מכירת זכות לרכב חשמלי – מה צריך לדעת, ממה להיזהר, ומה האלטרנטיבות

נושא מכירת הזכות לרכב חשמלי הלך וצבר תאוצה בשנה האחרונה בישראל. ריכזנו לכם את כל מה שצריך לדעת, ממה צריך להזהר, ומה האלטרנטיבות בנושא טעון זה

שנת 2022 עלולה להיות אחת מהשנים המאתגרות ביותר של עולם הרכב החשמלי. מצד אחד, כל יום שעובר נרשם כיום עם הכי הרבה ביקוש לרכב חשמלי עד כה, והביקוש הזה רק הולך וגדל ככל שהזמן חולף. מהצד השני, המשברים הגלובליים בדמות התפרצויות חוזרות ונשנות של הקורונה בסין לצד המלחמה באוקראינה, משבר השבבים שנגרר עוד מימיה של הקורונה "הראשונה" אי אז בתחילת 2020, גורמים לבעיות אספקה חמורות.

מצב זה, כפי שקורה במקרים מקבילים בענפים אחרים, של מחסור בסחורה – גורם לסיטואציות קיצוניות במסגרתן אנו עדים למקרים רבים של כלי רכב שנמכרים במחירים גבוהים אף ממחירם באולם התצוגה – כפי שסיקרנו בכתבת כרונולוגיה של עליות מחירים לרכב חשמלי. חשוב להפריד כאן – אדם שרכש את הרכב, קיבל אותו מהחברה, ומחזיק ברישיון על שמו – מבצע עסקה של רכב יד שנייה לכל דבר ועניין – על כל המשתמע מכך. אבל בתחום אחד אפרורי במקצת ישנה התעוררות במהלך שנת 2022 – וזה התחום של "מכירת זכות".

טסלה
טסלה מודל 3 – בתחילת 2022, ראשוני המקרים של מכירת הזכויות בארץ בתקופת משברי הקורונה, השבבים והמלחמה באוקראינה היו לרכב הזה

מה היא בעצם מכירת זכות על רכב חשמלי?

לא מדובר במונח מקצועי או פורמלי אלא בשם שהשתרש בחודשים האחרונים בקבוצות הרכב החשמלי בפייסבוק. מכירת זכות, להבדיל ממכירה של רכב יד 2, היא ניסיון של המוכר למכור את "מקומו" ברשימת ההמתנה לרכב מדובר. כך למשל, מר פלוני ניגש להזמין סקודה אניאק בסמוך להשקת הדגם, כאשר נאמר לו שזמן האספקה יהיה שלושה חודשים קדימה. בין לבין, החלה המלחמה באוקראינה, הקורונה התפרצה מחדש, ומר פלוני קיבל הודעה על כך שהרכש שלו מתעכב, והאספקה שלו נדחתה מחודש מרץ – כפי שהובטח לו – לחודש ספטמבר.

במקביל למר פלוני, רבים אחרים ניגשו לסוכנות של סקודה, ולכל מקום אחר בו נמכרים רכבים חשמליים, וביקשו לרכוש לעצמם את החשמלית שליבם בחר בה. גם שם זמני האספקה הולכים ומתארכים, רשימות ההמתנה הולכות ומתארכות, ורק דבר אחד אין מספיק – מכוניות. בזמן שכתבנו את ההסבר ואתם קראתם אותו, מר פלוני הלך וביצע הזמנה גם על יונדאי איוניק 5, ושם נאמר לו שזמן האספקה יהיה 5 חודשים.

הימים חלפו והפכו לשבועות וחודשים, ומר פלוני קיבל הודעה משמחת – האיוניק 5 בדרכה ארצה אחרי חמישה חודשים ארוכים ומתסכלים. גורלה של האניאק לעומת זאת – לוט בערפל, ומר פלוני לא מצליח לקבל תשובה לגבי מועד אספקה מדויק, פשוט כי היא עצמה לא מקבלת תשובות מהיצרן. בזמן שמר פלוני נהנה מהיונדאי איוניק 5 החדשה שלו, הוא חושב – למה לא למכור את מקומו בתור למישהו אחר? כך פרסם מר פלוני ביד 2 (או בכל מקום שבו בחר) את מקומו בתור לקבלת הרכב, בתמורה לסכום של עשרות אלפי שקלים בודדים. זו היא מכירת זכות.

פיאט 500פיאט 500 חשמלית – בין החשמליות הבודדות שאפשר איך שהוא למצוא במלאי

מה צריך לדעת בדבר מכירת זכות?

ראשית, נציין כי לא מדובר באקט לא חוקי. ככל שאנחנו הצלחנו לבדוק, אין כל מניעה שכזו בחוק, והיות ואנחנו בשוק חופשי – מר פלוני רשאי בהחלט לפרסם את מה שהוא מעוניין למכור, באיזה מחיר שהוא רוצה. יחד עם זאת, אפשר להתווכח על האם מדובר במעשה נכון, מוסרי או הוגן – ובהקשר זה ישנן המון דעות אמוציונליות לכאן ולכאן.

יחד עם זאת, מר פלוני הוא לא היחיד במשוואת מכירת הזכות, ויש כאן גורם אחד נוסף שבמקרים רבים מתעלמים ממנו, והוא יבואן הרכב. מהבדיקות שערכנו בשבועות האחרונים, עולה כי מרבית היבואניות אשר עובדות עם מגזין פלאג מג כלל לא מאפשרות "מכירת זכות". לכך ניתן להוסיף גם את טסלה, גם היא לא מאפשרת מכירת זכות (והייתה בין הראשונות לאסור על כך, כאשר הנושא רק החל לבעבע). לגבי גורמים אחרים כגון צ'מפיון מוטורס, אייוייז ויוניון מוטורס – לא הצלחנו לקבל תשובה רשמית האם הם מאפשרים את התהליך או לא.

משמעות הדבר היא שעם כל הכבוד למר פלוני שפרסם את מודעות המכירה, וסגר עם מישהו, ואף קיבל תשלום על מכירת הזכות שלו – לא בטוח כלל שבהגיעו לנציגי היבואן הרכב בכדי לשנות את פרטי ההזמנה, הוא יקבל אישור לכך ואכן יוכל לצאת מהסוכנות עם הזמנה על שם מי שקנה ממנו את הזכות. גם ניסיונות של מר פלוני לעקוף את החלטת היבואן או הגורם המוכר לשנות את השם בהזמנה לא יעברו מתחת לאף של היבואן, ואצל היבואניות שאנו עובדים איתן, טענו כי מקפידים על FIFO – מי שמקבל את הרכב קודם הוא מי שביצע הזמנה קודם, ואם מישהו מבטל – הבא אחריו מקבל את ההזמנה שלו. במקרה המדובר של מר פלוני – כל שעומד ברשותו לעשות בהתאם לנהלי היבואן הוא לבטל את ההזמנה ובכך היא תעבור לבא אחריו ברשימה, או לשלם את מלוא הסכום ולקבל את הרכב. בסופו של יום – גם אם פורסמה מודעה של מכירת זכות, אין כל וודאות שהתהליך אכן יאושר ויתבצע ע"י היבואן.

יונדאי איוניק 5יונדאי איוניק 5 – חשמלית מבוקשת שההזמנות אלייה עצרו לפני מספר חודשים עקב ריבוי הזמנות והעדר מלאים מהיצרן

ממה צריך להיזהר?

לעתים אכן ישנם מקרים בהם אנשים מוכנים להכניס את היד לכיס ולשלם את עלות "העברת הזכות" על התור, מאלף ואחת סיבות – אולי זה כסף קטן בשבילם, אולי להשאר בלי רכב יעלה הרבה יותר מהעלות של הרכב והזכות, אולי זה מתנה מיידית לרגל 25 שנות נישואים ואולי גחמה רגעית לחלוטין. קשה לנו להאמין שמישהו יעשה זאת ללא ידיעה לגבי עצם התהליך שהוא מבצע ועלותו, אבל גם במקרה שבו מי מהקוראים מחליט לרכוש זכות שכזו ישנם מספר דברים שצריך לשים אליהם לב ולהתנהל על פי הם בכדי לא לגרום לעצמכם מפח נפש.

  1. לדרוש מהגורם המוכר את כלל המסמכים הרלוונטיים מהיבואן – טופס הזמנה, פרטי תשלום שבוצע עד כה, תנאי ההזמנה ושחרור הרכב עליהם הוא חתום וכך הלאה: אנו מודעים למספר מקרים בהם הועלתה מודעת "מכירת זכות" לרכב חשמלי, במסגרתה המוכר דרש תשלום של כמה אלפי שקלים בכדי למסור את ההזמנה שלו למישהו אחר – ומסיבות כאלו ואחרות הכסף עבר ידיים, אך ההזמנה לא. מקרה אחד היה חוסר מוכנות של היבואן לבצע את השינוי ועל כן המוכר החזיר למשלם את כל כספו, אך מקרים אחרים לגביהם ביררנו התגלו כעקיצה שבסופה הקונה האומלל נפרד מכמה אלפיי שקלים ונותר בלי הכסף – וכמובן שבלי ההזמנה והרכב. וודאו שאתם מדברים עם אדם אמין, שהאדם שמדבר אתכם על מכירת הזכות הוא הוא האדם שמופיע בטפסי ההזמנה של הרכב, ואם ניתן – אמתו מול היבואן את עצם קיומה של ההזמנה והאפשרות להעברתה לידיכם.
  2. תשלום מלא על הזכות רק לאחר שיש בידיכם הזמנה חתומה על ידי היבואן על הרכב הספציפי עם שמכם עליה: אם החלטתם לבצע את הרכישה של הזכות בכל זאת, ואתם מבינים את המשמעויות הכספיות של המהלך, מומלץ לבצע את העסקה אך ורק פיזית בסמוך לסוכנות היבואן – כאשר בידיכם מסמך הזמנה שמראה כי רכב שמספרו הפנימי הוא XXX עבר ממר פלוני על שמכם. רק לאחר שיש ברשותכם הזמנה כזו, שחתומה על ידי נציג היבואן עם חתימה וחותמת, ואתם יודעים בוודאות שמדובר באותה היחידה עבורה מר פלוני ביצע את ההזמנה, אפשר לשלם את סכום הזכות. ייתכן ותדרשו לשלם מקדמה, ואנו נמליץ לא לשלם מקדמה בגובה של יותר מכמה מאות בודדות של שקלים כדמי רצינות – וכך, במקרה בו ישנו ניסיון לביצוע עקיצה – ההפסד יהיה נמוך מאוד.
  3. חוק מרפי אומר שכל מה שיכול להשתבש, ישתבש: גם מה שאנו ממליצים לכם כאן אינו חסין כל, ועדיין דברים עלולים להשתבש. ייתכן וביצעתם את כל התהליך בצורה מסודרת ובהירה, ובזמן שאתם יושבים באולם התצוגה אתם מגלים שהיבואן עצר לפני שעה את אפשרות "העברת הזכות". ייתכן גם ששמתם 150 שקלים "דמי רצינות" ומוכר הזכות נעלם כאילו בלעה אותו האדמה עם הכסף, וייתכן ששילמתם, קיבלתם הזמנה באופן מסודר, והכל דפק כמו שעון והנה עוד חודשיים תקבלו את הרכב החדש שלכם – והופ, מסתבר שנוצרה דחייה נוספת בזמני האספקה. קחו בחשבון שגם אם קניתם זכות, זה לא אומר שתקבלו את הרכב במועד המצוין במסמכים, ובמחיר שמצוין במסמכים. מסמכי ההזמנה מכילים עשרות סעיפים משפטיים שונים ומשונים וחשוב מאוד לעבור עליהם בכדי לא להגיע למצב ששילמתם על "הזכות", ולבסוף נשארתם קירחים מכל הכיוונים.

מרצדס EQE חוות דעתדווקא בתחום רכבי היוקרה – נושא מכירת הזכויות פחות נפוץ

אני צריכה רכב חשמלי באופן מיידי אבל אין מלאים ואני לא מעוניינת לרכוש זכות, מה בכל זאת אפשר לעשות?

ובכן רבותי, ברוכים הבאים לשוק הרכב החשמלי של ישראל בשנת 2022 – קחו מספר ועימדו בתור. המצב בשוק הרכב היום הוא כזה בדיוק שפשוט אין מה למכור, ואם יש – זמני האספקה איומים ונוראיים. דנו בנושא הזה בכתבה שעסקה במחירי הרכב החשמלי הגבוהים והסיבות לכך, ולמרבה הצער מאז הכתבה ההיא המצב רק הלך והחמיר.

למרות זאת, ישנם פתרונות מסודרים, ברורים ובטוחים הרבה יותר מ"רכישת זכות", שרצוי מאוד לבחון לפני שניגשים לאותה רכישה, שהמלצתנו היא שאם בכלל תתקיים – תהיה מוצא אחרון בהחלט:

  1. רכישת רכב יד שנייה: כן, ברור שאם כבר ניגשתם לאולם התצוגה ורציתם לרכוש רכב חשמלי חדש – לקנות רכב יד שנייה זה מבאס. זה גם מבאס אם הוא נמכר במחיר גבוה יותר ממחירו באולם התצוגה כאשר אתם תהיו הבעלים השניים שלו. למרות זאת, עסקת רכישה של רכב יד 2 היא עסקה הרבה יותר ברורה, מסודרת ופשוטה מאשר רכישת זכות: כל מה שצריך לעשות הוא לוודא שרישיון הרכב בתוקף, הועלה במערכות משרד התחבורה, נקי ממשכונים וכדומה ושבעל הרכב נוכח אתכם בעת העברת הבעלות בסניף הדואר או באונליין. גם אם תשלמו יותר, הסיכוי לעקיצה במקרה כזה נמוך יותר היות ותהליך של מכירת רכב יד שנייה (גם אם הוא יצא לפני 30 שניות מהיבואן) מסודר הרבה יותר אל מול כל גורם שהוא – מה גם שליבואן במקרה כזה כבר אין שליטה על הדברים, והתהליך מתבצע אך ורק בין הקונה למוכר.
  2. מזמינים בכל זאת, וממתינים: גם זה מבאס ת'תחת, וזה נורא מתסכל שאחרי עשרות שנים בהן התרגלנו להזמין רכב ולקבלו בתוך שבועיים שלושה – אנחנו נאלצים להמתין חודשים ארוכים בשביל לקבל את הרכב החדש שכל כך חיכינו לו. אבל מבין כל האפשרויות, זו הבטוחה ביותר, הבהירה ביותר, והיעילה ביותר בכל הנוגע לביטול עסקה. הזמנתם רכב מהיבואן והמחיר עלה לפתע / נלקחו לכם חלק מההטבות / מצאתם אלטרנטיבה טובה יותר / קמתם בבוקר והחלטתם שלא בא לכם? מבטלים, נושכים את הלשון, ומחפשים אלטרנטיבה.
  3. לא מוכרים את הרכב הקיים שלכם עד שמקבלים מספר שלדה ואישור רשמי שהרכב נמצא בארץ: אחת הבעיות העיקריות שמלכתחילה מניעות את כל התחום של מכירת זכות היא שבמקרים רבים, אנשים מכרו את רכבם הקיים כי נציג היבואן טען שאוטוטו הרכב מגיע. שיחה כזו שנאמרת באופן מעורפל ומתקיימת בטלפון / בוואטסאפ, אינה שוות ערך לנתונים ואישור רשמי, ואלו מושגים או על ידי מייל כתוב מנציג היבואן ובו מצוין במפורש כי הרכב נמצא על אדמת מדינת ישראל AS WE SPEAK, וממתין לתשלום מלא – לצד מספר שלדה של הרכב. רק אז אתם יכולים למכור את הרכב הקיים שלכם, ולא רגע אחד לפני כן. אל תתפתו למכור את רכבכם בשום שלב שהוא לפני, גם אם הובטח לכם בעל פה על ידי מנכ"ל החברה בכבודו ובעצמו ש"בטח שהרכב שלך יגיע במועד שהובטח".
  4. קונים משהו שכן נמצא במלאי למסירה מיידית: בשוק של היום, יבואני הרכב בהחלט מודעים לבעיות שהעלינו כאן – וכאשר הם יוצאים בקמפיין מכירות של דגם מסוים, אם הוא נמצא במלאי – זה יצויין בקמפיין. אף על פי שהדגמים המוכרים והפופולריים אינם נמצאים בהישג יד, עדיין ניתן להשיג חשמליות באספקה מיידית. זה מצריך שיעורי בית והרבה פעמים גם פשרות למיניהן, אם זה בנושא גודל הרכב או התקציב, אבל זה אפשרי. לא מצאתם במלאי זמין או במועד אספקה סביר שום דבר שמתאים? חיזרו בחזרה לסעיפים 2 ו-3.

זכרו – החיפזון מהשטן והסבלנות משתלמת, ועל כך יעיד כל מי שרכש רכב חשמלי והמתין לו חודשים ארוכים עד לקבלתו – ובשוק הרכב בישראל כיום, סיכוי גבוה שאחוז ניכר מהקוראים כאן כרגע הם אנשים שנאלצו להמתין, אבל ההמתנה הייתה שווה את זה. מקרים במסגרתם נמסר מועד אספקה מסוים שהיבואן לא עמד בו מסיבות שלא תלויות בו מתרחשים כל הזמן, ואין איך להתחמק מהם במצב היום – אבל אפשר בהחלט למצוא פתרונות גם במקרים חריגים. אם בכל זאת הגעתם למצב בו אתם מעוניינים "לרכוש זכות", הקפידו להתנהל באופן בהיר ושקוף כפי שמוצע כאן במדריך ולהקפיד על כל כלל זהירות אחר שעולה בדעתכם בעסקה מסוג זה.

תוספת חשובה מאוד לכל האמור לעיל – גם בנושא זכות וגם בנושא רכישת רכב יד 2 במחירים גבוהים – חברות הביטוח מתייחסות למחירון

ירון ברבי, מנהל קבוצת הפייסבוק של סקודה אניאק בישראל, הוסיף נקודה חשובה מאוד נוספת שגם אותה יש לקחת בחשבון בכל מצב בו רוכשים זכות, או משלמים מחיר גבוהה מהמחירון על רכב בכלל, ובפרט במקרים של רכבים חשמליים כפי שנידון כאן בכתבה: במקרה של חלילה תאונה, גניבה, או כל דבר אחר במסגרתו הביטוח נדרש לשלם לכם כסף על הרכב (גניבה, טוטאלוס וכו') – זכרו שהביטוח משלם לפי מחירון לוי יצחק בתוספת ניכויים, ולא לפי המחיר ששילמתם על הרכב – בין אם שילמתם עליו מעל למחירו כחדש (אתם תקבלו את המחירון שלו + הורדות) ובין אם שילמתם על זכות וכיוצא בזה.

רוצים לקבל את כל החדשות החמות ביותר על עולם הרכב החשמלי? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

בעד או נגד קניית זכות? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

* אין בכתבה זו ייעוץ משפטי, וכל הנכתב בה הוא בגדר המלצה בלבד

TOYOTA BZ4X
במקרה זה, הרכבים ממתינים בארץ – אך אין שום צפי לאספקה שלהם עקב הריקול לטויוטה bz4X