דגמי פיג'ו-סיטרואן-DS החשמליים מככבים אצלנו לא מעט במגזין – ואפילו דגמי הפלאג אין זוכים מפעם לפעם להופיע כאן. אם תכנסו לרשימת מבחני הדרכים שלנו תמצאו שם לא מעט רכבים של קונצרן סטלנטיס שעברו אצלנו, אבל עם כל הרצון הטוב – לא תמיד הספקנו לעבור על כולם בזמן בו היינו רוצים. ועדיין – ההתרשמות תמיד הסתכמה בצורה חיובית.
דגם אחד ספציפי של DS בלט בהעדרו וזה ה-DS3. הקרוסאובר החשמלי הקטן של זרוע היוקרה של "הצד הזה" של סטלנטיס ישב בצד וחיכה שנבחן אותו, והסופה ברברה שפקדה אותנו לאחרונה היוותה הזדמנות מצויינת לצאת לעוד אזור צילום שומם ונידח ולבחון את אחד הקרוסאוברים החשמליים היחודיים שיש בשוק – גם כשמתלעמים לחלוטין מאיך שהוא נראה. ותסמכו עלינו – מאוד מאוד מאוד קשה להתעלם מזה…
רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
עיצוב
אם נתעלם מכל משברי השבבים והמחלות שפוקדים את העולם, בשגרה יש כרגע ל-DS שלושה דגמים שנמכרים בתצורות בנזין או פלאג אין, כאשר אותנו מעניינות גרסאות הפלאג אין: מתחילים מה-DS7 היוקרתית והמהממת, ממשיכים ל-DS4 היוקרתית והמהממת גם כן שנחתה בארץ לפני מספר חודשים, ומסיימים אצל ה-DS3 היוקרתית והמהממת – שנמכרת אך ורק בתצורה חשמלית.
אם נתעלם מהבדלי המימדים ואופן ההינע, מה שמשותף לשלושת הדגמים הוא העיצוב: לתחושתי, אין יצרן שלקח את נושא העיצוב למקום אליו לקחו אותו ב-DS, וזה בולט במיוחד ב-DS3 – שהיא כמעט הוותיקה ביותר בהיצע של יצרנית היוקרה עם השורשים הצרפתיים. זה לא משנה איפה מסתכלים עליה – מבפנים או מבחוץ – היא נראית פשוט מדהים, וזה רק הולך ומקצין כשמסתכלים על קטלוג הצבעים של הדגם.
פנים הרכב, תא המטען
אמרנו – לא משנה מאיפה מסתכלים עליה, היא נראית פשוט מדהים – וברור שזה גם מה שקורה כשנכנסים פנימה. כל מקום אליו אנחנו מביטים עוטף אותנו בחומרים סופר איכותיים ובקו עיצובי מגניב במיוחד עם אותה גאוות יחידה חמקמקה שנדיר לראות בעולם הרכב: המוטיב הקובייתי שראינו אצל שתי האחיות הגדולות קיים גם כאן – אם כי באופן מעט פחות מוקצן.
אם אלו כפתורי המגע של מערכת המולטימדיה (למה עוד פעם מזגן נשלט דרך מסך מגע?!), התפירות של העור על גבי הדלתות והמושבים (מתכווננים ידנית), אפילו הגלגלות על גבי ההגה: המוטיב הזה חוזר על עצמו מלפנים ומאחור, ואפילו בתוך לוח השעונים (המעט קטן) רואים את הקוביות האלו במעברים בין אפשרויות התצוגה הנרחבות.
ישנם מספר תאי אחסון בסביבת הנוסעים מלפנים וגם כמה שטיקים עיצובים מעניינים – כמו טרנספר שבוצע לכפתורי פתיחת החלונות: הם הועברו מהמיקום הסטנדרטי שלהם אותו אנחנו מכירים שנמצא על גבי הדלת עצמה אל הקונסולה המרכזית, מצידה של ידית ההילוכים. מנגד, מישהי שכן הייתה חייבת באופן דחוף לעבור טרנספר ועודנה נמצאת במקומה היא הידית ששולטת בקרוז קונטרול האדפטיבי – שפשוט שוברת את כל העיצוב הכל כך יפה של הרכב כשהיא תקועה ובולטת בצורה כל כך נראית לעין מצידו השמאלי תחתון של ההגה.
מאחורנית, ובגלל המבנה, אין הרבה מקום: שני נוסעים יהנו פה מכמות סבירה של מקום אבל אל תצפו למצוא פה ולו פינוק אחד: אין פתחי מיזוג, אין חימום או קירור מושבים, אין שקע טעינה, אין אפילו משענת בין שני המושבים. שני נוסעים יוכלו לעבור פה נסיעה דיי בסבבה אבל שלושה ינסו כנראה לבצע הפיכה משטרית כנגד הנהג שהכניס אותם לשם. נפח תא המטען של ה-DS3 החשמלית עומד על 350 ליטרים, והוא בסיסי ביותר גם כן: יש כאן שני וויי קשירה, תאורה ומגירונת זערורית מתחת לרצפה – ובזה זה מסתכם. הפתיחה שלו ידנית דרך כפתור על השלט או על הדשבורד ולא תמצאו כאן שום דבר מיוחד.
מערכת חשמלית
מי שמניע את כל הסיפור הזה הוא מנוע חשמלי שמחובר לגלגלים הקדמיים ומפיק 136 כ"ס, כמו כל אחת ואחת מהחשליות האחרות של פיג'ו-סיטרואן-DS. טעינה של הסוללה, שתכף נדבר עליה, מתבצעת באמצעות שקע שנמצא מעל לגלגל האחורי שמאלי בקצב של 11 קילו וואט מעמדה ביתית / ציבורית או עד 100 קילו וואט מעמדה מהירה. שקע הטעינה גם מואר.
