חושבים לרכוש רכב חשמלי או פלאג אין? קראתם את מדריך רכב פלאג אין ו/או מדריך רכב חשמלי של פלאג מג והבנתם מה הכיוון שלכם? אם אתם ממשיכים בהתקדמות לרכב חשמלי או רכב פלאג אין, חשוב להכיר נושא קריטי בעולם הזה – עמדות טעינה. הן פזורות במיקומים רבים בארץ, הן מסומנות לעיתים בצורה יפה וברורה, אך "קפיצה למים" לתחום זה יכולה להיות מאוד מתסכלת ומייאשת. פלאג מג כאן כדי לסייע.
את תחום עמדות הטעינה ניתן לחלק ל-3 סוגים שונים: טעינה ביתית, טעינה ציבורית וטעינה מהירה. לכל אחד יתרונות וחסרונות, וכולם שימושיים לצורך שימוש ברכב חשמלי או רכב פלאג אין. מדריך זה יעסוק רק בסוגי עמדות הטעינה השונים, אך תוכלו לקרוא עוד על סוגי חיבורים ועל הספקים של עמדות טעינה ורכבים במדריך הנפרד. לטעינה ביתית יש מספר מגבלות, חלקן רגולטוריות וחלקן תשתיתיות, ונדון גם בהן.
טעינה ביתית
האופציה הבסיסית ביותר לטעינה ביתית היא טעינה בשקע קיר סטנדרטי. זו האופציה המובנת מאליו ביותר, אך היא גם הכי פחות יעילה: ראשית, טעינה משקע ביתי תספק לרכב סדר גודל של כ-14 ק"מ בשעה. שנית, רשות החשמל מגבילה שימוש בשקע ביתי סטנדרטי לשעתיים לכל היותר, יחד עם איסור לשימוש בכבל מאריך, איסור על מעבר דרך חלונות / דלתות וכדומה. הסיבות לכך הן ששקע טעינה ביתי (וכך גם כבלים מאריכים) אינם בנויים לשאת את העומס של טעינת רכב לאורך זמן, ואם תחברו רכב חשמלי לשקע ביתי – הוא עלול להימס במקרה הטוב. שקע ביתי יכול להיות פתרון במספר מקרים, למרות הכל: הראשון הוא כאשר מדובר ברכב פלאג אין בעל סוללה קטנה של 20-30 ק"מ, אז ממילא טעינה של הסוללה תארוך ככל היותר שעתיים. השני – מקרה חירום. נתקעתם עם מעט מאוד חשמל בסוללה ויש לכם גישה לשקע ביתי? חברו את הרכב אליו במסגרת המגבלות, ואחרי שעתיים יהיה לכם מספיק חשמל, ככל הנראה, כדי להגיע לעמדת טעינה קרובה.
אפשרות שנייה של טעינה ביתית היא טעינה בשקע כוח. כאן מדובר באפשרות טעינה שאינה מוגבלת בזמנים, ולמרות זאת, הטווח שניתן דרך שקע סיקון גבוה מעט יותר משקע ביתי – שקע סיקון יכול לספק טווח טעינה של כ-20 ק"מ לערך לשעה, בהתאם לתשתית המקום בו הוא נמצא. כמובן שנדרש לצורך כך כבל טעינה שבצידו האחד מסוגל להתחבר לרכב, ובצידו השני לשקע כוח.
האופציה השלישית, והמומלצת ביותר, היא עמדת טעינה ביתית. בעוד שקעים בייתים נמצאים, ובכן, בכל בית, ושקעי כוח ניתנים להתקנה פשוטה יחסית באמצעות חשמלאי, עמדת טעינה עלולה להיות מעט יותר מסובכת להתקנה – בעיקר בעקבות מגבלות תשתית. לא נדון במגבלות אלו במדריך זה, אך נאמר זאת כך – אם יש לכם אפשרות להתקנה של עמדת טעינה, תתקינו. עמדות טעינה הן הדרך הבטוחה ביותר לטעינת הרכב החשמלי בבית, וגם היעילה ביותר באופן יחסי. בהתאם ליכולת הרכב, עמדת טעינה ביתית מסוגלת לספק טעינה גם בקצב של 22 קילו וואט – מה שמאפשר טעינה של סוללת 80 קוט"ש בתוך 4 שעות בקירוב. כל רכב חשמלי, וכיום גם היקף הולך וגדל של אופנועים חשמליים, יכולים להשתמש בעמדות טעינה אלו, והן מספקות טווח טעינה סביר לכל הפחות בפרק זמן הגיוני.
