סיטרואן ברלינגו פרצה לסערה לחיינו לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה-20. כיום, המושג הזה שגור כמעט בפי כל יודע דבר כסוג של שם נרדף למסחרית קטנה במימדים אלו, בדיוק כמו שפריג'ידר עודנו משמש רבים לתיאור מקרר או מקפיא, והיא זוכה להצלחה יתרה במכירותיה בישראל מאז הגעתה הראשונה ארצה – כאשר כיום, היא נמכרת כאן בדורה השלישי.
הדור השלישי הזה, שהוצג ב-2018, היה ידוע כבר מתחילת הדרך ככזה אשר יציע גרסה חשמלית. גרסה חשמלית כזאת של הברלינגו הייתה, ועודנה, בעלת פוטנציאל מעניין – היא יכולה בהחלט להפוך לפופולרית בדיוק כמו אחיותה מונעות הדיזל מהשושלת הוותיקה. הבעיה העיקרית היא שעד כה, עולם הרכבים המסחריים הקטנים דוגמת הברלינגו החשמלית סבל בישראל מהעדר כמעט מוחלט של היצע – לצד הימנעות במקרים רבים של בעלי עסקים להחליף את הדיזל בחשמל. לקחנו את הסיטרואן ברלינגו החשמלית למבחן, בכדי לראות עד כמה פוטנציאל ההצלחה שלה אכן עלול להיות ממומש כאן אצלנו בשוק הישראלי הקטן והרותח.
אין לטעות בברלינגואיותה
זהו מבחן לרכב עבודה, וככזה – אנחנו נשתדל להתייחס לאספקטים הרלוונטיים – אך לא רק. כך למשל, חשוב לנו כן להתייחס לנושא העיצובי: הברלינגו הזו, בדור השלישי שלה, נראית זהה כמעט לחלוטין לגרסאות הדיזל. שינויים עיצוביים קטנים, כמו צלליות כחלחלות על חלק מהפגושים, הגריל האטום במקצת לצד שלל מדבקות ה-100% Electric ותקע החשמל שמפוזרות מסביב מסגירות לבסוף שמדובר בדגם החשמלי.
רכב המבחן שהגיע אלינו בצבע בז' נראה, למעשה, ממש לא רע! אני רגיל לראות ברלינגו לבנות, פעם ב הצצתי על אחת שחורה יפיפיה, אבל זו הפעם הראשונה שאני רואה צבע כזה וזה נראה אסתטי ויפה, ובהחלט מתלבש היטב על העיצוב החיצוני – הוא, אגב, ממשיך את המסורת הנוכחית של סיטרואן, עם שתי שורות הניקל שמסתירות בתוכן את הפנסים לצד הלוגו המפורסם.
מי שירצה ברלינגו לעסק שלו, חשמלית או לא, לא יתעניין יותר מידי באיך שזה נראה: הוא יתעניין בנושא הטכני, ביכולות ההעמסה, בפרקטיות, עלויות אחזקה לאורך טווח וכך הלאה. אבל אין ספק שהצרפתיים, למרות שהם כלל לא חייבים – בהחלט משקיעים גם בעיצוב החיצוני – אשר במקרה של הברלינגו החשמלית, הוא רק פיסה אחת של הפאזל.
"רכב עבודה" לא אומר שצריך להתעלל בנהג
כאשר נכנסים פנימה, נחלקת הברלינגו ל-3: החלק הראשון הוא אזור הנהג והנוסע שלידו. זהו אזור עם פלסטיקים ורמת גימור דיי בסיסית (אבל איכותי בהחלט), עמוס בתאי אחסון לנוחות הצמד מלפנים, נוח ומרווח במיוחד. המושבים שמתכווננים ידנית כוללים גם כיוון לגובה לצד תמיכה לגב התחתון לנהג, משענות יד גם לנהג וגם לנוסע, חלונות חשמל בכל הרכב, מסך מולטימדיה בינוני בגודלו עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי (אנדרואיד אוטו עובד פנטסטי כפי שאנחנו אוהבים), שליטה פיזית מלאה על מערכת המיזוג (חסל סדר שימוש במערכת המולטימדיה!) ועוד ועוד ועוד תאי אחסון ומקומות לאחסון כוסות / בקבוקים / מסמכים / מה שתרצו.
המושבים הקדמיים מצויינים, ולמעשה הם בין הנוחים שיצא לנו להשתמש בהם במגזין פלאג מג בפרט ובעולם הרכב בכלל. לא מעט יצרניות רכבי עבודה – חשמליים או מונעי דיזל – מנסות לחסוך בעלויות כאלו ואחרות בכדי להפוך את הרכב לאטרקטיבי, למי שמחפש את המינימום עלות האפשרית – אך בברלינגו ניכר שהצרפתים לא מוכנים להתפשר על הנוחות שתהיה בסביבת העבודה: אז לא שמו פה, כמובן, ציפוי עור סופר איכותי לכל הדשבורד (למעשה אני לא זוכר איפה יש עור בברלינגו בכלל), אבל כן דאגו לנוחות המקסימלית האפשרית.
החלק השני של הברלינגו הוא אזור הנוסעים מאחורנית. ציפינו שפה המצב יהיה פחות מזהיר, וזה אכן כך: שלושת המושבים האחוריים מקובעים בפוזיציה בודדת, ללא אפשרויות כיוונון כלל. הם נועדו לקחת אנשי צוות, רצוי שניים (אך באופן מפתיע יש פה מידה מסויימת של יכולת מחייה גם לשלושה) לנקודת העבודה ולא לפנק אותם: לא תמצאו כאן מיזוג אוויר או שקעי טעינה, אבל כן תמצאו כאן – באופן מפתיע – שולחנות מובנים בתוך הגב של זוג המושבים הקדמיים!
החלק השלישי של הברלינגו החשמלית הוא אזור ההעמסה / תא המטען. זה נפתח באמצעות זוג דלתות בתצורה של 60-40, אשר נפתחות לבחירתכם ב-90 או 180 מעלות. הדלתות האלו מכניסות אותנו לאזור ההעמסה הגדול בהחלט, שמופרד מתא הנוסעים באמצעות מחיצה אשר נדרשת ברישיון (בגלל שהרכב מסווג כרכב מסחרי) אך ניתנת לפירוק. תא המטען כאן אינו מחיל מדף נוסף מתחת לרצפה, אך הוא גדול, עם לא מעט נקודות עיגון, ואפילו הפלסטיק השחור המחפה עליו – יכול לשאת משקל של עד 25 קילוגרמים, ולהתמקם בשתי נקודות בגובה הרכב עם מרווח של כמה עשרות סנטימטרים בינהן.
מערכת חשמלית שאנחנו מכירים
לקונצרן PSA יש כרגע פלטפורמת הינע חשמלית אחת ויחידה, שאנחנו מכירים מדגמי החברה, וביתר שאת – ממבחן הדרכים שביצענו לסיטרואן C4 החשמלית. מדובר בפלטפורמה עם סוללה בגודל של 50 קוט"ש, שמצוותת למנוע חשמלי בהספק של 136 כוחות סוס צנועים יחסית – זה בתורו מניע את הגלגלים הקדמיים בלבד. הטווח המוצהר במקרה של הברלינגו עומד על 269 ק"מ, בעוד שאנחנו הוצאנו ממנה במהלך המבחן 251 ק"מ.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
יכולות הטעינה של הברלינגו החשמלית גם הן תואמות למה שאנחנו מכירים מקונצרן PSA: טעינה ביתית תתבצע בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט, בעוד שטעינה מהירה תתאפשר בקצב מקסימלי של 100 קילו וואט. משמעות המספרים האלו: מילוי הסוללה מ-0 מוחלט ל-100% בברלינגו החשמלית בטעינה ביתית יארך בסך הכל מעט פחות מ-5 שעות, בעוד שטעינה מהירה בקצב מקסימלי תאפשר לטעון אותה בטווח סביר של 20%-80% בסדר גודל של חצי שעה.
את המנוע החשמלי ואת איך שזה נוסע אנחנו מכירים: תוספת המשקל על הפלטפורמה בוודאי לא הופכת את המערכת הזו ליותר אגרסיבית, ובנסיעות עקביות בכביש 6 למשל מרגישים שחסר לנו קצת כוח. אבל, אם אתם רוכשים את הברלינגו והנסיעות שלכם כוללות מעבר עקבי בכביש 6 על 120 קמ"ש לאורכו הלוך ושוב, כנראה שלא לחלוטין הבנתם את היעוד של הברלינגו החשמלית…
איך זה נוסע?
בסעיף זה לא תמצאו כל חדש אם אתם מכירים את דגמי קונצרן PSA, או לחלופין – אם אתם קוראים באופן קבוע בפלאג מג. מנוע ה-136 כוחות סוס עושה כאן עבודה טובה בסך הכל בהנעת הרכב, ותו לא. בעקבות תוספת המשקל של הברלינגו לעומת מרבית הדגמים האחרים המוחלטת של PSA על הפלטפורמה החשמלית הזו, תוספת משקל שבהחלט מורגשת, המנוע מתפקד בהתאם לה.
אבל הוא עדיין עושה עבודה טובה – ולמעשה, אני חושב באופן אישי שלשים מנוע כזה על רכב עבודה, נותן מענה טוב – אף אחד לא ינסה לחרע רכב שמלכתחילה לא בדיוק ניתן לחירוע, והנושא הזה הוא בעיה מאוד מוכרת בתחום רכבי העבודה: זה מתחיל מסטיישן ליסינג קטנות וצמודות לטכנאים ומגיע כמובן עד למשאיות ואוטובוסים שעוברים חירועים והתעללויות בלתי נסלחים – ובתוך הספקטרום הזה נמצאת גם הברלינגו דיזל. החשמלית, כך נראה, תהיה חסינה מעט יותר בהקשר זה.
הנסיעה בברלינגו החשמלית, למרות היותה רכב עבודה, אופיינית מאוד למה שאנחנו מכירים מסיטרואן: זה נוח, זה מפנק (אפילו שזו ברלינגו!), זה עם הנדסת אנוש טובה וזה סביבה שבסך הכל טוב להיות בה, בעמידה במקום או בתנועה. הבולמים שלה עושים עבודה טובה ומרגישים שמתאימים בול במדוייק למידות הרכב (לא ידוע לנו אם יש הבדל בין גרסאות הדיזל לגרסה החשמלית בהקשר זה), בידוד הרעשים בסך הכל טוב, וכמובן שלקח לנו זמן להתרגל לעבודה שאנחנו נוסעים בברלינגו… אבל לא שומעים מנוע דיזל עובד!
למי זה מתאים
הברלינגו החשמלית לא באה להחליף את גרסת הדיזל שלה. יותר נכון מזה יהיה לומר שהברלינגו החשמלית מגיעה כתוספת עם פוטנציאל אחזקה זול להחריד לצד 0 מוחלט של עלויות סולר. יש לכם מחסן לוגיסטי עם מתקן סולארי על הגג? הרווחתם עוד יותר – ולא תאלצו, כנראה ובהתאם כמובן למימדי ויכולת תפוקת החשמל של הגג – לשלם אפילו אגורה אחת על חשמל. חשמל, שבתורו, יניע את הברלינגו החשמלית מנקודה לנקודה ברחבי האזור בו היא עובדת. לצד אלו, הברלינגו יכולה לשאת משקל של 684 ק"ג, והיא גם בין החשמליות היחידות כיום בישראל שיכולה לגרור – כאשר המשקל המקסימלי הוא 750 ק"ג, עם או בלי בלמים. גם אזור ההעמסה אפשרי למגוון אדיר של אפשרויות התאמה אישית.
היא פחות תתאים למי שעושה מסעות של 200 ק"מ ומעלה לכיוון ללא אפשרות טעינה מסודרת ומלאה באמצע עם רכב עמוס לעייפה. גם לא למי שנוסע לנקודות מרוחקות אחת מהשניה, פשוט כי הברלינגו החשמלית – כמו כל חשמלית אחרת – מתפקדת בצורה היעילה והמומלצת ביותר בשימוש עירוני (בהתחשב כמובן גם בגודל הסוללה). פקקים, נסיעות במהירות עירונית בין ישובים או בתוך ישוב, שם היא תפרח. נכון – התקנה של זיווד, מערכת צינון / קירור או העמסה של צוות עובדים בהחלט תעלה את העומס על המנוע החשמלי והסוללה ותצמצם את הטווח – אבל עדיין מדובר ברכב חשמלי עם כל הייתרונות של מערכת הינע כזאת, גם אם הוא מגיע למשקל המותר המלא שלו – 2405 ק"ג ( 684 ק"ג העמסה + 1721 ק"ג משקל עצמי של הרכב). עגלה, כמובן, תצמצם בעוד את הטווח.
הברלינגו החשמלית מספקת לנו הצצה מעניינת לעולם הרכב החשמלי המסחרי. לפני שנים ארוכות, היינו מצפים אולי לאיזה רכב מרחף שנע בחופשיות מוחלטת ממקום למקום ומונע ע"י מנגנון כלשהו שייתכן ונלקח מעולם המדע הבדיוני, אך המציאות הרבה יותר פשוטה מכך: זו היא אותה הברלינגו שאנחנו מכירים מזה שנים ארוכות בישראל, אבל בלי כל המינוסים: שקטה, כמעט ללא אחזקה, נוסעת על חשמל – ובעיקר מראה לנו שתהליך המעבר לרכב חשמלי מסחרי, מתרחש קצת יותר מהר, והוא קצת יותר נוח, ממה שהיינו עלולים לחשוב.
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הסיטרואן ברלינגו החשמלי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני:
גודל סוללה: 50 קוט"ש
הספק: 136 כ"ס, הנעה קדמית
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה –עד 100 קילו וואט
כושר העמסה: 684 ק"ג
נגרר: עד 750 ק"ג (עם או בלי בלמים)
שגרת טיפולים: 25,000 ק"מ או כל שנה
מחיר רכב המבחן: 179,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה
שירות: רשת מרכזי השירות של לובינסקי ברחבי הארץ