הדור הראשון של סיטרואן C4 יצא לשוק העולמי בספטמבר 2004. מאז, יצאו לו כמה וכמה גרסאות, חלקן האצ'בק וחלקן קופה, כולל סיטרואן C4 החשמלית משנת 2020 שאותה בחנו בעבר. על בסיס הרכב הזה נוצרה גם ה-DS4, שאת גרסתה החשמלית גם בחנו בעבר.
לאחר שבתחילת דרכו של המגזין לקחנו למבחן את סיטרואן C4 החשמלית, בחנו כעת את אחותה החדשה, שהגיעה לא מזמן לישראל. סיטרואן e-C4X היא קרוסאובר 4 דלתות בינוני בגודלו, שממוקם בין סיטרואן C4 החשמלית ובין סיטרואן C5X פלאג אין, וממשיך בקו של סיטרואן שמציג נוחות גבוהה במיוחד.
ה-X ברכבי סיטרואן מסמל "Cross design": שילוב בין מכונית סאלון, קרוסאובר והאצ'בק. שבמקרה הזה, נותן נוחות רבה יותר לנוסעים מאחור, ותא מטען גדול יותר – בעוד שהחלק הקדמי של הרכב לא מאוד השתנה ועדיין מזכיר את ה-C4 החשמלית.
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם
עיצוב סיטרואן C4X חשמלית
מבחינה חיצונית, החזית של סיטרואן C4X דומה מאוד לסיטרואן C4 החשמלית, והיא נראית אלגנטית. יש לה שני פסים ארוכים שמובילים ללוגו של סיטרואן ומחברים אותו לפנסים הקדמיים. מאחור, הרכב קצת יותר פחוס בעיני ויותר סולידי במראה שלו. בכל רחבי הרכב יש איזכורים להיותו חשמלי, בין אם זה ב-e החינני בצבע תכלת ובין אם זה במדבקות של כבל טעינה, שמופיעים במספר מיקומים מסביב לרכב.
מהצד יש ל-eC4X תוספת יפה של ה"איירבאמפס" בצבע תכלת שממוקמים בתחתית הדלתות, ומופיעים גם תחת הפנסים הקדמיים. אהבתי מאוד את התוספת הזאת כיוון שהאיירבאמפס גם שוברים את המראה השגרתי יחסית של הרכב, וגם מרפררים לדגמים אחרים של סיטרואן.
מבפנים, גוון התכלת חוזר בנקודות קטנות כמו הפלסטיקים שעל הדלתות, השטיחון שתחת מושב הנהג, ברקמה עדינה על המושבים, ובלוח השעונים ומערכת המולטימדיה.
יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!
אזור הנוסעים מלפנים
הרכב מגיע ארצה ברמת גימור אחת – Shine, שמאובזרת במושבים נוחים אך ידניים בריפוד בד ועור מלאכותי, הגה מתחמם, סאן רוף נפתח (עם וילון בד ידני), בקרת אקלים מפוצלת, ומראה פנימית שמתכהה אוטומטית. יש לו פתיחה אוטומטית בהתקרבות ונעילה אוטומטית בהתרחקות, שזו פונקציה נוחה שאני מאוד אוהבת ברכבים. הרכב מגיע עם לוח מכוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות, שחלקן ניתנות להתאמה אישית, ועם תצוגה עילית צבעונית (Heads-Up Display, HUD) שכוללת פירוט של מהירות הנסיעה הנוכחית והמותרת, זיהוי תמרורים, תצוגה של בקרת השיוט האקטיבית (עוד עליה בהמשך המבחן), ואפילו תצוגת ניווט של הפניה הבאה.
מערכת המולטימדיה של הרכב משופרת ביחס לסיטרואן C4 החשמלית הרגילה, אבל עדיין לא הכי הכי נוחה ואינטואיטיבית בעיני. היא מגיעה בגודל 10 אינץ' עם מערכת ניווט מובנית (עם אופציה לחיפוש עמדות טעינה קרובות) ועדכונים באוויר (OTA) בדומה ל-DS4. מה שכן, ברגע שמשתמשים בחיבור ה-Android Auto ו-Apple CarPlay האלחוטי, הכל מאוד זמין ונוח וכבר לא צריך להסתבך עם המערכת המובנית. פיצ'ר מאוד נוח נוסף הוא הקראת ההודעות, שמתבצעת עם הקורא האוטומטי של גוגל בכל השפות (אני ניסיתי באנגלית, עברית ורוסית), אבל כדי להקליט הודעה שהמערכת תקליד עבורכם בוואטסאפ – תצטרכו לדבר באנגלית בלבד.
השינוי המאוד נוח הנוסף שבוצע במערכת המולטימדיה הוא שכעת כפתורי המיזוג הם כפתורים פיזיים, נפרדים מהמסך המרכזי. כפתורים כאלו תמיד יהיו נוחים יותר מהתעסקות בצד בזמן נהיגה, ולכן זה שינוי נחוץ. בנוסף לכל מה שציינתי, גם מלפנים וגם מאחור יש הרבה מקומות אחסון, כולל קונסולה מרכזית מאובזרת, תא ייעודי לטאבלט, מתקן לטאבלט, ותא כפפות מואר.
אזור הנוסעים מאחור ותא המטען
כפי שציינתי בתחילת המבחן, בזכות העיצוב המחודש של החלק האחורי של הרכב, יש לו מרווח פנים מכובד לנוסעים מאחור. הרכב שם דגש על חוויית הנסיעה המשפחתית, עם הרבה מרווח לרגליים, פתחי מיזוג נפרדים לנוסעים מאחור, שני שקעי USB, שליטה בתאורת תקרה נפרדת, ידיות אחיזה, ומשענת יד עם מחזיקי כוסות ומעמד לטאבלט – שגם כוללת פתח למגלשי סקי או לשליפת דברים קטנים מתוך תא המטען.
ואם כבר הזכרנו את זה, כעת נעבור לתא המטען עצמו. הרכב מגיע עם תא מטען ידני עמוק ושטוח יחסית, בנפח של 510 ליטרים. תא המטען מרווח, יש לו סף הטענה די גבוה, ומגירה תחתונה לאחסון כבלים.
מנוע, סוללה, קצב טעינה וטווח חשמלי במבחן
וכעת נעבור לנתונים הטכניים של הרכב. המפרט של סיטרואן e-C4X החדשה דומה למה שאנחנו מכירים משאר דגמי סטלנטיס החשמליים: יש לה מנוע חשמלי קדמי בהספק של 136 כוחות סוס, סוללה בגודל של 50 קוט"ש, וטווח נסיעה עירונית מוצהר של 358 קילומטרים. במהלך המבחן, בו נהגתי בשלושת מצבי הנהיגה – ספורט, נורמל ו-eco – עם מזגן חזק מאוד, הגעתי לטווח של כ-300 ק"מ.
סוללת הרכב נטענת בקצב של עד 11 קילו וואט בטעינה ביתית, ובקצב של עד 100 קילו וואט בעמדה מהירה. טעינה ביתית בקצב מקסימלי תאפשר ל-eC4X טעינה מ-0% ל-100% בקצת יותר מ-4 שעות. יש לה שקע טעינה עם תאורה שמספקת אינדיקציה למצב הטעינה, שממוקם מעל הגלגל האחורי-שמאלי של הרכב.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
בטיחות ומערכות עזר בסיטרואן eC4X
בגזרת מערכות הבטיחות, ה-C4X החשמלית מגיעה עם מרבית מערכות הבטיחות המתקדמות הקיימות כיום בשוק, והיא זכתה לחמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו-NCAP. הדגם מצויד בין השאר בבקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימת חירום אקטיבית (עד 140 קמ"ש, שכוללת זיהוי הולכי רגל ורכב דו-גלגלי), התרעה ששומרת על ערנות הנהג, מערכת למניעת סינוור של רכבים חוצים, התרעת רכב בשטח מת (עם אינדיקציה של תאורה על גבי המראות), חיישני חנייה של 360 מעלות, מצלמת רוורס אחורית, מערכת תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות נהג, אורות גבוהים אוטומטיים ופנסי ערפל LED עוקבי פניה. בנוסף וכפי שציינתי לפני כן, הרכב כולל גם מערכת מורחבת לזיהוי תמרורים שמופיעה בהאדס-אפ דיספליי.
הקרוז קונטרול האדפטיבי נשלט דרך הצד השמאלי של ההגה, עם תצוגה על גבי ההאדס-אפ דיספליי גם כן, והוא הדובדבן שבקצפת בחוויית הנהיגה הנוחה מאוד ברכב. המערכת מכונה כאן DRIVE ASSIST, וזו בעצם מערכת נהיגה סמי-אוטונומית שיש לה קרוז קונטרול אדפטיבי עם אוטו הולד. הפיצ'ר הזה מאוד מאוד נוח בנסיעה ארוכה בכביש 6 או כביש החוף, או בעמידה ממושכת בפקקים. למערכת הזאת לוקח קצת זמן להאיץ ולהאט, והיא עלולה להאט אף יותר אם רכב כלשהו יעמוד קרוב מדי אליכם בצד הכביש, אבל היא מאוד נוחה לשימוש בנסיעה ארוכה בכביש יחסית ישר, ובנסיעה ממושכת בפקקים, ואינה מתאפסת כשאתם מעלים מהירות.
איך סיטרואן C4X החשמלית נוסעת?
חוויית הנהיגה בסיטרואן C4X החשמלית היא הדבר שהכי הפתיע אותי לטובה. ידעתי מראש שהרכב יהיה נוח, אבל להתנסות בו בפועל ולנהוג בו למרחקים ארוכים במשך כמה ימים באמת גרם לי להסתכל עליו באור אחר.
קודם כל, הנהיגה ב-eC4X היא מאוד מאוד חלקה, בין השאר בזכות היותה רכב חשמלי, ויש לה בידוד רעשים טוב. הדגם שקיבלנו כולל סאן רוף נפתח, ולכן יש טיפה רעשי רוח ממנו ומהמראות בזמן נהיגה במהירות גבוהה (מעל 100 קמ"ש), אבל זה ממש בקושי מורגש מבחינתי – ואני באמת מציינת את זה רק כי הקשבתי ממש בריכוז. לדעתי המשתמש הסביר לא ישמע את זה בכלל, בטח שלא בנסיעה עירונית או במהירות נמוכה.
הרכב מגיע כסטנדרט עם שלושה מצבי נהיגה (נורמל, ספורט ו-eco), ועם שתי אפשרויות שליטה ברמת הרגנרציה: המצב האוטומטי, ומצב ה-B. ההאצה שלו רכה וחלקה כמו בכל רכב חשמלי, ומתלי הרכב משככים היטב זעזועים בדרך ולא "נופלים" בפניות. בלמי הרכב (הברקסים) היו מעט ספוגיים מדי לטעמי האישי (וגם זה משהו שהתרגלתי אליו מאוד מהר), אבל ההגה הוא רך (ומתכוונן, ומתחמם) ונוח מאוד לשימוש.
מנוע הרכב, שלכאורה מגיע בהספק צנוע של 136 כוחות סוס, הוכיח את עצמו כמנוע חשמלי זריז וחזק – והוא הפגין ביצועים מפתיעים בנסיעה רגילה ובכביש 6. וכפי שציינתי בסעיף הקודם, הקרוז קונטרול האדפטיבי הוא הסעיף שסוגר את כל התמונה מבחינת נוחות הנהיגה.
מחיר סיטרואן e-C4X וסיכום המבחן
מחירה ההתחלתי של סיטרואן e-C4X, עומד על 179 אלף שקלים בגרסה החשמלית. בעיני, מדובר במחיר קצת גבוה מדי (וההערה תקפה לרוב הרכבים שבחנו במגזין בתקופה האחרונה), אבל מי שרוצה לרכוש את הרכב לא מתסכל רק על תווית המחיר – ולרכב זה מספר יתרונות נוספים.
בסופו של דבר מדובר ברכב נוח מאוד של חברה ותיקה מאוד, ששמה את חוויית המשתמש.ת בראש סדר העדיפויות שלה. אז נכון, אין פה מושבים חשמליים או תא מטען חשמלי, אבל כן יש פה רכב שחוויית הנהיגה בו נהדרת וחלקה, שמותאם לעמידה ממושכת בפקקים ומגיע עם בידוד רעשים טוב, וגם המנוע החשמלי שלו נותן תפוקה מצוינת ביחס להספק היחסית שגרתי שלו. גם מערכת המולטימדיה הלא הכי אינטואיטיבית שלו נשכחת בשנייה ברגע שמתחברים אלחוטית לאנדרואיד אוטו, או משתמשים בכפתורי המיזוג הנגישים. בנוסף, הוא מרווח מאוד לנוסעים מאחור, כולל שפע של מערכות בטיחות ועזר, ויתאים למשפחה עם 2-3 ילדים בקלות.
מפרט טכני
הספק מנוע חשמלי: 136 כ"ס, הנעה קדמית
גודל סוללה: 50 קוט"ש
קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 11 קילו וואט
קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 100 קילו וואט
זמן טעינה ביתית: כ-4 שעות
טווח חשמלי במבחן: 300 ק"מ
מחיר התחלתי של רכב המבחן: 179,000 ש"ח
שגרת טיפולים: כל 25,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מביניהם
אחריות: 5 שנות אחריות או עד 120,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 8 שנות אחריות או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)
שירות: רשת מרכזי השירות של לובינסקי הפזורים ברחבי הארץ