מדריך: אני רוצה רכב חשמלי אבל אין לי חנייה פרטית בטאבו. מה עושים?

העדר גישה לעמדת טעינה צמודה לא בהכרח אומר שאי אפשר לבצע רכישה של רכב חשמלי. הכנו לכם מדריך שיציג את מה שניתן לעשות במצב כזה

אחד התנאים המינימליים לרכישה של רכב חשמלי הוא אפשרות של התקנת עמדת טעינה ביתית, ובכדי שזה יקרה ביתר קלות – החניה נדרשת להיות רשומה בטאבו כחלק מהדירה. אם יש לכם בית פרטי עם חניה מובנית, או גרים בבניין משותף בו ישנה חנייה בטאבו, מצבכם בסדר גמור ואתם יכולים באופן עקרוני לבצע התקנה של עמדה – אך חובבים רבים של התחום מהססים לפני רכישה של רכב חשמלי כאשר החניה אינה בטאבו, או שבכלל אינה קיימת וישנו צורך בשימוש בחניה ציבורית.

אז מה עושים כאשר יש רצון ויכולת אבל אין תנאים מתאימים במקום בו גרים? מצב כזה לא בהכרח אומר שיש להימנע מרכב חשמלי. נכון, זה לא יהיה קל ונוח כמו חיבור של הרכב לעמדה בחניה הצמודה, ולעיתים מצריך כיתות רגליים, אך העדר יכולת לעמדת טעינה צמודה לא בהכרח גוזר את דינכם בנוגע לרכב חשמלי. במדריך זה אספנו לכם כמה דרכי פעולה שיאפשרו לכם להבין האם בכל זאת תוכלו לרכוש רכב חשמלי במצב שכזה.

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון – מרבית האופציות במדריך זה, פרט לצורך בשיעורי בית, יהיו מעט יקרות יותר מטעינה ביתית פרופר. אין לנו כוונה להכנס לשיקוליו הכספיים של כל אחת ואחד מכם ואנחנו כאן בכדי להציג את האפשרויות הקיימות בלבד – השיקולים הכספיים הם חלק משיעורי הבית שכל אחת ואחד צריך לעשות בפני עצמו.

יונדאי איוניק 5
אין לכם עמדה צמודה? אל דאגה. עדיין אפשר למצוא פתרונות

לפני שנתחיל – נעסוק קודם ברכב פלאג אין. רכישה של רכב פלאג אין כאשר אין עמדה ביתית הופכת את הסיפור למורכב בהרבה כי הפריחה הגדולה של רכב פלאג אין בכל הנוגע לחסכון היא כאשר יש גישה לעמדה צמודה והמרחק היומי שעושים אינו עובר את הטווח של הסוללה לאחר טעינה. רכישה של רכב פלאג אין במקרה שהמדריך  עוסק בו אפשרית, אך היא מסבכת את הסיפור באופן משמעותי – היות וכאן, הטעינה נדרשת באופן יום יומי, או כמעט יום יומי.

בכדי להבין את הייתרונות והחסכונות של רכבי פלאג אין, אנו ממליצים בחום לפני תחילת הקריאה כאן – לעבור על המדריך לרכב פלאג אין, ולהבין האם רכב כזה בכלל מתאים לכם מבחינת תוואי השימוש היום יומי, ורק אז להתחיל לבחון את נושא העמדות לעומק. רכבי פלאג אין מאפשרים טווח מצומצם יחסית לנסיעה על חשמל בלבד והטעינה שלהם יכולה לקחת כמה שעות טובות – על כן, למרות שלא מדובר בתהליך פשוט – הוא אפשרי גם במקרה זה, לשיקולכם.

פריוס פלאג אין
רכב פלאג אין – אפשרי גם כן במקרה של העדר עמדה ביתית, אך מורכב אף יותר

קודם כל – בונים ומבינים מה הוא תוואי הנסיעות היומי, שבועי וחודשי

עמדת הטעינה והשימוש בה הוא רק חלק אחד מהמשוואה, ובכדי להתחיל להתנהל מולו – יש לבדוק קודם כל מה הוא תוואי הנסיעות המתוכנן לרכב החשמלי. עם האוכל בא התאבון – ורכב חשמלי בהחלט יכול "לפתוח את הצ'אקרות" בכל הנוגע להנאה מנהיגה ושימוש מרובה בו – היות ועלות השימוש בו נמוכה משמעותית מרכב בנזין שגרתי.

בנו פרופיל נסיעות שיחולק לרמה היומית, שבועית וחודשית. אל תחסכו בפרטים ואם יש לכם ספק לגבי משהו – תכניסו אותו. תבינו מה הטווחים היום יומיים שבהם אתם מתכננים לעשות שימוש ברכב, האם מתוכננים טיולים משפחתיים בסופ"שים, ומה הקילומטרז' המתוכנן ברמות לעיל. כל דבר רלוונטי: נסיעות מהבית לפיזור הילדים במסגרות, נסיעות מהעבודה למכון כושר, ביקור בקניון, קניות בסופר, נסיעות לקרובים מחוץ לעיר, ביקור בשלג הראשון בחרמון וכך הלאה. סיימתם את הבניה הזו? כעת אתם יודעים באופן גס, ועם מידה מסויימת של מקדמי בטחון, מה טווח הנסועה שלכם.

סיטרואן C4 חשמלית
מה תוואי הנסיעות? האם אתם צריכים לטעון את הרכב במלואו באופן יום יומי או אחת לזמן מה?

צעד שני – איזה רכב חשמלי אתם רוצים?

נניח באופן אוטומטי שאם אתם קוראים כאן, מרבית הסיכויים שאתם מעורים לא רע בתחום הרכב החשמלי, ומכירים פחות או יותר את האופציות הקיימות והמחירים. וכאן החלק היותר מגניב של שיעורי הבית: כמה מהנסועה היומית, השבועית והחודשית שלכם רכב חלומותיכם יכול לבצע על טעינה אחת? האם חישבתם נסועה חודשית של 1000 ק"מ או של עשרת אלפים? האם מעניין אתכם רכב מעוצב לאללה והטווח פחות מדבר אליכם ועל כן הלכתם על חשמלית עם טווח של 250 ק"מ אבל כזו שנראית מיליון דולר? 

כמובן שההעדפה תהיה לרכב חשמלי עם טווח גבוה ככל הניתן במסגרת התקציב, כך תחסך מכם התעסקות מיותרת בנושא הטעינה – אך אנחנו לא אומרים באופן חד וחלק שאופציות עם טווחים נמוכים יותר לא יתאימו. לפעמים ישנם אילוצים (כמו למשל צורך ברכב שבעה מקומות), או רצונות אחרים (בא לכם רכב חשמלי ספורטיבי במיוחד שההנאה מנהיגה מגיעה על חשבון טווח ארוך יותר / רכב מעוצב לעילא עם טווח קצרצר) – וחשוב להבין בפני מה אתם עומדים בכדי לא לעשות טעות שתצטערו עלייה. 

דבר אחד אחרון הוא בדיקה של קצב הטעינה של הרכב: מרבית הרכבים החשמליים כיום בארץ מגיעים עם יכולות טעינה של 11 קילו וואט מעמדה ביתית או ציבורית, בעוד מקצתם מגיעים עם יכולות טעינה של בין 6 ל-7 קילו וואט. משמעות קצבי הטעינה משליכה באופן ישיר על זמן הטעינה של הרכב לצורך קבלת סוללה מלאה: קצב טעינה נמוך יותר משמעו זמן טעינה רב יותר. כחלק משיעורי הבית שאתם צריכים לעשות, חשוב להבין מה הוא קצב הטעינה של הרכב ומה הם פרקי הזמן בו תוכלו להשאיר אותו בטעינה. טעינה מהירה, שמתבצעת בקצבים גבוהים בהרבה, גם היא חשובה – אך מעט פחות, היות וממילא במרבית המקרים תדרש שעה באופן ממוצע למילוי מרבית הסוללה. לצורך הרחבה בהקשר זה, מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי, ובמדריך עמדות טעינה.

טסלה מודל Y
טסלה מודל Y שצריכה להגיע ארצה בקרוב – יכולות טעינה של 11 קילו וואט, טווח מצויין ושימושיות גבוהה אבל במחיר גבוה.

צעד שלישי: תורידו את אפליקציית Plugshare ותתחילו לבחון את תוואי הנסיעות ואת האפשרויות הקיימות לאורכו ולרוחבו

עמדת טעינה ביתית כנראה שלא תהיה לכם בקרוב, אבל הכרה והבנה של האפליקציה לעיל תסייע רבות בהבנה של סביבתכם הקרובה ושל תוואי הנסיעה, והיכן ישנן עמדות טעינה. אפליקציית פלאג שר היא אפליקציה שיתופית שמבוססת על הכנסה ועדכון של המשתמשים בה לגבי עמדות טעינה. זו לא אופציה אידאלית, אך היא הטובה ביותר שנמצאת כרגע בהישג יד – וחשוב להכיר אותה.

אולי יש עמדה ציבורית במרחק הליכה מהבית שלכם? אולי בחניה של מקום עבודתכם מותקנת שורה של עמדות טעינה ששייכות לבניין עצמו והן ניתנות לשימוש חופשי, ואולי אתם נוסעים 100 ק"מ בשבוע, אבל בטיול השבועי להורים בצפון תגלו שבכניסה לישוב שלהם יש עמדה מהירה שתוכלו להשתמש בה? חשוב מאוד להכיר את תחום הטעינה הציבורית כאשר אין לכם גישה לעמדה בביתכם, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לחפור באפליקציה יחד עם בחינה של התוואי המדובר. לאתר אפליקציית פלאג שר לחצו כאן

plugshare
אפליקציית Plugshare – חשוב להכיר אותה בכדי לשלוט במיקומי עמדות הטעינה בסביבתכם הקרובה (מקור: אתר Plugshare)

אופציה ראשונה: חניה משותפת לבניין, ללא הקצאה לכל אחד מהדיירים בטאבו

מקרה נפוץ שכזה הוא מקרה שבו ישנה חנייה לבניין בו מתגוררים, אך היא אינה רשומה ומחולקת בטאבו אלא שייכת לבניין כחלק מהשטח הציבורי שלו. כאן ישנן שתי דרכי פעולה בהן ניתן לנקוט, ואנחנו נציין אותן על פי חוק  ובהתאם למה שניתן לבצע: דרך הפעולה הראשונה היא התקנה של נקודת חשמל כלשהי (שקע כוח, עמדה פרופר) בצמוד לדופן הדירה. זהו לא מצב שגרתי ומחייב חניה קרובה מספיק באופן קבוע לדירה, וכל זה – בהינתן שהדירה והחנייה הפוטנציאלית נמצאות במרחק שלא עולה על אורכו של כבל – בדרך כלל חמישה מטרים. זו שיטה מעט בעייתית כי היא מחייבת גישה קבועה לאותה נקודת חנייה, מה שלא תמיד מתאפשר במקרה של חנייה משותפת ציבורית, אך זו דרך שניתן, במידת מה, להתגבר על מכשול הטעינה – גם אם הרכב לא ייטען באופן יום יומי.

דרך הפעולה השניה תהיה הקמת מערכת טעינה משותפת לדיירים. זו אופציה מורכבת בהרבה – היות והיא כוללת הסכמה של מרבית הדיירים להתקנת המערכת, יחד עם תשלום מעט גבוה יותר על הטעינה ותשלום דמי מנוי חודשיים. השכנוע עצמו לא צריך להיות מורכב כי המערכות האלו ניתנות "בחינם" – אך ההתקנה והתחזוקה של המערכת הזאת יעלו לכם, כאמור, בתשלום גבוה יותר על כל קוט"ש (בדרך כלל סביב ה-70-75 אגורות לקוט"ש, לעומת 53 אגורות לקוט"ש בעמדה ביתית). הבעיה העיקרית שמבהילה אנשים במהרה היא שחברות אשר מבצעות התקנות שכאלו – דורשות התחייבות לכמה שנים קדימה – בדרך כלל עשר, לפחות. דרך פעולה זו מצריכה גם הבנה מצד הדיירים האחרים שיש צורך בתשתית שכזו, והיא למעשה האופציה הריאלית ביותר במקרים בהם אין חנייה צמודה בטאבו. 

רוצים לזרוק כבל מאריך מהמרפסת בקומה השניה ולרכב ולסגור את העניין? חשוב שתדעו שפעולה זו מנוגדת לחוק ולתקנות רשות החשמל. נכון, הנושא מאוד לא ברור מבחינה חוקית והרגולטור לא באמת מספק לנו הסברים ברורים, אך חשוב לדעת כי חיבור הרכב לשקע ביתי שגרתי (באמצעות "כבל סבתא"), ועל אחת כמה וכמה באמצעות כבלים מאריכים ודרך חלונות בעייתי מאוד. ראשית, חיבור שכזה נדרש להתבצע ישירות "לקיר" ולא על ידי כבלים מאריכים למינהם, וללא מעבר בין דלתות, חלונות וקומות. שנית, היות וקשה לומר מה מצב התשתית, העומס בטעינה שכזו לאורך זמן עלול לגרום נזקים לשקע, למטען, לרכב עצמו וחלילה אף לבית – ועל כן התקנות של רשות החשמל.

עמדות טעינה בחניון משותף
מערכת ניהול עמדות טעינה משותפת – אפשרות טובה, אך יקרה במקצת ועם התחייבות ארוכת טווח (מקור: ג'ינרג'י)

אופציה שניה: עמדת טעינה בעבודה

הפתרון הבא עלול להראות לחלקכם כקל ביותר, אך לצערנו הוא לא כזה בחלק מהמקרים: עובדים בבניין משרדים חדש ומפונפן? בעל הבית שלכם מחבק עצים וקורא קבוע בפלאג מג? שווה לבדוק האם הוא יזרום אתכם על התקנה של שקע כוח לכל הפחות בחניה. אנו ממליצים תמיד שעניינים שכאלו יעשו באופן גלוי ומסודר, היות ולא מדובר בנכס שנמצא תחת אחריותכם בשום צורה ודרך (אלא אם הנכס שלכם ואז בפועל אין לכם צורך במדריך הזה…). יתכן שתקבלו תשובה חיובית ויתכן שתקבלו תשובה שלילית, אבל שווה לנסות.

הנושא עם הבוס לא זורם מכל סיבה שלא תהיה? בדקו ברחבי החנייה – אולי תמצאו בנקודה מסויימת שקע כוח של דחסן אשפה אשר עומד בדד, ייתכן ומישהו כבר ביצע התקנה של עמדות טעינה, או שאולי בכלל ישנן עמדות טעינה ציבוריות לשימוש חופשי במתקן בו אתם עובדים. זוכרים את הצעד השלישי לעיל? אפליקציית פלאג שר יכולה לסייע רבות בהקשר זה יחד עם בחינת התוואי היום יומי שלכם.

MG ZS EV
יכול להיות שבמקום העבודה ישנן אפשרויות טעינה נסתרות מהעין – בדקו אותן (מקור: אתר MG העולמי)

אופציה שלישית: שימוש בעמדות ציבוריות

האפשרות השלישית, בהנתן חוסר יכולת להתקין איזה שהוא סוג של עמדה בביתכם ואפס גישה לטעינה בעבודה, היא הסתמכות קבועה על עמדות ציבוריות. זו האופציה המורכבת ביותר ליישום, מכמה סיבות: ראשית, כפי שדיווחנו לכם בעבר, על אף תשתית טעינה שנפרסת לא רע – הרגולטור לא באמת מנסה לקבוע סטנדרטים להקמה של עמדה, וכך יוצא שבמקרים רבים – עמדות טעינה עומדות חסומות בידי רכבי בנזין.

הסיבה השניה שאופציה זו מורכבת ליישום היא, ובכן, הפריסה: הפריסה של עמדות אלו הולכת ומתדלדלת ככל שמתרחקים מגוש דן, ולעיתים הגישה היחידה תהיה לעמדה מהירה, מה שמביא אותנו לסיבה השלישית: שימוש בעמדה מהירה יוצר שתי בעיות שיש לקחת בחשבון. הראשון הוא שבניגוד לטעינה בעמדה רגילה, עמדה מהירה מיועדת לספק מספיק חשמל בכדי שתוכלו להגיע לנקודה הבאה, ולא לטעון את הרכב באופן קבוע. יצרניות רבות גם מצהירות כי שימוש עקבי ברמה אינטנסיבית בעמדות מהירות גורם נזק לסוללה, ועל כן שימוש נכון בעמדות שכאלו יהיה אחת לזמן מה, ולא ברמה היום יומית או אחת לכמה ימים באופן קבוע. 

על כן, במידה ואתם רואים כי עפ"י שיעורי הבית שעשיתם, עמדה ציבורית היא האופציה הטובה ביותר – בחנו היטב היכן יש עמדות טעינה סביב התוואי בו אתם נוסעים, האם הן מועדות לפורענות (כמו למשל העמדות בסרטון הבא אשר צולמו בקניון רננים והן צולמו כשהן חסומות על ידי רכבי בנזין), ואם אין עמדות על התוואי המדוייק – היכן קיימות בכל זאת עמדות בסביבה הקרובה.

עמדות טעינה חסומות על ידי רכבי בנזין בקניון רננים – מתוך ערוץ היוטיוב של פלאג מג

יכול להיות שבמכון הכושר בו אתם מתאמנים מותקנת מעבר לכביש עמדה ציבורית, יכול להיות שהסופר בו אתם עושים קניות אחת לשבוע מתחזקת בחנייתו שורה של עמדות טעינה לשימוש הציבור, ואולי אפילו התמזל מזלכם ובחניון הציבורי הקרוב לביתכם קיימות מספר עמדות טעינה: כל אופציה טובה, כל עוד מדובר בעמדות טעינה רגילות, ולא מהירות – בהנחה שמתכננים לעשות שימוש קבוע בהן. 

אין עמדות בהישג יד? בידקו בסופרים אחרים בסביבה או מתקנים עסקיים אחרים כמו קניונים ובנייני משרדים – אנחנו מכירים אישית כמה וכמה מקומות בהן מותקנות עמדות טעינה והשימוש בהן אפשרי 24/7, ואם מבנה כזה קרוב מספיק למקום בו אתם עובדים או גרים, תמיד אפשר להשאיר את הרכב לטעינה ולחזור בגמר הטעינה לאוספו. כן – זה קצת ווג'ראס, אבל זה אפשרי.

יחד עם זאת, וכפי שציינו בהתחלה – חשוב לקחת בחשבון שאפשרות זו תעלה יותר. בעוד בטעינה ביתית תשלמו סביב ה-53 אגורות לקוט"ש, בעמדות ציבוריות המחירים יתחילו לכל הפחות מ-75 אגורות ויכולים לעיתים להאמיר גם ל-2 שקלים לקוט"ש – כמעט פי 4 מעמדה ביתית! למחירים אלו יש להוסיף גם את "דמי החיבור" שעדיין נגבים בעמדות כאלו ואחרות בארץ, אשר עומדים על כמה שקלים (5 עד 10 שקלים כפי שאנחנו ראינו במרבית העמדות בהן אנו משתמשים), ולעיתים גם עלויות של כניסה לחניונים יעודיים לצורך העמדת הרכב בטעינה. אין ספק שהעלות כאן תהיה גבוהה יותר מהעלות של עמדה ביתית, אך את שיעורי הבית הפיננסיים עליכם לעשות באופן אישי ולהבין האם אלו עלויות שאתם מוכנים לשאת בהן.

ICED Supercharger
יש צורך להבין האם העמדות הציבוריות בהן אתם מתכננים להשתמש נמצאות בשימוש עקבי של רכבי בנזין או שניתן להסתמך עליהן באופן קבוע

אופציה רביעית: ערב דייט / ערב שמוקדש כולו לצאצאים

עשיתם שיעורי בית, למדתם בעל פה את התוואי שלכם, אתם יכולים לדקלם מתוך שינה מיקומים של עמדות טעינה על גבי התוואי הזה, ואתם מזמרים בזמן המקלחת את המפרט הטכני של הרכב החשמלי של חלומותיכם – כל זה הוביל אתכם לנקודה בה אתם מבינים שאף אחת מהאפשרויות שצויינו לעיל לא אפשרית. אל תאמרו נואש, עדיין.

זה אכן מצב קיצוני, אך בהנחה ששום אופציה ממה שציינו לעיל לא אפשרי – ההצעה הטובה ביותר שלנו אליכם היא להקדיש לזה זמן. עמדות הטעינה הציבוריות הרגילות מותקנות בדרך כלל ב"מוקדי עניין" כאמור, כמו קניונים, מבני עסקים, בנייני משרדים וקניונים למינהם. יודעים שאתם צריכים X זמן לטעינת הרכב? אפשר לקחת ערב אחד בשבוע עם בן או בת הזוג למיקום מעניין כלשהו שבקרבתו יש עמדת טעינה ולעשות ערב דייט, למשל, או לקחת את הילדים למיקום רלוונטי בקרבת אותה העמדה הנחשקת. מעמיס קצת על הלו"ז ויוצר התעסקות נוספת, אבל ריאלי (ואפילו עם מעט ערך מוסף).

טסלה מדריך רכב חשמלי
טיול אחת לזמן מה עם בת או בן הזוג או חברי המשפחה האחרים למיקום עניין שיש בו גם עמדת טעינה בהחלט על הפרק

שום אופציה לא ריאלית בשבילי. מה עושים?

נאמר שמיציתם את כל האפשרויות והבנתם ששום דבר לא רלוונטי בשבילכם ואין שום פתרונות נוספים דוגמאת חבר שגר בהישג יד עם עמדת טעינה או מישהו שאפשר לטעון אצלו בבית אפילו בתשלום באופן קבוע. לצערנו במצב כזה כבר אין לנו טיפים בשביל שיפור הסיטואציה, על אף התחושה שלנו שמדובר באמת במקרי קיצון. יחד עם זאת – זה עדיין לא הסוף.

נכון לכתיבת שורות אלו, נושא הטעינה בארץ עדיין נמצא בבלאגן – הן עמדות הטעינה הביתיות והן הציבוריות לא חסות תחת תקנות ברורות ומסודרות, וכמי שעוסקים בתחום הזה חדשות לבקרים, לתחושתנו – המצב הוא שאנחנו במערב הפרוע. יחד עם זאת – איפה שיש אי סדר, הרגולטור בשלב כזה או אחר יכניס סדר, ואנחנו מאמינים שבחודשים שלאחר כתיבת המדריך הזה דברים לאט לאט יתחילו לזוז בכיוון הנכון.

פרט לנושא הרגולציה, היצרניות עובדות באופן עקבי על רכבים עם טווח גבוה יותר, יכולות טעינה טובות יותר ומהירות יותר, ואפילו פתרונות טעינה שונים ומשונים – כמו פתרון הטעינה של וולוו שמספק טעינה אלחוטית ומהירה מאוד לרכב שניתן לראות בסרטון הבא. נכון לרגע בו אנו מכינים לכם את המדריך, פתרונות אלו עדיין אינם בהישג יד של הישראלי הממוצע, אך מדובר בעניין של זמן – ושווה לבחון את הנושא מחדש בכל כמה חודשים. אל תתייאשו!

יש לכם טיפים נוספים לאנשים שמעוניינים לעבור לרכב חשמלי אך אין להם אפשרות להתקנת עמדת טעינה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי