בראשון לינואר 2023, לאחר דיונים רבים ותקוות רבות כי המצב ישתנה – המיסוי על רכב חשמלי עלה מ-10 ל-20 אחוזים, וגם להתייקרות רוחבית כמעט בכל דגמי הרכב החשמלי שנמכרים בארץ – כאשר הדגמים העממיים ספגו את ההתייקרות הגבוהה ביותר. על אף ניסיונות אפילו של וועדת הכספים וחלק מאנשי הממשלה לדחות את הנושא, עושה רושם כי רשות המיסים מתעקשת להשאיר את המס זהה, וכך היו מי שאף הספידו את תחום הרכב החשמלי העממי (ככל שניתן לקרוא לו כך בהתבסס על המחירים). כמו רבות מהמתחרות שלה, גם טסלה עדכנה את מחיריה כלפי מעלה ב-1/1/2023.
המחירים החדשים של טסלה – למרות העלאת המס
אך הבוקר התעוררו חובבי רכב חשמלי וחובבי רכב רבים לבשורה שכמעט ולא האמינו לה: ירידה חדה במחירי טסלה מודל 3 ומודל Y בישראל, כחלק ממהלך גלובלי של הורדת מחירים בטסלה שהחל עוד בסין. אחרי אין סוף הודעות על העלאות מחיר לצד שאר רעות חולות שפוקדות את שוק הרכב הישראלי, אנחנו שמחים סוף סוף לדווח לכם גם על חברה שמורידה מחירים, ומדובר בהורדה דיי משמעותית.
טסלה מודל 3 בקונפיגורציה הבסיסית ביותר שלה (הנעה אחורית, צבע לבן וללא שום תוספות) תעלה כעת 205,609 ש"ח כולל אגרות במקום 242,000 ש"ח, הורדת מחיר של קצת מתחת ל-40 אלף שקלים. גרסת הלונג ריינג' עם הסוללה הגדולה יותר תעלה כעת 252,030 ש"ח במקום 290 אלף שקלים, וגרסת הפרפורמנס העוצמתית בקונפיגורציה הבסיסית ביותר שלה תעלה כעת 289,019 ש"ח במקום 319 אלף שקלים.
גם הטסלה מודל Y, שהגיעה לפני מספר חודשים ארצה, זוכה לחיתוך במחיר: הדגם החל את דרכו בישראל בעלות של 331,500 ש"ח לגרסת הלונג ריינג', וכעת – מחירה של גרסה זו בקונפיגורציה הבסיסית ביותר שלה ירד ל-278,005 ש"ח. גרסת הפרפורמנס, שתומחרה במקור בישראל בעלות של 368 אלף שקלים, ירדה ב-60 אלף שקלים ומחירה יעמוד כעת על "רק" 308 אלף שקלים.
יש ספקולציות רבות בדבר המהלכים של טסלה: חלקן מדברות על כך שבחברה מנסים למסור כמות גדולה ככל הניתן של כלי רכב באופן גלובלי, אחרות מתייחסות לעובדה שבחברה צפויים להציג מודל 3 מתוחת פנים בעתיד הקרוב, אבל מה שבטוח הוא שטסלה מושכת את השטיח מתחת לכל הטענות על בעיות אספקה, בעיות חלקים, ו"הכרח" בהעלאת מחירים בלתי פוסקת. גם אחרי מספר לא קטן של העלאות מחיר קטנות לאורך שנתיים של פעילות והעלאת מחיר משמעותית לאחר שינוי המיסוי, טסלה קרובה מתמיד למחירים של תחילת פעילותה בישראל – ומהלך זה אפילו לא ייחודי לנו: גם באירופה וארה"ב הורידה החברה מחירים לדגמי המודל 3 והמודל Y בהיקפים דומים. מהלך זה מעורר שלוש שאלות מעניינות: מי מרוויח, מי מפסיד, ומה עושים מי שהזמין רכב במחיר הישן ועדיין לא קיבל אותו? נתחיל מהשאלה השלישית:
מה לעשות אם הזמנתי את אחד הדגמים במחירים לפני העלאת המס ואני צפוי לקבלו או שקיבלתי אותו?
מהלכים כאלו של חיתוך מחירים דרסטי ופתאומי מאוד נדירים בשוק הרכב בישראל, גם כאשר בוחנים זאת לאורך שנים אחורה – אבל לא מדובר במהלך חסר תקדים, ובדרך כלל כאשר יבואן מוריד מחיר של רכב בצורה שכזו, גם ללא "תירוץ מספק" (כמו – המס ירד, נתקענו עם מלאי, הדגם מתחלף ועוד) – חלק מהיבואניות נקטו בפרקטיקה של החזר כספי מסויים ללקוחות. מקרה שקרה למשל אצל אחת מיובאניות הרכבים היפניים לפני מספר שנים, במסגרתו היבואן הוריד את מחירו של רכב SUV מתוצרת הונדה בכמה אלפי שקלים בין לילה, זיכה מספר לקוחות שבדיוק סיימו את תהליך הרכישה בשיחת טלפון מנציג המכירות שבישר שכתוצאה מהורדת המחיר מחכה להם צ'ק בגין ההפרש על כמה אלפי שקלים, על אף שלא באמת היו "זכאים" לו מבחינה משפטית – זאת מתוך רצונו של היבואן "להיות בסדר".
בשלב זה, ולאור העובדה שאין באמת מישהו בטסלה שאנחנו יכולים "לפנות" אליו בכדי לקבל תשובות בנושא – לא ברור כלל מה יעלה בגורל העסקאות שכבר בוצעו במחירן המלא: האם מי שרכש טסלה מודל 3, שילם את מלוא הסכום וצפוי לקבל את הרכב בכל רגע / קיבל אותו כבר בטווח של השבועיים האחרונים, יקבל מטסלה החזר כלשהו או שגם אם הדיו טרם יבשה על המסמכים החתומים, מה שנחתם הוא שיהיה.
מה שכן נוכל לעשות הוא להמליץ על דרכי פעולה מסויימות במקרים ספציפיים: שימו לב שהמלצה זו מתבססת אך ורק על ניסיוננו בענף הרכב ופעולה לפיה הינה על אחריותכם בלבד ותהיה בכל מקרה כפופה בסופו של דבר למסמכים עליהם חתמתם מטעם טסלה. את ההמלצה נחלק ל-2: החלק הראשון מתייחס למי שהזמין אבל טרם קיבל.
זהו המצב הפשוט והבסיסי יותר ובמידה ולא קיבלתם מטסלה שום הודעה לגבי כך שהמחיר שלכם ירד, אתם יכולים פשוט לבטל את ההזמנה, וגם אחרי שתשלמו את דמי הביטול על הרכב – אתם תוכלו להזמין את הרכב מחדש עם המחיר החדש וכל ההפסד יסתכם בסך הכל ב-500 שקלים המדוברים. זהו המצב הפשוט יותר ומן הסתם שנמליץ בחום לכל מי שביצע הזמנה במחירים הקודמים – פשוט לבטל אותה במידה ואין שום התייחסות מצד הנציגות של היצרנית להורדת המחיר ללקוחות שכבר הזמינו. זה רלוונטי גם למי ששילם תשלום חלקי, ואף תשלום מלא – אבל הרכב שלו עוד לא נכנס לעבודה לצורך הכנה למסירה.
החלק השני מתייחס למי שכבר שילם את מלוא הסכום, והרכב שלו נמצא בשלבים כאלו או אחרים של הכנה למסירה – כל עוד הוא לא אסף אותו. זהו מצב מורכב בהרבה שגם מכוסה ברובו מבחינה משפטית ע"י המסמכים עליהם טסלה דורשת חתימה של הלקוחות. ככלל, מסמכים אלו תמיד מכסים את מבצעת המכירה בכך שכל שינוי במחיר מכל סוג שהוא יגולגל ללקוח – כל עוד הוא נוגע לשינויים בשערי מטבע, מחירי הובלות ושילוח ו עלויות מיסוי – עד לשלב התשלום המלא. לא מדובר כאן באף אחד מהשלושה לעיל אלא בהחלטה של היצרנית עצמה לחתוך מחירים, מה שמסבך את המצב.
האפשרות במצב כזה היא לסרב לקבל את הרכב במחיר המדובר, פשוטו כמשמעו. קיבלתם הודעה מטסלה שרכבכם מוכן? סרבו לאסוף אותו. מצב זה במקרים רבים פותר בקלות יתרה סכסוכים עם יבואניות רכב "טיפוסיות", בעיקר כאשר מדובר בפערי מחיר לטובת הלקוח או דברים עליהם לא סוכם מראש (כמו טעות בצבע או נזק ברכב החדש), אך לא ברור כיצד טסלה תתנהל במצב שכזה. בהסכמי הרכישה, ישנה בדרך כלל הגנה ליבואנית במקרים בהם הלקוח מעוניין לבטל את העסקה בשלב זה בו הרכב כבר בשלבי הכנה או מוכן לחלוטין, ודמי הביטול במקרים כאלו גבוהים בהרבה מדמי ביטול של הזמנה, אך כל אחד – גם טסלה – תעדיף כמה שפחות התעסקות מאשר להכנס לסיבוב של ביטול הרישיון והחזרת הרכב למלאי לאחר שכבר שולם, כך שבהחלט ייתכן שבמצב כזה בו "מי ממצמץ ראשון" הלקוח ירוויח. דבר חשוב נוסף שכדאי שתדעו: גם אם הרכב עומד ומחכה לכם בנמל אשדוד עם רישיון רכב על שמכם, טסלה עדיין יכולה לבטל את כל התהליך – כולל רישיון הרכב. המצב הופך לבלתי הפיך רק בנקודה אחת – אחרי שחתמתם על כל הניירת ויצאתם מהנמל עם הרכב – אז אנשי טסלה מדווחים למשרד התחבורה כי הרכב נמסר, "סוגרים" את רישיון הרכב ומכאן והלאה אין דרך חזרה.
דרך פעולה אפשרית נוספת היא ליצור קשר בעצמכם עם נציגי טסלה ולהבין מהם מה קורה כעת – האם תקבלו בחזרה חלק מכספיכם או לא. אין, כאמור, שום חובה משפטית לטסלה לבצע מהלך שכזה, אבל יתכן שכנהוג בשוק הרכב יחליטו בחברה כן לנקוט בפעילות זו, וזה תלוי בהרבה גורמים. אנחנו ישראלים ולדרוש את מה שמגיע לנו נמצא אצלנו ב-DNA – ואתם יכולים בהחלט לפנות לטסלה ולדרוש החזר על הורדת המחיר. צעד זה יהיה כנראה אפקטיבי פחות מאשר לסרב לקבל את הרכב, אבל הוא לא יעלה לכם גרוש – ומקסימום, יגידו לכם לא / יתעלמו מכם, כך תדעו שכעת ניתן להסלים את המצב. כאמור,התנהלות לפי אחת מדרכים אלו הינה על אחריותכם בלבד וכל הנכתב בחלק זה הינו בגדר המלצה בלבד – אנו כמובן נחזיק אצבעות שטסלה יתקזזו גם עם מי שרכש רכב במחיר הישן ועוד לא קיבל אותו.
ואם כבר הזמנתם רכב ממש בשבועות האחרונים, קיבלתם אותו, וחשכו עינכם כשקמתם בבוקר וראיתם שהמחיר של הרכב החדש שלכם נחתך? פה אין הרבה מה לעשות ברמה המיידית. נכון, קרו בעבר מקרים כמו המתואר לעיל עם הונדה, אבל אין שום ערובה לכך שטסלה תנקוט במהלך דומה. למעשה, אין שום חובה על החברה בכל הנוגע למחירים לאחר שאספתם את הרכב. אפשר תמיד לנקוט בצעדים כמו תביעה ייצוגית, אך לא ברור אם ומה יניב מהלך כזה – גם בהתחשב בפרק הזמן שייקח להוציאו לפועל. כנראה שבמקרה כזה, תהינה גם הגבלה למצטרפים לתביעה יצוגית שכזו – ומי שרכש רכב לפני חצי שנה לא רלוונטי אליה לעומת מישהו שרכש אותו ב-1/1/2023 וקיבל אותו ב-7/1/2023.
יש מי שירוויח מהורדת המחירים של טסלה
המרוויח הראשון והעיקרי של הסיפור הזה הוא כמובן הציבור הרחב. למרות ההשתוללות של רוכשי הרכבים החשמליים בארץ, רבים עדיין יושבים על הגדר וממתינים. הורדת מחירה של גרסת ה-SR של טסלה מודל בכמעט 40 אלף שקל תיצור בוודאי גל של רוכשים אשר מבחינתם מחיר הרכב "חזר לשפיות", לצד גל רוכשים אחר – רוכשי טסלה מודל Y חדשים – שכעת, כשמחירה ירד אל "מתחת ל-300 אלף", ירגישו יותר בנוח לרכוש אחת כזו.
אבל גם רוכשי רכבים חשמליים אחרים עשויים להנות מהמלך, אפילו אם לא חשבו לרכוש טסלה: בתחילת שנת 2021, כאשר שוק הרכב החשמלי בישראל התפוצץ – הוא התפוצץ בעיקר בזכות טסלה, שנכנסה לשוק בסערה ומכרה אלפי כלי רכב בפרקי זמן קצרצרים. מהלך זה הפך את הרכב החשמלי בין לילה ממוצר של פריקים פנאטים לנחלת הכלל, אך קבע רף למחירם של רכבים נוספים שעלו לארץ מאז, וכולם התמקמו סביב מחירה ההתחלתי של טסלה בישראל – אזור ה-190 אלף שקלים. דגמים רבים נוספים הגיעו מאז וכולם "זכו" לאותה העלאת מחיר איטית אך עקבית – כשבינהן ניתן למנות באופן שרירותי את הטויוטה bz4X, הפולקסווגן ID4 ואת הקיה EV6. על אף העובדה שאנשי היבואניות ככל הנראה רואים בעצמם כמתחרים לטסלה, יהיה מעניין לראות כמה אנשים יעדיפו לשלם דלתא גבוהה משמעותית בשביל רכב חשמלי מתוצרתו של "יצרן מסורתי".
ויש גם את המפסידים – והם לא מעטים
אחת התופעות שהחלו לצבור תאוצה בשנתיים בהן טסלה נמצאת בארץ היא רכישת רכב וקבלתו – ולאחר מכן מכירתו כרכב יד 2 במחיר גבוהה בהרבה בתמורה לאספקה מהירה, כאשר זמני ההמתנה לרכבים חדשים בטסלה היו גבוהים במיוחד. תופעה זו צפויה כנראה להמחק לחלוטין כעת, היות וגם זמני האספקה סבירים בהרבה ממה שהיו לפני חצי שנה או שנה – וישנו גם פער אדיר במחיר תודות להורדה זו, מה שבהחלט יכול לגרום לצלילה של שוק היד שניה של רכבי טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y.
מפסידים נוספים מהמלך הם היבואנים האחרים בארץ: מרביתם, כאשר יבאו לישראל רכבים חשמליים מתוצרתם – בעיקר אלו המבוססים על פלטפורמה יעודית ומוגדרים בצורה כזו או אחרת כמתחרים ישירים של טסלה – השתמשו בתמחורים של המודל 3 כנקודת התחלה. מאז, מחירה של המודל 3 טיפס מעלה מעלה בעוד שהיבואנים נותרו עם המחירים שלהם – גבוהים, אך קבועים. כעת, כאמור, השטיח הזה נמשך ממתחת לרגליהם – ונשאלת השאלה האם לקוח פוטנציאלי יעדיף לקנות למשל מקסוס אי-יוניק 6 חשמלי במחיר של 210 אלף שקלים, או טסלה מודל 3 – מי שנחשבת כשם דבר וכסמן ימני בעולם הרכב החשמלי – ולקבל עודף.
גם במקרה כזה יש מי שיפגע יותר ויש מי שיפגע פחות – כאשר להערכתנו, מי שתפגע באופן האנוש ביותר מהמהלך היא פולסטאר. החברה הגיעה ארצה בקול תרועה רמה לפני מספר חודשים, ומסרה ב-2022 אך ורק 119 יחידות – כשכמה עשרות בודדות מתוכן הן בכלל רכבי הדגמה של היבואן ולא רכבים שנמסרו הלכה למעשה ללקוחות. מחירם של הרכבים היה מלכתחילה גבוה ביחס לדגמי מודל 3, בהם פולסטאר מתחרה באופן ישיר, וכעת, מי שיעדיף לרכוש פולסטאר בסיסית (עם הנעה קדמית!) יאלץ להפרד מרבע מיליון שקלים, בעוד שרכישת טסלה מודל 3 בסיסית (שמגיעה עם הנעה אחורית) תניב לו עודף של כמעט 50 אלף שקלים. זאת עוד לפני שציינו את כל הבדלי עדכוני ה-OTA והעובדה שלפוסלטאר מלאי מאוד גדול של רכבים שתקועים בארץ ולא נמכרים, ללא שום עדכונים במחיר. הפערים במקרה של פולסטאר, אגב, מזנקים כלפי מעלה ולרעתה ככל שבוחנים דגמים בכירים יותר עם אפשרויות אבזור נרחבות יותר – כך שהפער יכול לעמוד על מעל ל-100 אלף שקל בגרסת הפרפורמנס של טסלה מודל 3 מול הפולסטאר המקבילה.
גם בעלי טסלה וותיקים יותר שאינם הושפעו מהורדת המחיר באופן ישיר עלולים להפסיד בטווח הרחוק: מעבר לפגיעה במחירן של המכוניות כמכוניות משומשות, המהלך צפוי להתניע מחדש מאסות של הזמנות לרכבי מודל 3, שבתורם יעלו על הכבישים ויפגעו בצורה כזו או אחרת במידה שתדרוש כניסה למרכז שירות. מרכזי השירות של טסלה ממילא עמוסים הרבה מעבר ליכולת ההתמודדות שלהם, ולא בטוח שלזרוק לקלחת הזו עוד אלפי רכבים בחודשים בודדים יעשה טוב ללקוחות הקיימים, שממילא לעיתים נאלצים להמתין חודשים ארוכים לקבלת שירות בסיסי כל עוד לא מדובר במשהו שניידת שירות של טסלה יכולה לבצע.
ולסיום, נחזור לרגע שוב ליבואנים: העדר שקיפות בכל תהליך ההתנהלות מול רשויות המס מאפשר ליבואנים המסורתיים בישראל שני דברים שאין עליהם שום פיקוח: הראשון הוא לשחרר את הרכב ממכס (קרי – לשלם עליו את מלוא המס) מתי שזה יעיל להם מבחינה כספית, והשני הוא להסביר העלאות מחיר אסטרונומיות, או אפילו קביעת מחירים גבוהים להחריד, בכך שזה קורה בגלל העלאות המס או משברים גלובליים. המהלך של טסלה מעמיד פה שאלה שהיבואנים יעדיפו שלא תשאל: אם טסלה יכולה בעיצומם של משברים גלובליים שפוקדים גם אותה, והעלאות מיסים, לחתוך מחירים בצורה כזו, הם לא יכולים?
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה זו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הורדת המחירים של טסלה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!