נושא עמדות הטעינה בישראל הוא נושא כאוב, כפי שאתם בוודאי יודעים אם אתם עוקבים אחרי הפרסומים במגזין לעיתים. בין אם מדובר בנושא של עמדות טעינה ציבוריות, אשר נחסמות לעיתים קרובות במיוחד ע"י רכבי בנזין, צרות שעוברים תושבי בתים משותפים בעת התקנה של עמדת טעינה – וישנו גם נושא אחד מהותי מאוד, שאינו זכה להתייחסות עקבית ומוסדרת – נגישותן של עמדות טעינה לציבור בעלי המוגבלויות, עד עכשיו.
ספקית שירותי הטעינה הציבוריים – EV Edge – השיקה היום עמדת טעינה ציבורית מונגשת ראשונה בישראל. לא מדובר במתקן משוכלל ויוקרתי שמנהל את כל תהליך החיבור לרכב החשמלי, אלא בעמדת טעינה שמותקנת בגובה של כחצי מטרים מתחת לגובה הרגיל בו מותקנות עמדות טעינה – לטובת הקלת השימוש למי שנעזר בכיסא גלגלים – והיא מסומנת על גבי הקרקע גם באמצעות צביעה כחולה-ירוקה שמעידה כי מדובר בעמדת טעינה ומקום חנייה נגיש, וגם בתמרור חניית נכים.
אף על פי שלחלקנו הגדול הנושא עלול להראות טריוויאלי מאוד – מרביתן המוחלטת של עמדות הטעינה הציבוריות אינן נגישות, והן מותקנות בגובהו של אדם ממוצע, לעיתים על גבי מדרכות, עמודים או קירות שאינם מאפשרים קרבה מספקת לצורך תפעול במקרה של כסא גלגלים. העמדה לעיל, מעבר לגובהה הנמוך והסימון על הקרקע, מכילות מקום חנייה מרווח ורחב שיאפשר בעתיד גם חנייה של רכבים חשמליים עם מעלון, לכשאלו יתחילו להיות יותר נפוצים כרכבי נכים.
כיום, נושא זה עוד נמצא בחיתוליו, אך לא רחוק היום שבו מרביתם של הרכבים המאפשרים מעלון – בינהם סיטרואן ג'אמפי ומרצדס ויטו – ינטשו את הנעת הבנזין / דיזל ויהפכו לחשמליים לחלוטין (למעשה – כבר השנה צפויים להגיע דגמים חשמליים של שני הרכבים לעיל, והפסקת שיווקו של הג'אמפי בגרסאת הבנזין קרוב מתמיד), כך שהצורך בשימוש בעמדות טעינה נגישות ילך ויגבר – וב-EV Edge מבטיחים כי זו העמדה הראשונה מיני רבות. העמדה שהותקנה בחניון איקאה בראשל"צ מכילה זוג נקודות טעינה, ובתקופה הקרובה EV Edge תפרוס עוד 18 נקודות טעינה בסניפי איקאה – 10 מתוכן יהיו נגישות.
ומה קורה בהקשר של חסימת העמדות – נגישות ורגילות כאחת? כפי שציינו בתחילת הכתבה, נושא זה נמצא על שולחנו של משרד התחבורה, ולצערנו – למרות שהאירוע המדובר התנהל במעמדה של שרת האנרגיה קארין אלהרר – לא התאפשר לנו לשאול אותה מה התכנון בנושא זה היות ולא הוקצב זמן לשאלות. באירוע נכח גם יובל ווגנר – יו"ר עמותת נגישות לישראל אשר יזם את המהלך ביחד עם חברת EV Edge, מנכ"ל EV Edge שרגא כץ, ומנכ"ל איקאה ישראל שוקי קובלנץ.
ב-EV Edge מבטיחים כי זו העמדה הנגישה הראשונה מיני רבות, ויו"ר עמותת נגישות לישראל – מר ווגנר – הציג אף הוא תקנות אשר פותחו במשותף בין שתי החברות, במטרה לייצר מעין תקן עקבי לעמדות טעינה נגישות עתידיות שיותקנו. נכון לשלב הזה, אין עדיין התייחסות ברורה בחוק לגבי השילוב של עמדת טעינה נגישה וחניית נכים במקום יחיד בחניון, אך גם נושא זה נמצא בטיפול על פי הנאמר בטקס החניכה של העמדה. נדווח בעתיד על עמדות נגישות נוספות שנפתחות לשימושו של הציבור הרחב.
לא בטוחים לגבי נושא עמדות טעינה? המדריך לעמדות טעינה יעשה לכם סדר!
מה דעתכם על העמדה הנגישה של EV Edge? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי