מבחן רכב: מיצובישי אקליפס קרוס מגיעה אלינו למבחן בכורה בישראל

מיצובישי אקליפס זוכה להצלחה לא קטנה בארץ, וכעת - גרסת הפלאג אין של הדגם הפופולרי מגיעה אלינו למבחן דרכים מקיף וראשון בישראל!

נראה שבכל הנוגע למהפכה החשמלית, היצרניות היפניות פינו אט אט את מקומן כשם דבר בשוק הישראלי. הונדה, מאזדה ואפילו סוזוקי – שהיו שמות דבר בתחום הרכב בישראל – השתרכו מאחור בכל הנוגע למהפכה החשמלית. במקרה של הונדה הפעילות בישראל נעלמה כמעט לחלוטין, מאזדה עודנה נמצאת במרחק רב מאחור בכל הנוגע להינע אלטרנטיבי, ובסוזוקי  גם כן לוקחים את הדברים מאוד מאוד מאוד באיזי.

שתי יוצאות מן הכלל יש ליצרניות היפניות: הראשונה היא טויוטה, ששולטת ביד רמה בעולם ההיברידי (אבל גם היא לוקחת מאוד באיזי את הזמן בכל הנוגע למעבר לעולם החשמלי), ומיצובישי – שהנחיתה בישראל את המיצובישי אאוטלנדר פלאג אין הפופולרי לפני מספר שנים. אותו אאוטלנדר היה אחד מהדגמים להפגע משלל המשברים שתקפו את תעשיית הרכב בשנתיים האחרונות, ועדיין אין מידע לגבי הגעת הדגם החדש לישראל, אבל בכלמוביל החליטו לא לחכות – ובתחילת 2023 הודיעו בחברה כי המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין יעלה ארצה. כעת, הוא מגיע לפלאג מג למבחן ראשון בישראל.

רשימת אביזרי חובה לרכב הפלאג אין החדש שלכם

מבחן הוידאו המקיף למיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

המיצובישי אקליפס קרוס הוא רכב שזוכה ללא מעט פופולריות בארץ – ואני מעריך באופן אישי שלא מעט מכך קורה כתוצאה מהעיצוב. הקרוסאובר הזה נראה לא רע – הוא מנופח, שרירי משהו, עם תא מטען חתוך מינימום כאילו מדובר בג'יפ-קופה גרמני למהדרין – אבל מהצד השני של כדור הארץ. בדומה למה שקורה בדרך כלל בתצורה זו – העיצוב לא פוגע במרחב הפנים אבל כן בתא המטען, ועל כך בהמשך.

המראה הכללי של הרכב מצא חן בעיניי בסך הכל, למרות שאני עדיין מתקשה להתחבר לטרנד יחידות התאורה המפוצלות. מאוד אהבתי גם את הלוגו הבולט במיוחד, הגריל המאוד גדול, ואת דלת תא המטען שעוצבה בצורה מרשימה. כשהגעתי לאסוף אותו ממשרדי כלמוביל – התחושה הראשונה הייתה שמדובר בקרוסאובר שעוצב כשיש שוק אחד ועיקרי בראשם של המעצבים – השוק האמריקאי.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

תא הנוסעים מלפנים

האקליפס קרוס פלאג אין הוא לא דגם חדש בשוק: ההצגה הראשונה התרחשה אי אז ב-2017 כאשר לפני 3 שנים לערך הוא עבר מתיחת פנים קלה. מבחוץ המראה עדיין מודרני משהו ורענן, אבל כשנכנסים פנימה המצב אחר: התחושה הראשונה שהייתה לי היא שגם מיצובישי הולכים על המראה המסורתי והנוסטלגי, כמו בלקסוס, אבל ככל שהתחפרתי בתא הנוסעים הבנתי שזה פשוט לא עודכן באופן נרחב מאז הצגת הדגם.

הטענה כאן היא בעיקר לעיצוב: הוא מתהלך באופן מאוד לא אלגנטי על הגבול הדק בין מסורתי למיושן. איכות החומרים בכל תא הנוסעים מצויינת, יש לנו מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי שמצריכה פרק הסתגלות מסויים – עד שתחברו את הטלפון, ואז הכל יעבוד בקלות ובאינטואטיביות, יש פה עור לבן איכותי במיוחד בכל רחבי תא הנוסעים וההגה עצמו איכותי במיוחד למגע עם הציפוי שלו.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

זוג המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית באופן זהה אצל הנהג והנוסע (ברמת גימור של רכב המבחן – Luxury), יש לנו פקדי שליטה פיזיים לשמחתנו על מערכת המיזוג, ולוח שעונים ש… ברובו המוחלט הוא אנלוגי. ישנו רקמסך אחד קטן בין שני שעוני הענק שניתן לשינוי והוא גם כן נראה דיי מיושן. מצד שני, הוא מציג שפע אינפורמציה חשוב, אבל השליטה עליו משונה – ומתבצעת באמצעות כפתורים שנמצאים בצידה השמאלי של הקונסולה המרכזית.

למרות העדר מקום למשקפיים בגג תא הנוסעים, תמצאו כאן סאן רוף כפול שישמש את הנוסעים מאחור כמו את הנוסעים מלפנים (על כך – מיד). ישנם לא מעט תאי אחסון שמפוזרים ברחבי אזור הנוסעים מלפנים ובאופן כללי – פרט לטענה על העיצוב – סביבת הנהג והנוסע מלפנים כאן מצויינת, מרווחת, עם הנדסת אנוש טובה בסך הכל ורמת איכות גבוהה.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

אזור הנוסעים מאחור ותא המטען

כאן קורה משהו אחר: קשה לעצב אזור נוסעים אחורי בצורה שתהיה כזו או אחרת, ובדרך כלל הטענות הנשמעות לשורת המושבים השניה ברכבים יכולות לכלול טענות על מידת התפנוקים שמקבלים הנוסעים – או על מידת המרחב שיש להם – או על שתיהן. מבחינת המרחב – ולמרות תצורת הכאילו-קופה – המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין עושה עבודה מצויינת.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

הטענה שלנו היא לתפנוקים, הוא יותר נכון לבחירה של אלו שכן עשו את דרכם לרכב שירד מפס הייצור: מרחב יש, תעלת הינע נמוכה במיוחד יש (מה שיקל על הושבת שלושה אנשים מאחור), שליטה עצמאית על וילון של חלקו האחורי של הסאן רוף יש, פתחי מיזוג? אין. יתרה מזאת, במיצובישי החליטו להכניס לרכב שמגיע לשוק הישראלי החם ברובו במקום פתחי מיזוג, לא פחות ולא יותר מחימום למושבים האחוריים! זה בהחלט רעיון חביב שיש לא מעט אנשים בישראל אשר יעשו בו שימוש כולשהו (במיוחד בחודשי החורף), אבל הבחירה הזאת של חימום למושבים האחוריים (בשתי דרגות!) במקום פתחי מיזוג משונה מאוד.

תא המטען של האקליפס קרוס פלאג אין מכיל נפח של 357 ליטרים, ומתחת לרצפתו תמצאו מגירה מסודרת לכל הכבליאדה הנלווית לרכב פלאג אין. יש וויי קשירה ותאורה, אבל לא תמצאו כאן שום דבר מיוחד או חריג לתא מטען סטנדרטי. בחירה משונה נוספת היא תא מטען ידני לחלוטין ברכב שעלותו נעה צפונה מ-200 אלף שקלים, וככל שידוע לנו – אין אפשרות, לפחות כרגע, להזמין את האקליפס קרוס פלאג אין עם תא מטען חשמלי.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

מערכת הינע ומערכת פלאג אין

האקליפס קרוס פלאג אין מצוייד במנוע 2400 סמ"ק אטמוספרי אשר פועל במחזור אטקינסון. מבלי להכנס להסברים טכניים מורכבים, מחזור פעולה זה (בשונה ממחזור אוטו הנפוץ הרבה יותר) מאפשר למנוע נתון באותו הנפח ובאותם תנאי עבודה להיות יותר יעיל מבחינה אנרגטית. "המחיר"? הספק נמוך ומתעתע מאוד: רישיון הרכב של האקליפס קרוס פלאג אין מציג הספק משולב של 98 כ"ס בלבד.

מה כאן מתעתע תשאלו? ובכן, עד שלא ווידאתי את הנתונים מול המפרט ורישיון הרכב, לא היה לי בכלל מושג שזה הוא ההספק של הרכב. לא מרגישים את זה בנסיעה, לא מרגישים את זה גם כשמנוע הבנזין עובד, ולא מרגישים את זה אפילו בהתחשב בכך שיש לנו כאן גיר רציף שאינו חביב עליי באופן אישי בעליל. למרות נתון שמרגיש נמוך על הנייר, באופן פרדוקסלי – הרכב מרגיש שיש לו את כל הכוח הנדרש לשימוש שגרתי במדינת ישראל ואף יותר מכך.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

הצד השני של המטבע, ומה שבעצם הופך את האקליפס קרוס פלאג אין לכזה שההספק על הנייר משקר וטומן בחובו הפתעה מצויינת הוא מערך הפלאג אין. יש לנו כאן סוללה בגודל של 13.8 קוט"ש, שמניעה – ביחד עם מנוע הבנזין – מערכת העונה לשם S-AWC. אם תסתכלו ברחבי הרכב, תמצאו אפילו מדבקה שלה מתנוססת בגאון על גבי השמשה האחורית.

ה-S-AWC הוא ר"ת של… Super All Wheel Control. או בעברית: מערכת פלאג אין עם צמד מנועים חשמליים – אחד על הסרן הקדמי ואחד על הסרן האחורי. או במילים אחרות: הנעה כפולה, שראינו כבר במספר דגמים, בינהם הטויוטה ראב 4 פלאג אין ופיג'ו 3008 פלאג אין, שניהם יקרים משמעותית מהמיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין שלפנינו. אני אשמח באופן אישי לדעת מה גרם למהנדסים או אנשי השיווק של מיצובישי לבחור במילה Super בכדי לתאר מערכת הינע כפולה ברכב פלאג אין…

אקליפס קרוס פלאג אין

יכולות טעינה, רגנרציה, טווח במבחן, צריכת דלק

רכבי פלאג אין, כמעט בדרך שבשגרה, מגיעים עם אפשרות טעינה ביתית שגרתית או טעינה ציבורית בעמדות AC כמעט תמיד,  ולעיתים נבדלים בינהם (בעיקר דגמים יקרים) בכך שבאפשרותם להטען מהשקע הביתי או מעמדת AC בקצב מקסימלי של 3.7 קילו וואט. בגזרה זו, המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין לא שונה – והטעינה הביתית שלה תתבצע בקצב שכזה, ותאפשר טעינה מלאה של הסוללה בתוך סדר גודל של 5 שעות לכל היותר – בהתאם כמובן לאופן הטעינה ולקצב.

מה שלמיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין יש, שלא היה עד כה לאף רכב פלאג אין שנבחן אצלנו (ובאופן כללי קיים בדגמים ספורים ביותר בגזרת הפלאג אין בישראל) הוא טעינה מהירה: זו אומנם מתבצעת בתקן צ'אדמו הישן, אך היא מאפשרת טעינה מהירה בקצב מקסימלי של עד 50 קילו וואט, ומילוי של הסוללה מ-0 מוחלט ל-100% בתוך סדר גודל של 25 דקות. לא בטוח עד כמה זה יעיל מבחינה כספית, טוב לחיים העתידיים של הסוללה או שימושי בכלליות – אבל אני מאוד אוהב כאשר יצרניות משקיעות במערך הטעינה של רכבי פלאג אין. שקע הטעינה, אגב, על אף שחף לחלוטין מכפתורים – מואר היטב.

אקליפס קרוס פלאג אין

אבל נושא הטעינה לא נגמר שם: לאקליפס קרוס פלאג אין אפשרות לביצוע טעינה באמצעות מנוע הבנזין, ומבין מיעוט רכבי הפלאג אין שבחנו עד כה אשר הציעו אפשרות זו – הפיצ'ר ברכב שמולנו הרגיש כיעיל ביותר וככזה שבאמת ובתמים מנצל כל הזדמנות אפשרית בכדי לטעון את הסוללה של הרכב. אין אפשרות של שליטה על טווח הטעינה הספציפי, אבל התפעול מתבצע בקלות יתרה באמצעות כפתור שנמצא בקונסולה המרכזית, ולחיצה עליו תפעיל את מנוע הבנזין ותחל בטעינה של הסוללה, גם בזמן עמידה במקום.

נוסף על כך, מערכת הרגנרציה של המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין שנייה ביכולותיה לרכב אחד בלבד שבחנו עד היום בגזרה זו, וזו בכלל המרצדס GLA פלאג אין היקרה משמעותית. יש לנו כאן אשכרה שליטה על הרגנרציה, באמצעות מנופים שנמצאים על ההגה – ואנחנו יכולים לבחור באחת מבין חמש דרגות עוצמה שונות – משהו שלא קיים אפילו ברכבים חשמליים רבים! מצב נהיגה בדוושה אחת לא תמצאו כאן בכלל, והמנופים לא יעשו שום דבר במצב דרייב של הגיר, אבל העברה למצב B תאפשר שליטה באחת מבין אותן חמש רמות – ובהתאם לכך, גם שיפור הטווח החשמלי של הרכב.

אקליפס קרוס פלאג אין

הטווח המוצהר של המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין עומד על 45 קילומטרים, כאשר במהלך המבחן אנחנו השגנו נתון יפה מאוד של 41 ק"מ על טעינה בודדת. כרגיל במקרים כאלו, חשוב לנו לציין שהרכב נמצא ברשותנו פרק זמן קצר יחסית ועמוס מאוד – כך שאנחנו לא תמיד מספיקים לבחון כל פרמטר שכזה לעומק, ולהערכתי – בזכות מערכת הרגנרציה המצויינת – אפשר בהחלט להגיע לנתון הרשמי של היצרן ואף לעבור אותו.

צריכת הדלק של המיצובישי אקליפס קרוס במהלך המבחן עמדה על ליטר ל-13.8 ק"מ. נתון זה הושג ע"י שימוש נרחב באפשרות הטעינה העצמית (אשר מגבירה את צריכת הדלק) וכאשר נהגנו ברכב קילומטרים רבים, וכפי שאנחנו מציינים תמיד – צריכת דלק ברכב פלאג אין, נמוכה או גבוהה ככל שתהיה, היא פועל יוצא ישיר של מידת השימוש במערכת החשמלית ברכב. תטענו ותסעו סביב הטווח החשמלי באופן קבוע? לא תראו תחנת דלק. קיבלתם את האקליפס קרוס פלאג אין כרכב מהעבודה ואתם לא תטענו אותו לעולם? תבקרו בתחנות דלק לעיתים יותר תכופות. מיכל הדלק, שנפחו עמד על 44 ליטרים, הרגיש לי מעט קטן ברכב זה – אבל גם כאן, השאלה העיקרית היא מה מידת השימוש במערכת הפלאג אין.

להחרבה בנושא זה – מומלץ לעיין במדריך לרכבי פלאג אין

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין נבחן במבחני הריסוק של היורו NCAP בשנת 2017 וזכה אז ל-5 כוכבי בטיחות, ובהתחשב בכך שהוא לא עבר עדכונים משמעותיים מאז אלא מתיחת פנים קלה – נתון זה עודנו רלוונטי. הוא מאובזר במרבית מערכות הבטיחות הסטנדרטיות כיום בשוק, כגון בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת, זיהוי תמרורים ועוד. מה חסר לנו? התראה על שכחה במושב האחורי והתרעת עייפות נהג – הדברים הרגילים. יש לנו גם חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס לצד מצלמה שממוקמת על הפגוש הקדמי (אבל אין 360).

מערכת הקרוז קונטרול האדפטיבי נשלטת באופן נוח במיוחד דרך ההגה, אך היא מרגישה כמו מערכת "מהדור הקודם" של הקרוז קונטרול האדפטיבי – קצת איטית בתגובתה, וקצת מנומסת הרבה יותר מידי… למרות 4 מצבי קרבה לרכב שלפנינו. לא מדובר פה באיזה קטסטרופה – ואפשר לחלוטין לחיות עם זה בהתחשב במעלות הרבות האחרות של האקליפס קרוס, אבל היה נחמד אם מערכת זו הייתה זוכה לעדכון כלשהו. 

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

איך זה נוסע?

זוכרים את נתון ההספק הנמוך? זוכרים שאמרנו שהוא מתעתע? אז כן, המצב באקליפס קרוס פלאג אין הוא כזה שלמרות נתון נמוך שכזה על הנייר, המצב בשטח הפוך: בשום שלב במבחן, לא משנה באיזה תנאים ובאיזה אופנים ובאיזה צורות נהגנו בו – למיצובישי אקליפס קרוס לא הייתה שום בעיה עם מה שהנחתנו עליו. למעשה, לא רק שלא הייתה לו בעיה – אם לא הייתי בודק את רישיון הרכב, הייתי יכול להשבע שאני מרגיש שההספק כאן עומד על אזור ה-150 כ"ס.

התחושות האלו מתרחשות להערכתי כתוצאה משילוב של מערכת הפלאג אין עם ההנעה הכפולה – שהיא מצויינת בפני עצמה – לצד המנוע הגדול מאוד. זו כמובן לא מכונית ספורטיבית ואין כאן שום זכר לשום דבר שכזה, אבל היא עושה את העבודה בצורה נפלאה בגזרת הנהיגה בה ואפילו אפשר לומר שלמרות הגיר הרציף שאינו חביב עליי כלל וכלל – יש כאן שילוב מצויין שמרגיש היטב על הכביש, למרות הנתון הנמוך על הנייר.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

לאקליפס קרוס פלאג אין ישנם מספר מצבי נהיגה – נורמל, אקו, אספלט, חצץ ושלג. הטעינה העצמית של הסוללה יכולה להתבצע במצב נורמל בלבד, ופרט למצב אקו שהיה מעט עדין וחלש יותר – לא הורגש שום הבדל משמעותי בין שלל מצבי הנהיגה האלו, ואני מעריך שזה נבע כתוצאה מהעובדה שמדובר בשינויים קלים באופן התגובה של זוג המנועים החשמליים.

בידוד הרעשים ברכב טוב מאוד בכל מהירות חוקית, הן מבחינת רעשי הרוח והן מבחינת רעשי הכביש, רעשי המנוע חודרים כמובן לתא הנוסעים אבל מדובר במשהו באמת עדין וזניח שקשה לומר שיכול להשפיע על המחייה השגרתית ברכב, ובגזרה זו נרשמה אצלנו התרשמות מצויינת. לכך, תוסיפו בולמים רכים שמרגישים ממש כמו אונייה ששטה על הכביש – ותקבלו מתכון מצויין לאיכות חיים גבוהה במיוחד בנסיעות קצרות וארוכות כאחד.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין

מחירים וסיכום

המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין תומחר ב-219,990 ש"ח לרמת הגימור הבסיסית, כאשר רמת הגימור האמצעית תעלה לכם 229,990 ש"ח ורמת הגימור הבכירה שלו – זו הנבחנת כאן – תעלה לכם 239,990 ש"ח. מחיר זה ממצב אותו ראש בראש אל מול מספר קרוסאובריי פלאג אין שכבר נבחנו אצלנו אשר מולם מציעה האקליפס קרוס פלאג אין כמה יתרונות.

ונכון שאפשר להלין על העיצוב הפנימי המיושן משהו או על כך שמיכל הדלק הרגיש במהלך ימי המבחן קטן מידי, אבל השורה הסופית היא שלמרות זאת – מדובר כאן ברכב פלאג אין לא פחות ממעולה, עם איכויות שאפילו רכבים חשמליים מסויימים מתקשים להציע. המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין נוחה מאוד לנהיגה, מציעה שפע של יכולות חשמליות מתקדמות לסמגנט זה ומתומחרת באופן סביר יחסית אל מול התחרות שלה. אם אתם מחפשים רכב פלאג אין בתקציב של עד 250 אלף שקלים – בהחלט שווה לבחון גםאותה ביחד עם שאר האופוזיציה מהמזרח הרחוק ומאירופה.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על המיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

מיצובישי אקליפס קרוס 2024

טכני

מנוע בנזין: 2,400 סמ"ק אטמוספרי (אטקינסון), ארבעה צילינדרים, גיר רציף

הספק משולב: 98 כ"ס, הנעה כפולה

גודל סוללה: 13.8 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי: 3.7 קילו וואט מעמדה ביתית או עמדת AC, עד 50 קילו וואט מעמדה מהירה

צריכת דלק במבחן הדרכים: 13.8 ק"מ לליטר

זמן טעינה בעמדה ביתית / ציבורית (AC): עד 5 שעות

זמן טעינה מעמדה מהירה (DC): עד 30 דקות

טווח חשמלי במבחן: 41 ק"מ

שגרת טיפולים: 20,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 239,990 ש"ח, מחיר התחלתי – 219,990 ש"ח

אחריות: שלוש או 100,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה

שירות: רשת מוסכי כלמוביל הפזורים ברחבי הארץ

חכמולוגים שאומרים מיציבושי? היזהרו! מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג