אחד הדברים שהופכים רכבים חשמליים, היברידיים ופלאג אין ליעילים מבחינה אנרגטית כפי שהם הוא הרגנרציה – או בעברית: אחזור אנרגיה. בעוד שלרכבי בנזין ישנם "אזורים מתים" רבים מבחינה אנרגטית, רכבים חשמליים מנצלים כל הזדמנות בכדי לבצע אחזור אנרגיה ולטעון בחזרה מעט חשמל לסוללה. מערכת הרגנרציה ברכבים חשמליים לא תאפשר לכם לטעון את הסוללה במלואה בשימוש שגרתי, אבל היא כן יכולה לעזור מאוד ולאפשר לנו לרתום האטות או ירידות ממשוכות בכדי לקבל בחזרה אחוז קטן של חשמל.
אם נפשט את הנושא למקסימום האפשרי – רכב חשמלי (וגם היברידי ופלאג אין) יודע לרתום מצבים בהם הוא מאט או נמצא בירידה בכדי לייצר חשמל שיוחזר בתורו לסוללה. הפעולה הזו מתבצעת ע"י המנוע או מנועים חשמליים שמניע גם את הרכב, בעוד שברכבי הייבריד ופלאג אין – מנוע הבנזין מאפשר גם הוא בתורו טעינה של חשמל לסוללה (כמו למשל ב-MG EHS פלאג אין, DS7 פלאג אין, DS4 פלאג אין ופיג'ו 3008 פלאג אין – בהם בתוך המערכת ישנה הגדרה שמאפשרת טעינת הסוללה רק מפעילות מנוע הבנזין).
שימוש שכזה הופך כמובן את המערכות החשמליות ליעילות במיוחד מבחינת האנרגיה שעלולה ללכת לאיבוד – אבל ב-BMW כמו ב-BMW אוהבים לבצע הנדסת יתר. במבחן של ה-BMW iX40 ראינו את זה בכמה מקומות, בהם זה בלט ביתר שאת בפתיחת מכסה המנוע, אבל הנדסת יתר לא אומרת שהיא תגרור אחריה בהכרח דברים משונים שכאלו: החבר'ה הבווארים הגישו בימים האחרונים רישום פטנט בגרמניה, לפיה מערכת חדשה שהם מפתחים תאפשר רגנרציה דרך מערכת הבולמים של הרכב.
הדרך הזו היא רק אופציה אחת של אחזור או שימור אנרגיה, כאשר אפשרות אחרת – שעושה שימוש בגג סולארי – ראינו בג'נסיס G80 החשמלית. אבל הרעיון הזה, לפחות על הנייר, לא פחות מגאוני: בכל סנטימטר שהרכב עובר, הבולמים שלו עובדים ומשככים את מה שקורה על הכביש. בדומה לרכב בנזין שמאט, או עומד ברמזור – מדובר באנרגיה שמבוזבזת, ועל כן כפי הנראה, ב-BMW החלו לעבוד על הפטנט הזה, שצפוי לשכלל מאוד את מערכת הבולמים של הרכב בכדי לרתום את כל הזעזועים שהרכב חווה מהכביש – לאנרגיה חשמלית שתוחזר לסוללה. בניגוד למערכת סולארית – שמוגבלת מבחינת זמן העבודה שלה למזג האוויר ולזמן המדוייק ביממה בו נוסעים ברכב, שיכוך של זעזועי כביש מתרחש מהרגע שהרכב יוצא ממקומו והלאה, ועל כן מדובר במערכת בעלת פוטנציאל מעניין.
תגובה רשמית של BMW לנושא זה אין, ואנחנו מציעים לא לקחת את הנושא הזה בחשבון אם אתם מתכננים לרכוש BMW i7 או BMW iX1 חדשות בעתיד הקרוב – הקונספט שעומד מאחורי הרעיון הזה לא נמצא בהישג ידינו ומדובר בתהליך מורכב וארוך עד אשר נוכל לראות אותו נמכר באופן מסחרי לציבור הרכב ברכבי החברה (או בשוק הרכב בכלל), כי הוא כולל הינדוס מחדש של הבולמים – אחד הרכיבים היחידים בכלי רכב שעברו שינויים זערוריים ביחס לזמן שהוא קיים. אנחנו גם לא יודעים בשלב זה על התייחסות במקרה של בולמי אוויר אדפטיביים (כמו אלו שמגיעים ב-BMW i7), שם אופן השיכוח שונה לחלוטין ומצריך גם יותר אנרגיה מהרכב (לעומת בולמים סטנדרטיים עם קפיצים ובוכנות, שעובדים במרבית המקרים באופן פאסיבי), אבל בעוד שבג'נסיס למשל הולכים לאט לאט לכיוון הסולארי – ב-BMW הולכים לכיוונים קצת אחרים, ומעניינים לא פחות.
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הלקסוס UX250h הקטנה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!