לאודי יש תוכניות גדולות מאוד לתחום הרכב החשמלי בשנים הקרובות: מבטיחים שם שעד שנת 2025 יהיו כמה עשרות בודדות של דגמי אודי על טהרת החשמל. כבר כיום ניתן למנות את ה-Q8 החדש, ה-eTron GT המרשימה ואת ה-Q4. השתיים האחרונות הושקו בישראל בשלהי 2021, אבל תודות לפוטין ולמחלמה באוקראינה / קורונה / משבר השבבים הן החלו להגיע באופן סדיר ומתקבל על הדעת, יחסית, רק בחודשים האחרונים.
קונצרן פולקסווגן על זרועותיו היה, לתחושתי האישית, אחד הנפגעים הכי גדולים מבין כלל יצרני הרכב מהמשברים לעיל. אבל לשמחתנו הרבה, זה לא עצר אותו לחלוטין – ואחרי שבחנו את הסקודה אניאק והפולקסווגן ID4 החשמליות, הגיע הזמן סוף סוף לעבור במבחן מקיף על האודי Q4 איטרון המסקרנת – שמהווה כעת את המענה היוקרתי במשפחה לסגמנט זה.
רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
עיצוב
אני אוהב כלבים. מאוד. אני גם מעדיף אותם, לאחר מחקר נרחב, על פני חתולים (מבחן דרכים בהמשך…). אולי זו הסיבה שלשבריר שניה כשהסתכלתי על ה-Q4 מלפנים דמיינתי כלב מגזע פג. היא כל כך פחוסה! והגריל הכסוף והאטום לצד הלוגו שאינו אותן טבעות מסורתיות ובולטות אלא לוח חלק שמשמש את מערכות הבטיחות של הרכב קצת הרגישו לי שאני מסתכל כאן על משהו אחר.
אבל במבט מהצד ומאחרונית רואים בדיוק מי זו ומה היא רוצה מחיינו. העיצוב דיי העיף לי את הפוני – למרות שהגרמנים מאז ומעולם ידועים כלא-בדיוק-שיא-פסגת-העיצוב-של-עולם-הרכב. דבר מה נוסף שהעיף לי את הפוני הוא העובדה שכמעט ובשום מקום בולט לעין אין עדכון על כך שמדובר ברכב חשמלי – המילה Electric מופיעה במספר מקומות מצומצם במיוחד, וגם האזכור לכך שמדובר בבת למשפחת האיטרון של אודי ניתן למצוע על הטבעה שנמצאת בתחתית הפגוש הקדמי או האחורי!
גם תאורת הכניסה לרכב מזכירה לנו שמדובר באיטרון, ואפרופו תאורה – לאיטרון יש טריק עיצובי מיותר באותה מידה בה הוא חמוד: ניתן לבחור את התצורה בה פנסי הדרך נראים. לא איך הם יאירו על הכביש, אלא איך הם יהיו "מסודרים" כאשר תאורת הדרך עובדת. דנו בזה קצת יותר בהרחבה במבחן הוידאו אותו תוכלו לראות לעיל, וגם פס הלד מאחורנית לא נראה כמו "עוד מכונית עם פס לד" אלא כמו משהו הרבה יותר מחושב ומושקע – מה שגם מעורר בי נוסטלגיה, כי הרכב הראשון בחיי שראיתי עם פס הלד הזה היה אודי.
אזור הנוסעים מלפנים
אין מה לעשות – האחיות לפלטפורמה, הן הסקודה אניאק והפולקסווגן ID4, ממש נוכחות איתנו במבחן הזה ברוחן. ובהתחשב בכך שמדובר בפלטפורמה זהה – ישנם דברים שציפינו לראות בפנים וכאלו שפחות. ציפינו למשל לאיכות חומרים גבוהה, למרות חוסר מסויים במעוף עיצובי מבפנים (מה לעשות, גרמנים). ציפינו לאווירה ספורטיבית משהו שסופקה לנו באמצעות העיצוב האגרסיבי במקצת של סביבת הנוסעים מלפנים וההגה המשושה.
פחות ציפינו למצוא מצת אמיתית של ממש – כזו שאפשר להדליק איתה סיגריות (כמו זו שמוטבעת עלייה) ואפילו מאפרה אמיתית ותקנית. גם פחות ציפינו למצוא ברכב המבחן מושבים ידניים וגג רגיל לגמרי ללא סאן רוף – אך מדובר ביחידות בודדות שהגיעו במשלוח זה כך בעקבות משבר השבבים, ומי שרכש אותן – שילם מחיר נמוך בהתאם.