טעינה ציבורית
המצב כאן מאוד פשוט – עמדות טעינה ציבוריות הן ברוב המקרים המוחלט זהות לעמדות הטעינה הביתיות מבחינת היכולות שלהן, אך הן נמצאות במקומות ציבוריים למיניהם – קניונים, חניונים, וחניות במרחב הציבורי. הן מסומנות בצבעים ברורים ברוב המקרים, והן מספקות יכולת טעינה בקצב של עד כ-22 קילו וואט (כאמור, בהתאם ליכולות הרכב), כך שטעינה בעמדה ציבורית תספק טווח נסיעה סביר בהחלט, גם בטעינה לא מאוד ארוכה.
יחד עם זאת, לעמדות הטעינה הציבוריות חיסרון אחד מאוד מאוד גדול – אין לגביהן רגולציה, כך שכל מתקין, או מקום בו העמדה הותקנה, יכול לעשות "ככל העולה על רוחו" עם העמדה. מקומות מסויימים לא טורחים כלל לוודא שהרכבים אשר חונים במקומות אלו אכן משתמשים בעמדות הטעינה, אחרים מציבים תמרורים, ויש כאלו שמגדילים ראש באופן מיוחד – ודואגים לשמור על העמדות פנויות לחלוטין לרווחת ציבור משתמשי הרכבים החשמליים, אך אלו יחידי סגולה.
טעינה מהירה
עמדות טעינה מהירה הן עמדות ציבוריות לכל דבר ועניין, עם הבדל אחד – הן מסוגלות לטעון רכבים בקצב מהיר פי כמה וכמה מעמדה ציבורית רגילה. בעוד עמדה ציבורית מסוגלת לתת לכל היותר 22 קילו וואט, עמדה מהירה תתחיל מקצב של כ-50 קילו וואט, כאשר המספרים הולכים ועולים – בארץ ניתן למצוא עמדות רבות אשר מאפשרות טעינה מהירה בקצב של 175 קילו וואט, ועמדות הסופר צ'ארג'ר של טסלה שמאפשרות טעינה בקצב מהיר אף יותר כל כ-250 קילו וואט. קיימות בעולם עמדות טעינה של 350 קילו וואט (נכון לכתיבת שורות אלו – טרם יש בארץ עמדות בקצב זה), ולאחרונה השיקה יצרנית הרכב הסינית GAC עמדת טעינה שמסוגלת לטעון רכב בקצב של 480 קילו וואט. עמדות טעינה מהירות לא מהוות בשום צורה ודרך "תחליף" לתדלוק, ויכולות הטעינה המהירה מוגבלות לטווח מאוד ספציפי של הסוללה – בדרך כלל 20% עד 80%. אם איתרע מזלכם והגעתם עם הקיה נירו החשמלית שלכם לעמדה מהירה כאשר אתם על 4% סוללה, תאלצו לחכות קצת יותר זמן מאשר אם הייתם מגיעים עם 35%. עמדות הטעינה המהירות עובדות על זרם ישיר (DC, לעומת AC – זרם חילופין, בו עובדות כל שאר האופציות) – מה שמאפשר להן את היכולת לטעון רכבים במהירות גבוה באופן יחסי.
גם עמדות הטעינה המהירות לא חפות מחסרונות – הראשון שבמרבית המקרים, רק בעל הרכב יכול לשחרר את העמדה מהרכב. נכון, ישנן אפשרויות של לחיצה על כפתור החירום של עמדת הטעינה ("פטריה") אשר מנטרלת על המקום את כל המתח ומאפשרת ניתוק של הכבל, אך מטעמי נימוס והתחשבות – אנו פחות ממליצים על כך. הסיבה לכך שמדובר בחיסרון הוא שבעלי רכבים רבים, בהתנהלות חסרת התחשבות, משאירים את רכבם בעמדות הטעינה המהירה גם לאחר סיום הטעינה בזמן ביקור בקניון או מסעדה.
החיסרון השני של עמדות הטעינה המהירות נוגע לתחום התשתית – אם עבר בדעתכם להתקין עמדת טעינה מהירה בבית – כדאי שתבדקו שהכיס שלכם מאוד, מאוד מאוד מאוד עמוק, ויש לכם המון, המון המון המון, סבלנות להתעסקות ביורוקרטית, יחד עם תשתית מתאימה. היות והיא משתמשת בזרם ישיר ולא בזרם חליפין, עמדת טעינה מהירה מצריכה תשתית מיוחדת ואמצעי הגנה שונים. עקב כך, עמדות אלו בדרך כלל גדולות מאוד. בנוסף, עמדות טעינה מהירות מכילות כבר כבלים מובנים בתוכן – מה שלא קיים כמעט בעמדות טעינה ציבוריות רגילות בארץ.