למרות שההתקדמות שם איטית בהרבה מאשר בתחום הרכב הפרטי, עדיין יוצא לנו מפעם לפעם לדווח על התקדמויות כאלו ואחרות בעולם הרכב הכבד החשמלי. ממש לאחרונה התבשרנו שאחרי חמש שנים ארוכות, טסלה צפוייה להתחיל במסירות הטסלה סמי שלה לתאגיד פפסיקו ובעצם למסור הלכה למעשה את אחד הדגמים המסקרנים שלה, כאשר בין לבין – חברות קצת פחות "סקסיות", כמו וולוו – עושות חיל בעולם זה.
חטיבת המשאיות של וולוו היא המובילה כיום בעולם הרכב החשמלי הכבד באירופה ובארה"ב: באירופה סגרה החברה עם ענקית השילוח DHL על הזמנה של 44 דגמי וולוו FL חשמליים לשימוש עירוני, בעוד שבארה"ב – שם נמכרת הוולוו VNR החשמלית – סגרו החבר'ה השוודים על עסקת ענק עם חברת הספנות והשילוח MAERSK במסגרתה הוזמנו 100 יחידות של דגמי ה-VNR החשמליים לעיל, ואלו יסופקו במהלך שנת 2023.
כעת אנחנו מתבשרים כי עסקת ענק נוספת יוצאת לפועל – והפעם מדובר באמזון. ענקית הסחר האלקטרוני הודיעה כי רכשה 20 משאיות וולוו חשמליות לשימוש של אמזון גרמניה, ואלו צפויות לעשות את דרכן לחברה עוד במהלך החודש וחצי שנותרו לשנת 2022. משבר שבבים? מלחמה באוקראינה? כנראה שבוולוו משאיות לא שמעו על אף אחד מהמשברים האלו…
המשאיות שצפויות להגיע לאמזון גרמניה הן 20 יחידות של ראשי הגורר וולוו FH, הדגם הבכיר של החברה (גם במסגרת הנעת הדיזל). בגזרה החשמלית, מדובר בראשי גורר שיוכללו לשאת משקל כולל של 44 טונות, לטווח מוצהר של כ-300 קילומטרים. יחד עם זאת, בוולוו מציינים שאם נהגיה של אמזון ידאגו לטעון את המשאיות בזמנים מסויימים כמו הפסקת הצהריים שלהם , המשאית תוכל גם לעבור 500 ק"מ ביום עבודה יחיד.
להרחבה בנושא קוט"ש, קילו וואט ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
דגמי ה-FH המדוברים ימכרו לאמזון בתצורת 4X2 ("סינגל"), ויגיעו עם סוללת ענק בגודל של 540 קוט"ש, לצד הספק מרשים מאוד של 656 כוחות סוס (לשם השוואה – דגמי הדיזל של הוולוו FH בתצורת 4X2 מגיעים עם הספק מקסימלי של 500 כ"ס). האספקה, כאמור, צפויה להתרחש כבר השנה, ופרט לעובדה שוולוו משאיות שולטת ביד רמה בתחום הרכב הכבד באירופה ובארה"ב, נראה שגם המשברים העולמיים לא ממש נוגעים אלייה.
ומה בארץ? פנינו ליבואנית וולוו בישראל מספר פעמים ולמרבה הצער בשום שלב לא הצלחנו לקבל מענה. למרבית יבואניות הרכב הכבד יש לכל הפחות תוכניות ליבוא כלי רכב חשמליים כבדים ארצה (לחלקן גם יש בישראל כבר יחידות בודדות לצורכי תקינה ובדיקות), אבל דווקא בהקשר זה עולם האוטובוסים פורח – עם עשרות רבות של אוטובוסים חשמליים שנעים כבר כיום בכבישי ישראל. חריגה בהקשר הרכב הכבד היא כלמוביל – שמתכננת להשיק בישראל בקרוב משאית מונעת מימן מתוצרת יונדאי. פרט לבעיית תשתית עמדות הטעינה לרכב כבד (עמדות הטעינה הציבוריות הקיימות כיום בכבישי ישראל אינן מתאימות באופן פיזי בשום צורה ודרך לטעינת משאית חשמלית), עלותן של משאיות אלו גבוהה בעשרות מונים ממשאיות דיזל מקבילות, ויחד עם זאת – המדינה עצמה, בדומה לטרפוד התחום של הרכב החשמלי, לא מנסה ולו במעט לקדם את התחום. נקווה שמצב זה ישתנה בעתיד…
קבוצה קטנה קיבלה גישה לחדשות האלו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על העסקה של אמזון עם וולוו משאיות? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!