חג ביכורים שמח: הרכבים החשמליים הראשונים בישראל מבית יצרנים מסורתיים

מרנו פלואנס ויונדאי איוניק ועד ל-BMW i3 ומרצדס EQC - מה הן החשמליות הראשונות של חלק מהיצרנים המסורתיים בארץ? תחילת הצמיחה של רכבים חשמליים בישראל, ומאיפה הכל התחיל

לכבוד שבועות, הלא הוא חג הביכורים, הגיע הזמן לחגוג את הבכורים של עולם הרכב החשמלי. בעבר כבר כתבנו על החשמליות המוזרות ביותר וחשמליות שהקדימו את זמנן, אך הפעם נתמקד בזווית הישראלית – ובחשמליות הראשונות שנחתו בישראל מבית יצרנים מסורתיים. בכתבה זו לא נתמקד בהכרח בחשמליות הראשונות בישראל, אלא בחשמליות הראשונות של מספר מותגים מסורתיים – ומותג אחד מסורתי פחות, שפשוט לא יכולתי שלא להזכיר.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

BMW I3
BMW i3 (מקור: אתר BMW העולמי)

BMW i3

ל-BMW i3 כבר הקדשנו כתבה שלמה, בתור אחד מפורצי הדרך של עולם הרכב החשמלי המודרני. הרכב הוצג לציבור לראשונה בשנת 2011, בתור הדגם החשמלי הראשון של המותג. הייצור הסדרתי החל בשנת 2013, ולישראל הדגם הגיע בסוף שנת 2016. מחירה עמד אז על 249 אלף ש"ח.

בגרסתו השלישית והאחרונה של הדגם הוא היה מאובזר בסוללה גודלה 42 קוט"ש, המאפשרת נסיעה לטווח של כ-245 ק"מ בין טעינות. הספק הרכב עמד על 167 כ"ס, ו-183 כ"ס בגרסת ה-i3S הספורטיבית.

ייצור הדגם הופסק ב-2022, כיוון שהחברה מעדיפה להתמקד בדגמים חשמליים עדכניים יותר. בארץ תמצאו כיום חשמליות כמו BMW iX ו-BMW i7.

BMW I3S
BMW i3S (מקור: אתר BMW העולמי)

רנו פלואנס ZE חשמלית

תוכלו לקרוא על רנו פלואנס החשמלית בכתבת "חשמליות שהקדימו את זמנן", אך נעבור עליה בקצרה. רנו פלואנס היא החשמלית הראשונה בייצור סדרתי שהגיעה לישראל, הרבה לפני שעולם הרכב החשמלי תפס תאוצה. היא הוצגה כקונספט בשנת 2009 עם סוללה בגודל של 22 קוט"ש, אשר הספיקה לטווח של כ-140 ק"מ בין טעינות. היא אובזרה בטכנולוגיה חסרת תקדים בזמנו, שאפשרה החלפת סוללות. הדגם יוצר בין השנים 2011 עד 2020, ונמכרו ממנו למעלה מ-10,000 יחידות ברחבי העולם.

מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!

Renault Fluence ZE. Photo by: M 93. No alterations were made
Renault Fluence ZE. Photo by: M 93. No alterations were made

יונדאי איוניק חשמלית

הרבה לפני יונדאי איוניק 5 ויונדאי איוניק 6, וגם לפני יונדאי קונה החשמלית, הייתה האיוניק הרגילה – המשפחתית הפופולארית של יונדאי. ב-2017 היא הגיעה לישראל בתצורתה ההיברידית, ועוררה עניין בתקופה בה הרכב ההיברידי לא היה נפוץ כמו היום. עניין רב כל כך, שבשנת 2018 יונדאי איוניק הוכתרה בתור הרכב הנמכר ביותר בישראל.

הגרסה החשמלית של האיוניק הושקה בעולם לראשונה ב-2016, ושנה מאוחר יותר היא כבר זכתה בתואר הרכב החסכוני ביותר בשתי הגרסאות. לישראל היא הגיעה ב-2019, ובשנת 2020 הגיעה לארץ גם הגרסה המעודכנת שלה.

המפרט הטכני של האיוניק החשמלית כולל מנוע בהספק של 136 כ"ס, לו יכולת תאוצה מ-0-100 קמ"ש תוך 9.9 שניות במצב ספורט. הדגם מאובזר בסוללה בגודל 38.3 קוט״ש, לה טווח נסיעה מירבי של 311 ק"מ. תוכלו להטעינה בעמדה ביתית תוך כ-5 וחצי שעות, ובעמדה מהירה תגיעו מ-10-80% תוך כשעה.

ההמשך כבר ידוע לנו. את האיוניק ההיברידית החליפה יונדאי אלנטרה החדשה, והגרסה החשמלית שלה היוותה השראה לכל הליין החשמלי החדש של יונדאי, כולל האיוניק 5 ו-6 ודגמים שעתידים לבוא. אבל אם תחפשו טוב, תוכלו לרכוש איוניק 5 יד שנייה, וגם כמובן את הגרסה ההיברידית שלה.

יונדאי איוניק חשמלית (צילום: יצרן)
יונדאי איוניק חשמלית (צילום: יצרן)

רכבים חשמליים בישראל: סיטרואן C4 חשמלית

בשנת 2021 הגיעה לישראל החשמלית הראשונה של מותג סיטרואן – סיטרואן e-C4. מדובר בקרוסאובר קומפקטי עם מנוע בהספק של 136 כ"ס גם כן, שמניע את הגלגלים הקדמיים. יש לו סוללה בגודל של 50 קוט"ש וטווח נסיעה מירבי של 345 ק"מ. בעמדה ביתית תוכלו לטעון את הרכב בקצב של 11 קילוואט, ובעמדה מהירה ב-100 קילוואט.

וזה עוד לא סוף הדרך מבחינת תהליך החשמול של סיטרואן: גם ברלינגו חשמלית הגיעה אלינו בשנת 2022, ובשנת 2023 הצטרפה אליהן סיטרואן C4X החשמלית.

סיטרואן חשמלית
רכבים חשמליים בישראל: סיטרואן C4X חשמלית (צילום: פלאג מג)

רכבים חשמליים בישראל: פולקסווגן ID.4 חשמלית

פולקסווגן ID4 היא החשמלית הראשונה של המותג ששווקה מחוץ לאירופה – והראשונה שהגיעה לישראל. היא הגיעה אלינו בשנת 2022, שנתיים לאחר שהוצגה בעולם. לדגם יש מנוע בהספק "הזהב" של 204 כ"ס, וסוללה בגודל 82 ק"מ – לה טווח נסיעה מקסימלי של 517 ק"מ. בעמדה ביתית היא נטענת בקצב של 11 קילוואט, ובעמדה מהירה ב-150 קילוואט.

אחרי פולקסווגן ID4 הגיעה לישראל עוד חשמלית של המותג, פולקסווגן ID5 – וצפויים להגיע אלינו דגמים חשמליים מעניינים נוספים השנה, דוגמת ID BUZZ ופולקסווגן ID7. תוכלו לקרוא עוד על הנושא בכתבת "מה מצפה לנו ב-2024 בתחום הרכב החשמלי?".

הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!

פולקסווגן ID.4
רכבים חשמליים בישראל: פולקסווגן ID.4

רכבים חשמליים בישראל: מרצדס EQC חשמלית

מרצדס EQC היא החשמלית הראשונה של המותג, וגם הראשונה שהגיעה לישראל – בשנת 2020. הקרוסאובר הזה מהווה את דגם הכניסה של נבחרת החשמליות של מרצדס בנץ, ומחירו מתחיל מ-540 אלף ש״ח. ל-EQC הנוכחית הנעה כפולה בהספק של 408 כ"ס, וסוללה בגודל 80 קוט"ש. סוללה זו מאפשרת לה לנסוע לטווח מוצהר של 412 ק"מ בין טעינות. יש לה קצב טעינה ביתית מקסימלי של 11 קילוואט, ו-110 קילוואט בעמדה מהירה.

מרצדס EQC
רכבים חשמליים בישראל: מרצדס EQC

טסלה מודל 3

טסלה אינה יצרן מסורתי, אך לא ניתן לכתוב כתבה כזו מבלי להזכיר אותה – בתור הזרז של הצמיחה בתחום הרכב החשמלי בעולם, ובישראל. החשמליות הראשונות של המותג שהגיעו לארץ בשנת 2021 הן טסלה מודל 3, טסלה מודל S וטסלה מודל X, שכמובן עדיין משווקות כיום. מחירו של דגם הכניסה הבסיסי, טסלה מודל 3 בגרסת Standard Range, התחיל אז ב-179,754 ש"ח – ונמכר כיום במחיר התחלתי של 211,974 ש"ח.

רבות כבר נאמר על טסלה, החל מהתנודתיות במחירים, דרך דרמות שקשורות באילון מאסק, ועד לשאיפות גדולות דוגמת מונית אוטונומית וטסלה סייברטראק (שכן יצאה לשוק בסופו של דבר). יהיה אשר יהיה, תמיד יש ציפיות גדולות מחלוצות.

מודל 3 פרפורמנס החדשה (צילום: טסלה)
מודל 3 פרפורמנס החדשה (צילום: טסלה)

רוצים לקרוא את כתבת ההמשך? כתבו לנו בפייסבוק, בטלגרם ובוואטסאפ

לאחרונה פתחנו קבוצת וואטסאפ, בנוסף לקבוצת הטלגרם שלנו, ואתם מוזמנים להצטרף גם אליה!

מעוניינים להתייעץ לגבי רכבים חשמליים? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי, פלאג אין והיברידי

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים.

צפו בכתבת הווידאו "3 מכוניות חשמליות שהקדימו את זמנן" – וקראו את הכתבה המלאה