מדריך – רכב חשמלי

חושבים על רכישה של רכב חשמלי? במדריך לרכב חשמלי של פלאג מג תוכלו לקבל מידע רב שיסייע לכם בהחלטה ובמעבר!

רכבי בעירה פנימית הם עולם שהולך וגווע. ההשפעה הקטסטרופלית על האקלים, העלויות, הזיהום, הרעש, הפיח, התחזוקה, התקלות – כל עוד לא הייתה ברירה, עיקר התחרות הייתה בין היצרניות לגב למי יש רכב יותר אמין, למי יש רכב יותר מהנה לנהיגה (תחום תחרות שכמעט ונעלם מרכבים עממיים כיום), הרכב של מי יותר זול, ולאט לאט החלו להופיע גם רכבים קצת יותר חסכוניים בדלק. הבטיחות השתפרה, האיכות, האמינות, כולם במגמת עלייה. אבל, כאמור, מדובר באפשרות מזהמת במיוחד עם לא מעט חסרונות.

אחד הפתרונות בעלי הפרופיל הגבוה ביותר לצמצם את השפעות משבר האקלים, יחד עם שאר הרעות והחולות של רכבי בעירה פנימית, הוא מעבר לרכב חשמלי. רכבים אלו פולטים אפס מוחלט של גזים רעילים לאטמוספירה בזמן שימוש בהם, הם נחשבים אמינים יותר באופן יחסי, שקטים יותר, נעימים יותר לנהיגה, ועל הדרך – גם משנים את כל עולם הרכב מיסודו.

ביקורת XPENG P7 לונג ריינג' (צילום: פלאג מג)
מבחן רכב XPENG P7 לונג ריינג' (צילום: פלאג מג)

מה היה פעם?

הרעיון של שימוש בחשמל להנעת רכבים הוא רעיון ותיק מאוד. כבר במאה ה-19 בוצעו ניסיונות כאלו ואחרים להניע כלי רכב באמצעות חשמל, ניסיונות שכידוע לנו, 200 שנים פלוס מינוס מאוחר יותר, לא בדיוק צלחו. ככל שהתשתית אפשרה ליותר ויותר רכבים לגמוע מרחקים רבים יותר, הרכבים החשמליים העתיקים של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 לא יכלו להתחרות ברכבי הבנזין שאפשרו טווח רחב יותר ופחות "התעסקות", וכך הרעיון נדחק לאיטו לטובת מנועי הבעירה הפנימית. 

לאורך השנים נעשו מספר ניסיונות על ידי יצרניות כאלו ואחרות לייצר כלי רכב חשמליים לחלוטין, אך גורם אחד נכנס לתמונה בתחילת שנות ה-2000, וניתן להצביע עליו כמי שחולל את המהפכה האמיתית – חברת טסלה. בעתיד, אנחנו נפרט ונפרסם היסטוריה מלאה של עולם הרכב החשמלי וכיצד טסלה השפיעה עליו, אך כאן נציין שרק אחרי שטסלה החלה למכור רכבים בארה"ב (ולאט לאט במדינות רבות נוספות בעולם), יצרניות וותיקות הבינו שלא מדובר כאן בשוק קטן וזניח מבחינת מספרים ורווחיות, והחלו לפתח בעצמן כלי רכב חשמליים למהדרין – לא על בסיס רכב קיים (כמו למשל הפיג'ו 106 החשמלית של תחילת שנות ה-2000), אלא כרכבים חשמלים שממש תוכננו מאפס ככאלו.

פיג'ו 106 חשמלית משנות ה-90 - הפיג'ו החשמלית שלא הכרתם (מקור: order_242, cropped)
פיג'ו 106 משנות ה-90 – הפיג'ו החשמלית שלא הכרתם (מקור: order_242, cropped)

אז איך זה עובד, ומה צריך לבחון כאשר אנחנו מחפשים רכב חשמלי?

רכב חשמלי עושה שימוש במערך סוללות ומנוע חשמלי. בניגוד לרכבי בעירה פנימית, שם המנוע הוא העיקר – במקרה של רכב חשמלי, אנחנו נחפש דווקא את הסוללות כעיקר העניין. סוללות של רכבים חשמליים נמדדות לפי יחידת מדידה בשם קילו-וואט שעה, או בקיצור – קוט"ש. בגדול, ובלי להכנס להסברים טכניים – הנגזרת הרלוונטית מבחינתנו של קוט"ש, היא מה הטווח המשוער של הרכב החשמלי, ואיזה הספק הוא מציע (ההספק יכול להמדד הן בקילו וואט – KW, או בכוחות סוס, אך על מנת למנוע בלבול – אנחנו בפלאג מג נתייחס להספקים אך ורק תחת כוחות סוס). 

נכון לכתיבת שורות אלו, נמכרים בארץ רכבים חשמליים עם סוללות שמספיקות לטווחים של החל מ-190 קילומטרים (פיאט 500 בגרסאתה הבסיסית ביותר עם סוללת 23.7 קוט"ש) ועד לטווחים של 580 קילומטרים (טסלה מודל 3 LR לה סוללת 82 קוט"ש). הטווח שהרכב יכול לספק הוא, כאמור, נגזרת של כמה קוט"ש הסוללה, אך אתם יכולים להיות בטוחים שככל שהקוט"ש (והטווח) גבוה יותר, כך גם המחיר – אותה פיאט 500 בגרסאתה הבסיסית תעלה בסך הכל 99,000 ש"ח, מה שהופך אותה לחשמלית הזולה בישראל, בעוד הטסלה מודל 3 LR נמכרת במחיר בסיס של קצת מתחת ל-237 אלף שקלים. 

פיאט 500
פיאט 500 חשמלית – אחת האופציה החשמליות הזולות ביותר בישראל כיום

 

גם יכולות הטעינה של הרכב חשובות

יחד עם סוג הרכב, גודל הסוללה, וכמובן המחיר – אנחנו נרצה לבדוק  גם מה הן יכולות הטעינה של הרכב. ברכב חשמלי, קיימות שלוש אפשרויות טעינה  – הראשונה היא חיבור לשקע ביתי או לשקע כוח, השנייה היא באמצעות עמדת טעינה (הן ביתית והן ציבורית), והשלישית היא באמצעות עמדת טעינה מהירה (ציבורית בלבד). לפני שנעבור על אפשרויות טעינה של רכב חשמלי, נתייחס לקצב הטעינה של רכב שכזה.

בפשטות, ברכב חשמלי יש מחשב טעינה. מחשב זה תוכנן על ידי היצרן בצורה מסויימת, והוא יודע לקבל חשמל ממקור חיצוני בקצב מסויים. קצב זה נמדד לפי KW – קילו וואט, ולכל רכב יש יכולת קבלת קצב שונה. טסלה מודל 3 למשל, מסוגלת לקבל טעינה בקצב של כ-11 קילו וואט. רנו זואי יודעת לקבל טעינה בקצב של 22 קילו וואט, ורכבי פלאג אין יכולים לקבל טעינה בקצב איטי יותר של 4 קילו וואט ואף מתחת לכך. המשמעות של המספרים האלו היא כזו – ניקח למשל עמדת טעינה ציבורית – שיודעת לספק טעינה בקצב של עד 22 קילו-וואט. אם נחבר אלייה טסלה, היא תטען אותה בקצב של 11 קילו וואט. אם נחבר אלייה רנו זואי, היא תטען אותה בקצב של 22 קילו וואט, ואם נחבר אלייה טויוטה פריוס פלאג אין, היא תטען את הרכב בקצב של 3.3 קילו וואט (ההספק שהטויוטה פריוס פלאג אין יודעת לקבל). חישוב זה עובד בצורה זהה גם בעמדות טעינה ביתיות, אך שם הוא תלוי בתשתית הקיימת – חד פאזי או תלת פאזי. תשתית תלת פאזי תאפשר התקנת עמדת טעינה שתכסה את יכולות הטעינה של מרבית הרכבים החשמליים כיום בישראל ולעיתים אף יותר מכך, בעוד תשתית חד פאזי תהיה מוגבלת יחסית בקצב הטעינה שהעמדה תאפשר. 

נוסף לכך, ישנה יכולת התמיכה של הרכב בטעינה מהירה. מרבית הרכבים החשמליים כיום תומכים באופציה זו, במגוון רמות הספק. טעינה מהירה בכללותה מתייחסת לטעינה בשימוש בזרם ישיר (DC), והיא מתבצעת בקצב גבוהה בהרבה, בתלות בעמדה וביכולת הרכב לקבל קצב שכזה – החל מקצב של 60 קילו וואט, ועד לעמדות טעינה אולטרה מהירות של 350 קילו וואט (אלו עדיין לא קיימות בארץ).  על עמדות טעינה מהירות נרחיב מיד.

טסלה מדריך רכב חשמלי
טסלה מודל X בעמדת טעינה של היצרנית (צילום: שאטרסטוק)

איך לטעון רכב חשמלי

שימוש בשקע ביתי: זו האופציה הכי פחות מומלצת בכל הנוגע לרכב חשמלי בגלל שהיא מוגבלת מאוד – ראשית, שקע חשמלי מסוגל לספק טעינה בקצב מאוד איטי, שמתבטא בממוצע בכ-14 ק"מ בלבד לכל שעת טעינה. רוצים לחשב כמה זמן לוקח לטעון טסלה מודל 3 משקע ביתי? ובכן, תאלצו לעצור כאן – כי פרט להיותה איטית להחריד, היא מוגבלת לכל היותר לשעתיים בלבד. שקע ביתי פשוט לא מסוגל להתמודד עם העומס של טעינת רכב חשמלי, ואם תגזימו – אל תתפלאו אם השקע או התקע פשוט נמסו מחום. נוסף על כך, אסור להשתמש בכבלים מאריכים או מפצלים במקרים אלו, וחובה לחבר את התקע ישירות אל שקע בקיר ללא מאריכים או מתאמים. רשות החשמל גם אוסרת על העברה דרך דלתות או חלונות. כפי שאתם מבינים – שיטה זו היא הכי מוגבלת, הכי פחות מומלצת, ואם אין ברירה אחרת – רצוי להשתמש בה רק בעיתות חירום.

רכב חשמלי
עדיף לטעון מעמדת טעינה ולא משקע ביתי רגיל

שימוש בשקע כוח: כאן אין אומנם את מגבלת השעות, ואין חשש שהשקע או התקע יימסו מחום, אך עדיין מדובר בשיטה איטית יותר, והיא כבר מצריכה עבודת הכנה של חשמלאי, היות ולא נפוץ ששקעי כוח פזורים להנאתם ברחבי הבית, בטח ובטח לא כאלו שלרכב תהיה גישה אליהם. גם במקרה זה נדרש לחבר את הרכב ישירות אל השקע ולא דרך מאריכים או מפצלים.

עמדת טעינה ביתית: זו האופציה היעילה ביותר למרבית משתמשי הרכב החשמלים או מי שחושב לעבור לרכב חשמלי. עמדת טעינה ביתית יכולה לטעון את הרכב בקצב גבוה יותר משקע רגיל או שקע כוח (בהתאם לתשתית הקיימת), אין לה מגבלת שעות, וכיום קימות גם עמדות שמאפשרות התחברות מרחוק ושליטה בהן באמצעות WIFI, סים או חיבור ETHERNET. בבית פרטי (הן בבעלות והן בשכירות), התהליך לא מאוד מורכב, ומצריך בעיקר תשלום לחשמלאי על העבודה – כאשר אתם מחליטים היכן למקם את העמדה, בהתאם לאפשרויות תוואי השטח ולמה שתקין מבחינת התשתית. במידה ואתם מתגוררים בבית משותף, התהליך מורכב יותר – ומצריך אישור מוועד הבית בהנחה שהחנייה נמצאת בטאבו (גם כאן – הן בשכירות והן בבעלות). במידה והחניה אינה בטאבו, נדרש אישור של מרבית הדיירים לצורך התקנת העמדה, והתהליך הופך למורכב יותר.

