החלוקה שלנו בפלאג מג מתבצעת באופן דיי גס ליצרניות "מסורתיות" – הן היצרניות הוותיקות שכולנו מכירים משכבר, ושולטות בשוק הרכב הישראלי והעולמי בצורות כאלו ואחרות. יצרניות אלו לא הסתערו על תחום ההינע האלטנרטיבי מיד כשהחלו הניצנים הראשונים, אך רובן המוחלט מדביקות כעת את הפער. לצידן, ישנן יצרניות "צעירות" יותר, הידועה ביותר בהן היא טסלה, שלא עובדות ע"ב שנים ארוכות של ידע ומחקר, אלא על בסיס אחר לחלוטין – במטרה להפוך את חווית הנהיגה ברכב למשהו אחר מכל מה שהכרנו.
ישנה נקודה בין שני העולמות האלו, של היצרניות המסורתיות לעומת החדשות, בה נמצאת ג'נסיס. על אף העובדה שמדובר כיום בחברת בת יוקרתית של יונדאי, החברה הוקמה לפני 6 שנים באופן רשמי (השם ג'נסיס כבר שימש את יונדאי בעבר היותר רחוק כשמו של דגם יוקרה שספצימנים בודדים ממנו אף הגיעו ארצה), כאשר בימינו אנו כוונותיה הן להפוך לחברה חשמלית לחלוטין עוד לפני סוף העשור. ראינו תוצאות של מבחני רכב ליצרניות צעירות, וראינו תוצאות של מבחני רכב ליצרניות מסורתיות. אבל איך חברה כמו ג'נסיס, שנמצאת ממש בין העולמות, נכנסת כאן למשבצת? התשובה לשאלה האדירה והכל כך חשובה הזאת, במבחן הוידאו ובמבחן הכתוב שלפניכם.
ג'נסיס GV60 – מי זו בכלל
על אף הכוונות של היצרנית הצעירה להפוך לחשמלית לחלוטין בשנים הקרובות, יש לה ארסנל דגמים מרשים, כאשר תודות לחברת האם – יונדאי – ישנה בהישג יד גם פלטפורמה חשמלית לחלוטין. את הפלטפורמה היעודית הזאת אנחנו מכירים טוב מאוד הן ממבחן הרכב ליונדאי איוניק 5 והן ממבחן הרכב ליונדאי איוניק 5 הנעה כפולה, וכבר אז עף לנו הפוני.
הג'נסיס GV60 היא האחות היוקרתית יותר של הזוג לעיל. הפלטפורמה כמעט אותה פלטפורמה, אך כל מה שאנחנו רואים בעין – מבפנים ומבחוץ – שונה לחלוטין. הרשו לי להקדים את המאוחר ולציין כבר בשלב הזה של המבחן: ג'נסיס GV60 אומנם חולקת את אותה הפלטפורמה עם היונדאי איוניק 5, אבל היא ממש ממש ממש לא יונדאי איוניק 5 יוקרתית יותר. היא רכב אחר.
ג'נסיס GV60 – העיצוב
ה-GV60 עברה בעיניי סוג של מטמורפזה. כשראיתי אותה בהשקה לצד האחיות האחרות ללוגו המכונף, הקטע הזה שפתאום אין כאן גריל אדיר מימדים במרכז הפרונט של הרכב בא לי ברע. היא נראתה מאוד נאה באולם התצוגה, אבל הרגשתי שג'נסיס זה הגריל העצום, והגריל העצום היה ממש חסר כאן. מהצד, ומאחורנית, היא נראתה בדיוק כפי שהייתי מצפה מג'נסיס.
כך היה גם כאשר הגענו לאסוף את רכב ההדגמה של ג'נסיס לצורך המבחן. על איך זה נוסע וכל הדברים האחרים נדבר בקרוב מאוד (ויש המון על מה לדבר), אבל לאורך שעה וחצי של נסיעה מהמרכז לצפון, לא יותר מידי תהיתי לגבי העיצוב החיצוני. היה זה רק כאשר עצרנו באחת הוודיות של צפון השומרון לסשן הצילומים הראשון למבחן, על הרקע הירוק והשקיעה היפיפיה, כשהג'נסיס GV60 עמדה לבדה על מצוק זהבהב שראיתי עד כמה שהיא נראית פשוט פגז.
כן, נכון, התבאסתי מהעדר הגריל במקור, וכן – העיצוב פחות עניין אותי כאשר נכנסתי לרכב והתחלתי לנסוע. אני גם כל הזמן מזכיר שהעיצוב לא צריך להיות פאקטור אולטרה חשוב בשיקולים של מי שקונה רכב כי בכל מקרה אתם תבלו את מרבית זמנכם בפנים, והוא אמור להיות יותר שיקול מאשר הכרעה. אבל לראות את הרכב עומד לבדו, ולא לצד עשרות ג'נסיסים אחרים, באור כתמתם ובתפאורה שממש במקרה מדגישה כל קו מדהים ברכב, מהחוטם עם הלוגו עליו עם שתי שורות הפנסים היפיפיות עד לג'אנטים ולחלק האחורי עם שתי שורות פנסים נוספות.
והצבע השחור של הרכב שקיבלנו סגר את הפינה באופן סופי: ככלל, יש לי העדפה ברורה לרכבים בצבעים צעקניים, פשוט כי הצבע מצליח לעשות מאוד בקלות את מה שהעיצוב החיצוני מתאמץ יותר – הוא שם לך בפנים בדיוק את מה שמתרחש בעיצוב החיצוני בצורה ברורה ומודגשת על כל הרקע האפרורי של חיי היום יום. כאן, למרות הצבע השחור (האולטרה איכותי) – לא רק שהיא נראית פגז, אין אפילו שום צורך אמיתי בצבע צעקני: ברור לכל מי שמסתכל על הרכב שמדובר בכלי כלי. על כך יעיד בעל הג'נסיס GV70 שעבר לידינו באחד הפקקים של אזור השרון ולא הצליח להוריד מה-GV60 שלנו את העיניים.
ג'נסיס GV60 – הספק, סוללה, טווח, טעינה
הג'נסיס GV60 מגיעה עם סוללת 77.4 קוט"ש אחת ויחידה, במספר רמות גימור ועם שתי אפשרויות הינע – אחורית וכפולה, עם הספקים של בין 225 כ"ס ל-429 כ"ס. בכדי להקל עליכם ועלינו, לקחנו למבחן את רמת הגימור אולטימייט – היא הבכירה ביותר בהיצע של ג'נסיס בארץ, הן בסוג ההינע והן ברמת האבזור. אם כבר ג'נסיס חשמלית, אז עד הסוף.
הטווח המוצהר בדגמים לעיל נע בין 517 ק"מ לגרסת ההנעה האחורית הבסיסית ביותר ועד ל-466 ק"מ לגרסת הקצה – היא האולטימייט. טווח מוצהר זה נהדר, אבל אנחנו במבחנים שלנו בודקים גם את המצב בשטח – ובמבחן שלנו הצלחנו לסחוט מה-GV60 החשמלית טווח של כ-417 ק"מ. זה היה קשוח במיוחד משתי סיבות: הראשונה היא מזג האוויר, שעמד בממוצע על טמפרוטרה של 37 מעלות בזמן צילומי המבחן, כך שאין שום סיכוי על פני האדמה שנסענו אפילו מטר בלי מזגן. הסיבה השניה היא שלמרות המעטפת החיצונית, שלא משדרת באופן מובהק התגרזנות כרונית, הג'נסיס בהחלט יודעת לדפוק על השולחן כשצריך. יתרה מזאת – הרגשנו שאנחנו ממש מבצעים פשע כאשר לא ניצלנו את יכולות החירוע של הרכב הזה מפעם לפעם, מה שהוביל לירידה מהירה הרבה יותר של הקילומטרז' בסוללה.
כשתחברו את הג'נסיס GV60 למטען הביתי, היא תטען בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט – מה שייטען את הסוללה במלואה, מ-0 מוחלט ל-100%, בתוך סדר גודל של 7 שעות. טעינה מהירה כאן יכולה להתבצע בקצב מקסימלי של כ-350 קילו וואט – שהוא ככל שזכור לנו הגבוה ביותר כיום בישראל. מה מר גורלנו שבמדינה הקטנה שלנו אין עמדה אחת לרפואה שיכולה לספק קצב טעינה שכזה, ולמעשה – במקרה הטוב נצתרך להסתדר עם חצי, בערך 180 קילו וואט, בעוד שבמקרה הפחות טוב (כפי שנגזר עלינו במהלך המבחן) נאלצנו להסתדר עם עמדת טעינה מהירה בקצב של 50 קילו וואט "בלבד".
שקע הטעינה של הג'נסיס GV60 הוא אחד היפים והמגניבים שנתקלנו בהם: נפתח ונסגר חשמלית (גם דרך השלט), עם כפתור לשחרור מהיר של כבל הטעינה ללא צורך לפתיחה או סגירה של הרכב דרך השלט, מואר כמובן, ועם אינדיקטור שמראה כמה אחוזי סוללה כבר טעונים, כמה נטענים כעת, וכמה נותר. ככה עושים שקע טעינה.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי
ג'נסיס GV60 מבפנים
אני יכול להתחיל עם הסיפור הזה ולא לסיים – אז אשתדל לקצר ככל יכולתי. את פנינו בחלק הפנימי של הג'נסיס GV60 קידם עור נאפה בצבע קאמל יפיפיה לצד עור טורקיז על חלקו העליון של הדשבורד. לוח השעונים כאן זהה בגודלו למה שאנחנו מכירים מהאיוניק 5 אבל מעוצב כמובן עם העיצוב התואם לג'נסיס, כאשר לתחושתי – התפריטים כאן, שהונדסו מחדש, הרבה יותר נוחים לשימוש. כל הכפתורים בתוך הג'נסיס GV60 עשויים אלומיניום, המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית עם פונקציית שכיבה לצד מסאז' למושב הנהג (קצת חלש ומועט סוגי מיסוז'), עם קירור (אין מספיק סימני קריאה בעולם כדי לתאר כמה שמחתי שהפיצ'ר קיים כאן!) וחימום בשלוש דרגות, משטח טעינה אלחוטי מהיר (!), מספר אפשרויות שליטה על לוח השעונים והמולטימדיה (טאץ', כפתורים על ההגה וגלגלת יחודית וקלה לשימוש על גבי הקונסולה המרכזית), כדור קריסטלי יפיפיה שמתהפך בעת הנעת הרכב לבורר הילוכים מעוגל (תודה לאל שנפתרו פה מידית ההילוכים המוזרה של האיוניק 5), והוא אפילו מעביר פידבק רטט בזמן העברת הילוך, בקרת אקלים מפוצלת ליושבים מלפנים, גג שמש פנורמי ענק עם וילון, מושבים אחוריים עם חימום וכיוון חשמלי לגב, ועוד ועוד ועוד ועוד…
העיצוב הפנימי של הרכב יפיפיה ומסתדר מעולה עם החלק החיצוני, במיוחד בצבע הקאמל המגניב הזה. אחרי שלקחנו קצת אוויר עם העיצוב וחלק קטן מרשימת האבזור, בואו נדבר על מערכת המצלמות שיש כאן, שזכאית לפסקה משל עצמה. מערך מצלמות שיוצר תמונת 360 מעלות של הרכב מאין ספור זוויות, כולל ממעוף הציפור, זה לא משהו חריג בנוף החשמלי – אבל מערכת באיכות שכזו, עם זמן תגובה שכזה, דיוק שכזה ונוחות שימוש שכזו זה בהחלט חריג. מעולם לא היה ברשותי רכב קל יותר לחנייה מהג'נסיס GV60, בעיקר בזכות המערכת הזאת. כל תמרון, ולו המורכב ביותר – הפך לקליל להחריד בזכות מערך המצלמות המרשים הזה, אבל הוא לא מסתיים רק שם:
בג'נסיס GV60 יש רק מראה אחת. המראה המרכזית. במקום המראות המוכרות לנו על גבי הדלתות – ישנן זוג מצלמות נוסף – שמציגות תמונה בתוך שני מסכים. בכנות – חששתי קצת מהפטנט הזה כי על אף חוסר ההתנסות בו, שמעתי פידבק לא אידאלי מהפטנט הזה של מצלמות-במקום-מראות אצל יצרנים אחרים. אבל שמעו רבותיי, זה העתיד.
ראשית, מדובר כאן בזוג מסכים באיכות מעולה. אני לא יודע לומר אם הם 4K או "רק" FHD, אבל התחושה שלי בזמן הנסיעה ברכב הייתה שהם חד וחלק מציגים תמונה טובה פי כמה וכמה מתמונה שהייתי "מקבל" על גבי מראה. אבל זה לא מסתיים שם – בבואנו לאותת ולעבור נתיב, ה-GV60 תציג על גבי המסך זוג פסים שיבהירו לנו היכן בדיוק אנחנו אמורים להכנס ואם יש לנו מספיק מקום. זאת, בנוסף להתראות לגבי רכבים בשטחים מתים, ותצוגה אקטיבית של השטח המת על גבי לוח השעונים באמצעות מצלמות *נוספות* שמובנות בתוך המצלמות שהן בעצמן בעצם מחליפות את המראות. שתי טענות שכן יש לי לכל הסיפור הזה של מראות-במקום-מצלמות, הן: ראשית, המסכים האולטרה איכותיים שוכנים בתוך קייס שהגימור שלו נמוך באופן דרמטי, בולט ומובהק לעומת כל דבר אחר בג'נסיס GV60 – מבפנים ובמחוץ. שנית, המיקום של המסכים לא אינטואטיבי לחלוטין, ובעיקר המסך השמאלי מרגיש לי יותר כמו הסתכלות על מראה של אופנוע על גבי כידון, ולוקח מעט זמן להתרגל למיקום הזה.
הכל כאן נמצא בדיוק איפה שהייתם מצפים שיימצא, כל כפתור וכל פקודה, הכל מאוד נוח ונעים לשימוש, וזה כמובן לא נגמר שם: החלונות ברכב מיוצרים עם בידוד כפול, מערכת הרמקולים של הרכב היא של היצרנית הדנית B&O (באנג אנד אולפסן, שמייצרת רכיבי אלקטרוניקה בידורית ברמה טכנולוגית ועיצובית גבוהה במיוחד – שמחירם בהתאם), ובחפירה קטנה בתפריטים, גיליתי להפתעתי שגם בג'נסיס GV60 ישנו השטיק המיותר אבל הכל כך מגניב של רעש המנוע. לא סתם רעש מנוע – יש לנו כאן אפשרות בחירה של אחד משלושה רעשים שונים: העתידני (Futuristic), הבנזיני (G-Engine) והחשמלית (Electric). אתם יכולים לנחש איך הם נשמעים, או לצפות בוידאו בכדי לשמוע אותם, ולא רק שאפשר לבחור אחד משלוש סוגי רעש מנוע – אפשר לבחור גם דרגת עוצמה מתוך 20 דרגות שונות, לצד 3 אפשרויות של בחירת השהייה – כך שתוכלו ממש להתאים את רעשי המנוע שימלאו את תא הנוסעים לפי השהייה מרגע הלחיצה על הדוושה ועד שאוזניכם מתמלאות בצליליו הערבים של מנוע ממוחשב כלשהו. חסר כל תוכלת, אבל כל כך כל כך כל כך מגניב.
תא המטען של הג'נסיס GV60 לא מאוד גדול, ומכיל כמובן מגירה בחלקו התחתון. להפתעתנו, הוא מואר במיוחד עם לא פחות משתי מנורות לד בשני צידי הפתח, אבל סף הטעינה שלו מעט גבוה. הוא נפתח חשמלית כמובן, ויש בו שקע 12 וולט מובנה, לצד פתח ממנו ניתן לשחרר באופן ידני במקרה חירום את כבל הטעינה, ו…. זהו. בלי יותר מידי פיצ'פ'קס. אולי אם החבר'ה בג'נסיס מקוריאה קוראים בפלאג מג, שיקחו בחשבון שזה לא בושה לשים גם שקע 220 קטן חמוד כזה בפנים למען השם.
גם מלפנים ישנו כמובן תא המטען הקדמי, שהוא יותר מתאים להגדרה של "תא כפפות חיצוני וגדול מאוד). הוא נפתח באופן ידני בלבד, בדיוק כמו שאתם רגילים לפתוח מכסה מנוע של רכב, מואר, ועם מקום של כמה עשרות ליטרים בודדים בתוכו. במהלך המבחן אנחנו בחרנו לאחסן בתוכו את כבלי הטעינה של הרכב, אבל לדעתי האישית הוא ישמש הרבה יותר טוב את בעליו אם יאוחסנו בו דברים שהם פחות נגישים באופן יום יומי, כמו ערכת הניפוח או אפילו אפוד זוהר.
נוסף לכל אלו, ולמרות שלא מדובר באופן ישיר בדבר מה שנמצא בתא הנהג אלא פיצ'ר כללי של הרכב – לג'נסיס GV60 ישנן גם יכולות חנייה אוטונומיות נרחבות, שכוללות גם כניסה עצמאית לתוך או החוצה מהחנייה, יחד עם אפשרויות מובנות נוספות כמו כניסה לחניה במקביל. את האפשרויות ניתן להפעיל (בהתאם לסוג האפשרות) מתוך מערכת המולטימדיה של הרכב או מהשלט עצמו, והן נוחות מאוד – במיוחד אם אתם מעדיפים לא לבזבז יותר מידי זמן על תפעול הרכב בכניסה לחנייה.
ג'נסיס GV60 – בלימה רגנטיבית
הפלטפורמה המשותפת הביאה לג'נסיס GV60 את מערכת הבלימה הרגנטיבית שהיא בין הטובות ביותר כיום בעולם: היא נשלטת באמצעות זוג מנופים על גבי ההגה, ולה לא פחות מ-7 מצבים שונים. התפעול אולטרה קליל בזכות אותם מנופי אלומיניום איכותיים, והתצוגה מופיעה על גבי לוח השעונים בצורה שמרגישה לי מעט קטנה, אבל זו כנראה הטענה היחידה בהקשר זה.
לחיצה ארוכה ורציפה על המנוף הימני תעביר אותנו למצב אוטומטי, בו הרכב יחליט לבד כמה בלימה רגנטיבית להפעיל ומתי. לחיצה על השמאלי תעביר אותנו למצב 0, שהוא כשמו. קליק נוסף וזה מצב 1, קליק ו-2, קליק ו-3. אני מניח שזה ברור שהמספר מייצג את מידת הרגנרציה. קליק נוסף אחרי 3 מוביל אותנו למצב i-Pedal – הוא מצב נהיגה בדוושה אחת, שעובד פנטסטי ומאפשר לנו להשיג עוד ועוד ועוד ועוד ועוד רגנרציה מכל מטר שהרכב עושה, כאשר לחיצה ארוכה ורציפה על המנוף השמאלי תכניס אותנו למצב של בלימה רגנטיבית מקסימלית.
ג'נסיס GV60 – מערכות בטיחות וקרוז קונטרול אדפטיבי
נתחיל מהסוף – יש כאן בערך כל מערכת בטיחות שאתם יכולים להעלות בדעתכם. אם אלו דברים קטנים יחסית שקיבלו טוויסט טכנולוגי מרהיב כמו תצוגת הרכב בשטח מת על גבי לוח השעונים הדיגיטלי, אם זו מערכת זיהוי התמרורים הטובה ביותר שנתקלנו בה עד היום, המצלמות-מראות עם מגוון הפיצ'רים שלהן, אותם תוכלו לראות בהרחבה במבחן הוידאו שבתחילת הכתבה, או אפילו מערכת המניעה לשכחה במושב האחורי – מערכת אקטיבית שלא תאפשר לכם לשכוח שם שום דבר ואף אחד לעולם. ממש במקביל להעלאת המבחן, קיבלנו גם את הידיעה על כך שה-GV60 קיבלה ציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק NCAP.
הקרוז קונטרול האדפטיבי כאן לוקח את כל היכולות של כל המערכות האלו והופך אותן למקשה אחת מושלמת: למעשה, אנחנו כל כך רגילים שהמערכות האלו הן בדרך כלל 80-90% טובות, שלקח לנו זמן להתרגל לכך שהמערכת ברכב הזה עובדת כל כך טוב. היא אפילו לא מנומסת עד כדי כך כמו במקרים אחרים שנתקלנו בהם, ולא משאירה מרווח ממש מזמין לכל נהג ישראלי ממוצע להכנס לתוכו בלי אפילו לשאול אותנו.
ג'נסיס GV60 – איך היא נוסעת?
שאלת מיליון הדולר של כל מבחן דרכים שנערך עד היום בפלאג מג, מחזירה אותנו לשאלה שממנה התחלנו את המבחן: מה הוא מקומה של ג'נסיס בכלל, ושל ה-GV60 בפרט, בנקודה הזו "בין העולמות" של היצרניות המסורתיות לעומת הצעירות. מצד אחד, בעל הבית של ג'נסיס הוא יצרן וותיק במיוחד, אך מהצד השני – היא בנויה על פלטפורמה חשמלית חדשה לחלוטין, עם יד חופשית במיוחד בכל הנוגע לעיצוב חיצוני ופנימי, וכמובן – מערכות מחשוב והספקים.
אז נתחיל מהסוף – כמו שהיא נראית פגז, היא נוסעת פגז. לא משנה אם זה הבולמים האדפטיביים המצויינים שממש עומדים בקנה אחד עם כלל המכלולים המכאניים האחרים של הרכב, או זוג המנועים שמביאים אותה להספק לא צנוע בכלל של 429 כוחות סוס (עליו נדבר ממש תכף) – יש פה סימפוניה שיודעת ללטף כשצריך, ולחרע כשצריך.
בידוד הרעשים כאן הוא כנראה הטוב ביותר שנתקלתי בו עד היום בכל רכב חשמלי באשר הוא: אין סוף נסיעות, בהמון סוגים שונים של תוואיי דרך, על גבי סוגי כבישים שונים: כלום. לא תשמעו רעשי רוח, לא תשמעו רעשי כביש, לא תשמעו כמובן רעשי מנוע (חוץ מאלו האלקטרוניים שימלאו את תא הנוסעים – אם תבחרו בכך). הנסיעה הראשונה שלי ב-GV60 הסתיימה במיגרנה רצחנית: הרכב בידד כל כך טוב את כל הרעשים שאני רגיל לשמוע בכמעט כל רכב אחר (בוודאי שברכב הפרטי שלי), שזה איפשר לי לשבת ולחשוב במשך שעה וחצי על התסריט לוידאו ועל מה לכתוב במבחן עצמו, וזה היה כל כך קל להתרכז בזה במקביל לריכוז בנהיגה – שהראש שלי לא היה מסוגל להתמודד עם זה אנטומית. הנסיעות שהגיעו אחר כך, בזמן הצילומים והכתיבה, היו תענוג צורף בדיוק כמו הראשונה – רק בלי המיגרנה, ומהר מאוד התרגלתי לנסיעה הדוממת הזאת. הדבר הבא שגרם לי למיגרנה היה לנסוע על רכב עם בידוד רעשים הרבה הרבה הרבה הרבה הרבה פחות מוצלח, הוא הפריוס שלי.
שלושת מצבי הנהיגה כאן הם כמובן קומפורט, ששם דגש על נסיעה אף יותר נעימה בזכות הבולמים האדפטיביים, מצב אקו – ששם דגש משמעותי על הנסיעה החסכונית והגעה לק"מ גבוה ככל הניתן על הסוללה על חשבון הביצועים, וחביבנו – מצב ספורט. ישנה גם הלחיצה הארוכה על בורר המצבים שמעבירה אותנו למצב שלג, שקצת לא רלוונטי במחוזותינו. כל אחד מהמצבים האלו מספק תגובת מנוע שונה והתנהלות שונה, כאשר אנחנו מעדיפים תמיד את מצב ספורט, ולצד כל אפשרויות ההתאמה של הרגנרציה – יש כאן פוטנציאל מוצלח בהחלט להגעה לטווח קרוב אף יותר לטווח המוצהר מזה שאנחנו הגענו אליו.
כוח לא חסר לג'נסיס GV60, והיא תגיע למהירות החוקית המירבית מהר מאוד, וקצת יותר מהר מכך גם למהירות המירבית של הרכב (כך עפ"י פרסומים ברשת). לכל החגיגה הזאת, מצטרף כפתור הבוסט המפורסם, שזמין אך ורק ברמת הגימור הזו. כפתור הבוסט של הג'נסיס GV60 הוא כנראה היהלום שבכתר, כי לא מדובר כאן בסתם "מצב נהיגה" כלשהו, מדובר פה במה שניתן להגדיר בצורה הטובה ביותר כ"כפתור חירוע".
קראתי לו כך כי הכפתור הזה יחרע לכם בעיקר את הקרביים. לחיצה עליו, לא משנה באיזה מצב נהיגה אתם נמצאים, תעלה את ההספק הלא צנוע של הג'נסיס מ-429 כ"ס להספק לא צנוע באופן ניכר מאוד של 489 כוחות סוס, ותקח אותה מעמידה במקום ל-100 קמ"ש בתוך 4 שניות בלבד. כל דבר שלא יושב במקומו ברכב יתגלגל אחורנית, ותודה לאל שיש כאן בולמים אדפטיביים שיודעים לרסן את השיכוך בהתאם לאופן הנהיגה – כי התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עם הג'נסיס GV60 במצב בוסט גרמה לי לחשוב שזה כנראה הכי קרוב שהגעתי בחיי לווילי עם מכונית. החרטום התרומם, החלק האחורי נמעך כלפי מטה, וכל ארבעת הצמיגים צייתו בכניעה ללחיצה החזקה על דוושת התאוצה ולרמטכ"ל של כל הסיפור הזה, הוא אותו כפתור בוסט. והוא לא בא לידי ביטוי רק שם – כאשר הפונקציה פועלת – אתם תקבלו את מלוא העוצמה שתוכלו לקבל מכל הגלגלים ומכל המנועים, גם אם שחררתם לרגע את דוושת התאוצה וחזרתם ללחוץ – כאילו החיה קוראת לכם לשחרר אותה מהכלוב. מזל שג'נסיס הגבילו את פעולתו של כפתור הבוסט ל-10 שניות בלבד, אחרת היינו בהחלט מפרקים פה את כל החשמל שהיה בסוללה הרבה הרבה הרבה יותר מהר מה-400 ומשהו קילומטרים אליהם הגענו. מי זוכר בכלל, אני עדיין מסוחרר מהתאוצה הזו…
בשרוול של מצבי הנהיגה של הג'נסיס GV60 ישנו עוד קלף אחד קטן וחמוד: מצב דריפט. בדומה למצב הבוסט, ולשאר מצבי הנהיגה, גם כאן מדובר בעצם בסט הגדרות ממוחשב ספציפי, שבמקרה זה – אמור לאפשר לנו לכאורה לבצע דריפטים ביתר קלות. מצב זה נגיש רק כשנמצאים במצב ספורט ומשתמשים בסדר כפתורים מסויים שמשחרר אותו, בכדי שלא יהיה מצב שנכנסתם אליו בטעות. כל בקרות האחיזה וההחלקה למינהן כבויות, והמנוע האחורי יהיה זה שמקבל את כל החשמל מהסוללה ומשחרר הכל בלי לדפוק חשבון לקרקע – וכך תקבלו זריקות זנב על ימין ועל שמאל. יחד עם זאת, ננצל את הבמה להזכיר שנהיגה בסגנון כזה ובמצב הזה רצוי לבצע במסלול סגור בלבד ולא בכביש הציבורי, כי שוטר שתופס אתכם כשאתם "נוהגים בקלות ראש" זה לא כיף…
ג'נסיס GV60 – סיכום
שאלת מיקומה של ג'נסיס "בין העולמות" של היצרניות המסורתיות לצעירות היא שאלה פרקטית בהרבה מאשר שאלה פילוסופית, כי להתפלצף על זה אפשר ימים ימימה קדימה, אבל בפרקטיקה – למרות בעל הבית, התחושה מהג'נסיס GV60 היא תחושה של יצרנית צעירה, בדיוק כמו שהיא. יש כאן המון דברים שברור שמגיעים מיצרנית מנוסה ומוכרת, כמו למשל שקע הטעינה המואר, ההצללות על החלונות והוילון על הגג, המבנה האורטודוקסי משהו של תא הנוסעים, כאשר מהצד השני – יש כאן לא מעט חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסא, כמו במקרה של מצבי הנהיגה, כפתור הבוסט, העיצוב היחודי ורשימת האבזור המרשימה במיוחד.
זה כנראה מה שמייחד את ג'נסיס, וימשיך לייחד אותה – המיקום שלה בין העולמות. וה-GV60 מדגישה בדיוק את זה: אם כשהוצגה חששתי שזו צפויה להיות סתם איוניק 5 בתחפושת יוקרתית, כמו שקורה לעיתים כאשר מותג "עממי" מציג לנו זרוע יוקרתית משלו, הרי שחשש זה התבדה לחלוטין: הג'נסיס GV60 קשורה בקשרי דם לאיוניק 5, ולמרות הפלטפורמה המשותפת – החברה היוקרתית הצליחה להפוך את ה-GV60 למשהו אחר לגמרי, שכל מה שנשאר לו ולאיוניק 5 הוא הידיעה שלנו בלבד. מי שכלל לא התעניין בעולם הרכב החשמלי, ויעבור ליד אולם התצוגה של ג'נסיס בהרצליה – יראה לפניו רכב יפיפיה, יחודי ועם המון מה להציע, ומי שחושב להתקדם לעולם יוקרתי ויחודי יותר, ימצא כאן רכב שעונה על כל אחת ואחת מהציפיות שלו, ואף יותר מכך.
הג'נסיס GV60 לא מושלמת – נפילה קטנה באיכות הקייס של מסכי ה-4K המעולים שמחליפים את המצלמות כאילו צרחה עלינו מתוך תא הנוסעים האולטרה איכותי, תא המטען כנראה לא יתאים לכולם, ואולי אפילו העיצוב. אבל היא לימדה אותנו שיעור חשוב – נכון שבהרבה מקרים, הרכב עצמו שווה יותר מסך חלקיו, ויכולות ואיכויות מסויימות מאפילות גם על הדברים הפחות אטרקטיביים, מוצלחים או איכותיים, אבל בעוד שרובן המוחלט של היצרניות נמצאות במקום לעיל – ה-GV60 נמצאת בעולם אחר: מיעוט הדברים האלו שציינו, נבלעים במלואם כאילו לא היו בחבילה הכוללת, ועובדה זו הופכת את הג'נסיס בעיניי לסוג של סמן ימני בסגמנט הזה. אין לי שום מנוס, אלא לסיים את המבחן הזה בהמלצה: מחפשים חשמלית בתקציב של ה-GV60 (במיוחד בתקציב של רמת הגימור אולטימייט שנבחנת כאן!)? אסור לכם, בשום פנים ואופן, לוותר על נסיעת מבחן על המכונה הזאת.
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הג'נסיס GV60? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
ג'נסיס GV60 – טכני וטיפולים
טכני:
גודל סוללה: 77.4 קוט"ש
הספק: 429 כ"ס, הנעה כפולה (הרכב נמכר עם מספר אפשרויות הינע, החל מ-225 כ"ס הנעה אחורית)
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 417 ק"מ
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 350 קילו וואט
0 עד 100 קמ"ש: 4 שניות
שגרת טיפולים: כל 30,000 ק"מ או כל שנתיים, לפי המוקדם מביניהם. הרוכשים יקבלו טיפולים חינם ל-3 שנים ו/או עד 90 אלף קילומטרים
מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראה ותיקון סטייה אקטיבי מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקק, זיהוי רכב בשטח מת, מצלמת 360 מעלות, התראה אקטיבית על שכחה במושב האחורי, תצוגת וידאו של השטח המת בעת פניה, מראות במקום מצלמות
מחיר רכב המבחן: 439,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח, דגם הבסיס מתחיל מ-295,000 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב (לפי המוקדם מביניהם), 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)
שירות: ארבעה מרכזי שירות של ג'נסיס בארץ – כלמוביל פ"ת, כלמוביל חיפה, שיא נתניה והילוך שישי ראשל"צ