מבחן רכב: מרצדס EQC מצליחה היטב במבחן הזמן

אחרי שכמעט כל אחד ואחד מהדגמים החשמליים של מרצדס נבחן אצלנו, הגיע הזמן לבחון את הראשונה במעלה - המרצדס EQC החשמלית

להוציא מספר דגמי קונספט ויציאות ספציפיות שנועדו למכירות בהיקף מצומצם פה ושם, הכניסה הגדולה והאמיתית של מרצדס לשוק הרכבים החשמליים החלה ב-2019 כאשר החלה להמכר המרצדס EQC. יש שיאמרו שזה התרחש באיחור, אך השקתה של ה-EQC (שהגיעה לישראל שנה מאוחר יותר) סימנה את יריית הפתיחה של מרצדס בכניסתה המאסיבית לעולם הרכב החשמלי.

הרבה מאוד מים עברו בירקון בארבע השנים מאז שהושק הדגם, ומרצדס הספיקה עד כה למלא את כל שורות הסגמנטים שלה בדגמים חשמליים ובדגמי פלאג אין: החל מהמרצדס EQA הקטנה, מרצדס EQB עם שבעת המקומות, מרצדס EQE המרשימה, EQS היוקרתית והמפוארת ואפילו זוג דגמים מסחריים זמינים – המרצדס EQV והויטו החשמלית. היחידה שכפי שאתם יכולים לראות נותרה מחוץ לרשימה שלנו היא המרצדס EQC – שמגיעה אלינו כעת למבחן מקיף ומראה לנו כיצד היא עומדת במבחן הזמן, מעבר לשאלות הרגילות שעולות במסגרת מבחן דרכים אצלנו לרכב חשמלי.

רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

מבחן הוידאו המקיף למרצדס EQC – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

הדבר הראשון ששמתי לב אליו כאשר הגעתי לאסוף את ה-EQC היה שהמראה שלה נותן תחושה מוכרת, אבל לא מוכרת מדגמי ה-EQ האחרים – כי בכול זאת, היא הקדימה את כולם בזמן לא מועט, אלא דווקא מכל מיני דגמי קונספט של מרצדס מהעבר. קשה לתת לזה הגדרה מדוייקת, אבל מה שרואים בוודאות הוא שהעיצוב הזה היה אביו של הקו העיצובי בדגמי ה-EQ הנוכחיים.

יתכן שזה הגריל הלא אטום, הג'אנטים הממש מגניבים (ייחודיים לגרסת ה-AMG LINE של רכב המבחן), המבנה המאוד גדול ומעוגל – קשה לשים על כך את האצבע, אך בעוד שיש שטוענים כי עיצובה של ה-EQC הוא "לא לכאן ולא לכאן" כשמסתכלים על אחיותיה למשפחה, המראה עם הקריצה הנוסטלגית – גם אם לא במכוון – קרץ לי כאן מאוד.

מרצדס EQC

סביבת הנוסעים מלפנים

אבל ההפתעה היותר רצינית (אם כי לא האחרונה במבחן זה) ציפתה לי דווקא בכניסה לתוך תא הנוסעים. המרצדס EQC מציגה תא נוסעים דומה אבל שונה, ולמרות שמובן מאליו שזו מרצדס – עדיין ישנם מספר הבדלים בינה ובין דגמי ה-EQ האחרים – גם כאן, להערכתי מדובר בהבדלים שמקורם בהיותו של הרכב הראשון במעלה. כבר בדלת רואים הבדל קל בעיצוב לעומת כל דגם אחר.

משם זה ממשיך לתא הנוסעים עצמו: זוג המסכים המרשימים – אחד מהם משמש כלוח שעונים דיגיטלי והשני כמערכת מולטימדיה – זהים לכל מה שבא אחריהם, אך ההבדל הקטן-ומאוד-דרמטי נמצא מתחת למסך המולטימדיה – במקום שורת שלושת פתחי המיזוג, יש לנו כאן פתחי מיזוג אחרים לגמרי, מלבניים לחלוטין, וקונסולה מרכזית שבסביבת מערכת המולטימדיה נראית שונה. יחד עם זאת, גם כאן הוטמע ממשק ה-MBUX, והאזור שנמצא בין זוג הנוסעים דווקא מוכר היטב והמשיך הלאה גם בדגמים הבאים.

מרצדס EQC

זוג המושבים מתכווננים חשמלית ברמת גימור זו, עם הדום מתכוונן חשמלית גם כן, חימום (אין קירור) 3 זכרונות וגם כיוון חשמלי להגה (שמבוצע באמצעות ידית נוחה לשימוש אך מכוערת להפליא). המושבים עצמם נוחים פרט לתחושה קלה שהמושב צר קצת באזור הגב התחתון – אם כי יכול להיות שמדובר במיימדי האישיים יותר מאשר אנמוליה בכיסא עצמו. 

בסביבת הנוסעים מלפנים יש שפע של תאי אחסון – כרגיל – ומערכת המולטימדיה פשוט מצויינת. ישנם 3 חיבורי USB טייפ C לחיבור למערכת ולטעינת מכשירים למינהם, משטח טעינה אלחוטי, ושליטה נוחה מאוד על כל הסיפור באמצעות לוח המגע שמגיע כחלק מובנה ממערכת ה-MBUX. קצת ביאס שאין כאן קירור מושבים, אבל כן קיבלנו סוג של מסאז' – בדמות כרית גב תחתון שעולה ויורדת במעלה הכיסא, גם לנהג וגם לנוסע. את הסיפור בחלק הקדמי סוג סאן רוף עם וילון ידני (?!) שמכסה רק את אזור המושבים הקדמיים (היושבים מאחור יאלצו לבהות בתקרת הרכב ולא בשמים שבחוץ….).

מרצדס EQC

סביבת הנוסעים מאחור ותא המטען

מאחורנית, ובהתאם לסגמנט, יש המון המון מרחב – ולמען האמת, לא ציפיתי למילימטר פחות. זוג מבוגרים ירגישו כאן נהדר, שלושה קצת פחות – בעיקר בגלל התעלה במרכז הרכב, שריד לעובדה שמדובר בדגם מבוסס פלטפורמה משותפת לרכבי בנזין. יש כאן פתחי מיזוג (רמת הגימור הבסיסית לא מגיעה איתם), יש כאן זוג שקעי USB טייפ C ושקע 12 וולט לרווחת היושבים מאחור, ואפילו ישנה משענת מרכזית מרשימה עם תא אחסון קטן משלה וזוג מחזיקי כוסות מהונדסים-יתר-על-המידה.

מרצדס EQC

תא המטען של המרצדס EQC גדול. הוא נפתח באופן חשמלי כמובן, על ידי לחיצה על השלט / כפתור בדלת הנהג / לחיצה על הלוגו, ועל אף העובדה שיש לו סף טעינה גבוה יחסית – הוא עמוק, ונפחו הכולל לפני קיפול מושבים עומד על 500 ליטרים לא רעים בכלל (אם אינני טועה, המרצדס EQS היא היחידה עם תא מטען גדול יותר במשפחת ה-EQ). יש אפשרות של קיפול מהיר לשורת המושבים האחורית דרך כאן, יש שקע 12 וולט, ויש כמובן מגירה מרשימה מתחת לרצפה שמאפסנת את כלל הכבליאדה הנדרשת לרכבים חשמליים.

https://youtube.com/shorts/ZJO9QhYSOeg

מנועים, סוללה, יכולות טעינה, רגנרציה וטווח במבחן

כשמגיעים למה שקורה מתחת למכסה המנוע – המרצדס EQC לא פראיירית בכלל. היא מגיעה כסטנדרט עם זוג מנועים חשמליים המספקים הלכה למעשה הנעה כפולה, בהספק כולל של 408 כוחות סוס מרשימים מאוד. הדבר הזה, ששוקל כמעט 2.5 טונות, מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בסך הכל בתוך 5.1 שניות – נתון מרשים מאוד, גם כשלוקחים בחשבון שלא מדובר ברכב שזה עתה סיים את נגלת הייצור הראשונה שלו.

מרצדס EQC

בגזרת הטעינה אין הרבה חדש תחת השמש: טעינה ביתית תתאפשר במרצדס EQC בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט בעוד שטעינה מהירה תתאפשר בקצב מקסימלי של 110 קילו וואט. גודל הסוללה כאן עומד על 80 קוט"ש ומשמעות הנתונים היא שטעינה ביתית בקצב מקסימלי מ-0 מוחלט ל-100% תארוך קצת מעל ל-7 שעות. שקע הטעינה מואר, כרגיל, ומכיל את כפתור השחרור המהיר של מרצדס – אבל הוא ממוקם מעל לגלגל האחורי ימני.

מרצדס EQC

מערכת הרגנרציה של המרצדס EQC, על אף היותה וותיקה – היא היסוד למערכות המצויינות של החברה כיום, ובמיוחד מה שראינו בכל הדגמים החשמליים ואפילו במרצדס GLA פלאג אין. זוג מנופים שממוקמים מאחורי ההגה שולטים באחת מ-4 דרגות רגנרציה (3 עוצמות משתנות והעדר מוחלט של רגנרציה), וזו כידוע לכם שיטת הרגנרציה החביבה עלינו ביותר. יחד עם זאת, ניכר כי מדובר בתחילת הדרך החשמלית במרצדס – כי כאן, לא ראינו עדיין את מצב הרגנרציה האוטומטית למשל, אשר מבצע אינטגרציה בין הבלימה הרגנטיבית לבין מערכות הבטיחות ובולם את הרכב בהתאם לצורך אחזור מקסימלי של אנרגיה.

מרצדס EQC
שני המנופים הקטנים מאחורי ההגה שולטים ברגנרציה של הרכב

השאלה הבוערת ביותר היא מה הטווח, על אף שמדובר ברכב יוקרה. כל רכב חשמלי לבסוף מצטמצם לשאלה זו, ולמרות שאנחנו באופן גורף לא מתייחסים לחשמליות הנבחנות אצלנו כך – הטווח הוא עדיין פרמטר חשוב. במהלך המבחן, המצרדס EQC הגיעה לטווח של 366 ק"מ, נתון לא רע ביחס לטווח המוצהר שעומד על 410 ק"מ ברמת הגימור הזו.

מרצדס EQC

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

גם כאן אין הרבה חדש תחת השמש מגרמניה. במבחני הריסוק של היורו-NCAP זכתה המרצדס EQC לתוצאה של 5 כוכבי בטיחות, והיא מצויידת ברוב מערכות הבטיחות שכיום הן סטנדרט בסגמנט: בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, התראה על רכב בשטח מת, מצלמת 360 (לא ניתן לראות את מצב הרכב ממעוף הציפור באופן דינמי כמו בדגמים אחרים) ועוד ועוד ועוד. מה שחסר לנו כאן הוא התראה על שכחה במושב האחורי ומערכת אקטיבית שמנטרת עייפות נהג, כמו למשל בדגמי ה-EQS או ה-EQE.

הקרוז קונטרול האדפטיבי נשלט מהצד השמאלי של ההגה, כמקובל במרצדס, והוא נוח בדיוק כפי שאנחנו רגילים. דווקא כאן, משמח לראות שהנושא הזה לא רק השתמר במרוצת השנים אלא מהווה כבסיס לכל אחד ואחד מהדגמים האחרים של מרצדס. המערכת עצמה מלוטשת ומצויינת גם כן כפי שאנחנו רגילים מהיצרנית ומדגמי ה-EQ האחרים.

מרצדס EQC

איך זה נוסע?

מאוד סיקרן אותי לראות איך המרצדס EQC עומדת במבחן הזמן, כדגם החשמלי הוותיק ביותר של החברה, ועד כאן הכל היה כמצופה ואף מעבר לכך – אם לא הייתי יודע מראש מתי הדגם הושק בעולם לא הייתי יודע בכלל שמדובר ברכב הראשון מסוגו בשורות היצרנית. אבל נותרה שאלה אחת ויחידה – איך המרצדס EQC נוסעת. גם כאן חיכתה לי הפתעה נוספת.

נתחיל מהדברים שרלוונטיים לאיכות החיים: יש כאן בידוד רעשים מהטובים ביותר שאי פעם בחנו במגזין, וכמעט בכל מהירות חוקית לא חדרו לתא הנוסעים רעשי רוח מטרידים. גם רעשי הכביש בודדו היטב אם כי לג'אנטים הגדולים הייתה השפעה על רעשי הכביש שכן הצליחו להגיע לתוך הרכב. הבולמים שלה פנטסטיים (הבולמים האחוריים הם בולמי אוויר) על אף שאינם אדפטיביים, אם כי במקרים בהם באמפרים פגשו מהירות מעט גבוהה מידי, הרגשנו שבולמי האוויר קצת מתקשים.

מרצדס EQC

כשמשלבים את כל זה ביחד עם יחידת ההנעה המרשימה, ההספק הגבוה והיכולת לזנק במהירות ממש יפה מ-0 ל-100 קמ"ש, מקבלים רכב שמספק חוויית נהיגה נהדרת. נכון, זו לא מכונת מלחמה מושחזת שנועדה להיות גולת הכותרת של AMG אלא בסך הכל מרצדס חשמלית לה AMG ספקה מספר אלמנטים עיצוביים, אך מאוד כיף לנהוג בה.

טענה אחת ויחידה שיש לנו לנושא הנהיגה בה נוגעת דווקא למצבי הנהיגה – ציפיתי לראות שינויים מהותיים בין מצבי אקו, נורמל וספורט (ישנו גם מצב אינדיווידואל שמאפשר התאמה אישית מינורית של דברים מסויימים באופן הנהיגה של הרכב) – אך אלו היו זעירים לתחושתי. המעבר ממצב ספורט למצב אקו הוא החד ביותר אבל גם מעבר זה לא ממש מורגש בצורה קיצונית. למרות זאת, ואחרי שנמשיך בחיינו עם המרצדס EQC, חוויית הנהיגה בה מרצדסאית כרגיל.

מרצדס EQC

מחירים וסיכום המבחן

מרצדס EQC נמכרת בזמן כתיבת שורות אלו במחיר התחלתי של 540 אלף שקלים, כאשר רמות הגימור כולן זהות מבחינת יחידת ההינע ונבדלות בינהן באבזור הפנימי ובחלק מהאלמנטים העיצוביים החיצוניים של הרכב. רמת הגימור אלקטריק ארט, השניה בהיצע, עולה 590 אלף שקלים ורמת הגימור של רכב המבחן – AMG LINE – תעלה לכם 635 אלף שקלים והיא מציעה את מפרט האבזור העשיר ביותר.

יש לה כמה מתחרות בודדות, רובן מאותו בית גיאוגרפי, ורובן וותיקות פחות או יותר כמוה. זה לא מבחן השוואתי, כך שלומר לכם מי יותר טוב ומי פחות טוב לא נוכל – אבל כן נוכל לספר לכם שכעת, בסיומו של המבחן, המרצדס EQC החשמלית מראה לנו תמונה מרשימה לפיה הדגם הוותיק ביותר של המשפחה עומד בתחרות היטב גם היום, ומהווה רכב חשמלי מרשים ואיכותי בדומה לכל אחד ואחד מדגמי מרצדס האחרים שבחנו, כל אחד בסגמנט שלו.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על המרצדס EQC החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

מרצדס EQC

טכני

גודל סוללה: 80 קוט"ש

הספק: 408 כ"ס, הנעה כפולה

טווח חשמלי במבחן הדרכים: 366 ק"מ (טווח מוצהר – 412 ק"מ)

טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 110 קילו וואט

זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 7 שעות בקירוב מ-0% ל-100%

שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מבניהם

מחיר התחלתי: 540,000 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח. מחיר רכב המבחן: 635,000 ש"ח

אחריות:  שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, שנה שלישית אחריות יבואן, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)

שירות: מרכזי השירות של מרצדס ברחבי הארץ

מרצדס EQC