שקע טעינה קדמי נוח
שקע טעינה קדמי נוח ב-MG5 החשמלית

עמדת טעינה ציבורית: אלו הן העמדות בהן תאלצו להשתמש אם אין לכם גישה לעמדה הביתית שלכם – הן פזורות במגוון מיקומים בארץ (נכון להיום המספר של העמדות הציבוריות מתקרב ל-500 ברחבי הארץ, כאשר מספר זה כולל בתוכו גם עמדות טעינה מהירה). רובן יכול לטעון את הרכב בקצב של עד 22 קילו וואט, והן ממוקמות בעיקר במרכזי מסחר למינהם ובקרבתם, אך גם בחניונים ובמבני עסקים שונים. למרות שהפריסה של עמדות הטעינה רחוקה משלמות, היא הולכת ומתפתחת בקצב יפה.

עמדות טעינה מהירה: זו למעשה גולת הכותרת של עולם הטעינה. מדובר בעמדות אשר מסוגלות לספק טעינה מהירה לרכב, בקצב גבוה בהרבה מהעמדות הציבוריות הרגילות או העמדות הביתיות. אם עמדה ביתית יכולה לתת 11 קילו וואט, ועמדה ציבורית 22 קילו וואט (כאמור – בהתאם ליכולת הקבלה של הרכב) – הרי שעמדה מהירה יכולה לספק טעינה בקצב של 60 קילו וואט ומעלה. בישראל, נפוצות עמדות טעינה מהירות שיכולות לספק טעינה בקצב של עד 150 קילו וואט, ואלו קיימות בתצורה הציבורית בלבד בגלל כמה סיבות – התשתית הנדרשת לעמדת טעינה מהירה מורכבת משמעותית מזו של עמדת טעינה ביתית (עמדה מהירה משתמשת בזרם ישיר – DC, בעוד מערכת חשמל ביתית משתמשת בזרם חילופין – AC), הגודל שלה – עמדות טעינה מהירות גדולות משמעותית מעמדות ציבוריות או ביתיות, וכמובן מחירן – ייצור, התקנה ותחזוקה של עמדת טעינה מהירה יקר באופן דרסטי לעומת עמדה ציבורית רגילה, ופי כמה וכמה מעמדה ביתית. חשוב לדעת – לא בכל עמדת טעינה מהירה יש אפשרות לחיבור לטעינה רגילה. כיום, מרבית עמדות הטעינה המהירות לא תומכות – בנוסף – בחיבור לטעינה רגילה (זרם חילופין – AC).

טעינה מהירה אפקון
עמדת טעינה מהירה של חברת אפקון. שימו לב שבעמדה זו אין חיבור לטעינה סטנדרטית (צילום: פלאג מג)

חסרונות, ומה ניתן לעשות בנידון

שני החסרונות העיקריים של רכב חשמלי כיום, ואלו שלמעשה מהווים את החסם העיקרי של רכב חשמלי מהפיכה לרכב סופר נמכר בישראל, הם נושאי הטווח והטעינה. הטווח עדיין רחוק במקצת מרכבי בנזין ממוצעים (אך מתקרב אליו לאט לאט), ונושא הטעינה גם הוא רחוק מזמן תדלוק ממוצע. נוסף לשני אלו, ואין דרך יפה לומר זאת – רכב חשמלי עדיין יקר, בוודאי ככל שמעוניינים בטווח גבוה יותר. אייוייז U5 לדוגמא, החשמלית השלישית בישראל בהיקפי המכירות שלה, עם טווח ריאלי של 400 ק"מ (ואף מעט יותר מכך), מתחילה מ-157 אלף שקלים. 

פעם, רכב חשמלי הצליח להגיע בקושי לטווח של 100 קילומטרים, עם מחיר אסטרונומי וזמני טעינה ארוכים להחריד לטווח כל כך קצר. אך כפי שניתן לראות, הטכנולוגיה כל הזמן שועטת קדימה, וככל שהיא עושה זאת – כך גם מחירה יורד. לכן, גם אם אחת מהסיבות לעיל (או כולן יחד) היא הסיבה בגינה אתם נמנעים מרכב חשמלי, חשוב שתדעו – רכב חשמלי בעל טווחים גבוהים יותר ויותר הוא עניין של זמן. עמדות טעינה מהירות, פריסה נרחבת ומספקת שלהן, ועלויות נמוכות יותר של כלל הדברים הקשורים לכך – כל אלו הם עניין של זמן. יכול להיות שרכב חשמלי לא מתאים לכם כרגע, בגלל החסרונות האלו, אבל הם עתידים להעלם מאוד מאוד בקרוב.

אורה פנקי קט
אורה פאנקי קאט (כיום: אורה 03) – אחת האופציות לרכב חשמלי עם טווח של כ-400 ק"מ (בעיקרת בגרסת האורה 03 420 פרו) ובמחיר אטרקטיבי

למי זה מתאים?

הטכנולוגיה של רכב חשמלי נמצאת כיום במקום שהיא מתאימה לנהגים רבים מאוד. ראשית, חשוב לקחת בחשבון את נושא הטווח – האם הטווח של הרכב מתאים לשימוש שלכם? נהגים שמבצעים נסיעות יומיות של עשרות בודדות של קילומטרים, עם גישה לעמדת טעינה בבית או בעבודה (או לחלופין, גישה קלה לעמדה ציבורית) – רכב חשמלי יכול להיות פתרון פנטסטי עבורכם.

לעומת זאת, אם אתם נוהגים מאות קילומטרים ביום, וללא אפשרות לעצור במהלך היום ולו פעם אחת לפרק זמן של 40 דקות לצורך טעינה מהירה, יכול להיות שהטכנולוגיה עדיין לא התפתחה מספיק בשבילכם. אבל זה עניין של זמן, וזה יגיע. העניין העיקרי כאן, כפי שאתם מבינים, הוא הבנת הטווח והמוכנות שלכם לעצירות לצורך טעינה – האם הן אפשריות, האם יש עמדות מהירות על גבי הטוואי היום יומי שאתם נוסעים בו, כמה מהן, ומה עושים במקרה שהן תפוסות או תקולות. למיטיבי הנהיגה מבינכם, קיימות כיום בארץ מספר אפשרויות עם רכבים שמציעים טווח ריאלי של 400 קילומטרים צפונה – בינהם גרסאת הבסיס של הטסלה מודל 3, אייוייז U5, קיה נירו החשמלית, ובקרוב גם הטסלה מודל S היוקרתית והטסלה מודל X הגדול והמפואר. 

חשוב לציין שאם הנושא בוער בכם, בדיוק כפי שהסברנו במדריך לרכב פלאג אין או במדריך לרכב היברידי, ושום דעה, עצה או מדריך לא ישנו אותה – אנחנו רק ממליצים לכם לעבור שוב על המדריך בכדי שתדעו למה לצפות, ולגשת לאולם התצוגה הקרוב לביתכם לרכוש את שאהבה נפשיכם! 

עדיין לא בטוחים מה יתאים לכם? מוזמנים להצטרף לקבוצת "עוברים לרכב חשמלי", הקבוצה הרשמית של מגזין פלאג מג, ולהתייעץ עם מאות בעלי רכבים היברידיים, רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים אחרים.

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

מבחן רכב BYD דולפין
מבחן רכב BYD דולפין – עוד אופציה זולה יחסית בתחום הקרוסאוברים החשמליים
ביקורת MG4 X-Range (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב MG4 X-Range (צילום: פלאג מג)