הסביבה מלפנים נוחה ויעילה מאוד, החומרים – כאמור – איכותיים מאוד, יש לנו אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי (חוטיים), יש זוג שקעי USB טייפ C, יש מספר תאי אחסון ברחבי אזור זה כשמה שקצת מעיב על חגיגת היעילות-משהו הזו הוא חלקה התחתון של הקונסולה המרכזית שפשוט צף באוויר וקצת תוקע את הסיפור הזה. המושבים עצמם נוחים ובאופן כללי התחושה בתא הנוסעים כנראה הרמונית מעט יותר אפילו ממה שחשבתי שהיא תהיה.
אזור הנוסעים מאחור ותא המטען
מאחורנית, הדבר הראשון והעיקרי שישב לי בראש לכל אורך המבחן היה המרחב. יש כאן המון המון המון מרחב – לא ברור אם מדובר במשהו עובדתי או בתחושה נטו, אבל האודי Q4 איטרון הרגישה לי כאחות המרווחת ביותר בחלקה האחורי בפלטפורמה שלה. הרבה מרווח לראש ולרגליים, ואפילו פוטנציאל קל להושבה של שלושה נוסעים מאחורנית (למעט זמן, ובהנחה שלפחות אחד מהם ניחן במבנה גוף דק יותר).
אבל לא תמצאו כאן שלל פינוקים, נהפוך הוא: חוץ מזוג פתחי מיזוג עם שליטה עצמית משלהם על הטמפרטורה לא אין כלום. אין חימום למושבים, סאן רוף אין עוד מקדימה, ואפילו שקע USB אחד לטעינה לא מצאנו בשום מקום. זו אולי הטענה היחידה שיש לי ממש באופן נחרץ לפנים הרכב, כי הכל כאן מפתיע מאוד במידת הנוחות והשימושיות שלו.
תא המטען נפתח באופן חשמלי ומציע נפח אחסון של 520 ליטרים מרשימים במיוחד. יש לו סף הטענה טיפ טיפה גבוה לטעמי, ומתחת לרצפתו תמצאו מגירונת קטנה לכל הכבליאדה, וגם – הפתעה – הכבל שמיועד לשחרור הטעינה במידה וזו נתקעה ברכב. זה היווה הפתעה בגלל שגם בפולקסווגן ID4 וגם באניאק יש צורך "לחפור" מתחת לריפוד בכדי להגיע לרכיב זה, ובאודי היוקרתית – הוא נגיש להדהים.
מערכת הינע, סוללה, יכולות טעינה, רגנרציה וטווח במבחן
בדומה לאחיותיה לפלטפורמה, אודי Q4 מגיעה עם מערכת הנעה אחת בלבד בהיצע (לפחות נכון לכתובת שורות אלו). מדובר באותו מנוע 204 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים, ואת מיץ החשמל שלו מקבל מסוללה בגודל של 82 קוט"ש שמספקת טווח מוצהר של מעל ל-500 ק"מ. המנוע תפור גם כאן היטב למימדי הרכב אם כי התלונה שלי פה היא לא מה שיש, אלא מה שאין – ולמרבה הצער, למרות שמדובר באודי – עדיין אין כאן הנעה כפולה.
יכולות הטעינה של הדגם זהות לסטנדרט פלוס מינוס: טעינה בעמדה ביתית תתאפשר בקצב מקסימלי של עד 11 קילו וואט, וטעינה מלאה תארוך קצת מעל ל-7 שעות. טעינה מהירה אפשרית בקצב מקסימלי של 135 קילו וואט, נתון שבאופן כללי נחשב מעט נמוך אבל ממילא בישראל לא תמצאו עמדה של מעל ל-160 קילו וואט – אז כנראה שאנחנו בסדר. שקע הטעינה מואר ונמצא מעל לגלגל האחורי ימני.
להחרבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
בדומה לסקודה (ובניגוד משום מה לפולקסווגן), אודי כן שילבה בהגה מנופים ששולטים ברגנרציה שזה מבחינתנו השלב הראשון למערכת רגנרציה יעילה. השלב הבא הוא המצבים: והאודי Q4 etron מציעה לא מעט: רגנרציה חלשה, בינונית או חזקה, מצב 0 רגנרציה, ומצב B שמהווה סוג של נהיגה בדוושה אחת במשהו כמו 80%. נוסף לאלו ולמי שבאמת רוצה לקחת את הטווח של הרכב לקצה, אודי מציעה מספר מצבי נהיגה – בינהם מצב RANGE+, שרותם את כל הרכב והמחשבים שלו בשביל לסחוט כמה שרק ניתן מהסוללה.
במהלך המבחן הגענו עם ה-Q4 איטרון לטווח של 449 ק"מ. זה נתון לא רע במיוחד בהתחשב בעובדה שהמבחן צולם בפברואר – אבל נתקלנו במזג אוויר חמים במיוחד בזמן הצילום. כפי שאנחנו מזכירים בחלק זה תמיד – ניתן להגיע ליותר מכך ככל שתלמדו ותכירו יותר טוב את הרכב, אבל בניגוד לאחיות – משהו כאן אומר לי שלא כל אחד ואחד שירכוש את הדגם הזה ממש יתעניין להוציא ממנו כמה שרק אפשר יותר טווח…
מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי
הקרוז קונטרול האדפטיבי באודי Q4 עובד נפלא. באמת. אפילו לא מנומס מידי (למרות המוצא). הבעיה היא התפעול שלו – שמבוצע באמצעות גידול מוזר למראה מצידו של ההגה, ששוב גורם לי לתהות – למה לכל השדים והרוחות לא מטמיעים את התפעול הזה בהגה כפי שההיגיון מכתיב? אולי צריך את זה בגרמנית, אז ננסה: Suchen Sie nach Antworten in der Computerübersetzung?!
האודי Q4 איטרון זכתה ל-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של ה-NCAP והיא מאובזרת במרבית מערכות הבטיחות כגון בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת (מצויינת שאני מאוד אוהב – עם תצוגה ברורה בנפרד מהמראה ולא על גביה) ועוד. אין לנו כאן התראות על עייפות נהג (לא אקטיביות ולא ממוחשבות) ואין לנו התראה על שכחה במושב האחורי.
הקפנו את ישראל ברכב חשמלי וחזרנו לספר על כך
איך זה נוסע?
אחרי התמונה המעלפת לעיל, נדבר על עוד משהו מעלף. טוב, לא באמת מעלף, אבל כיפי במיוחד. האודי Q4 איטרון כיפית לנהיגה. משהו בשילוב של הבולמים הבאמת מצויינים שלה לבין התחושה הכללית מהנהיגה והנסיעה בה, האווירה בתא הנוסעים והמראה יוצר פה נזיד כיפי במיוחד והיא מתעלה בהקשר זה על אחיותיה לפלטפורמה. כן, הייתי שמח לאפשרות של הנעה כפולה, אבל גם במצב זה היא עושה אחלה עבודה.
בידוד הרעשים ברכב מעולה עד שמגיעים לכבישים משובשים שם כמו כל רכב אחר – בידוד הרעשים מתחיל להתקשות. אין כאן כמובן שום רעשי מנוע אבל אין גם שום אפשרות לרעש מלאכותי כלשהו כפי שראינו בדגמי מרצדס או ג'נסיס בעבר – על אף שמדובר כאן בפלטפורמה יעודית לרכב חשמלי, וכן קיווינו לראות כאן משהו כזה…
והנסיעה כאן לדעתי היא אחת החוזקות של ה-Q4. כי למרות שילוב מכלולים נרחב – בעיקר במרבית הגזרה החשמלית – היא עדיין מצליחה לפי איך שאני מרגיש להבדיל את עצמה מהאחיות בכל הנוגע לנהיגה. בעוד שהאניאק הייתה יעילה מאוד וה-ID4 הייתה טובה ב-Overall, האודי Q4 איטרון פשוט כיפית לנהיגה יותר מאחיותיה.
מחירים וסיכום
מחירה ההתחלתי של ה-Q4 עומד על 309 אלף שקלים (שימו לב – מבחן הוידאו צולם לפני שינוי המחיר ועל כן המחיר הנאמר נמוך מהמחיר הנוכחי ביחס לזמן צילום המבחן) לפני ה-Tech Pack (איתו הגיע רכב המבחן) שעלותו עוד 28 אלף שקלים, ולפני תוספת לגרסת הספורטבק – ששונה כמעט באופן בלעדי בעיצוב הקופה החיצוני.
מחיר זה ממצב אותה קרוב מאוד לאופוזיציה שלה ממדינת המוצא, ויש לה כמה קלפים מעניינים בשרוול: היא הזולה מבין השלוש (לפחות במחירה ההתחלתי), היא זו שמציעה את הטווח הגבוה יותר – והיא גם היחידה שמבוססת על פלטפורמה יעודית לרכב חשמלי. אני לא יודע כמה לקוחות ורוכשים פוטנציאליים יתעניינו ספציפית בשלושת הנושאים האלו – אך אני חד וחלק אמליץ לכל אחד שמתלבט לגבי רכישה של דגם זה לגשת ולנהוג בה. זה בהחלט יכול להראות לכם את מה שהמבחן הזה מספר…
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על האודי Q4 איטרון? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני:
גודל סוללה: 82 קוט"ש
הספק: 204 כ"ס, הנעה אחורית
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 449 ק"מ
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 135 קילו וואט
שגרת טיפולים: כל 15,000 ק"מ או שנה, עפ"י הקודם מבינהם
מחיר רכב המבחן: 309,500 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח
אחריות: שנתיים או 100,000 ק"מ על הרכב (ניתן להוסיף שנת אחריות שלישית בתשלום), 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)
שירות: מרכזי השירות של צ'מפיון מוטורס הפזורים ברחבי הארץ