ה-DS3 החשמלית מגיעה אלינו מבית אותה הפלטפורמה שאנחנו מכירים: יש כאן סוללה בגודל של 50 קוט"ש, שמספקת טווח מוצהר של כ-330 ק"מ. במהלך המבחן – שהתרחש בתנאי קור דיי רציניים – השגנו טווח בפועל של כ-280 ק"מ – נתון יפה יחסית לתנאים. בכל הנוגע לרגנרציה – יש לנו כאן את המצב האוטומטי בו הרכב נוסע בדרך שבשגרה, וישנו מצב B שבעצם מגביר את הרגנרציה למשהו כמו 70% נהיגה בדוושה אחת.
להחרבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי
ה-DS3 החשמלית מצויידת במרבית מערכות הבטיחות הקיימות כיום בשוק: בלימה אוטונומית, זיהוי רכב בשטח מת, תיקון סטייה מנתיב ועוד. יש לה חיישני חנייה היקפיים ומצלמת רוורס שמתפקדת גם כסוג-של-מצלמת-מעוף-הציפור-אבל-לא-באמת, בכך שהיא סורקת את השטח אותו עברנו ומציגה אותו בקירוב על המסך כדי להבין את מצב הרכב במרחב. ראינו את זה גם בפיג'ו 2008 החשמלית וגם בסיטרואן C4 החשמלית, ולדעתנו – עדיף בלי מאשר כאילו-עם. ה-DS3 זכתה ב-4 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו N-CAP.
הקרוז קונטרול האדפטיבי כאן זהה למה שאנחנו מכירים משאר דגמי פיג'ו-סיטרואן-DS (פרט ל-DS4), ויש לנו אליו שתי טענות עיקריות – הראשונה הוא שמדובר במערכת קצת יותר מידי מנומסת, והשניה היא ההתעקשות של הקוצנרן להמשיך להשתמש באותה ידית מעפנה למראה בחלק השמאלי תחתון של חיבור ההגה. התפעול שלה מסורבל ולמען השם, אנחנו ב-2023 -אפשר להתקדם ולהשתמש בקצת מהררי הנדל"ן שיש על ההגה בשביל זה.
איך זה נוסע?
אתם עלולים לחשוב שמדובר כאן ב-2008 / סיטרואן C4 חשמליות בעיצוב ומיתוג שונה, אבל זה לא מדוייק. כן, מתחת למה שרואים בעין הרכיבים הלכה למעשה זהים, אבל התחושות שמשודרות לנהג שונות. זה בא לידי ביטוי במספר דרכים כשהראשונה אליהן שמתי לב מבין הדרכים האלו היא כל מה שנוגע לבידוד הרעשים – הוא הטוב ביותר מבין כל האחיות האחרות לפלטפורמה.
גם הבולמים מצויינים אם כי מעט רכים,אבל הפער הגדול ביותר נגע דווקא בנושא של מצבי הנהיגה – מבין כל הדגמים שבנויים על הפלטפורמה הזו – ה-DS3 היא זו שההבדלים בין המצבים השונים (אקו, נורמל וספורט) הכי מחודדים ומורגשים בה. מנגד, ובדומה לאחיות לפטפורמה – המנוע מרגיש גם כאן קצת חלש, ואולי הגיע הזמן לאיזה שהוא רענון.
מחירים וסיכום
מחירה ההתלתי של ה-DS3 החשמלית עומד על 209 אלף שקלים. היא יקרה יותר מהאחיות מבית אבל זולה משמעותית מחשמליות שאפשר לחשוב שמיועדות להתחרות בה – כמו המרצדס EQA. אבל האם באמת זו התחרות שלה? אז זהו, שלא. אחד הדברים שחזרו על עצמם לכל אורך המבחן הוא השאלה – אם נרצה להשוות, אז למי?
ה-EQA ומתחרותיה מבית גדולות משמעותית מה-DS3. המערך הטכני שלהן גם שונה והפערים מתחדדים לבסוף בעיקר כתוצאה מהמחיר, כאמור. אז מי כן? ובכן, היחידה שעלתה בראשינו היא המיני החשמלית – שנחותה מה-DS3 בכל הנוגע למפרט ולחלק מהמימדים. כך שעומדת למעשה מולנו מכונית חשמלית שהיא, באופן חריג, יחידה מסוגה.
היא יוקרתית ואיכותית מאוד, יקרה יותר מהחשמליות העממיות שאנחנו סוקרים בדרך כלל אבל זולה משמעותית מהאופוזיציה-לכאורה הגרמנית. הטווח שלה סביר, רמת האבזור שלה טובה, אבל גולת הכותרת שלה היא בדיוק זו: ה-DS3 היא חשמלית יוקרתית וקומפקטית במיוחד שדיי עומדת בקטגוריה קטנטנה משל עצמה – לבד. ומה שהא מציעה זה רכב חשמלי איכותי ויוקרתי – למי שאינו מעוניין במימדים של קרוסאובר גדול, לצד חיסכון ניכר במחיר – כשאת הכל מסכם העיצוב החיצוני, שיקשה עליכם מאוד לנתק ממנה את העיניים ולנהוג בה הלכה למעשה.
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על ה-DS3 החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני:
גודל סוללה: 50 קוט"ש
הספק: 136 כ"ס, הנעה קדמית
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 280 ק"מ
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 100 קילו וואט
שגרת טיפולים: כל 25,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מביניהם
מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראה ותיקון סטייה אקטיבי מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקק, התראת עייפו
מחיר רכב המבחן: 208,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 120,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)
שירות: רשת מרכזי השירות של לובינסקי ברחבי הארץ