הסיטרואן ג'אמפי הוצגה לראשונה בשנת 1994. דיזל או בנזין, ידנית או אוטומטית, היא זכתה להצלחה יפה ברחבי אירופה לאורך שנות קיומה, כשבמשך השנים, עם התרחבות והתמזגות קונצרנים למינהם, היא החלה גם לשמש בסיס לדגמים מקבילים של חברות אחיות – כמו שהיום הדור השלישי של הסיטרואן ג'אמפי משמש בסיס לדגמים של אופל, פיג'ו, פיאט ואפילו טויוטה.
הדור השלישי של הסיטרואן ג'אמפי, זה שנמצא כאן לפניכם במבחן המקיף הזה, הוא הראשון אי פעם להציע הנעה חשמלית למסחרית הפופולרית. מבין כל האחיות שלה, הג'אמפי היא היחידה שמגיעה ארצה ע"י לובינסקי (יחידות מועטות מהטויוטה המקבילה נמכרות גם כן בישראל מידי שנה), וכעת היא גם נכנסת לשוק הקטנטן אבל חם מאוד של מסחריות חשמליות. את האחות הקטנה, הסיטרואן ברלינגו החשמלית, כבר בחנו – וכעת מגיע תורה של הסיטרואן ג'אמפי החשמלית.
אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
המבחן הזה יהיה מעט שונה מהמבחנים שאנחנו עורכים בדרך כלל, היות ומדובר כאן יותר ברכב המשמש כלי עבודה ופחות רכב לשימוש יום יומי – אם כי ישנם לקוחות בודדים שכן רוכשים את הג'אמפי לשימושים שכאלו. לא נתייחס כאן לעיצוב, "חווית נהיגה" או תחושות שהרכב מעביר בכל הנוגע למימד האישי, אלא נתמקד בכל התחום המסחרי, הוא התחום הרלוונטי לרכב מסוג זה.
הסיטרואן ג'אמפי החשמלית מתבססת על פלטפורמה משותפת לרכבי בנזין/דיזל ולרכבים חשמליים, כאשר את המכלולים למעבר לרכב חשמלי יש כבר על המדף ואנחנו מכירים אותם מדגמים רבים כמו הסיטרואן C4 החשמלית או הפיג'ו 2008 החשמלית, שתיהן נבחנו אצלנו בעבר. משמעות הדבר היא שיש לנו כאן מנוע בהספק של 136 כ"ס שמניע את הגלגלים הקדמיים, ואת החשמל למנוע הזה מספקת סוללה בגודל של 50 קוט"ש.
להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי ובמדריך להבדלים בין פלטפורמה יעודית לפלטפורמה משותפת לרכב חשמלי
הג'אמפי החשמלית מגיעה במספר תצורות שמתחילות מגרסת מדיום (הקצרה בהיצע בישראל) שנמכרת עם סוללת 50 קוט"ש, ולצידה גרסת לארג' ארוכה – כמו זו של רכב המבחן – אשר נמכרת עם אפשרות של סוללת 50 קוט"ש או עם סוללת 75 קוט"ש עם טווח מוצהר גבוה יותר. המבנה של הג'אמפי מאפשר מגוון אדיר של שימושים בכל אחת מהתצורות, ולמעשה – כל התאמה בה תהיו מעוניינים ניתן יהיה לבצע ברכב.
אם מדובר בתצורה של 3 מושבים ואזור העמסה סגור מאחורנית, שתי שורות נוסעים או אפילו שלוש (8 מושבים + מושב נהג), אזור קירור אחורי או אפילו לזווד את הצורה של כל החלק האחורי – הכל אפשרי בג'אמפי. וכרכב עבודה ניכר גם שלא השקיעו יותר מידי בכל התפנוקים לנהג ולנוסעים: החומרים בקבינה פשוטים ביותר, יש קצת תאי אחסון אבל בזה זה פלוס מינוס נגמר. בדומה לחלק מהמסחריות החשמליות האחרות שנמכרות בארץ בימי המבחן, גם הג'אמפי מגיעה עם מובילאיי בלבד, וקרוז קונטרול רגיל שמופעל על ידי אותו גידול מעצבן שפיג'ו-סיטרואן מאוד מתגאה בו.
מתלבטים לגבי רכישת רכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
מערכת המולטימדיה כאן בהתקנה מקומית והשתדלנו להתעסק איתה כמה שפחות, אך בלובינסקי טוענים כי בתקופה הסמוכה להעלאת המבחן (בהנחה שלא יהיו משברים נוספים בעולם) הג'אמפי תגיע עם מולטימדיה מקורית, בדיוק כמו זו שראינו בברלינגו. עד אז, הנוסעים (בין אם שניים, שלושה, שישה או תשעה) יאלצו להסתדר אך ורק עם חלונות ומאריכים למינהם לצורך טעינה – מאחורנית אין פתחי מיזוג, אין שקעי USB לטעינה, רק מושבים.
מנגד, בכל הנוגע לעבודה מסחרית – הג'אמפי יודע לספק מענה לצרכים מאוד מבוקשים בקרב הקהל בארץ. הדלתות האחוריות נפתחות בתצורת 50-50 והוא מסוגל לקבל משטח בגודל תקני, כאשר בניגוד גמור לכמעט כל רכב חשמלי אחר – הג'אמפי גם מציע גלגל ספייר בגודל מלא מתחת לרצפת אזור ההעמסה. כושר ההעמסה של הדגם תלוי בקונפיגורציה בה בחרתם ונע בין 900 ל-1000 ק"ג, והוא מאפשר גם גרירה בדומה לאחות הקטנה – עד 750 ק"ג ללא בלמים או עד 1000 ק"ג עם בלמים.
המנוע החשמלי של הג'אמפי מספק כאמור 136 כ"ס, שעלולים להשמע כמועטים מידי, אך לתחושתנו הם בסדר למימדי הרכב ואף יותר מכך. הסוללה ברכב המבחן – גרסת ה-75 קוט"ש – מבטיחה טווח מוצהר של כ-330 ק"מ. במהלך המבחן אנחנו השגנו טווח של 269 ק"מ וזה ממספר סיבות: הראשונה היא מזג האוויר הקר מאוד שמשפיע על יכולות הסוללה לרעה, השנייה היא מבנה הרכב המאוד מאוד לא אווירודינמי, גדול וכבד, והשלישית היא אופן השימוש – למרבה הצער, לא אנחנו ולא אף גוף תקשורתי אחר, לא יוכל להציג תמונת אמת של שימוש בג'אמפי כרכב מסחרי כי בכדי להגיע לתמונת אמת שכזו אנחנו נצתרך הלכה למעשה לעבוד עם הרכב כמו בעבודת טכנאות או הובלות.
תוצאה זו מציגה תמונה וורודה בכל הנוגע לשימוש עירוני בג'אמפי, וכמעט בכל פעם בה נכנסנו לתוך העיר המערכת החשמלית פרחה, למרות המימדים. מצד שני, כל עליה לכביש מהיר והאצה אל מעבר ל-100 קמ"ש החלה לזלול במהירות אדירה חשמל מהסוללה, מה שמדגיש בעיקר את יעודו העירוני ו/או הפרוורי של הג'אמפי החשמלי.
סיטרואן ג'אמפי חשמלי – סיכום
בסופו של יום ישנה שורה אחת נוספת עלייה לא דיברנו והיא המחיר: מחירו ההתחלתי של הסיטרואן ג'אמפי החשמלי, בגרסה הקצרה עם הסוללה הקטנה, עומד על 279 אלף שקלים. זה מחיר גבוה מאוד גם ביחס למסחריות אחרות, אבל כאן אנחנו מקבלים את השם המוכר והידוע של סיטרואן ג'אמפי כרכב עבודה פופולרי לצד ההיכרות הנרחבת עם המערכת החשמלית של החברה, שנפוצה כמעט בכל דגם חשמלי של פיג'ו-סיטרואן-אופל בימים אלו.
מחיר זה מרחיק את הג'אמפי, לפחות כרגע, מהישג ידם של בעלי מלאכה רבים שמתמשים בגרסאות הדיזל או הבנזין והיו יכולים לעשות בו שימוש עירוני למופת. מנגד, מי שכן יבחר להתקדם לג'אמפי החשמלי יעשה לרואה החשבון שלו חסד גדול, כי הוא יחסוך עלויות אחזקה ותדלוק גבוהות לאורך זמן רב קדימה. כעת, כל מה שנותר לראות הוא מה יהיה סדר גודל ההצלחה במכירות של הגרסה החשמלית, והאם היא באמת תוכל ביום מן הימים לתפוס את מקומה של גרסת הדיזל המוכרת והפופולרית…
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הסיטרואן ג'אמפי המסחרית החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני:
גודל סוללה: 50/75 קוט"ש
הספק: 136 כ"ס, הנעה קדמית
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה –עד 100 קילו וואט
כושר העמסה: בין 900 ק"ג ל-1000 ק"ג בהתאם לגרסה
נגרר: עד 750 ק"ג ללא בלמים או עד 1000 ק"ג עם בלמים
שגרת טיפולים: 25,000 ק"מ או כל שנה
מחיר רכב המבחן: 279,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה
שירות: רשת מרכזי השירות של לובינסקי ברחבי הארץ