לאחר השקת משאית המימן הראשונה בישראל בסוף שנת 2022 ולאחר שדיווחנו כבר לפני שנה על שיתוף הפעולה בהקמת תחנת התדלוק המימנית – אמש חברת בזן, סונול וכלמוביל השיקו בשיתוף פעולה נרחב את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל. התחנה החדשה ממוקמת ביגור, סמוך למפרץ חיפה, ומיועדת בתור התחלה למשאיות המימן של יונדאי, אותן כלמוביל מייבאת ארצה. תחנת התדלוק המימני הוקמה בידי חברת Linde הגרמנית יחד עם חברת H2Mobility, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה.
מימן כדלק
כיום תחום הרכב הכבד בישראל נשלט ביד רמה בידי רכבי הדיזל. הנעה באמצעות מימן (או בשמה הנוסף, טכנולוגיית תא דלק / Fuel Cell) מאפשרת לייצר דלק נקי, היות ולא נפלטים חומרים מזהמים בזמן המרת המימן לאנרגיה – אלא חשמל ומים בלבד. הוא אינו רעיל, נדיף, ובטוח לשימוש, כאשר גם מיכלי איחסון המימן וגם תחנת התדלוק המימני עומדים בתקינה בינלאומית מחמירה ביותר. הצפי הוא שבשנים הקרובות ניתן יהיה להפיק מימן בתהליך ירוק לחלוטין בהיקף מסחרי.
השקעה לעתיד
עלות הקמת תחנת הביכורים הזו היא מעל ל-5 מיליון ש"ח, כאשר 3 מיליון ש"ח מתוכם הושקעו בידי משרד האנרגיה והתשתיות. הפריסה הארצית של תחנות אלו תתקדם בהתאם לקצב התפתחות משק כלי הרכב המבוססים מימן בישראל.
משאית מימן?!
ונזכיר בקצרה את הקונספט מאחורי משאיות המימן: משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי היא משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. יש לה מנוע חשמלי בהספק של כ-469 כוחות סוס, והיא מגיעה עם לא פחות מ-7 מיכלי מימן. היא יכולה לגמוע מרחק של כ-400 ק"מ בתדלוק אחד, ומשך התדלוק אורך בפועל כ-15 דקות. זה לא רחוק מדי ממשך התדלוק של משאית דיזל, והרבה יותר מהיר מטעינה מהירה של משאית חשמלית, שאורכת כ-2-3 שעות לפחות. כרגע עלו על הכביש 3 משאיות מימן מתוצרת יונדאי, ואנו מקווים שהפיילוט הזה יצליח ונראה הרבה כלי רכב מונעי מימן על כבישי ישראל.
רוצים לקבל לפני כולם גישה לכל החדשות הכי חמות בעולם ההנעה האלטרנטיבית בארץ ובעולם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג!
מה דעתכם על תחום רכבי המימן? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! ערוץ הטיקטוק של פלאג מג!