נורווגיה מככבת לא מעט בתחום הרכב החשמלי: המדינה הסקנדינבית שמוכרת לנו בעיקר בזכות נופים מדהימים ואין סופיים, עולה שוב ושוב לכותרות בתחומי הרכב החשמלי בעולם ובישראל כמדינה עם הסיכוי הגבוה ביותר בפער עצום למגר לחלוטין את מכירות רכבי הבעירה הפנימית בתחומה. בשנה שעברה, דיווחנו לכם כי במדינה הודיעו אומנם כי יעצרו מכירת רכבי בעירה פנימית ב-2025 אך נראה היו שאלו יעצרו כבר מעצמן במהלך 2022; אז רכבי בעירה פנימית המשיכו להמכר שם גם לתוך 2023, אך נראה שהמגמה הזאת נמצאת בהחלט בשלב שירת הברבור.
עפ"י נתונים שפורסמו באתר הרכב החשמלי האמריקאי Electrek, תמונת המצב בנורווגיה לא פחות ממדהימה בתחום הרכב החשמלי: לא פחות מ-80.7% מכלי הרכב שעלו לכבישי נורווגיה בחודש מאי היו רכבים חשמליים. מספר זה מייצג אומנם ירידה קלה מתקופת ינואר-מאי של שנת 2022, שם הנתון עמד על מעל ל-83%, אך בהסתכלות באופן ספציפי על חודש מאי 2022 – מדובר על עלייה של כמעט עשרה אחוזים.
ייתרה מזאת, את המקום השני בהיקף המכירות תופסת טכנולוגיית הפלאג אין, שגם בנרווגיה מאפשרת התאקלמות קלה ומהירה יותר לעולם החשמלי מבלי "ללכת עד הסוף" – עם 8.2%. לא רחוק אחריה, עם 7.8%, נמצאת הטכנולוגיה ההיברידית. את האחוזים הנותרים, עם מספרים באמת מדהימים, חולקים רכבים בעלי הנעת בעירה פנימית – בנזין או דיזל (ללא שום הינע אלטרנטיבי) – עם 3.3% בלבד מנתוני המכירות של רכב חדש בנרווגיה.
רשימת אביזרי חובה לחשמלית החדשה שלכם
איך טבלת המכירות נראית?
אלו נתונים שאנחנו בישראל יכולים רק לחלום עליהם בשלב זה, הרבה בזכות העדר דחיפה מצד המדינה ושוק בעייתי במידה עם מיסוי גבוה מידי, אבל כאשר צוללים לנתוני המכירות פרופר בתוך נורווגיה, התמונה מרשימה אף יותר: בראש טבלת המכירות במדינה – גם בחודש מאי וגם מתחילת 2023 – עומדת הטסלה מודל Y. במאי, נמכרו בנרווגיה 2691 יחידות, בעוד שמתחילת 2023 נמסרו בנרווגיה 12,328 יחידות ממנה! בישראל, נתוני המכירות של המודל Y עדיין לא מפילי לסתות כפי שהיו נתוני המכירות של המודל 3, ועל אף הורדת מחיר אגרסיבית שהתרחשה לאחרונה, לצד השקת דגם הנעה אחורית זול – אין עדיין התנפלות רבתי בישראל על הקרוסאובר הקטן יותר של טסלה. הנתונים המרשימים של נורווגיה עם דגם זה הם עצמם רק טיפה בים אצל המודל Y, שהפכה לאחרונה למכונית הנמכרת ביותר בעולם.
במקום השני ברשימה, בפער עצום, נמצאת הפולקסווגן ID4 החשמלית. הדגם החשמלי הוותיק של קונצרן פולקסווגן, שנחת בישראל בשלהי 2022, העלה לכבישים מרוביי הפיורדים 738 יחידות בחודש מאי, ובסך הכל מתחילת 2023 נמסרו בנורווגיה 2712 יחידות של ה-ID4. הפרש המסירות בין ה-ID4 לבין המודל Y שמקדימה אותה עומד על פי 4!
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
הרכב הראשון שאינו חשמלי טהור ברשימה מגיע למקום הרביעי בהיקף המכירות – ומדובר בטויוטה ראב 4. 580 יחידות ממנו עלו לכבישי נורווגיה במאי, מתוך 1193 יחידות שעלו לכבישים מתחילת שנת 2023 בסך הכל. לא רחוק משם, במקום השישי, נמצאת הסקודה אניאק – שמכרה 504 יחידות במאי, ובסך הכל 1750 יחידות מתחילת 2023.
אם אתם לא בטוחים לגבי רכב חשמלי – אולי רכב פלאג אין הוא הפתרון בשבילכם: בקרו במדריך לרכבי פלאג אין!
מיד אחריה, במקום השביעי, נחה האודי Q4 איטרון שמכרה בחודש מאי 386 יחידות ו-1191 יחידות מתחילת השנה. בסך הכל, מכרו בקונצרן פולקסווגן כ-5635 יחידות מהפלטפורמה המדוברת מתחילת 2023 בנורווגיה. במקום התשיעי נמצאת הטויוטה יאריס קרוס (וגם היאריס הרגילה – שנספרות יחדיו) – עם 363 יחידות בחודש מאי ורק 1399 יחידות מתחילת השנה.
את העשירייה הראשונה סוגרת חברה מרשימה ומאוד מסקרנת שביינתים עלתה ארצה רק בערוצי היבוא המקביל – הפולקסווגן ID.BUZZ. מדגם זה עלו לכבישי נורווגיה במאי 308 בעוד שבסך הכל נמכרו ממנו 782 יחידות, אך במקרה זה יש לקחת בחשבון כי הדגם החל להמכר רק מספר חודשים לתוך 2023 (בניגוד לכל שאר הדגמים המצויינים כאן ברשימה).
איך זה לנהוג בכבישי נורווגיה עם רכב חשמלי? בקרו בפוסט של רומן טיטינשיידר בקבוצת הפייסבוק שלנו!
ובארץ?
בכנות, אחרי מספרי המכירות המרשימים כל כך של נורווגיה, קצת עצוב להסתכל על הנתונים בישראל. כאן, פחות מ-20% מכלי הרכב שעלו על הכבישים במאי היו חשמליים, ולמרות הגידול המתמיד – אנחנו עדיין רחוקים ממספרים משביעי רצון. התחלנו לאחרונה לראות מספר קמפיינים שנועדו לקדם מכירות של דגמים תקועים כמו הפולסטאר 2 (שגם עברה לאחרונה מתיחת פנים משמעותית מאוד), לצד פרסומים כלליים על דגמים שהושקו זה מכבר בישראל כמו ה-ID4 – דברים שלא חזינו בהם בשנה וחצי האחרונות, בעיקר בגלל בעיות מלאי קשות לצד העדר ביקוש – מה שכלל לא הצריך מהיבואניות להתאמץ בכדי למכור.
מי ששולטות ביד רמה בטבלאות המכירות בישראל הן הטסלה מודל 3, ג'ילי ג'יאומטרי C וכמובן ה-BYD אטו 3. יחד עם זאת, אנחנו עלולים לראות שינויים מעניינים במצבי המובילות בטבלה עם נחיתתה בישראל של ה-MG4 החדשה, שתבחן אצלנו בקרוב. בנוסף לאלו, אנו צפויים לראות גם בהמשך השנה דגמים חשמליים זולים של BYD שינחתו בישראל, שמקורות יודעי דבר מסרו לנו לגביהם שהם צפויים "לשבור את השוק". אחרי שנתיים קשות מאוד, נראה שתחום הרכב החשמלי בישראל – למרות אי-שביעות-רצוננו מהמספרים בשלב זה – יתחיל בטיפוס מעלה.
מה דעתכם על נתוני המכירות בנורווגיה ובישראל? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג!