מבחן רכב: קיה ספורטאז' פלאג אין

הדור החמישי של הקיה ספורטאז' נוחת בישראל בפאתי 2023, והוא מביא איתו גם את בשורת הפלאג אין. לקחנו את הדגם הבכיר ביותר למבחן

יש מכוניות שאין שום צורך להציג, והקיה ספורטאז' היא אחת מהן. אין אדם בעל רישיון במדינת ישראל שאינו מכיר את הדגם האולטרה-פופולרי של היצרן הדרום קוריאני בישראל (בוודאי שישנם גם רבים שלא מחזיקים ברישיון ומכירים את הדגם), וכבר מהדור השני שלו בארץ הוא החל לצבור תאוצה עד שהפך למלך הקרוסאוברים בארץ.

הדור החמישי של הספורטאז' מגיע ארצה מצוייד, סוף כל סוף, גם בהינע אלטרנטיבי. בין שלל אופציות ההינע, שכוללות גם בנזין ודיזל, ניתן למצוא גם יחידת הנעה היברידית, וגם גרסת פלאג אין. למעשה, הקיה ספורטאז' פלאג אין היא רמת הגימור הבכירה ביותר של הדגם בישראל נכון להיום, ולצד נשיאת השם המחייב – היא גם מביאה את בשורת החשמל להמונים – בסגמנט הולך ומצטופף של רכבי פלאג אין עוצמתיים, מאובזרים ויפים (שאת חלקם אף בחנו בעבר). יצאנו לבדוק האם גם הדור החדש מצליח לעמוד בנטל נשיאת השם המחייב…

מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב

השינוי הבובמסטי ביותר בקיה ספורטאז' חדש הוא כמובן – העיצוב החיצוני, ברוח התקופה אצל היצרנית. הלוגו עבר רענון, והעיצוב כולו נראה מודרני במיוחד, עם סימונים גיאומטריים שמהווים סוג של "גאוות יחידה" שאני מאוד אוהב. חייב להודות שהחזית קצת פחות הסתדרה לי, אבל מהצד ומאחורנית הספורטאז' פלאג אין נראה פשוט מעולה, במיוחד ברמת הגימור GT LINE, שהיא – כאמור – הבכירה ביותר בהיצע, והיחידה במקרה של הספורטאז' פלאג אין.

החלק האחורי הוא המקום בו התרחש השינוי הבולט ביותר: מסוג של קוביה עם פינות מעוגלות הקיה ספורטאז' החדשה הפכה למכונה יפיפיה, וזה דיי סגר את הסיפור – החזית אומנם ישבה לי 80% בסדר, אבל שאר הרכב יושב יותר מ-100% בסדר מבחינת העיצוב שלו, ופשוט כיף להסתכל עליו מכל כיוון ומכל סיבה – הקווים הנקיים, הפינות המעוגלות, החזית ששופעת בצורות גיאומטריות (שמופיעות שוב גם בסביבת הנהג – על כך בקרוב). מה קורה למעצבים הקוריאנים אני לא יודע – אבל התרגום של מה שקורה להם על גבי המכוניות, בשטח – מצויין.

ספורטאז' 2023

אזור הנהג והנוסעים, תא מטען

מבפנים, הכל מעוצב ומוקפד מאוד ברוח הרכב החיצונית, אך מרגיש טיפל'ה פשוט עם שימוש נדיב בפלסטיקים שחורים. לא חריג אבל גם לא מעורר השתאות. הצורות הגיאומטריות המגניבות ממשיכות גם כאן בדמות פתחי המיזוג לנהג ולנסוע שלידו, ואפילו המבנה של אזור הפקדים בקונסולה המרכזית גם הוא בעצם צורה גיאומטרית מגניבה שבהחלט מזכירה את הפנסים במידה. למעשה, הירידה הזו לפרטים מגיעה אפילו עד לידיות הפתיחה של הדלתות מבפנים – ואני פשוט מת על האלמנטים העיצוביים האלו.

זוג המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית לחלוטין (לנהג יש גם תמיכה לגב התחתון), ושימו לב רבותיי – יש כאן קירור. לשני המושבים הקדמיים. בשלוש עוצמות שונות. הדבר הזה חייב להפוך לסטנדרט בתחום הרכב בישראל! בנוסף לכך, גם לנהג וגם לנוסע יש חימום למושב שלהם בשלוש דרגות נוספות, ולצד כל אלו – גם ההגה מתחמם, ועל אף המחשבה הראשונית שמדובר בעניין פעוט, החורף כאן מזכיר לי בכל פעם מחדש כמה כיף זה כשיש מושבים והגה מחוממים.

ספורטאז' 2023

זוג מסכי 12.3 אינץ' צמודים אחד לשני מהווים את מרכז העצבים של הרכב, ומערכת המולטימדיה כאן מקורית – ובעברית! חיבור זריז לאנדרואיד אוטו והופ – הכל עובד חלק ונהדר לכל אורך המבחן הארוך והמפרך הזה. לוח השעונים הזהה בגודלו והדיגיטלי בדיגיטליותו עושה עבודה יפה, ומזכיר לנו כמובן לא מעט דגמי יונדאי שחלפו אצלנו כאן במגזין, אבל כאן גם מגיעה הטענה הראשונה שלנו – למרות מימדים נדיבים, עיצוב נהדר וגודל קרוב מאוד לשלמות – לוח השעונים, ולמעשה – כל מערכת המולטימדיה ותצוגת המידע – לוקים בחסר בכל הנוגע למערכת החשמלית. על כך, נדבר בהמשך. טענה נוספת באיזור זה מגיעה למערכת השליטה על המיזוג ו/או מערכת המולטימדיה – מדובר דווקא ברעיון מגניב של מסך מגע קטן עם תצוגה מתחלפת בלחיצת כפתור, שמעוצב ממש יפה, אבל נטול כל סוג שהוא של פידבק. כך שכן, ניחשתם נכון , בכדי לשלוט במערכת המיזוג, צריך להתעסק עם כפתורי מגע ברוב המקרים. מבאס קצת, אבל מפצה על כך במראה אולטרה אסתטי ודיגיטלי להחריד.

קיה ספורטאז' פלאג אין הוא רכב גדול ומרווח. מאוד. המרווח מאחורנית מזכיר לי בלי למצמץ בכלל קרוסאוברים חשמליים גדולים, והמושבים האחורים אפילו זוכים לכיוונון ידני לגב שלהם. זאת ועוד – יש להם גם חימום מושבים משלהם (בשתי דרגות!), והסאן רוף אפילו מגיע עד למאחורי משענות הראש של הנוסעים מאחורנית. יש המון מרווח לראש גם לנוסעים גבוהים, ויש עוד כמה תפנוקים חמודים שמראים לנו שבקיה חשבו על הנוסעים מאחורנית: מתלה למעילים על גב משענות הראש לנוסעים מלפנים, מחזיק שקיות, ואפילו זוג שקעי USB – שממוקמים על גבי המושבים עצמם. כמובן שגם פתחי מיזוג נוכחים כאן, ולמערכת בקרת האקלים של הרכב ישנם שלושה אזורים – שניים לנוסעים מלפנים ואחד לנוסעים מאחור. הבאסה היחידה היא שעוצמת המיזוג נשלטת כל כולה על ידי הקונסולה המרכזית שנתונה למרותו של הנהג או הנוסע שלידו.

ספורטאז' 2023

תא המטען של הספורטאז' פלאג אין סביר בגודלו ודיי תואם את מה שאנחנו רגילים לראות ברכבי פלאג אין מהסגמנט שלו. אין כאן בשורות מיוחדות, ומתחת לרצפת תא המטען יש לנו מגירה להנחת המטען הנייד לצד ערכת ניפוח, יש בתא המטען וויי קשירה ואפילו שקע 12 וולט. בתכלס, חשבתי שיהיה כאן קצת יותר – אולי, חלילה וחס, שקע 220 וולט, אבל יש גבול גם לחלומות שלי…

ספורטאז' 2023

מנוע בנזין

קיה ספורטאז' פלאג אין מגיעה עם מנוע בנזין בנפח 1600 סמ"ק, ארבעה צילינדרים מודגש טורבו. זה מצוות לגיר 6 מהירויות כפול מצמדים שנשלטים גם ממנופים על יד ההגה. הוא (ומערך הפלאג אין יחד איתו) מפיק נתון של 265 כוחות סוס מרשימים לצד הנעה כפולה (ההנעה הכפולה מגיעה באמצעות תיבת העברה ולא מנוע חשמלי נוסף כמקובל בתחום), וכל העסק הזה – כפי שקורה בדרך כלל בסגמנט – מאוד הרמוני.

לרכב ישנם שני מצבי נהיגה עיקריים – אקו, העדין והמתון יותר, ומצב ספורט – האגרסיבי יותר, שמושך את התורים וההילוכים כלפי מעלה ולעזאזל צריכת דלק יעילה. נוסף לשני אלו, ישנם שלושה "תתי-מצבים" שמיועדים יותר לנהיגה בדרכים לא סלולות, דוגמת – בוץ, חול, או אפילו שלג. כל אלו נגישים דרך חוגה שנמצאת במיקום אסטרטגי מתחת לבורר ההילוכים העגול והמעט מעצבן שמשום מה בקיה החליטו שאין טעם שיחזיר פידבק.

ספורטאז' 2023

מערכת חשמלית

אז הבשורה העיקרית בקיה ספורטאז' פלאג אין מבחינתנו היא, ובכן, החלק שמתייחס לפלאג אין. ולא סתם – הקיה ספורטאז' החדש ממוצב גם מבחינת הנתונים הטכניים שלו וגם מבחינת מחירו קרוב מאוד לטופ של סגמנט זה בישראל: הוא מתומחר מתחת לשני דגמים וותיקים משהו שנבחנו אצלנו – טויוטה ראב 4 פלאג אין ופיג'ו 3008 פלאג אין, מציע טווח חשמלי דומה (ונתונים טכניים דומים בכללותם), אבל מבין השלושה האלו – הוא הרענן, העדכני והמודרני ביותר. בדומה לשניים האחרים, גם כאן – יש לנו הנעה כפולה – אבל לא בזכות מנוע חשמלי נוסף שיושב על הסרן האחורי, אלא ע"י תיבת העברה סטנדרטית – בחירה משונה מעט של קיה. 

הסוללה כאן היא סוללת 13.8 קוט"ש שמספיקה על פי הצהרת קיה ל-70 ק"מ. בפועל, הטווח שאנחנו השגנו במהלך המבחן עמד על 52 ק"מ יפים, שהושגו כשהטמפרטורה הממוצעת בזמן הצילומים עמדה על 37 מעלות מה שכלל לא איפשר לנו לנסוע מטר ורבע ללא מיזוג. היכרות נרחבת יותר עם הרכב, שימוש נרחב במערך הפלאג אין והתאקלמות לאיך שזה נוסע יאפשרו, להערכתי, הגעה גם לטווחים שיתחילו לגרד את ה-60 קילומטרים מלמעלה, בוודאי שבשימוש עירוני עקבי ובוודאי שגם בחורף.

להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

ספורטאז' פלאג אין

הטעינה כאן תתבצע בקצב מקסימלי של 7.4 קילו וואט, מה שיטען את הסוללה של הספורטאז' החדש בקצת פחות משעתיים! זאת כמובן בהנחה שהתשתית בביתכם תוכל לספק לו את הקצב הנדרש: 3.7 קילו וואט יאפשר טעינה בתוך סדר גודל של 4 שעות. שקע הטעינה, להפתעתנו הרבה, לא מואר בכלל, ורק מכיל כפתור ניתוק מהיר – וזו פעם ראשונה שאנחנו נתקלים ביצרן -לא סיני- שמספק לנו רכב עם צורך בטעינה ממקור חיצוני, בו שקע הטעינה לא מואר.

שקע הטעינה הלא מואר הוא חלק אחד ממכלול קטן של דברים שלא הצלחנו להבין את הרציונל מאחורים בספורטאז' פלאג אין, והם נוגעים בעיקר לנגישות לנתונים: לוח השעונים הכל כך מפורט לא מציג שום סוג שהוא של התייחסות, בשום תפריט, לנושא הרגנרציה – פרט לאזור אחד ספציפי, שבא על חשבון נתונים אחרים. השעון הימני – שעון התורים – עומד דומם בכל זמן בו אנחנו משתמשים בחשמל, במקום להפוך למד תפוקת כוח / רגנרציה. גם התצוגה של כמות הקילומטרז' הנותרת במצב חשמלי לא נגישה בחזית לוח השעונים אלא מצריכה נבירה בתפריטים. התחושה שלי בהקשר הזה היא שהוקדשה לרכב מלאכת מחשבת נרחבת – עד שזה הגיע למה לעשות עם נושא הפלאג אין בלוח השעונים, שם אמרו המהנדסים – "אה, זרוק את הלוח של גרסת ההיבריד עם תוספת של כמה ק"מ נשאר לנסוע על חשמל בלבד". מעבר לעובדה שמעט המידע שמופיע לא נגיש בצורה בה הייתם חושבים שיהיה נגיש, מבאס לחשוב שדווקא בהקשר זה – שהוא חלק כל כך גדול ממהות הרכב – קיה חסכה. ובואו, זה לא שהם לא מכירים רכבי פלאג אין שם בדרום קוריאה…

טענה אחת אחרונה למערכת החשמלית הבאמת טובה, אבל לא מוגמרת, היא הרגנרציה. לקיה ספורטאז' פלאג אין אין שום אפשרות של שליטה על הבלימה הרגנטיבית. בכלל. בשום צורה ודרך. לא כפתור B, לא חלילה וחס מנופים, כלום. נסיעות ארוכות הניבו טעינה מכובדת של רבע מהסוללה רק מהנסיעה עצמה ומהעברת האנרגיה מהמנוע ומהרגנרציה לסוללה, אבל מאוד משונה בעיניי שדווקא בנושא זה, בקיה החליטו שלא להתערב. גם פיצ'ר של טעינת הסוללה עד אחוז מסויים לבחירתכם באמצעות מנוע הבנזין לא תמצאו כאן.

