עליהום תקשורתי על טסלה – לא מוצדק, לא מכובד, ובעיקר מוטה. דעה

בימים האחרונים, טסלה עוברת עליהום תקשורתי מצד אתרי חדשות פופולריים בארץ. אנחנו ממליצים לקרוא את תור הדעה של פלאג מג לפני הסקת מסקנות

כבר בשנת 2019 החלה טסלה בהכנות להכנס לשוק הישראלי. המהלך החל לצבור תאוצה בשנת 2020, אך הגיע לעצירה פתאומית ומפתיעה בעקבות משבר הקורונה שפרץ בחודש מרץ של אותה שנה. הקורונה הלכה (ואז חזרה שוב), וטסלה לבסוף סיימה את ההכנות והחלה להציע את רכביה למכירה בישראל. נכון לכתיבת שורות אלו, היצרנית האמריקאית מסרה בישראל אלפי מכוניות וכבשה את טבלת המכירות של הרכבים החשמליים בארץ – תוך כדי דחיקה של ה-MG ZS EV הפופולרי והמוכר למקום השני, ובפער אדיר: טסלה מכרה מעל 4000 יחידות מהדגם המוצע היחיד שלה – המודל 3 – בטווח שבין פברואר ליולי, בעוד MG מסרה בפרק זמן כמעט זהה – ינואר עד יולי – קצת מתחת ל-1000 יחידות.

אך לא הכל וורד בממלכת טסלה. בימים האחרונים, הרשת גועשת בעקבות מבול של תלונות על רכבי טסלה בישראל. מספר רב של נהגים חווים מוות פתאומי של המזגן ברכב שלהם, ובחודשי יולי-אוגוסט הנוראיים בארץ הקודש, מדובר בלא פחות מקטסטרופה. באקלים הישראלי, מצב כזה הופך את השימוש ברכב לבלתי אפשרי – פשוטו כמשמעו. אל הפרסום הרחב של רוכשים התלוו גם תלונות נוספות על מערך שירות בעייתי וחוסר בהירות בכל הנוגע לקבלת שירות והתנהלות מול הנציגות הישראלית, שסחפו את אתרי החדשות הגדולים כמו צונאמי.

טסלה
הכי חשוב לשמור על שלווה (מקור: keepcalm.com)

התקלה הייתה צינורית כלשהי שהתבררה כפגומה, ומה לעשות – אחרי בקושי חצי שנה של עבודה, וכמות מסירות מפתיעה בהיקפה – מרכז השירות לא היה ערוך לכמות הרכבים בהם קרתה התקלה, יחד עם העדר הכנה נכונה של חלפים במלאי. הנציגות הישראלית אצה רצה להזמין כמות גדולה של הצינוריות המדוברות, והציעה ללקוחות רכב חלופי או תקציב יומי למונית – הרבה מעבר למה שהחוק דורש במקרה כזה (דרישת החוק – תיקון התקלה בפרק זמן סביר ותחת האחריות שמספק היצרן, לא מעבר). 

למרות זאת, אתרי חדשות פופולריים רבים ראו את המתרחש והחליטו, כל אחד מסיבותיו, לשפוך עוד שמן למדורה. תמונה של מרכז השירות של טסלה בארץ, עם מספר מכוניות חונות בו, הוצמדה לכל הכתבות האלו, והמלל לא הותיר מקום לספק – "תראו איך טסלה הגדולה לא מסוגלת להתמודד עם מתן שירות מספק". בן רגע, התלונות של לקוחות על התקלות במזגן הפכו לסופת ענק שמציפה את כלל האינרטנט, כאשר יחד איתה הגיעו גם דיווחים על ריקולים של טסלה בארה"ב, וכל איזכור בעיתונות העולמית לתקלה כלשהי באוטו-פיילוט של היצרנית זכה חיש מהר לדקות שידור ארוכות במהדורות החדשות העיקריות.

כל הסיפור הזה מריח מאוד לא טוב. כן, הנציגות הישראלית של טסלה לא נערכה כראוי. ייתכן שכאשר הבינו את גודל הבעיה היה מאוחר מידי, וייתכן מאוד שגם חוסר הנכונות של הנציגות הישראלית (בהתאם לקו העולמי של היצרנית) לספק איזה שהוא מענה או הסבר ציבורי, מעבר להתנהלותם מול הלקוחות איתם התרחשה התקלה, סייע לאש הזאת להתפשט. אך הסירחון לא מגיע מכאן, אלא מהסיקור התקשורתי המוגזם והמוטה של הנושא. 

בסופו של יום – טסלה היא יצרנית רכב, ואותה הטסלה שיושבת בארה"ב ומנהלת את הפעילות בעולם, היא הבוסית של הנציגות הישראלית. אין כאן דילר או יבואן מקומי, אלא נציגות של ממש מטעם היצרן עצמו שמבצעת את כל התהליך. אבל מדובר ברכב – מכונה – גם אם היא שונה מאוד מרכבי בנזין, רכבים היברידיים ורכבי פלאג אין אחרים. ועדיין, ההתנהלות התקשורתית סביב מה שקרה בארץ, עם ליבוי האש באמצעות ידיעות בובמסטיות על בעיות שהיו למותג בעבר, מסריחות מאוד – כי ההתעסקות הזאת היא חסרת תקדים.

עד כמה חסרת תקדים? כאשר כל רכב של פולקסווגן עם גיר DSG חדש ומהפכני נאלץ לחזור על עקבותיו למוסך לאחר שנמסר ללקוח, בסוף העשור הראשון של המאה ה-21, לצורך החלפת הגיר בשלמותו – תקלה גרועה בהרבה מבחינה מכאנית עם השלכות ארוכות טווח על הלקוחות – הנושא לא דווח בכזו הרחבה. כאשר דיווחים רבים הציפו את הרשתות בארה"ב על תקלה אפשרית בדוושת ההאצה ברכבי טויוטה מסויימים, שנתפסת במקומה ועלולה לגרום לתאונות דרכים קטלניות – הנושא לא דווח בכזו הרחבה. כאשר BMW הציגה את הדור החדש ומקורר המים של מנוע הבוקסר המפורסם שלה, על גבי שורה של דגמים – רובם עם ריקולים חוזרים ונשנים – לא דווח על כך בכזו הרחבה. וייתרה מזו – ב-BMW אף התרחש תהליך כמעט חסר תקדים, במסגרתו דילרים אמריקאים הונחו לדרוש אופנועים חדשים שנמכרו ללקוחותיהם ולהחזיר להם את מלוא התשלום – גם אז הנושא לא דווח בהרחבה כפי שדווח על צינורית מזגן פגומה בטסלה. תארו לכם מה היה קורה בארץ אם טסלה הייתה מוציאה קריאה ללקוחותיה להחזיר את רכביהם אל החברה ולקבל את כספם בחזרה. 

טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 (צילום: פלאג מג)

לא ברור מה המניע של גופי תקשורת רבים בארץ לדווח בהרחבה שכזו על תקלה לכאורה פעוטה. אכן, מדובר במצב לא תקין, אך טסלה ישראל לא זרקה את לקוחותיה להסתדר לבד, ואף לקוח לא נשאר ללא פתרון. יחד עם זאת, למי שלא מעורה בנושא, ויקרא מהצד מספר כתבות של אתרי חדשות מרכזיים בישראל – ללא ספק עלול להתפתח אצלו אנטגוניזם כלפי היצרנית, וזה אנטגוניזם שמתפתח לחלוטין שלא לצורך. חבל שכך תקשורת הרכב בישראל מתנהלת.

הפוסט פורסם במקור בקצרה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי