההודעה לעיתונות הוא שהיונדאי איוניק 5 N היא דבר אמיתי, והיא תגיע לשווקים במהלך שנת 2023. ממה שראינו בעיקר במפרט הטכני של ה-RN22e, ניכר שיש לנו בהחלט כיוון כללי מאוד להסתכל עליו כאשר אנחנו תוהים מה תציע האיוניק 5 N מתחת למכסה המנוע – אך דווקא לגביה, לא נמסר שביב מידע במסגרת ההודעה של יונדאי לעיתונות, פרט לעובדה שהיא תגיע לשווקים כאמור במהלך 2023.
מכלמוביל, יבואנית יונדאי, נמסר כי "מועד השיווק בארץ לא ידוע". מניסיוננו בתחום, אנחנו בעיקר מבינים מכך כי מתישהו, הדגם כן יעשה את דרכו ארצה, וזה כנראה תלוי במתי הוא יושק בעולם, בכמה יתומחר, וכמה יחידות כאלו צפויות לקבל הקצאה לארץ הקודש. קשה לנו להאמין שעם רתיחת השוק החשמלי כלמוביל תעמוד מנגד, בוודאי עם גרסת ביצועים עם פוטנציאל רב כל כך, ונותר לנו רק לקוות שהדגם אכן יעשה את דרכו ארצה.
בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!
מה דעתכם על זוג דגמי הקונספט? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי