אנחנו יכולים להלין על הרבה עניינים בתחום הרכב החשמלי בישראל, שאותם לא נמצא במקומות אחרים בעולם. זה יכול להיות נושא העלויות, הרגולציה הממשלית, תחום הטעינה (הן הביתית והן הציבורית), תשתיות ועוד. בעוד שבארץ דיווחנו רק לאחרונה על ירידה חדה במחירי הטעינה בסופרצ'רג'רים של החברה בישראל, משהו אחד שאנחנו לא נלין עליו לעולם פשוט כי הוא "לא בעיה שלנו" הוא נושא חיבורי הטעינה לרכב חשמלי: באירופה (שישראל מבחינה רגולטורית נחשבת כחלק ממנה), כל מי שרוצה למכור רכב חשמלי, צריך למכור אותו עם מחבר טייפ 2 (להוציא רכבי יבוא אישי למינהם מצפון אמריקה).
אבל בצפון אמריקה מדובר בבעיה של ממש, או לפחות – דובר עד כה על בעיה של ממש. לפני חודשיים כמעט במדוייק, העלנו כאן כתבה שעסקה באופן נרחב בניצחונה הגרנדיוזי של טסלה במלחמת התקנים של חיבורי הטעינה: משום מקום ובמשך כמה שבועות, עוד ועוד יצרניות הודיעו כי הן מאמצות את התקן שלה לטעינה, כאשר חלקן מתחרות בה אף באופן ישיר: ריביאן, מרצדס, פולסטאר, ואפילו פורד (מי שתופסת מעצמה כנמסיס של טסלה בארה"ב) לצד מספר יצרניות נוסף כבר הודיעו: בתוך X שנים, כלל הרכבים החשמליים שיצאו מהמפעלים יגיעו עם מחברי הטעינה של טסלה מובנים ברכב.
רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
מי שנעדרה באופן חשוד משהו מאותה כתבה היא הנוכחות של קונצרן יונדאי-קיה, שדווקא היא עושה בארה"ב חיל בגזרה החשמלית עם שלושת המותגים – יונדאי, קיה וג'נסיס. אנחנו מכירים גם היטב את המותגים האלו בארץ ואת יכולות רכבי הדגל החשמליים שלהם (הג'נסיס G80 עם הגג הסולארי, למשל, נבחרה למסע שערכנו להקיף את ישראל ברכב חשמלי לראשונה בהיסטוריה), אך נכון לכתבה ההיא – לא היה זכר בנושא מצד הדרום-קוריאנים. אנחנו הימרנו בכתבה שהם, לצד קונצרן פולקסווגן, הבאים בתור.
אז לפחות באופן חלקי צדקנו בהימור: פוסט שעלה לאחרונה באתר רדיט, הציג תמונות מסקרנות; יונדאי איוניק 5, יונדאי איוניק 6, קיה EV6, קיה EV9 (שתגיע ארצה ממש בקרוב!) ואפילו ג'נסיס GV60 – כולן חונות בסופרצ'רג'רים של טסלה בסאן קלמנט שבקליפורניה. עמדת הסופרצ'רג'ר הזו היא עמדה בעלת נפח תעבורה נמוך (יחסית לסטנדרטים של מתחמי טעינה אחרים של טסלה בקליפורניה…), אבל דווקא ה-EV9 היא זו שצדה את עיני הצלם (וכל שאר האנשים אשר ניאותו להתעמק בחומר): הדגם טרם שוחרר למכירה באופן רשמי בארה"ב, ולמרות הבאזז המטורף סביבו שם – בעיקר בזכות תג מחיר נמוך של פחות מ-55 אלף דולרים לרכב חשמלי גדול בעל שבעה מקומות מפלטפורמה יעודית, ניכר היה כי לא מדובר ב"סתם" חבורה של בעלי מכוניות זרות שרצו לחסום סופרצג'רג'רים במקום בעל תעבורה נמוכה ממילא…
ראיתם פעם איך מתקינים עמדות טעינה ציבוריות? עכשיו אתם יכולים!
הצלם ופותח הפוסט המקורי ברדיט טוען כי אישר מול הנוכחים במקום שהם עובדים במטה האמריקאי של הקונצרן (שפיזית, ממוקם לא רחוק מהמקום) וכי הוא שם לב גם ל"רכיב מזוייף כלשהו" אשר איפשר לרכבים להתחבר פיזית לסופרצ'רג'רים. לפי הנטען, מדובר בסשן צילומים שנערך לדגמים במקום, ולהערכתנו – מדובר ככל הנראה בהכנות אחרונות של הקונצרן לאימוץ – גם אם לא מלא – של תקן הטעינה של טסלה.
למה לא מלא? חדי העין מבינכם בוודאי הבחינו כי כמה דגמים נעדרים מסשן הצילומים הזה: יונדאי קונה החדשה, קיה נירו החשמלית, למשל – לא בנמצא. לא ברור למה, ואין לכך הסבר רשמי, אך אם יורשה לנו להמר גם כאן – להערכתנו, בקונצרן מתכננים להקצות משאבים לנושא זה רק בגזרה של הרכבים החשמליים היעודיים שלהם, ולא בפלטפורמות המשותפות.
הצטרפות של קונצרן יונדאי-קיה לתקן הטעינה של טסלה בצפון אמריקה תסגור לדעתנו את הגולל על תקן הטעינה האמריקאי המוכר – הטייפ 1 ומקבילו לטעינה המהירה, CCS1. לאחר הצטרפות של קונצרן זה, שמהווה שחקן דומיננטי בשוק הרכב החשמלי העולמי, קונצרנים מתחרים כמו פולקסווגן ויצרני רכב מיפן לא יוכלו להשאר אדישים למהלך, וכדור השלג שהתחלנו לראות אי אז בחודש מאי של שנת 2023, יגיע לסיומו בחודשים הקרובים – כשעוד יצרניות ועוד קונצרנים יודיעו: גם אנחנו הולכים עם טסלה.
להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל רכב חשמלי שמגיע ארצה? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!
מה דעתכם על המהלך של קונצרן קיה-יונדאי בארה"ב? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי