באירוע ההשקה של Ecomotion 2023, שהתקיים ב-23.5.23 באקספו תל אביב, נכחו מעל ל-800 נציגים של חברות טכנולוגיות בינלאומיות, שהגיעו לארץ מ-61 מדינות והציגו יותר מ-100 סטארטאפים. זו כבר הפעם ה-11 בה נערך הכנס השנתי הגדול מסוגו בארץ לתחבורה חכמה. הכנס מתקיים בשיתוף עם המכון הישראלי לחדשנות, משרד התחבורה ומשרד הכלכלה והתעשייה, לצד עשרות נותני חסות מתעשיות הרכב והטכנולוגיה.
בכנס נתקלנו באינספור ביתנים של כל החידושים הטכנולוגיים בעולם הרכב הקל והכבד, עם העדפה בולטת לעיסוק בנושאים של סוללות, טעינת רכב חשמלי, איכות הסביבה, רתימת בינה מלאכותית כאמצעי עזר ובטיחות ברכב, הגנת סייבר ועוד. כיוון שקצרה הירעה מלהכיל את אינספור הפיתוחים הטכנולוגיים שהוצגו באולם, נתמקד בכמה חברות שלכדו את תשומת ליבנו.
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם
הסוללות החכמות של אדיוניקס (Addionics)
אדיוניקס (Addionics) היא חברה ישראלית שהוקמה בשנת 2018 – ועיקר פעילותה מתמקד בתחום הסוללות החשמליות. יכול להיות שהשם כבר מוכר לכם מכתבה קודמת שלנו, על הטמעת סוללות אדיוניקס בקטנועים החשמליים של בליץ מוטורס. בניגוד לחברות אחרות בשוק, אדיוניקס שמה דגש על הפיזיקה ולא על הכימיה של הסוללות, ומצליחה לייצר סוללות קלות משקל בטכנולוגיה ייחודית.
אז איך זה עובד?
חברת אדיוניקס בחרה "לשפר" את ביצועי הסוללות הקיימות על ידי שינוי תהליך ייצור חומרי הנחושת והאלומיניום שמרכיבים את הסוללות. התהליך כולל שימוש באלקטרודות תלת מימדיות חכמות (בניגוד לאלקטרודות הדו מימדיות בהן נעשה שימוש בשוק כיום), בשילוב עם תוכנה מבוססת אינטיליגנציה מלאכותית. כל אלו יחד מאפשרים אופטימיזציה של מבנה הסוללה עוד בשלב העיצוב והייצור עצמם, כדי להגיע לביצועים המיטביים. הסוללות של אדיוניקס יכולות להגיע לטווח נסיעה גבוה פי שתיים, ומקצרות את משך הטעינה בחצי. בסרטון מהכנס תוכלו לראות הדגמה לעובי של תא אחד, כאשר הסוללה בעצם מורכבת מהרבה תאים כאלו.
היתרון המשמעותי הנוסף של הפיתוח, הוא שניתן להשתמש בנחושת והאלומיניום של אדיוניקס בכל סוללת רכב חשמלי שקיימת היום, מבלי שחברת הרכב תצטרך לבצע התאמות מהצד שלה. ולא רק זה, כל סוללה כזאת תהיה קלה יותר מזו שהיא מחליפה, וכפי שאתם יודעים – בייצור רכב, המשקל הוא פרמטר משמעותי. החברה גייסה עד כה 40 מיליון דולר באמצעות קרן Deep Insight, קרן Catalyst, דלק מוטורס, בעז שורץ (לשעבר מנכ"ל דויטשה ישראל), ד"ר דיוויד דיק (מבכירי טסלה לשעבר) ועוד. הפיתוחים נמצאים בתהליכי הטמעה מתקדמים מול חברות הרכב המובילות בעולם.
IPR Systems
הסלוגן של החברה, בתרגום חופשי, הוא "הפיכת רכבים חשמליים לנורמלי החדש – בעזרת טכנולוגיה יוצאת מגדר הרגיל". ואכן, תחום פעילותה של חברת IPR הוא פיתוח טכנולוגיות בתחום הלייט מוביליטי, בעיקר כלי רכב דו ותלת גלגליים, אך גם רכבים בעלי ארבע גלגלים קלי משקל. בין השאר הם מתמקדים בייצור טכנולוגיות הנעה יעילות ובטיחותיות, משתלמות לייצור וקומפקטיות.
הפיתוחים שהוצגו בביתן של IPR הם Evver Force ו-Evver Dynamic. הראשון הוא מערכת הינע עצמאית שכוללת סט של מנוע ומצבר, שניתן להטמיעה ברכבים ארבע גלגליים, והשני הוא מערכת לשליטה מרחוק עבור כלי רכב דו ותלת גלגליים.
סדרת יחידות ההנעה Evver Force מאפשרות הפקת ביצועים טובים יותר, פונקציות רבות יותר והתאמה אישית של מערכת ההנעה ברכב ארבע גלגלי. יחידת ההנעה הזאת, שמורכבת ממערכת של מנוע ומצבר, יעילה ובטיחותית, משתלמת לייצור וקומפקטית בגודלה.
סדרת Evver Dynamic מתממשקת עם מערכות האופנוע או כלי הרכב הממונע ופותחת בפני הנהג פונקציות שמקנות שליטה רבה יותר על הנסיעה, דוגמת סיוע בעליות וירידות, פרופילי נהג, התראות בטיחות, קרוז קונטרול, ומעקב אחר אופי הנהיגה. בזכות התגובה המהירה ויכולת ההאצה החלקה, המערכת בטיחותית יותר לנוסעים על רכבים דו גלגליים.
החברה, שמשרדיה ממוקמים בנס ציונה, בעלת מאה עובדים שחיים בארץ, בספרד, בהודו וברחבי אירופה. היא גייסה עד היום 60 מיליון דולר, יש לה שת"פים עם שלל גורמים (שכרגע חסויים) בעולם הרכב, והפיתוחים נמצאים בשיווק סדרתי וכבר עלו על הכביש.
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
מתחם Quantum
חממת הסטארטאפים המרשימה שתפסה חלק גדול משטח המתחם היא חממת Quantom, שעובדת בשיתוף פעולה עם יונדאי, קיה, טל תעבורה (שמייבאת בין השאר את המשאיות של דאף, UTI ואיסוזו), בזן ועוד. הוצגו בה מספר סטארטאפים, ובשורותיהם מרדין, אימפריס וקרדום. חברת אימפריס פיתחה מערכת של פקודות קוליות, שבניגוד לסירי ומערכות אחרות – מבוססות על בינה מלאכותית ולא על תסריט בנוי של שאלות ותשובות. תוכלו לצפות בהדגמת המערכת בסרטון שבראש הכתבה.
מופע ויזואלי של חברת Maradin
מרדין מאפשרת תצוגת לייזר ב-360 מעלות מסביב לרכב. כיוון שאין כמו מראה עיניים, גם כאן תוכלו לראות את ההדגמה בסרטון מהאירוע, אך שימו לב שברכב ההדגמה המערכת הותקנה רק בפרונט ובצד הרכב. מדובר במערכת תאורה שניתנת לשליטה מוחלטת – הן באימג'ים שהיא יוצרת, הן במיקומם והן באופן התנועה שלהם. בשונה מתאורת המטריקס לד שאנו מכירים, כאן מדובר בהקרנה מתחלפת של סרטונים ותמונות צבעוניים ודינאמיים, בפוקוס חד ולמרחקים משתנים, עם הפרדה בין הפיקסלים ובעוצמה גבוהה.
ההקרנה נמצאת ישירות בשליטת הנהג, אך ניתן גם לחבר את המערכת למערכת החיישנים של הרכב, ולהתריע באמצעותה באופן אוטומטי, באמצעות הקרנת סמלים על הכביש – על עצירה של הרכב, ילדים חוצים במעבר החצייה ועוד אזהרות בטיחות לרכבים אחרים. בנוסף, תוכלו גם להשתעשע איתה ולהקרין בצד הרכב תמונה של הילדים, להציע נישואים או אפילו לכתוב את שם הנוסע בעת הזמנת איסוף בידי מונית.
פיתוח מעניין נוסף של חברת מרדין מיועד לחברת אוטובוסים, ששמה חסוי ברגע זה. הפיתוח הוא האדס אפ דיספליי של מסלול הנסיעה והתחנות, על מנת שכל נהגי הקו יוכלו לדעת בדיוק היכן לעבור והיכן לעצור – מבלי להיות מוסכים בידי ההודעות והסרטונים בטלפון הנייד שלהם.
משתתפים נוספים בכנס
בין המשתתפים הרבים הנוספים באירוע היו גם נציגי חברת סטורדוט (עליהם כתבנו באריכות סדרה של כתבות בעבר), אלקטריון (שמפתחים כבישים שהנהיגה בהם מטעינה כלי רכב), Innoviz (המייצרים חיישני ליידאר לנהיגה אוטונומית), ויופיטר EV, שמפתחים מגדל טעינה רובוטי ממוחשב שמאפשר חיסכון במקום בעת התקנת עמדות טעינה מרובות.
בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!
מה דעתכם על האקומושן 2023? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי