למרות כל מיני דיווחים על כך שתחום הרכב החשמלי במקומות מסויימים בעולם חווה האטה, למרות המלחמה ולמרות שצופים כי גם בארץ צפוייה האטה קלה בהיקף המכירות – שוק הרכב החשמלי בישראל, וביתר שאת – גזרת הקרוסאוברים הקטנים – קיבלה אליה תחרות נוספת שרק הולכת להקשות על כל השאר את החיים, בעוד קצת לכל הפחות.
הפעם מצטרפת לשוק הרותח הזה הגרסה החשמלית של הצ'רי FX שעלה ארצה זה מכבר. המותג הושק בישראל אי אז ב-2022, והציג בזמנו אך ורק דגמי בנזין עם כיוון מאוד מדויק לגזרות החמות ביותר – קרוסאוברים קטנים (עם ה-FX, בה אנו עוסקים כעת), קרוסאוברים גדולים ואף דגם 7 מקומות (שבינתיים מכר את כמות היחידות הגדולה ביותר בסגמנט המדובר, אם כי כאמור – מדובר בגרסת בנזין). וכעת, בואו נצלול לסיבה לשמה התכנסנו – צ'רי FX החשמלית.
רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
צ'רי FX חשמלית – מי כבר מחכה לה?
כאמור, גרסת ה-FX היא הקטנה ביותר בהיצע של צ'רי בישראל כרגע והיא צוללת היישר לתוך הסגמנט הכי הכי רותח בגזרת הרכבים החשמליים. התחרות שם תהיה קשה: מחכות לה שם ה-BYD ATTO 3 הפופולרית זכותה להצלחה אדירה בישראל, הנמסיס הוותיקה – ג'ילי ג'יאומטרי C, שהושקה בארץ בקול תרועה רמה בסוף 2021 והייתה אחת ההבטחות הגדולות של שוק הרכב החשמלי בארץ, וגם ה-MG ZS החשמלית כבר חזרה למחוזותינו אחרי שהחברה הצליחה להתנער מהשפעות הקורונה בסין.
יחד עם זאת, בפריזבי מתכננים להסתער על השוק הזה ואף להסתכל למתחרות ישירות בלבן של העיניים. כפי שתראו בווידאו לעיל ובמהלך הכתבה, הרכב הזה מציע אלטרנטיבה נוספת עם חסרונות ויתרונות משלה על פני המתחרות, ולצד תחילת השיווק של XPENG בישראל – גם כן לאחרונה – פריזבי נכנסת חזיתית לעולם הרכב החשמלי, עולם שבו זכתה לנוכחות קטנה אך משמעותית לפני שנים מספר עם הניסאן ליף.
יצאנו להקיף את ישראל ברכב חשמלי – לראשונה בהיסטוריה ⚡
עיצוב ופלטפורמה
נתחיל מהסוף – הצ'רי FX, בדומה לכל המתחרות שלה בסגמנט, מבוססת על פלטפורמה משותפת – קרי, היצרן פיתח פלטפורמת שלדה-הינע-מבנה שכל סוגי ההינע יושבים עליו. ישנם מתנגדים רבים לנושא השימוש בפלטפורמה משותפת, אך כפי שסקרנו בעבר במדריך ההבדלים בין פלטפורמה ייעודית למשותפת ברכב חשמלי – החסרונות כנראה אינם כצעקתה והיתרונות דומים מאוד, בוודאי בסגמנט זה – היכן שממילא כל המתחרות מבוססות על אותו העיקרון.
ויזואלית, ישנם מספר שינויים בין ה-FX הבנזינית לגרסה החשמלית עליה אנו מדווחים לכם כאן: הגדול והבולט ביותר הוא בחזית השונה עד מאוד ואטומה כמעט לגמרי בגרסה החשמלית. שקע הטעינה ממוקם כאן בחזית – המיקום האהוב עלינו, בפתח מאוד גדול ורחב ביחס למה שאנחנו מכירים. הג'אנטים בנויים אחרת, כנראה כבחירה הנדסית מודעת למעט יותר אווירודינמיות והשגת טווח מעט יותר גבוה, והעיצוב מבפנים שודרג.
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של מגזין פלאג מג !
מערכת חשמלית – גודל סוללה, הספק, טווח ויכולות טעינה
לצ'רי FX ישנה אפשרות הינע אחת ויחידה, עם מערכת חשמלית אחת ויחידה, לצד מספר רמות גימור עליהן נרחיב כאן בהמשך הכתבה. ההנעה כאן קדמית, באמצעות מנוע חשמלי שממוקם בקדמת הרכב ומספק – ניחשתם נכון – 204 כ"ס. 2 מתוך 3 המתחרות הגדולות ביותר של ה-FX החשמלית עושות שימוש במספר זה, וגם מספר לא קטן של דגמים חשמליים אחרים עושים שימוש באותו מנוע בעל הספק הזהב החשמלי: מרצדס EQV, סקייוול ET5, סקודה אניאק קופה ועוד. מנוע זה מסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.6 שניות.
גודל הסוללה של הצ'רי FX החשמלית עומד על 61 קוט"ש, והטווח המוצהר של הרכב הוא 430 ק"מ עפ"י תקן ה-WLTP. הצ'רי FX החשמלית נטענת כאמור באמצעות שקע טעינה שנמצא בחזית הרכב, וקצב הטעינה שלה הוא 9.9 קילו וואט בעמדת טעינה ביתית (קצת מתחת ל-15 אמפר תלת פאזי) או עד 110 קילו וואט בעמדת טעינה מהירה. קצב הטעינה אומנם נמוך במעט מקצב הטעינה של המתחרות שלה (11 קילו וואט לעומת 9.9) אך מדובר בהבדל שלדעתנו זניח, במיוחד בהתחשב בעובדה שהתמיכה ברכב היא בטעינה תלת פאזית ממילא. רצינו להדגיש בנוסף לאמור לעיל, כי לצ'רי FX החשמלית יש תא מטען קדמי! למרות שמדובר בהנעה קדמית, ולמרות שמדובר בתא מטען קדמי קטן במיוחד (אולי תא כפפות גדול וחיצוני), זו עדיין לדעתנו תוספת מאוד נוחה ומקום מצויין לאחסנה כבלי הטעינה, גם אם הוא לא גדול במיוחד.
בטיחות ואבזור
בדומה לשאר דגמי צ'רי – גם ה-FX החשמלית מגיעה מאובזרת בהרבה מאוד מערכות בטיחות. תמצאו כאן בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, קרוז קונטרול אדפטיבי, התראת רכב בשטח מת, וגם כמה פיצ'רים פחות נפוצים כמו התרעה לפני פתיחת דלתות על הימצאות רכבים בשטחים מתים. בנוסף, הרכב זכה לתוספת של מערכת התרעה על עייפות נהג, שלא הייתה קיימת בגרסת הבנזין. גרסת הבנזין הזו של ה-FX גם קיבלה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP. נכון לכתיבת שורות אלו, הדגם החשמלי טרם נבחן, ולא ברור האם מצריך מבחן משלו.
בין פרטי האבזור שתמצאו בשתי רמות הגימור של ה-FX החשמלית: עוזרת קולית בעברית, מערכת מולטימדיה בעברית, אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטיים כמו שאנחנו אוהבים, ריפודי עור טבעוני, אפשרות לצביעה דו גוונית בהתאם לרמת הגימור, סאן רוף, חימום וקירור במושבים הקדמיים או האחוריים בהתאם לרמת הגימור, ואפילו גלגל ספייר בשתי הגרסאות.
רמות גימור ומחירים
צ'רי FX החשמלית מגיעה בשתי רמות גימור, קומפורט ונובל, אשר נבדלות ביניהן באבזור בלבד (מערכת ההינע זהה בכל הדגמים). ברמת הגימור קומפורט תקבלו כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת שמע עם שישה רמקולים, שני חיבורי USB מלפנים ושניים מאחור, מושבים מריפודי בד, לוח שעונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', מצלמה אחורית, משטח טעינה אלחוטית מהירה של 50W, חימום למושבים האחוריים (בלבד!), הנעה מרחוק ועוד. מחירה של רמת הגימור קומפורט עומד על 152,990 ש"ח, ובמידה ותרצו את רמת הגימור הזו בצביעה הדו-גוונית (מה שנקרא "קומפורט TT") – מחירה יעמוד על 157,990 ש"ח.
ברמת הגימור הבאה – נובל, מצטרפים לאמור לעיל מספר פריטי איבזור מעניינים: מערכת 8 רמקולים של סוני, מושבים מריפוד עור טבעוני, מצלמת 360, סאן רוף, תצוגה עילית HUD, חימום וקירור למושבים הקדמיים לצד כיוון חשמלי (אין חימום מאחור), פתיחה חשמלית לתא המטען, מראה מרכזית מתכהה ותאורת אווירה. מחירה של רמת הגימור נובל עומד על 162,990 ש"ח, ואם תרצו את רמת הגימור הזו בצביעה הדו גוונית – "נובל TT" – מחירה יעמוד על 167,990 ש"ח.
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
מה דעתכם על צ'רי FX החשמלית? דברו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.