את חברת גרייט וול ייתכן וחלקכם מכירים מהעבר: יצרנית סינית שיובאה ארצה לתקופה קצרה בעשור הראשון של שנות ה-2000 ע"י חברת המזרח (יבואנית יגואר ולנד רובר), לפרק זמן קצר וללא הצלחות מרובות ברקורד שלה כאן בארץ הקודש. בזמנו היה מדובר, כמובן, במכוניות בנזין בלבד, לצד פיקאפ בשם סטיד שנמכר פרק זמן מעט ארוך יותר ממכוניות החברה בגזרת הפרייבטים.
מאז, גרייט וול עזבה את ישראל – אך לא נראה שבחברה התייאשו מהשוק האירופאי בכללותו. למעשה, לחברת גרייט וול זוג חברות בת חשמליות – אורה ו-WEY, הראשונה מייצרת רכבים חשמליים עממיים יותר, בעוד ש-WEY פונה לסגמנט היוקרתי, ושתי חברות הבת האלו לוטשות עיניים לשוק האירופאי מזה זמן רב – עד שלאחרונה החלו שם במהלכים לחזרה לפעילות באירופה.
המהלך הסופי שהתרחש ממש לאחרונה נוגע לסגירת הסכם מול מפיץ אירופאי שיידאג לכל נושא המכירות והשירות באירופה. גרייט וול מינו את חברת "אמיל פריי", היא אחת מחברות מכירת הרכב הגדולות באירופה, להיות הדילר האירופאי שלהם – ותחילת הפעילות המחודשת של החברה תחל בגרמניה כאשר התכנון הוא שהחברה תחל להתפשט למדינות נוספות בשנים הקרובות, עם דגש על פעילות בתחום הרכב החשמלי.
חברת "אמיל פריי" לא זרה לנושא שיווק מותגים סיניים באירופה, והיא כבר כיום אחראית על מערך המכירות והשירות של המותג הסיני המסקרן שיאופנג (XPeng) בהולנד, כאשר גם שם ישנן תוכניות להתפתחות למדינות אירופאיות נוספות. גרייט וול מצידה פיזרה בעבר רמזים עמומים על כוונתה העתידית לחזור לשוק הישראלי בצורה כזו או אחרת, ללא פירוט לגבי מי היבואן הצפוי למכור את מרכולתה של החברה בארץ, אך לא מן הנמנע שהזיכיון שהיה שייך בעבר לחברת המזרח יעבור ליבואנית אחרת, ואולי אף לחברת ליסינג בעלת פריסה ארצית. בכל מקרה, תחילת הפעילות של החברה באירופה, בדומה לתחילת הפעילות של לינק אנד קו, זיקר ולוסיד ביבשת הישנה, משמעו צעד אחד נוסף לקראת כניסה אפשרית לשוק הישראלית.
חלק מדגמי חברות הבת של גרייט וול
בראש ובראשונה ניתן למנות כאן את ה-ORA CAT. זהו רכב חשמלי קטן מימדים וקומפקטי במיוחד ביחס למה שהורגלנו אליו, שמעוצב באופן ממש חמוד ומעניין. אין כרגע יותר מידי פרטים לגבי יחידות ההינע או המפרט של הדגמים הצפויים להגיע לאירופה, אך ייתכן בהחלט שבדומה למה שקורה בישראל – הדגמים יגיעו עם מפרט אבזור ובטיחות עשיר (טרם ביצוע מבחני ריסוק) לצד אבזור נוחות לא רע. הטווח המוצהר של דגם זה עומד על 310 ק"מ, אך לא צויין על בסיס איזה תקן.
דגם נוסף של אורה הוא האדורה (Adora) – רכב חשמלי קטן נוסף, שעיצובו מזכיר לנו הכלאה בין דגמי סמארט הישנים להונדה E החשמלית, והתוצאה בהחלט מתקבלת על הדעת. דגם זה הוא הראשון של גרייט וול אשר מבוסס על פלטפורמה יעודית לרכב חשמלי והחברה מייעדת אותו בעיקר לשימוש עירוני. הטווח המוצהר של דגם זה עומד על 400 ק"מ. בדומה לאורה קאט, גם כאן לא פורסם ע"ב איזה תקן טווח זה הושג.
ליצרנית הבת היוקרתית WEY ישנם מספר דגמים, חלקם בעלי מנוע בנזין (כמו הוויי מוקה הגדולה) שאינם רלוונטים אלינו, לצד אפשרויות הינע אלטרנטיבי. כך למשל ישנו הקרוסאובר וויי מקיאטו, שמוצע גם בגרסה היברידית וגם בגרסת פלאג אין. עפ"י תקן ה-NEDC הסיני, טווח הנסיעה של הוויי מקיאטו על חשמל בלבד עומד על 110 ק"מ.
דגם היברידי נוסף (שלא מציע בכלל אפשרות של פלאג אין) הוא הוויי לאטה, אשר מגיע כסטנדרט עם הנעה היברידית בכל אחת מאפשרויות ההינע שלו. בשלב זה, לא ברור מי מהדגמים יעשה את דרכו לאירופה ובאיזה תצורות – כי בהחלט ייתכן שהמפיץ האירופאי החדש יהיה מעוניין בדגמים שיתפרו במיוחד לשוק האירופאי, אך נראה שגרייט וול עשתה דרך ארוכה מאז הסיבוב הקודם שלה בארץ ועד להגעתה המחודשת כעת לאירופה.
רוצים לקבל את העדכונים החמים ביותר לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
חושבים שהדגמים של גרייט וול יכולים להצליח בישראל? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי, או אצל החברים שלנו מקבוצת הפייסבוק מועדון רכב חשמלי!