בריגס וסטרטון הייבריד – מכונית הפלאג אין ההיברידית עם שישה גלגלים ושלוש דלתות, שהקדימה מאוד את זמנה

בשנת 1980, יצרנית המנועים האמריקאית בריגס וסטרטון, השיקה רכב היברידי משונה למדי, שהקדים את זמנו ולא עלה מעולם לייצור סדרתי
בריגס וסטרטון הייבריד
שישה גלגלים, שלוש דלתות, מראה חריג בהחלט – לפני שהסתכלנו מתחת למכסה המנוע (מקור: Motor1)

בשנות ה-70, משבר אנרגיה השתולל בעולם, ואחד המקומות שנפגע ממנו בצורה אנושה היה תחום הרכב האמריקאי, ואם לדייק – ספציפית היצרניות האמריקאיות. מכוניות הבנזין עם המנועים עצומיי המימדים הפכו לנטל על משפחות רבות, וכניסתן של יצרניות מהמזרח הרחוק לשוק האמריקאי המקומי עם מוצרים שהתאימו הרבה יותר לרוח התקופה (מכוניות קטנטנות, דלות באבזור אך חסכוניות מאוד בדלק בהשוואה למפלצות המקומיות) יצרו סטירה מצלצלת אצל קברניטי עולם הרכב בארה"ב, ותחום זה כבר לא חזר להיות כפי שהיה.

בריגס וסטרטון הייבריד
בריגס וסטרטון הייבריד (מקור: Motor1)

בשנת 1980, ממש בשלהי אותו המשבר, קמה לה יצרנית אמריקאית אחת שהחליטה לנסות ולקפוץ גם היא לבריכה הזאת של רכבים חסכוניים. זוהי בריגס וסטרטון, ששמה אולי מוכר לכם דווקא מתחום כלי העבודה, כלי גינון, גנרטורים ומנועים ימיים, כולם נמכרים גם בארץ. בריגס וסטרטון היא יצרנית אמריקאית וותיקה שהוקמה ב-1908, אך באמתחתה גם ניסיון אחד – מטורלל למראה באותה המידה בה הוא הקדים את זמנו – לייצר כלי רכב חסכוני. בעוד היצרניות היפניות הלכו על מינימום גודל, מינימום נפח מנוע, ועלות נמוכה ככל הניתן במקביל לאמינות גבוהה ככל הניתן, בריגס וסטרטון החליטו לאמץ קו קצת שונה, וכך נוצרה הבריגס וסטרטון הייבריד.

בריגס וסטרטון הייבריד
בריגס וסטרטון הייבריד (מקור: Motor1)

הרעיון כאן זהה לרעיון ההנעה ההיברידית שאנחנו מכירים כיום – מערך חשמלי שמתגבר את מערכת הבנזין של הרכב. הבריגס וסטרטון הייבריד הכילה בחזית מנוע בנזין צנוע בייצור עצמי של היצרנית, בנפח 650 סמ"ק, מקורר אוויר ומשודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת ארבעה הילוכים, שהפיק במיטבו 19 כוחות סוס צנועים במיוחד. וכאן, הגיע הזמן להתייחס לפיל שבחדר: לא מדובר כאן באיזה ניסיון לייצר משאית בזעיר ענפין – לבריגס וסטרטון הייבריד יש זוג סרנים אחוריים – הקדמי מבינהם מיועד להניע את הרכב, בעוד האחורי נמצא כאן לתמוך במשקל האדיר של לא פחות מ-12 מצברי 6 וולט שישבו מתחת לרצפת תא המטען, אשר הפכו אותה להיברידית.

בריגס וסטרטון הייבריד
12 סוללות 6 וולט שאיפשרו טווח מרשים בהחלט לרכב הזה, במחיר כבד – תרתי משמע (מקור: Motor1)

כן, קראתם נכון – לא סוללה אחת, קטנה וחמודה שכמעט ולא מרגישים בנוכחותה כמו שיש ברכבים היברידיים כיום – אנחנו מדברים כאן על 12 מצברי 6 וולט שהיו משורשרים אחד לשני, ובהמשך הדרך למנוע חשמלי, ואלו נועדו ליישם את הקונספט ההיברידי במיטבו – האצה של הרכב למהירות שיוט – ומשם מנוע הבנזין לוקח פיקוד. הרעיון מאחורי הקונספט הזה, כפי שוודאי קראתם במדריך לרכב היברידי, הוא לצמצם ככל האפשר את המאמץ של מנוע הבנזין בזמן האצה, ושמירה שלו במהירויות שיוט, שם צריכת הדלק שלו נותרת נמוכה יחסית.

בריגס וסטרטון הייבריד
גיר ידני, עיצוב ספרטני, מיעוט מחוונים – בהתאם לעובדה שמדובר ברכב קונספט (מקור: Motor1)

שרשרת המצברים האלו, כאשר היא טעונה במלואה, איפשרה לבריגס וסטרטון הייבריד לנסוע לא פחות מ-80 ק"מ מוצהרים על חשמל בלבד. המספר הזה הוא לא פחות ממדהים – בטח ובטח בהתחשב בכך שהרכב יוצר ופותח בסוף שנות ה-70, ואנחנו רק נזכיר – רכבי פלאג אין מודרניים, מאפשרים טווחים ממוצעים של כ-50 קילומטרים (בדומה ל-MG EHS PHEV אותו בחנו לאחרונה), כאשר ישנם דגמים חדשניים יותר – כמו הריינג' רובר פלאג אין – אשר מאפשרים טווח מוצהר של 100 ק"מ על חשמל בלבד. טעינה מלאה של הסוללה מחיבור לשקע ביתי (אמריקאי, 110 וולט) ארכה כ-8 שעות, ובהמשך הדרך של רכב הקונספט הזה התווספה לו גם בלימה רגנטיבית, אשר שיפרה את הטווח החשמלי ואת צריכת הדלק שלו. הבחירה בין מצבי הנהיגה שהתאפשרו ברכב (בנזין, היברידי או חשמל בלבד) התאפשרה ללא שום מחשוב – אלא על ידי בחירה של הנהג, כאשר המחשבה מאחורי המהלך הייתה שכל נהג באשר הוא ידע להתאים את מצב הנהיגה לתוואי הדרך. המשקל, אגב, עמד על כ-1500 ק"ג בערך, אך מרביתו רוכז במיקומם של המצברים.

בריגס וסטרטון
כך נראתה מערכת ההינע החשמלית מתחת לפני השטח (מקור: The Daily Drive)

המנוע ומערך הסוללות היו אומנם בייצור והרכבה עצמיים של בריגס וסטרטון, אך העיצוב עלול להראות לכם מוכר במקצת, ולא בכדי – יש כאן בלילה מעניינת של חלקים אשר נלקחו מהפורד פינטו והדור הראשון של הפולקסווגן שירוקו, ומזלה העיקרי של הבריגס וסטרטון הייבריד הוא שזוג הסרנים האחוריים מושכים את מרבית תשומת הלב, וסביר שאם לא הם – לא היינו מודעים אפילו לכך שמדובר כאן במשהו חריג בנוף.

בריגס וסטרטון הייבריד
צילום עיתונאי משנות ה-80 עם הרכב. משקלו טון וחצי, כאשר מרביתו מרוכז מאחור – מה שחייב התקנת סרן נוסף לתמיכה בעומס (מקור: The Daily Drive)

הבריגס וסטרטון הייבריד הוא רכב שהיווה לא פחות מהצצה אל העתיד. טווח חשמלי ארוך – 40 שנים לפני שתחום הפלאג אין צבר את התאוצה, יחד עם אפשרויות מודרניות במיוחד כמו בחירה עצמית במצב הנהיגה, הפכו את הרכב הזה לאחד שהקדים את זמנו, ובהרבה. הבריגס וסטרטון יוצרה ביחידה אחת בלבד, ומעולם לא הגיעה לייצור סדרתי, למרבה הצער. ניתן להניח כי במידה והרכב אכן היה מגיע לאולמות תצוגה, עלותו הייתה גבוהה מאוד ביחד לרכבים אחרים באותה התקופה, אך למזלנו – היחידה הזו, מופיעה בתמונות כאן בכתבה – עדיין שרירה וקיימת, במוזיאון של בריגס וסטרטון בויסקונסין. אולי יום אחד בעתיד יזדמן לראות אותה גם במציאות.

כתבות נוספות בסדרה:

את הבריגס וסטרטון הייבריד כנראה לא ניתן יהיה לרכוש, אבל אם אתם מתלבטים לגבי רכב היברידי אחר – המדריך לרכב היברידי של מגזין פלאג מג יסייע לכם

אהבתם את הבריגס וסטרטון הייבריד? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

בריגס וסטרטון הייבריד
צילום עיתונאי נוסף משנות ה-80 של הרכב, עם זוג מאושר למראה מאחוריו. כנראה שגם אנחנו היינו מאוד מבסוטים, אם היה ברשותנו רכב משונה כל כך (מקור: The Daily Drive)