מדריך רכב חשמלי בחורף: איך לשמור על טווח הנסיעה ועל עצמכם בשלג?

מזג האוויר החורפי והמושלג מציב אתגרים ייחודיים לבעל ובעלות רכב חשמלי. הקור משפיע על ביצועי הסוללה, אחיזת הכביש נפגעת בגלל השלג והקרח, והטווח יכול להצטמצם משמעותית. עם הכנה נכונה ותפעול חכם, אפשר לנהוג בבטחה ולשמור על יעילות הרכב גם בתנאים מאתגרים. קראו את המדריך המלא לרכב חשמלי בחורף ובשלג

בואו נתכונן לקראת הסופ"ש המושלג שאולי צפוי לנו. נהיגה ברכב חשמלי בחורף יכולה להוות אתגר בשל השפעת הקור על ביצועי הסוללה. הטמפרטורות הנמוכות גורמות לצמצום הטווח ולשימוש מוגבר באנרגיה לצורך חימום הרכב. עם זאת, יש כמה דרכים למזער את ההשפעות ולשפר את חוויית הנסיעה.

בהערת שוליים אומר שכבר יש לנו מדריך טווח רכב חשמלי בחורף, ואתם מוזמנים לקרוא גם אותו. אבל מה עושים כשהחורף ממצה את מיטב הפוטנציאל שלו ומתחיל לרדת שלג של ממש? איך תתנהלו עם רכב חשמלי בשלג ומה הם כללי הבטיחות שחשוב לנקוט בהם? כל המידע בכתבה.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

ג'נסיס G80 החשמלית בחרמון - מתוך הקפנו את ישראל ברכב חשמלי
ג'נסיס G80 החשמלית בחרמון – מתוך הקפנו את ישראל ברכב חשמלי

עד כמה מזג האוויר משפיע על ביצועי הסוללה ברכב חשמלי?

נתחיל במענה לשאלה החשובה ביותר. אז כן, מזג אוויר קר משפיע לרעה על ביצועי הסוללה של רכבים חשמליים והיברידיים, מה שמוביל לטווח נסיעה קצר יותר. כלומר, באותם תנאי נהיגה ובאותה רמת טעינה, הרכב יוכל לנסוע מרחק קצר יותר בטמפרטורות נמוכות (מתחת ל-0 מעלות צלזיוס) בהשוואה לטמפרטורה נוחה (למשל, 25 מעלות). השפעה דומה קיימת גם בטמפרטורות גבוהות, אך היא פחות משמעותית יחסית לקור. תוכלו כמובן לקרוא עוד על הנושא במדריך טווח רכב חשמלי בחורף.

חלק מהרכבים החשמליים כיום מצוידים במערכות חימום וקירור לסוללה, שנועדו לווסת את הטמפרטורה שלה ולשמור על ביצועים מיטביים. כל יצרן משתמש בטכנולוגיות שונות למטרה זו, אך אף מערכת אינה מושלמת. גם אם רכבכם כולל מערכת כזו, השפעת מזג האוויר הקר עדיין תהיה מורגשת, אם כי במידה פחותה.

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

אודי איטרון Q6 בשלג
ועוד קצת רכבים חשמליים בשלג: אאודי איטרון Q6 בשלג האירופאי (צילום: אתר אודי הרשמי)

חם בחוץ אבל קר בפנים

יש כמה טיפים חשובים להתנהלות חסכונית יותר בחשמל בעת חימום הרכב. הראשונה היא לחמם את האוטו מראש בזמן שהוא נטען – בין אם אתם מפעילים את החימום דרך האפליקציה (בהנחה שיש כזו עבור הדגם שלכם) כשהוא מחובר לעמדת טעינה בבית, ובין אם אתם מפעילים את החימום ידנית בעת טעינה בעמדה ציבורית. מערכות החימום ברכב החשמלי צורכות אנרגיה משמעותית, ולכן עדיף לחמם את תא הנוסעים מראש בעוד הרכב מחובר לעמדת הטעינה. כך, האנרגיה הנדרשת לחימום לא תבוא על חשבון טווח הנסיעה העתידי שלכם.

טיפ שימושי נוסף הוא להשתמש בחימום המושבים וההגה במקום במיזוג הרכב. חימום המושבים וההגה צורך פחות אנרגיה מאשר חימום כל תא הנוסעים, ולכן זהו פתרון חסכוני שמאפשר להרגיש בנוח בלי לפגוע משמעותית בטווח הנסיעה. אבל כמובן, התחשבו גם באנשים אחרים ברכב במידה ואינכם נוהגים לבד, ואל תיתנו להם לקפוא מקור רק כדי לחסוך כמה אגורות.

ולבסוף, אם יש לכם חנייה פרטית או שעומד לרשותכם חניון, אז הרווחתם. אם ניתן, עדיף להחנות את הרכב במקום סגור או מחומם, מה שיכול לסייע בשמירה על טמפרטורת הסוללה ולמנוע איבוד אנרגיה משמעותי בזמן ההתנעה. אם אין אפשרות כזו, תוכלו אפילו לכסות את הרכב בכיסוי ייעודי, אשר מסייע לשמור על טמפרטורה חמימה יותר בפנים.

Cybertruck (מקור: אתר טסלה העולמי)
טסלה סייברטראק בכפור (מקור: אתר טסלה העולמי)

ומה לגבי אופן הנהיגה עצמו?

כאן, החיסכון באנרגיה אינו שונה מנהיגה ברכב חשמלי בכל תנאי מזג האוויר. כדי לנצל את מלוא הטווח של הרכב, מומלץ להשתמש במצב החסכוני (Eco) בבורר מצבי הנהיגה ברכב (לפעמים הוא קיים כפתור פיזי ולפעמים הוא נשלט רק דרך מערכת המולטימדיה). והכי חשוב – לנהוג בצורה עדינה ככל הניתן. האצות חדות ובלימות פתאומיות שורפות יותר אנרגיה. נהיגה חלקה ומתונה עוזרת לשמור על טווח נסיעה טוב יותר גם בתנאי קור.

סקודה אניאק RS (צילום: סקודה)
סקודה אניאק RS מדגמנת בשלג (צילום: סקודה)

נהיגה נכונה בשלג עם רכב חשמלי

זה לא סוד שהאחיזה בכביש נפגעת בתנאי שלג. נהיגה על שלג וקרח דורשת רגישות גבוהה יותר בהאצה, בלימה וסיבובים. ברכב חשמלי, המומנט (כוח הסיבוב של המנוע) מגיע באופן מיידי, ולכן האצה פתאומית עלולה לגרום להחלקה. כדי לשמור על יציבות בכביש, מומלץ להאיץ בצורה הדרגתית ולבלום בעדינות. בחלק מהרכבים החשמליים קיים מצב "שלג" או "חורף" שמשנה את תגובת המנוע והבלמים – ומומלץ להפעיל אותו בעת נהיגה בתנאים קיצוניים.

טסלה מודל Y החדשה 2025 (צילום: יצרן)
טסלה מודל Y החדשה 2025 (צילום: יצרן)

כללי בטיחות לנהיגה בשלג – לכל סוגי הרכבים

יש גם מספר כללים שנכונים לכל סוגי הרכבים וחשוב שתכירו. בשלג, לחץ האוויר בצמיגים יורד, דבר שעלול להשפיע על אחיזת הכביש. לכן, מומלץ לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים באופן קבוע ולהתאים אותו לערכים שהגדיר היצרן, ולבדוק שבעתיים לפני שאתם יוצאים לנהיגה ארוכה בשלג. אם אתם במקרה גרים במדינה שאינה ישראל, ויורד בה שלג חלק ניכר מהשנה, כדאי לשקול התקנת צמיגים המותאמים לנהיגה בשלג, או לפחות להחזיק ברכב שרשראות שלג, במקרה של תנאי דרך קיצוניים במיוחד. בארץ – אין בכך צורך.

יש גם אלמנט נוסף של היערכות שכלל אינה תלויה ברכב. שלג כבד עלול לגרום לפקקים ממושכים ואף לחסימות כבישים. לכן, מומלץ להצטייד מראש בציוד חירום חיוני ברכב. כדאי להחזיק שמיכה חמה, מים ואוכל למקרה של עיכובים ממושכים. מטען נייד לטלפון יכול להיות מציל חיים אם הרכב מתרוקן מחשמל ואין דרך להטעין אותו. וכמובן, חשוב לוודא שהמגבים תקינים, מאחר ששלג מצטבר על השמשה ודורש ניקוי תכוף. נתקעתם בצד הדרך וצריכים להפעיל מכשיר חשמלי חיצוני? קראו וצפו במדריך לרכב חשמלי בתרחיש עלטה והפסקות חשמל ארוכות, ותוכלו להשתמש ברכב כגנרטור נייד.

לא חייבים לנסוע לראות את השלג? פשוט תישארו בבית. בתנאי שלג, ברד וגשם הראות לקויה והכביש מסוכן יותר. במידה ואתם כן נוהגים, הקפידו לישון טוב לפני, להיות ערניים במיוחד בכביש ולשמור מרחק מהרכבים שסביבכם. במידה ונתקעתם או שאתם נמצאים בסכנה, פנו מיידית למוקדי החירום לקבלת עזרה.

Image by senivpetro on Freepik
טעינת רכב חשמלי בחורף או בשלג. צילום: senivpetro on Freepik

סיימתם את הנסיעה הרגועה שלכם? עכשיו זה הזמן האידיאלי לטעון את הרכב!

לאחר נסיעה, הסוללה עדיין חמה יחסית, ולכן טעינתה במצב זה תהיה יעילה יותר. טעינה כאשר הסוללה קרה יכולה להימשך זמן רב יותר ולהיות פחות אפקטיבית. לאחר נסיעה, הסוללה עדיין חמה יחסית, ולכן טעינתה במצב זה תהיה יעילה יותר. בעת חניה ממושכת בתנאי קור, מומלץ לשמור על טעינה של לפחות 50% בסוללה, מכיוון שהטמפרטורות הנמוכות עלולות לגרום לאובדן אנרגיה מהיר יותר מהרגיל.

כדאי לבדוק מראש את מיקומן של תחנות טעינה פעילות ביעד שלכם ולוודא שהן זמינות. שימוש באפליקציות ייעודיות שמאגדות עמדות טעינה מספקים רבים, או אפליקציות ספקיות הטעינה השונות, יסייעו לכם במעקב אחר עמדות הטעינה הקרובות ובזמן ההמתנה הצפוי. תכנון נכון ימנע מצב לא נעים של היתקעות עם סוללה ריקה במקום מבודד.

נהיגה ברכב חשמלי בחורף דורשת התאמות מסוימות, אך בעזרת שימוש נכון במערכות הרכב, היערכות מראש ונהיגה חכמה ורגועה, ניתן לצמצם את אובדן הטווח ולשפר את הביצועים גם בתנאי קור קיצוניים.

לקריאה וצפייה ברכבים נוספים

צפו בכתבת הווידאו, מה מחכה לנו ב-2025 ברכב החשמלי בישראל – בערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

רוצים לדבר על רכבים חשמליים, פלאג אין והיברידיים? בואו לקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

אנו מקווים לחזרתם המהירה והשלמה של כל החטופים ומאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.