התחום של רכבי הפלאג אין הוא תחום שעלול להיות שנוי במחלוקת. מצד אחד, מדובר בטכנולוגיה בעלת ייתרונות רבים, חלקם ברורים וחלקם נסתרים מן העין בתחילה (להרחבה מומלץ לעיין במדריך לרכבי פלאג אין). מנגד, רכב פלאג אין הוא רכב שמצד אחד יש לו סוללה גדולה שמצריכה טעינה ממקור חיצוני, ומהצד השני – יש מנוע בעירה פנימי, בנזין או דיזל, מנוע שמצריך תחזוקה וצורך, גם אם מעט מאוד, דלק. במבט אל עבר העתיד הרחוק מאוד, ברור כי רכבי הפלאג אין יעלמו מן העולם, וממש אתמול דיווחנו כי סקודה מוותרת על תחום הפלאג אין לצורך התמקדות ברכבים חשמליים.
למרות ההאטה בהיקפי המסירות של רכבים באופן כללי ברכבי העולם, בעקבות משבר השבבים, מכירות הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג אין עולות באירופה, בה נמכרו קצת מעל ל-155 אלף רכבים חשמליים ורכבי פלאג אין מתחילת השנה – נתון גבוה מאוד, אך הוא מחוויר כאשר משווים אותו לשנה שעברה: המספר הגבוה הזה מהווה כ-60% לעומת היקף המכירות של רכבי הפלאג אין והרכבים החשמליים בתקופה המקבילה ב-2020. במילים אחרות – האירופאים רוכשים רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים בקצב מדהים. בסך הכל, רכבי הפלאג אין מהווים כ-9% משוק הרכב האירופאי, והרכבים החשמליים מהווים כ-8% משוק זה. הרכבים החשמליים, אגב, מזנקים בהיקפי המכירות שלהם משנה לשנה בעשרות אחוזים.
רכב הפלאג אין הנמכר ביותר באירופה הוא דווקא רכב פלאג אין שלא זכינו כלל לראות בארץ – הפורד קוגה PHEV, שגם הגרסה בעלת מנוע הבעירה הפנימית שלו הפסיקה להמכר לאחרונה בישראל. בראש טבלאת מכירות הרכבים החשמליים באירופה נמצא קודם כל את הפולקסווגן ID.3, אחריה הטסלה מודל 3, פולקסווגן ID.4 (פולקסווגן שנייה ברשימת חמשת החשמליות הנמכרות באירופה), רנו זואי, ובמקום החמישי והמכובד ישנה הפורד מוסטאנג מאך E – שנמכרת באלפי יחידות מאז הושקה בכל רחבי אירופה, ואנחנו חייבים להודות שאנחנו מופתעים לטובה מנתון זה. בקצה הגבוה ומעורר הקנאה נמצאת נורווגיה, שם חוזים כי כבר באפריל רכבי בעירה פנימית יפסיקו להמכר מעצמם.
בסין הרחוקה, שלאט לאט משתלטת על ענף הרכב החשמלי העולמי, המצב מנכר עיניים אף יותר. קצת מעל 285 אלף רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים נמכרו מתחילת השנה, זינוק של 187% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020, 19% בסך הכל מכלל שוק הרכב הסיני, ובתוך המספר הזה – 15% הם רכבים חשמליים, ו-4% הם רכבי פלאג אין. חשוב לציין, שבסין – מחירי הרכבים מלכתחילה זולים באופן דרסטי לעומת אירופה (וישראל בתוכה), היות והתקינה הסינית מחמירה משמעותית פחות לעומת התקינה האירופאית – מה שמאפשר לייצר רכבים חשמליים בעלי טווח מכובד בהחלט אשר נמכרים במחירים שנראים לנו דמיוניים – עשרות אלפי שקלים בודדים בשוק המקומי.
מגמות עולמיות אלו לא יפסחו על השוק הישראלי. כבר השנה ראינו זינוק של מאות אחוזים במכירות רכבים חשמליים בישראל – זינוק שקרה בעיקר כתוצאה מהגעת טסלה ארצה, אך החודשים הקרובים יחשפו בפנינו תמונה מאוזנת יותר – שתכלול כבר גם את הרכבים שהגיעו בעקבות טסלה, דוגמאת היונדאי איוניק 5 והקיה נירו החשמלית. גם הגעתה הממשמשת ובאה של ג'ילי ארצה תגדיל כנראה את אחוז הרכבים החשמליים על הכבישים באופן ניכר, ותחילת שיווקם בישראל של מותגי חברת EV MOTORS – בינהם LEVC ו-JAC לקהל הרחב יוסיפו עוד שמן למדורת הטירוף סביב מכירות הרכבים החשמליים בישראל. בימים הקרובים, משרד התחבורה יפרסם את דו"ח המסירות לחודש ספטמבר, ונדע להצביע על המגמות באופן מובהק בהרבה.
אנשי פלאג אין? מעדיפים חשמלי מלא? או שבשבילכם, היברידי עד הרגע האחרון? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי