מבחן רכב: קיה נירו פלוס פלאג אין

קיה נירו הוצגה במזרח הרחוק כאופציה למונית, אך לישראל היא מגיעה כרכב להמונים. גרסת הפלאג אין של הנירו פלוס מגיעה אלינו כעת למבחן מקיף

קיה נירו היא כנראה אחד מהדגמים הכי מוכרים ופופולריים בגזרת ההינע האלטרנטיבי בישראל. הדגם עלה לארץ בשנת 2016 בגרסה ההיברידית, מאוחר יותר בגרסת הפלאג אין ובאמצע 2021 – עם הסחף האדיר שהתחיל בתחום הרכב החשמלי בישראל עם טסלה – גם עם גרסה חשמלית לחלוטין. כל דגמי הנירו מבוססים על אותה הפלטפורמה (שנועדה מלכתחילה להכין את שלושת אפשרויות ההינע האלטרנטיבי), וגרסת הפלאג אין וההייבריד זכו להצלחה בשוק בישראל. הגרסה החשמלית הגיעה לכאן בשלב בו המשברים בענף הרכב העולמי היו כבר עמוקים וקשים, ולא זכתה לימי מכירות ארוכים – עד שהוכרז הדגם החדש, והמלאי שלה אזל…

אותם המשברים יצרו מצב שבין לילה רב מכר נעלם מכאן והשאיר מקום ריק בצמרת. לא היבואנית ולא היצרנית לא אהבו את המצב הזה, ועפ"י השערתנו – הנירו פלוס, שהוצגה גם היא במהלך 2022, הסתמנה כפתרון: בדרום קוריאה אומנם הדגם יועד לשמש בעיקר כמונית ע"ב הקיה נירו "הקיימת", אך ארצה – הודיעו בטלקאר כבר בספטמבר כי הדגם יעשה עלייה על כל שלושת אפשרויות ההינע שלו, ויימכר "כאחד העם" – גם ללקוחות פרטיים ועסקיים (יעידו בעלי המוניות שהספיקו לשים יד על נירו פלוס הייבריד או נירו פלוס חשמלית). הראשונה ממשפחת הנירו פלוס שמגיעה אלינו למבחן רכב היא גרסת הפלאג אין.

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

קיה נירו פלוס פלאג אין – עיצוב

בואו נתחיל את המבחן מהפיל שבחדר. עוד מההודעה לעיתונות על הגעת הדגם ארצה – הנירו פלוס זכתה לאין סוף העלבות על המראה שלה. המראה הזה – תוצר לוואי של מרחב פנים אדיר מימדים בשורת המושבים השנייה של הרכב – לא עובר חלק בגרון כמעט לאף אחד. האמת? גם לנו היה קשה, לפחות מהתמונות, ולמרות שאנחנו נחשפים יום יום לפערים בין רכב שמעוצב מגניב ומרחב הפנים שלו לבין רכב שמעוצב הרבה פחות מגניב וזוכה למרחב פנים נהדר.

יחד עם זאת, כשהגענו לאסוף את הרכב – משהו במראה הזה קצת פחות הטריד את מנוחתנו. קשה להסביר את זה מבלי לראות את הרכב בגודלו המלא במציאות, ולא מדובר פה ב"סתם" העדר פוטוגניות (כפי שקורה לעיתים), השורה הסופית היא שלמרות איך שהוא נראה בתמונות – המצב העיצובי שלו לא כל כך נורא במציאות. מעבר לכך, כשאנחנו נוהגים ברכב, אנחנו לא באמת רואים אותו מחלקו החיצוני…

מה עדיף – רכב מפלטפורמה יעודית או פלטפורמה משותפת?

קיה נירו פלוס

אזור הנוסעים מלפנים, מאחור ותא המטען

אם זו הקיה הראשונה שאתם נתקלים בה בשנים האחרונות, לא תראו כאן שום דבר חדש ומלהיב. אם זו לא הקיה הראשונה שאתם נתקלים בה בשנים האחרונות – אתם כנראה תרגישו בבית והרכב הזה מצליח לשמור על מרבית המאפיינים "שבין ישן לחדש" – יש כאן דמיון גם לקיה נירו "הרגילה", וגם לקיה ספורטאז' פלאג אין שנבחן אצלנו ממש לאחרונה. את פנינו מקבלים זוג מושבים מתכווננים ידנית (רמת הגימור LX מכילה מושבי בד פשוטים ורמת הגימור EX – הנבחנת כאן – עם מושבי בד משולבי עור), פשוטים למראה אך נוחים.

לוח שעונים דיגיטלי למחצה, מערכת מולטימדיה, קונסולה מרכזית עם דמיון רב למה שראינו בספורטאז', הכל כאן מאוד במקום, ומאוד רגיל ושגרתי. רכב כזה לא אמור להעיף לאף אחד את הפוני בשום מצב, וסיטואציה זו לא שונה מהמכלול. מספר תאי אחסון, אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, דברים שאנחנו לגמרי רגילים אליהם. חוץ מאחד שממש העיף לנו את הפוני.

קיה נירו פלוס

קיה נירו פלוס פלאג אין מגיעה אלינו ארצה עם אנדרואיד אוטו אלחוטי. כל מה שצריך לעשות הוא להתחבר לרכב בבלוטטות', להכנס להגדרות החיבורים (מערכת המולטימדיה המצויינת מגיעה בעיברית כמובן) ולשנות את האינפוט של הנייד שלנו משמע בלבד לאנדרואיד אוטו. קצת חבל שזה מה שצריך לעשות בכל כניסה לרכב מחדש ללא אפשרות לקביעת ברירת מחדל – אבל עצם זה שיש כאן אנדרואיד אוטו אלחוטי זה מעולה.

דבר נוסף שהעיף לנו מאוד את הפוני הוא מה שמתרחש מאחור. נתחיל מהרע: אין כאן משענת אמצעית, ויש רק שני פתחי מיזוג לנוסעים מאחור, ללא אפילו USB אחד לרפואה (או לטעינה). אבל יש משהו אחד שמאפיל על היעדר הפינוקים – קיה נירו פלוס פלאג אין היא כנראה הקרוסאובר הקטן הכי הכי הכי מרווח שבחנו במגזין עד היום. אני עם הגובה הממוצע שלי יכלתי לשבת בנוחות יתרה, ולהכניס איתי לרכב גם דוגמן בגובה 2 מטר ואף צפונה מכך – ואולי רק בגובה שכזה הוא היה עלול לגרד את התקרה עם פדחתו. מקום ומרחב לא חסר כאן.

קיה נירו פלוס

תא המטען קטן, למרות תוספת הגובה. גודלו הוא כ-364 ליטרים, יש לו כמובן מתחת לרצפה מגירה קטנה לכבליאדה, וויי קשירה, ו… זהו. אין כאן אפילו שקע 12 וולט, מה שאומר שאם חלילה וחס יש לנו פנצ'ר מאחור – ערכת הניפוח תצתרך להתחבר אי שם אל שקע ה-12 וולט שנמצא בקונסולה המרכזית. המושבים מתקפלים כמובן בכדי לאפשר העמסה של ציוד נוסף – ייתרון למי שעושה שימוש בנירו פלוס כרכב עבודהנירו פלוס

 

מערכת הפלאג אין, טווח חשמלי וצריכת דלק

רכב פלאג אין כדרך הטבע מגיע אלינו עם מנוע בנזין שמחובר למערך חשמלי – סוללה ומנוע. יש מי שעושה זאת כמו חורני ומייצר מפלצות למסלול המירוצים ויש מי שעושה זאת לשם החיסכון הפוטנציאלי האדיר בדלק. הנירו פלוס היא כמובן חלק מהקטגוריה השנייה: יש לה סוללה בגודל של 8.9 קוט"ש, שמספיקה לטווח מוצהר של 46 ק"מ.

במהלך המבחן – הטווח שהשגנו מהסוללה הזו עמד על 44 ק"מ, נתון לא רע – שיש לקחת בחשבון שהושפע רבות בגלל מזג האוויר המאוד נעים שהפתיע אותנו במהלך המבחן, ולא הצריך – למשל – נסיעה בכל מטר עם מזגן על עוצמה מקיסמלית. קצב הטעינה של הסוללה של הקיה נירו פלוס פלאג אין עומד על 3.7 קילו וואט, קצב טעינה סביר ושגרתי לרכב מסוג זה. שקע הטעינה, שנמצא מעל לגלגל הקדמי שמאלי, מואר.

נירו פלוס

טענה שכן יש לנו למערכת החשמלית כאן היא העדר מוחלט של שליטה ברגנרציה. זה לא שרכבי פלאג אין "בורכו" באפשרויות שליטה נרחבות בבלימה הרגנטיבית שלהם, אבל כאן אין כלום. הפעלה של הרגנרציה קורת או כאשר עוזבים את דוושת התאוצה או כאשר לוחצים על הבלם – ולא בשום אופציה אחרת (של – למשל – מצב B של הגיר). במקרה של הספורטאז', הייתה לנו טענה לאפס כמעט מוחלט של מידע בלוח השעונים בנושא המערכת החשמלית – כאן, המערכת החשמלית מצויינת ויש שפע של מידע – אבל שליטה ברגנרציה, מינימלית ככל שניתן לבקש, אין כאן.

בגזרת הבנזין, הקיה נירו פלוס פלאג אין מגיעה עם אותו מנוע 1600 סמ"ק אטמוספרי שאנחנו מכירים שמשודך לגיר דו מצמדי עם שש מהירויות. ההספק הכולל של כל הסיפור הזה עומד על 144 כ"ס צנועים משהו, בשם החסכון בדלק. ניתן לבחור (גם כאשר הסוללה טעונה במלואה) בין נהיגה במצב חשמלי או מצב היברידי, ובזמן שימוש ברכב כהיברידי – צריכת הדלק אותה השגנו עמדה על נתון מרשים של ליטר ל-25 ק"מ. יחד עם זאת, וכפי שמתרחש במבחנים מסוג זה – נזכיר כי צריכת הדלק ברכבי פלאג אין היא תוצר ישיר של שימוש רב ככל הניתן במערכת החשמלית. להרחבה – מומלץ לעיין במדריך לרכב פלאג אין.

נירו פלוס

מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי

קיה נירו פלוס פלאג אין מאובזרת במספר מערכות בטיחות כסטנדרט – בינהן בלימה אונוטמית, זיהוי ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, ויש גם מצלמת רוורס וחיישני חנייה אחוריים. מאיזה שהיא סיבה, דווקא מפרט הבטיחות שלה לא עומד בסטנדרט – ואין לה, למשל, זיהוי רכב בשטח מת, או אפילו חיישני חנייה היקפיים / מצלמת 360.

מנגד, הקרוז קונטרול האדפטיבי שלה, שמגיע כסטנדרט – עושה עבודה פנטסטית והוא אפילו נפתר מהבעיה הידועה של המערכות האלו בישראל – נימוס יתר. הוא שומר בדיוק על המרווח הנכון מהרכב שלפניו, והוא מאוד מאוד מאוד נוח לתפעול באמצעות הכפתורים שנמצאים על גבי ההגה. יחד עם כל אלו יש לנו כאן גם מערכת ממוחשבת שמתריעה על עייפות נהג, אם כי מדובר במערכת שמתבססת על אלגוריתם שמשכלל נתונים כמו מספר פעמים של סטיה מנתיב בזמן נתון וכו, ולא במערכת אקטיבית שסורקת למשל את האישונים.

נירו פלוס

קיה נירו פלוס פלאג אין – איך היא נוסעת?

כפי שכבר הבנתם – לא תמצאו בקיה נירו פלוס הבטחה לנהיגה אולטרה כיפית וספורטיבית. זה לא המצב כאן ואפילו לא קרוב ליעוד של הרכב. היעוד עצמו מושג היטב – זה רכב שגרתי, רגיל, נעים ונוח באופן יחסי לנסיעה – למבוגר אחד ועד 4 מבוגרים + עוד מבוגר קטן משמעותית במושב המרכזי מאחורנית. תא המטען גבוה אבל לא גדול באופן יוצא מגדר הרגיל, כך שאל תבנו על הסעה של 4 מחבריכם לשדה התעופה בשביל טיול של חצי שנה בדרום אמריקה.

בידוד הרעשים בסדר – גם רעשי הרוח וגם רעשי הכביש – ובנסיעות ארוכות במיוחד הרעשים האלו מציקים. רעשי המנוע, לכשזה נכנס לפעולה, חודרים גם הם לתא הנוסעים, ואין כאן בשורה של ממש בכל הנוגע לאיכות יוצאת דופן של חומרי הבידוד. התחושה היא שדווקא קצת חסכו בזה, וחבל – מבאס מאוד לנהוג ברכב 200 ק"מ ולהרגיש בשלב מסויים שחייבים לעצור. מנגד, אם אם אתם נוסעים 200 ק"מ ביום – הנירו פלוס פלאג אין היא לא הנירו הנכונה בשבילכם…

נירו פלוס

הבולמים שלה עושים עבודה טובה מאוד – באופן מפתיע משהו – שכן, בהתחשב בתוספת המשקל, ציפינו שהם דווקא יהיו אגרסיביים, וחלילה וחס אפילו יתנו לנו תחושה של "מסחרית ריקה". גם כשהרכב היה מאוכלס בנהג אחד וזהו, הכל עבד נהדר ולא הורגשה תחושה קיצונית בכוחניותה או ברכותה מהבולמים – גם במקרים של כניסה מעט מהירה מידי לסיבובים. המנוע משדר לנו כל הזמן שהוא מתאמץ, אבל בתור מי שנוהג על פריוס – זו סתם בכיינות של סוג המנוע הזה (מנוע אטמוספרי שמכוייל לחיסכון בדלק).

נירו 2023

קיה נירו פלוס פלאג אין – סיכום

לקרוא לזה "דור ביניים" לא יהיה נכון, כי קיה תמכור גם את הנירו פלוס וגם את הנירו מהדור החדש מקביל, כך שהמצב כאן הוא לא שהנירו פלוס הגיעה לביקור זריז והיא בדרך להתגזגז מישראל – להפך, היא כאן בכדי להשאר. ולמרות שיש לה מספר דברים פחות מהנים – כמו בידוד הרעשים, האבזור הדל יחסית או אפילו העיצוב החיצוני – יש לה גם כמה יתרונות מובהקים.

כנראה שהייתרון הגדול ביותר שלה הוא המרווח מאחור – אם אתם משפחה שבורכה בגובה רב, אבל לא רוצים קרוסאובר גדול וזללן דלק – יש מצב שיש לכם פה פתרון חדש ומאוד מסקרן. גם העניין של האנדרואיד אוטו האלחוטי – קטן ככל שיהיה – נוח במיוחד. איכות החומרים (הפשוטים משהו) גם היא בסטנדרט של קיה, ובדומה לרכבי פלאג אין אחרים – יש לנו כאן פוטנציאל ענק לחסכון בדלק.

נירו 2023

אבל הקושי האחד והיחיד שלנו עם הקיה נירו פלוס פלאג אין הוא המחיר – ב-172,990 ש"ח, היא ממוקמת בדיוק מסביב ל"מספר הזהב" של רכבי הפלאג אין בישראל (להוציא את ה-MG EHS שמחירו עלה ל-188 אלף שקלים לאחר צילום המבחן). הבעיה שלנו עם המחיר הזה הוא הזינוק ביחס למחיר גרסת הפלאג אין היוצאת – שהייתה סופר אטרקטיבית.

מי שיתגבר על הקושי של המחיר, צפוי למצוא כאן רכב טוב, פשוט, עם מוניטין ארוך שנים ופוטנציאל אין סופי לחסכון בדלק, לצד מרחב במושב אחורי שלקוח מקרוסאוברים גדולים בהרבה (ואולי אפילו מיניוואנים, אם ממש ממש ממש נפרגן ונגזים) וזמני אספקה שכבר נדיר מאוד לראות בשוק הרכב הישראלי. הידיעה שהרכב צפוי להשאר כאן בשנים הקרובות (ויתכן שמחירה הנוכחי יהיה נמוך מהמחיר של הנירו החדשה, לכשזו תגיע ארצה) לצד כל האמור לעיל, הופכת את הנירו פלוס פלאג אין – הופכת אותה למתחרה יחודית בסגמנט רכבי הפלאג אין בישראל של 2022.

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על הקיה ספורטאז' פלאג אין החדשה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "קיה נירו ישראל"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

נירו 2023

טכני

מנוע בנזין: 1,600 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, גיר 6 מהירויות כפול מצמדים

הספק משולב: 144 כ"ס, הנעה קדמית 

צריכת דלק במבחן הדרכים: 25 ק"מ לליטר

שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 172,990 ש"ח

אחריות: 5 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 5 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה, ניתן להאריך את האחריות על הסוללה עד גיל 10 של הרכב בעלות של 250 שקלים לכל שנה נוספת

שירות: רשת מוסכי טלקאר הפזורים ברחבי הארץ

נירו 2023