מי הגיעה, מי נעדרה ומי הפתיעה? סיכום עולם הרכב החשמלי בארץ ב-2023

שנת 2023 עומדת להיגמר, ואף שנה לא נגמרת במגזין פלאג מג בלי סיכום מקיף של השנה הקודמת. בשנת 2022 הבטיחו לנו - הגיע הזמן לראות מי קיים!
כתבת הווידאו לסיכום שנת 2023, מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

בסוף שנת 2022, פרסמנו את כתבת מה מחכה לנו בעולם הרכב החשמלי ב-2023? כעת, כשאנחנו בימיה האחרונים של שנת 2023, החלטנו לחזור אחורה ולראות מה הובטח לנו אז, מה בוצע בפועל, מי הפתיע אותנו ונדבר גם בחצי מילה על מה מחכה לנו ב-2024 בשוק הרכב החשמלי הישראלי. כתבת סוף שנה מיוחדת של צוות פלאג מג.

רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם

כתבת סיכום שנת 2023
כתבת סיכום 2023 רכב חשמלי

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי, לראשונה אי פעם – פרויקט הדגל של המגזין

במהלך שנת 2022 החל אצלנו רעיון שקרם עור וגידים לאורך אותה השנה – להקיף את ישראל ברכב חשמלי. לא לנסוע לאילת וחזרה, לא לנסוע לחרמון וחזרה… להקיף. ממש הכל. מספר חודשים של תכנונים ותיאומים, ובדצמבר 2022 יצאנו לדרך. הפרויקט צולם ממש בימים האחרונים של 2022 וחזרנו מהמסע עם מאות ג'יגה-ביט של חומרי גלם.

שני ידידי מערכת מטעם אחד מערוצי הטלוויזיה הנצפים בארץ הביעו עניין בתיעוד המסע שעשינו, אך כפי שאומרים – האדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק. התקופה הייתה מיד לאחר מונדיאל 2022, צוותי צילום רבים היו בחופשות מרוכזות אחרי פעילות אינטנסיבית ולא היו זמינים לפגוש אותנו, ולאחר מכן החלו מחאות המהפכה המשפטית שתפסו המון כותרות – ודחקו הצידה עניינים פעוטים כמו המסע שעשינו. זה לקח קצת זמן, אבל בפברואר 2023 – אחרי שעות עבודה אינסופיות – הפרויקט עלה, ואתם מוזמנים לעיין בו ממש כאן:

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

BYD

נתחיל ממי שנמצאת היום בראש טבלת המכירות של המכוניות החשמליות בארץ – BYD. היצרנית הסינית המפורסמת נחתה בישראל לקראת סוף 2022, והספקנו גם לבחון את ה-BYD ATTO3 שלה עוד לפני תום אותה שנה. יחד עם האטו 3, הגיעו ארצה שני דגמי BYD נוספים – ה-BYD HAN, מכונית הסדאן הספורטיבית וה-BYD TANG – קרוסאובר שבעה מקומות גדול עם טוויסט ספורטיבי.

BYD TANG
קרוסאובר שבעה מקומות מגניב במיוחד – מתוך המבחן ל-BYD TANG

בגלל שכולן הושקו יחדיו אי אז, לא היה לנו למעשה שילוב של BYD באותה הכתבה, כי נכון לאותו הזמן – לא היה צפי הגעה של דגמים נוספים של BYD ארצה. אבל הסינים הממזרים יודעים בדיוק איפה לעקוץ, ובאוגוסט 2023 הושקה בישראל ה-BYD דולפין – האצ'בק חשמלית עם מימדים נדיבים שאפילו נבחנה אצלנו במסגרת המבחן המקיף לדולפין, האחרון שעלה למגזין ב-2023. הדולפין הפכה להיות אחת ההפתעות של השנה בהגיעה ועם המחיר התחרותי (ביחס כמובן למתחרות שלה) מספקת נתוני מכירות לא רעים כלל.

איך BYD דולפין נוסעת?
מתוך מבחן הוידאו ל-BYD דולפין

MG

הבאה בתור ברשימת הסיכום שלנו היא MG, שעשתה קאמבק מרשים חזרה לישראל. הסיפור של MG די מבאס – עד הגעתה של טסלה, ה-MG ZS שלטה בטבלאות המכירות של הרכבים החשמליים בישראל. לאחר מכן הדגם שודרג, אך ענייני קורונה שפגעו ביצרן יצרו עיכובים משמעותיים ודחו את הגעתה למועדים לא ידועים הלאה מ-2022.

ה-MG ZS המעודכנת – הסובלת הגדולה ביותר מהקורונה, ששבה לחיינו רק לאחרונה

אבל באוגוסט 2023, MG החלה בסוג-של-קאמבק שלה בגזרה החשמלית בארץ: בעוד ה-MG EHS פלאג אין נמכרה באין מפריע לכל אורך זמן זה, הושקו בישראל בין לילה 2 דגמים של היצרנית: הראשון הוא ה-MG5, חשמלית סטיישן ראשונה בעולם ובישראל, והשני הוא ה-MG4 – ההאצ'בק הקטנה יותר, והראשונה של MG להתבסס על פלטפורמה יעודית חדשה לרכב חשמלי. באותה השקה נאמרו גם מספר דברים לגבי ה-MG מארוול R, שגם הוא נבחן אצלנו לאחרונה אחרי שהושק זמן קצר אחרי השקת ה-5 וה-4, וגם ה-ZS חזרה ארצה. לצידן, היבואנית הבטיחה יבוא של ה-MG CYBERSTER, קבריולט חשמלית קטנה ומגניבה, אבל עליה נדבר בכתבה הבאה.

MG מארוול R המרשימה
MG מארוול R המרשימה

פולקסווגן

את הזרוע הנושאת את שם הקונצרן אין באמת צורך להציג. צ'מפיון מוטורס השיקה בסוף 2022 את ה-ID4 החדשה בארץ, והדגם החל להמסר לראשוני הלקוחות ברבעון הראשון של 2023. הפולקסווגן ID4 גם נבחנה אצלנו וזכתה לחוות דעת חיובית מצידנו, כאשר היא מציגה את החזון הראשוני והמקורי של הקונצרן בסגמנט החשמלי היעודי.

פרט ל-ID4, לא ראינו ב-2023 חברות חדשות לבית פולקסווגן בגזרה החשמלית. למרבה הצער, אנחנו כבר יודעים שהיצרנית לא ממש רצה לשלוח לישראל כל דגם חדש שיוצא, ולכן את העיבוי המשמעותי של הליין של היצרנית – צפוי מאוד שנראה דווקא ב-2024 הבאה עלינו לטובה. גם כאן, כפי שניחשתם, נרחיב בכתבה הבאה בסדרה, שתסקור את מה שצפוי להגיע ארצה בשנה הקרובה.

פולקסווגן ID4

מרצדס

משפחת ה-EQ הענפה של מרצדס נבחנה אצלנו כמעט במלואה במגזין: זה התחיל לפני הרבה זמן עם המרצדס EQV, המשיך במרצדס EQE המרשימה, מרצדס EQS האימתנית שהייתה מהאחרונות להבחן כאן ב-2022, ה-EQB בעלת שבעת המקומות, EQA הקטנה וה-EQC הוותיקה, שסיימה את הרצף של מרצדס במבחני הדרכים במגזין (לפחות לעת עתה…).

EQE SUV. (צילום: פלאג מג)
EQE SUV. (צילום: פלאג מג)

ב-2023 היבואנית הפשילה שרוולים במלחמה על הפלח היוקרתי ביותר בגזרת הדגמים החשמליים בארץ והנחיתה כאן את המרצדס EQE-SUV והמרצדס EQS-SUV. שני הדגמים משלימים למעשה את הגזרה החשמלית של מרצדס בישראל כאשר עתה יש ליצרנית הבווארית נציגות כמעט בכל סגמנט של עולם הרכב החשמלי, מגזרת הקרוסאוברים הקטנים, לגדולים, לשבעת המקומות, למכוניות המנהלים ומכוניות היוקרה – וכעת גם לגזרה של הקרוסאוברים הגדולים והיוקרתיים ביותר בתחום.

השקת מרצדס EQS SUV

סקודה

בגזרה של סקודה לא היו הפתעות מרעישות, כי מה לעשות – הצ'כים לא ממש אוהבים להרעיש. הם אוהבים לעשות דברים באופן פרקטי וזורם, עם כל מיני פטנטים ושטיקים שמשום מה אף אחד אחר לא מנסה אפילו לייצר – כמו מנגנון מילויי המים בוישרים המגניב שלהם. 2023 התחילה בסקודה בישראל בהשקת הסקודה אניאק קופה, ככה דיי בשקט. הדגם גם היה מהרכבים האחרונים שנבחן אצלנו ב-2023, וזכה לתשבוחות – בדומה לאחיו, הסקודה אניאק "הרגיל".

סקודה סופרב פלאג אין

אחות נוספת שנבחנה אצלנו במגזין ב-2023 היא הסקודה סופרב פלאג אין. זו הציגה לנו מכונית פלאג אין מהטובות בשוק כיום, ולמעשה סקודה המשיכה בגזרתנו בפעילותה הענפה עם זוג האניאקים, הסופרב פלאג אין והאוקטביה פלאג אין (שהייתה מהרכבים האחרונים להבחן במגזין בשנת 2022). בין לבין התבשרנו כי גם הקודיאק נכנסת לעולם ההינע האלטרנטיבי עם גרסת פלאג אין, הסופרב לעיל זוכה לעדכון נרחב בדמות הגדלת הטווח החשמלי שלה, על חשבון הפיכתה למכונית סטיישן – ולסיום, גם האניאק המוכרת קיבלה עדכון משמעותי.

טסלה

טסלה תמיד מעוררת עניין בקרב חובבי עולם הרכב החשמלי. היצרנית, שניתן לומר דיי בבטחון כי היא היא אחראית לפריחה האדירה של התחום בארץ החל מ-2021, לא הרעידה פה את השוק יתר על המידה במהלך השנה היוצאת. זה התחיל בחיתוך אגרסיבי של מחירי הרכבים שלה כבר בתחילת 2023, מה שאנחנו ניחשנו שיתחיל מלחמת מחירים (שאכן התחילה, בשלהי השנה).

טסלה מודל 3 2024 (צילום: טסלה ישראל)
טסלה מודל 3 2024 (צילום: אתר טסלה)

בהמשך, הגיעה ארצה המודל 3 המעודכנת כמעט בהפתעה וזמן לא ארוך לאחר השקתה העולמית, כאשר שאר החדשות לגבי טסלה – אשר הגיעו לקראת סוף השנה – בישרו רבות בעיקר בנוגע לעתידה של היצרנית באופן גלובלי: היא ניצחה במלחמת חיבורי הטעינה לרכבים חשמליים בצפון אמריקה, ואף זכתה לחיזוק אדיר כאשר לאחרונה הודיעו גם קונצרן יונדאי קיה וגם קונצרן פולקסווגן – מי שנחשבות כשתי המתחרות הגדולות ביותר של טסלה בתחום החשמלי מבין יצרניות הרכב "המסורתיות" – כי הן מאמצות את התקן שלה. לצד כל זאת, הצטרפה גם ההשקה הרשמית, סוף כל סוף, של הסייברטראק.

ומה הזווית המשפטית? (צילום: טסלה)
סיכום 2023 רכב חשמלי (צילום: טסלה)

DS

זרוע היוקרה של קונצרן סטלנטיס תכננה תוכניות גדולות ל-2023 לארץ, שרובן לא התממשו בגלל המלחמה באוקראינה, שאריותיו של משבר השבבים (שכידוע – פגע באופן קשה יותר ביצרניות האירופאיות) ועוד. בסוף 2022, לאחר ההשקה המוצלחת של ה-DS4, הגיעה אלינו בתחילת 2023 למבחן ה-DS3 החשמלית הקטנה, אחות לפלטפורמה לפיג'ו 2008 החשמלית ולסיטרואן C4 החשמלית.

DS3 2023
סיכום 2023 רכב חשמלי (מקור: אתר DS העולמי)

אותה DS3 זכתה במהלך השנה לעדכון והיא גם נחתה בארץ מאוחר יותר, כאשר קצת לפנייה גם הגיעה הנה הגרסה המעודכנת של ה-DS7, כאשר הגרסה הקודמת שלו (בתצורת ה-4X4 קרוסבק) נבחנה אצלנו בעבר וזכתה גם היא לתשבוחות בגזרת הפלאג אין, לצד פיצ'רים מגניבים שלא ראינו כמעט באף רכב אחר כמו אופצייה של ראיית לילה!

DS7
סיכום 2023 רכב חשמלי (מקור: אתר DS העולמי)

מיצובישי

גם בגזרה של מיצובישי לא היה יותר מידי חדש השנה בישראל. שנת 2023 עברה, בדומה לשנת 2022, כאשר האאוטלנדר פלאג אין המעודכן לא מראה שום סימנים לגבי הגעתו (אשר בכל פעם מחדש נדחית על ידי היצרנית), ודיי חבל. יחד עם זאת, היצרנית והיבואנית לא אמרו נואש מישראל, ובכל זאת יש לנו כאן דגם אחד בעת הנוכחית של מיצובישי בגזרת המגזין.

מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין
מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין החדש – לא ברור מתי נראה אותו בארץ, אם בכלל (מקור: אתר מיצובישי העולמי)

מדובר כמובן במיצובישי אקליפס קרוס פלאג אין, שנבחנה אצלנו במבחן בכורה בארץ. פרט אלייה, לא ברור למה היצרנית חסכה מאיתנו דגמי פלאג אין נוספים בארץ, וייתכן שמדובר באחת משלל סיבות – בינהן חוסר רצון להתעסק עם הרגולציה האירופאית (בדומה להונדה שייבשה את פעילותה בישראל), מחירים גבוהים עד כדי חוסר אטרקטיביות ביחס לשוק ועוד.

מיצובישי אקליפס קרוס 2024

קיה

קיה התחילה את שנת 2023 בקול תרועה רמה בישראל. היה זה בשלהי 2022 שהושקה בארץ הקיה EV6 המרשימה (בעת השקתה היינו בעיצומו של המסע להקפת ישראל ברכב חשמלי!), וזמן קצר לאחר מכן נחתו בארץ גם צמד דגמי הנירו החדשות (רק הגרסה החשמלית וגרסת הפלאג אין. גרסת ההייבריד נעדרה ובשלב זה לא ברור אם נראה אותה בארץ).

קיה EV6 GT LINE

הקיה נירו החשמלית החדשה וגם הקיה נירו פלאג אין החדשה נבחנו אצלנו במגזין לצד האח הגדול מאוד עם שבעת המקומות – קיה סורנטו פלאג אין, ובהמשך הדרך נחתה בישראל גם גרסת בסיס זולה יותר לקיה EV6. מי שלא ראינו לצערינו הרב היא דווקא האחות הגדולה ביותר בגזרה החשמלית של קיה – הלא היא הקיה EV9, שבמקור שוער כי תגיע ארצה ממש בסוף 2023, אך הגעתה נדחתה. אבל אל דאגה…. רק בקצת.

קיה נירו 2024

סרס

סרס 3, שהושקה בישראל בעבר תחת טלקאר – יבואנית קיה – לא זכתה להצלחה גדולה במיוחד בארץ. כל זה צפוי היה להשתנות עם הגעתה של סרס 5 – שזכתה לעיצוב מודרני ומפרט טכני עדכני שמתחרה במובילות הסגמנט. הדגם הושק בארץ בשלהי 2023, ומבחן שלו יפורסם בשבועות הראשונים של שנת 2024 כאן אצלנו בפלאג מג.

השקת סרס 5
השקת סרס 5

סקייוול

גם בסקייוול עברו את 2023 בשקט יחסי, עם התמקדות בהגדלת פלח השוק של היצרנית בישראל ופחות בהשקות גרנדיוזיות ואין סופיות. מי שכן הגיעה ארצה היא הסקייוול XR86 – הלא היא הגרסה מוגדלת הסוללה של הסקייוול ET5 שאנחנו מכירים היטב. הדגם הושק בארץ בימים הראשונים של 2023 ונבחן אצלנו בקיץ, כאשר השינוי העיקרי הוא הגדלת הסוללה לצד עיצוב חזית מעט שונה מה-ET5 המוכרת.

סקייוול

סמארט

הדיבורים על השקת סמארט בישראל החלו לפני זמן רב מאוד, עוד כאשר ג'ילי רכשה אחוז מהבעלות על המותג הצעיר של מרצדס. במינכן 2021 הוצג לראשונה הסמארט #1 החשמלי, וכעת – מעל לשנתיים לאחר מכן – סמארט עשתה קאמבק רציני ארצה עם ההשקה של הסמארט #1, ההשקה האחרונה בתחום הרכב החשמלי ב-2023 בישראל.

מפתיע מאוד לכתוב את זה, אבל דווקא סמארט הביאה בשורה שעלולה להפוך להפתעת 2024 בארץ: מפרט טכני עשיר, מרחב פנים נדיב בזכות שימוש בפלטפורמה יעודית לרכב חשמלי, גיבוי של זוג יצרניות מובילות (ג'ילי ומרצדס), ופיצ'ר אחד חסר תקדים ברכב ברמת מחיר זו (ואף קרובה לה) – טעינה ביתית כסטנדרט בקצב של 22 קילו וואט, מה שיאפשר מילוי הסוללה בתוך סדר גודל של 3 וקצת שעות. אם רמות המחירים יישארו דומות להשקה, והשוק לא יחזור להשתוללות המחירים, לסמארט בהחלט יש פוטנציאל להפוך להפתעה של השנה הבאה בשוק הרכב החשמלי בארץ, ומבחן לדגם יתפרסם בחודשים הקרובים.

השקת סמארט 1 (צילום: פלאג מג)
השקת סמארט 1 (צילום: פלאג מג)

פולסטאר

פולסטאר לא בדיוק כיכבה בארץ ב-2023. החטיבה הספורטיבית לשעבר של וולוו (וחברת בת משותפת שלה ושל ג'ילי כיום), אשר עושה שימוש בפלטפורמות הקיימות של וולוו-ג'ילי לדגמיה, נחתה בארץ בשלהי 2022, עם רמת מחירים נמוכה מהמצופה אך לא אטרקטיבית כלל ביחס לתחרות. מכירות הדגם לא התרוממו ובמהלך 2023 כמות של רכבי פולסטאר החלה להמכר תחת "יד יבואן 0 ק"מ" במבצעים שהציעו אותה במחיר חדש של 214 אלף שקלים (מחיר ההשקה עמד על 253 אלף שקלים).

מבצעים אלו ממשיכים עד ימינו אנו, קצת יותר משנה מאז ההשקה. דגמים חדשים של פולסטאר טרם הגיעו ארצה, וגם הגעת הגרסה המעודכנת של הפולסטאר 2 – שזכתה למספר שיפורים משמעותיים – עודנה מתעכבת, ייתכן שכתוצאה מכמויות המלאי הקיימות לדגם הנוכחי אצל היבואנית על המדף. נקווה ששנת 2024 תהיה שנת המפנה של פולסטאר, עם הגעת הפולסטאר 3 ואולי גם הגרסה המעודכנת של ה-2.

פולסטאר 2 דגם 2024. (מקור: אתר היצרנית)
פולסטאר 2 דגם 2024. סיכום 2023 רכב חשמלי (מקור: אתר היצרנית)

אורה

עוד באוגוסט 2022 דיווחנו על תחילת הפעילות המחודשת של יצרנית הרכב הסינית גרייט וול מוטורס (GWM) באירופה, כאשר ציינו כי ייתכן מאוד והמותגים תחת גרייט וול (בינהם אורה ו-WEY) יעשו את דרכם ארצה מהר משחשבנו, וכך אכן היה. הפאנקי קאט נחתה כאן בתחילת 2023, וכמובן שאנחנו עם החיבה הרבה שלנו לחתולים – ממש השתוללנו.

בהמשך השנה הפאנקי קאט גם נבחנה אצלנו במבחן מקיף, והיא הציגה חבילה מרשימה ומעניינת של עיצוב שומנה מאוד, מרחב פנים נדיב במיוחד, שימוש בפלטפורמה יעודית לרכב חשמלי, עדכוני OTA ועוד. בגזרת המכירות שלה הלכה למעשה, הפאנקי קאט לא קצרה את הפירות להם ציפו אצל היבואנית – ואירועי השנה הנוכחית בוודאי לא עזרו לכך.

אורה פנקי קט

קופרה

כמו דגמי קונצרן פולקסווגן האחרים, גם קופרה התעכבה בכניסתה לעולם ההינע האלטרנטיבי בארץ. העיכובים החוזרים והנשנים בהגעתה של הקופרה בורן ארצה פינו מקום לכניסתה של קופרה אחרת, ומסקרנת לא פחות – הלא היא הקופרה פורמנטור בגרסת הפלאג אין שלה. את פלטפורמת הפלאג אין של קונצרן פולקסווגן אנחנו מכירים היטב, והקופרה פורמנטור פלאג אין הייתה גם כן אחד מרכבי הפלאג אין המגניבים והמרשימים שבחנו במגזין.

קופרה פורמנטור

ג'נסיס

יש לנו פינה חמה בלב לג'נסיס. במהלך 2022, חטיבת היוקרה של קיה יונדאי כיכבה אצלנו במגזין והציגה יכולות חשמליות פנומנליות, במכוניות שבאמת העיפו לנו את הפוני אחת אחת. השיא של אותה שנה היה המסע להקפת ישראל ברכב חשמלי, אותו ערכנו על האוכף של הג'נסיס G80 החשמלית עם הגג הסולארי המסקרנת, שנחתה בארץ כמה חודשים קודם לכן.

ג'נסיס GV70

ב-2023 הגיעה ארצה אחות נוספת אחת ויחידה למשפחת ג'נסיס – והיא הג'נסיס GV70 החשמלית. כמו אחיותה, גם היא הציגה יכולות חשמליות מרשימות ביותר לצד רמה מפתיעה ביותר של יוקרה אל מול המתחרות שלה (הן ממזרח והן ממערב). בשלהי 2023 הודיעה היצרנית שהיא מעדכנת את ה-G80, בעוד שקצת קודם לכן – הודיעה הנהלת היצרנית כי עד ל-2025, כלל דגמי המותג יהיו חשמליים למהדרין.

הטרנד של סרטי ווס אנדרסון אשר סחף את הטיקטוק באמצע 2023, בכיכובה של ה-GV70

וולוו

לוולוו הייתה השקה אחת מעניינת השנה, שלמשך מספר ימים אפילו עשתה קצת הדים. הייתה זו הוולוו EX30, שהחלה להמכר בארץ במחיר התחלתי של 199 אלף שקלים. מחיר שכזה לא נראה אומנם למכונית של וולוו בשנים האחרונות בארץ, כל שכן לא חשמלית, אך השטיח מתחת לרגליה של היצרנית השוודית לשעבר וסינית בהווה נמשך באחת עם השקתה של הסמארט #1 לעיל – אשר עושה שימוש בפלטפורמה זהה, מציעה מפרט מעט מתקדם יותר, ומחיר נמוך יותר.

יונדאי

יונדאי הנחיתה בישראל שתי מכוניות חשובות ליצרנית במהלך שנת 2023 בגזרת ההינע האלטרנטיבי. האחרונה שבהן היא יונדאי קונה 2024, שגם נבחנה אצלנו ממש לאחרונה. היא הגיעה ארצה בחודש ספטמבר, וגרפה אצלנו שבחים על השיפור המשמעותי כמעט בכל פרמטר אל מול היונדאי קונה מהדור הראשון. למרבה הצער, דגם זה זמין היה ב-2023 בגרסת הייבריד בלבד.

מראה מלוטש ביחס לקונה הקודמת
מראה מלוטש ביחס לקונה הקודמת

מספר חודשים קודם לכן, הושקה בארץ בהשקה גדולה ומרשימה היונדאי איוניק 6 – מי שהייתה מבחינת היצרן המתחרה הישירה של הטסלה מודל 3. בהמשך הדרך היונדאי איוניק 6 גם נבחנה אצלנו, ופרט להיותה חשמלית מצויינת – פחות או יותר כפי שכבר הורגלנו מיונדאי – החלטנו גם להרחיק לכת, ולספור את כמות הפיקסלים שיש בתוך היונדאי איוניק 6!

איוניק 6 מחיר

אודי

לעומת קופרה, המצב באודי היה טוב בהרבה בארץ במהלך 2023. בעוד שקופרה החדירה ארצה דגם אחד בלבד, והוא דגם פלאג אין, באודי השיקו בארץ את האודי Q8 החשמלית – דגם הדגל של היצרנית בגזרה החשמלית, אשר מיועד להתחרות בדגמים כמו המרצדס EQE-SUV וה-BMW iX. בנוסף אליהם, הושקה בארץ גם הגרסה העדכנית של האודי Q4 איטרון, כאשר חודשים ספורים קודם לכן – אותה אודי Q4 איטרון גם נבחנה אצלנו.

סיכום 2023 רכב חשמלי (צילום: יצרן)

ג'ילי

גם בג'ילי הייתה שנה שקטה יחסית, כאשר האירוע העיקרי שקרה אצל המותג שהוא בין המובילים בטבלאות המכירות החשמליות בארץ היה השקתה של הג'ילי ג'יאומטרי M6 – הלא היא הג'ילי ג'יאומטרי מתוחת הפנים, באמצע השנה הנוכחית. הדגם גם נבחן אצלנו במסגרת המבחן המקיף לג'ילי ג'יאומטרי החדשה, והוא שומר על רבים מהמאפיינים המוכרים של הג'יאומטרי הוותיקה, שנבחנה אצלנו לפני מעל לשנתיים.

ג'ילי ג'יאומטרי 2024

לקסוס

הרכב הראשון של לקסוס נבחן אצלנו בשלהי 2022, ומדובר היה בלקסוס UX250h ההיברידית הקומפקטית. זו הייתה התחלת דרכה של לקסוס אצלנו במגזין, כאשר בהמשך הדרך נבחנה גם הלקסוס ES300h. בין לבין נכנסה גם ההשקה של דגמי ה-RX החדשים של המותג, וגם הם נבחנו אצלנו – הן הלקסוס RX450h פלאג אין, והן הלקסוס RX500h ההיברידי הספורטיבי – מהמכוניות המגניבות והמיוחדות ביותר שנבחנו במגזין.

RX500 מחיר

דווקא לקראת סוף השנה הנוכחית, לקסוס "נתנה בראש" באופן משמעותי בישראל: זה התחיל מהשקת הלקסוס RZ החשמלית בארץ, המשיך להשקת המיניוואן ההיברידי היוקרתי לקסוס LM, הגרסה המעודכנת של הלקסוס UX300 החשמלית, ואפילו הלקסוס LBX ההיברידית הקטנה נחתה כאן ממש בשבועות האחרונים של שנת 2023. כעת, נראה מה תביא לנו היצרנית ארצה ב-2024…

צילום: לקסוס העולמית
סיכום 2023 רכב חשמלי (צילום: לקסוס העולמית)

סיטרואן

בשנת 2023 השיקה סיטרואן בישראל את הסיטרואן C4X החשמלית – אחות מעין-סדאנית לסיטרואן C4 החשמלית "הרגילה". לא היה הרבה חדש תחת השמש – האיכות אותה איכות, הפלטפורמה החשמלית היא אותה הפלטפורמה שאנחנו מכירים (בין השאר גם מרכבים שציינו בכתבה זו), והנוחות היא אותה הנוחות של סיטרואן. הסיטרואן C4X גם נבחנה אצלנו בהרחבה מעט לאחר השקתה.

סיטרואן C4X החשמלית. (צילום: פלאג מג)
סיטרואן C4X החשמלית, בסיכום 2023 רכב חשמלי. (צילום: פלאג מג)

מה עוד היה לנו?

אירועי השבעה באוקטובר עצרו את כל המדינה, וכתוצאה מכך נוצרו דחיות רבות בענף הרכב, בעוד קברניטי התחום ממתינים בנשימה עצורה, יחד עם כל עם ישראל, להתבהרות המצב בחזית של עוטף ישראל בדרום. כך נוצר מצב שזוג מותגים סיניים מובילים – ניאו ואקספנג – הושקו בישראל בשקט יחסי, ו-תראו מופתעים-במחירים לא מאוד תחרותיים.

בגזרה של BMW היה מעט מאוד חדש בעולם החשמלי בשנה הנוכחית, ופעילות היבואנית בארץ עסקה בעיקר בהשקה של דגמים חשמליים מעודכנים של גרסאות וותיקות. קפיצה זריזה למזרח הרחוק – אייוייז, שהייתה מהחשמליות הראשונות שהגיעו ארצה בתקופת הפריחה הראשונית לאחר הגעת טסלה – נקלעה לקשיים פיננסיים ועתידה לא ברור. ממצב בו היא זכתה בליבם (וכיסם) של מאות ואלפי צרכנים ישראליים, ואף התכוננה להשיק דגם חדש בארץ ובאירופה (האייווייז U6), פעילות החברה עצרה בארץ באופן כמעט מוחלט, עם צפי לראות מה היצרן יודיע בהמשך.

אייוייז U6
אייוייז U6 – היה צריך להגיע ארצה כבר בתחילת 2022, אבל משבר השבבים עשה את שלו (מקור: אתר אייוייז העולמי)

יצרניות ששמרו על שקט בתקופה זו, לפחות בכל הנוגע להגעתם של דגמים חדשים, הן פיאט, פיג'ו, ג'יפ, קרייזלר וסוזוקי. גם הונדה המשיכה במגמת ייבוש הפעילות שלה בארץ, על ידי צמצום היצע הדגמים והעלאת המחירים של הרכבים אשר כן זמינים, עדיין, במלאי. גם תחום רכבי העבודה החשמלי, למרות תקוותינו ששנת 2023 תהיה שנת מפנה, לא התרומם. ריביאן, לוסיד, לוטוס, פיסקר – יצרניות רכבים חשמליים מהעידן שאחרי טסלה – כל הארבע האלו, עדיין לא נחתו בארץ (ולאור האירועים האחרונים, ייתכן שנחיתתם נדחתה עוד ועוד). 

פיסקר אושן מהפרונט (צילום: Fisker Inc)
פיסקר אושן מצטרף לסיכום 2023 רכב חשמלי (צילום: Fisker Inc)

ומה לגבי שנת 2024?

מוזמנים לקרוא על מה שיקרה בשנה הבאה בכתבתנו "מה מצפה לנו בשוק הרכב החשמלי בשנת 2024?".

מה מחכה לנו ב-2024 בתחום הרכב החשמלי
מה מחכה לנו ב-2024 בתחום הרכב החשמלי

ומהזווית האישית שלנו:

בשנת 2023 פרסמנו במגזין פלאג מג 161 כתבות בממוצע כתבה אחת כל יומיים. מתוך 161 הכתבות האלו – 31 היו מבחני דרכיםערוץ היוטיוב שלנו המשיך לגדול, ונכון לכתיבת שורות אלו מונה מעל ל-4,000 עוקבים יקרים מפז, וקבוצת הפייסבוק של המגזין – עוברים לרכב חשמלי – הפכה השנה לגדולה בתחומה, כאשר היא הגיעה למעל ל-24 אלף חברים!

ב-1 לינואר 2024 גם פתחנו קבוצת וואטסאפ, בנוסף לקבוצת הטלגרם שלנו, ואתם מוזמנים להצטרף גם אליה!

אירועי השביעי באוקטובר השפיעו על כל אדם ואדם במדינת ישראל, ובתוכו גם צוות המגזין. ברצוננו לאחל בראש ובראשונה לשובם המהיר והמיידי של כלל החטופים, ולחיילים היקרים בכל החזיתות – שימרו על עצמכם. שנת 2023 הייתה שנה קשה לרבים כאן, ואקורד הסיום שלה רק הבהיר כמה חשוב להשאר קרובים ומלוכדים. תודה רבה לכל הקוראות והקוראים שלנו, ואנו מאחלים ששנת 2024 תביא איתה כוחות מחודשים ואנרגיות מחשמלות לכולנו ⚡

לוגו של אתר פלאג מג מגזין רכב חשמלי