ספורטאז' פלאג אין

צריכת דלק

במהלך המבחן השגנו עם הקיה ספורטאז' פלאג אין נתון צריכת דלק מרשים בהחלט של ליטר ל-22 ק"מ. יחד עם זאת, וכרגיל – אנחנו מזכירים לכם שצריכת דלק של רכבי פלאג אין היא פרט שיכול לנוע בקשת אדירה של טווחים. כך למשל, ביום המבחן השלישי החלטנו שאנחנו לא טוענים אותו בכלל. צריכת הדלק צנחה באותו היום לאזור הליטר ל-15 קילומטרים, וכמובן שכאשר השתמשנו בטעינה באופן עקבי לאורך שני הימים הקודמים – היא הייתה טובה לאין שיעור. 

הטווח החשמלי המעולה של הרכב יכול לחסוך דלק רב, וגם אפשרות הבחירה בין מצבי הנהיגה (הייבריד או חשמלי) מאוד מועילה, ובכדי להתמקצע ולהביא את החסכון בדלק למקסימום תצתרכו ללמוד ולהכיר את המערכת ואת איך שהרכב הזה עובד – פעולה מעט מאתגרת כאשר לוקחים בחשבון שגם אין לנו כאן שום שליטה על הרגנרציה וגם אין לנו שום דרך לטעון באופן אקטיבי את הסוללה בזמן נסיעה באמצעות פיצ'ר שכזה.

להרחבה בנושא צריכת דלק ברכבי פלאג אין – מומלץ לעיין במדריך לרכב פלאג אין

ספורטאז' פלאג אין

איך זה נוסע?

אחד הדברים ששמתי לב אליהם בשניה שנכנסתי לספורטאז' הוא תחושת המרחב, לצד העובדה שהוא שקט. מה זה שקט, בנסיעה על חשמל אתם לא תשמעו אפילו רעשי רוח – קצת רעשי כביש מהצמיגים, בעיקר בכבישים מגורדים או משובשים, אבל בזה זה דיי נגמר. מאוד אהבתי גם את המבנה של הדשבורד, שלא נמשך ונמשך אל עבר האופק, אלא נגמר קרוב יחסית לנהג ויוצר מצב בו השמשה ממשיכה לגובה במקום לכיוון המצח שלנו, וזה מאפשר שדה ראיה טוב גם לחרטום הרכב.

הבולמים של הספורטאז' קצת על הצד הקשה, שזה חיסרון ויתרון: החיסרון הוא שהם נוטים להעביר מעט יותר מהכביש ממה שהיינו רוצים, אבל הייתרון הוא שהם לא מאבדים את עצמם לדעת בנהיגה שהופכת לטכנית במקצת. ונהיגה שכזו יכולה להיות מאוד מהנה עם הספורטאז' במצב ספורט עם ההנעה הכפולה. באופן מפתיע – שום סיבוב, בשום מהירות הגיונית, לא הוציא את הבולמים משלוותם – ואלו השאירו את הספורטאז' פלאג אין שתול במקומו לכל אורך הסיבוב.

מעברים בין מצב חשמלי למצב היברידי, בעיקר בנהיגה אגרסיבית במקצת, מורגשים היטב – אבל בשימוש מנהלתי יום יומי הרכב ללא ספק עושה את מה שהוא בא לעשות ואף הרבה יותר מכך. גם הנסיעה מאחורנית, עם כל המרווח והפינוקים האלו, כיפית מאוד והתחושה שבקיה החליטו להשקיע גם בנוסעים מאחורנית ממש לא עזבה אותי לכל אורך המבחן.

ספורטאז' פלאג אין

קיה ספורטאז' פלאג אין – סיכום

כמגזין שעוסק בתחום של הינע אלטרנטיבי, ישנם מבחינתנו כמה נקודות חשובות מאוד ברכבי פלאג אין, אותן אתם מבינים מהמבחן. נקודות אלו גרמו לנו להרגיש שבקיה באמת השקיעו ובאמת התאמצו בהרבה מאוד מקומות בכדי להפוך את הספורטאז' פלאג אין לדור המשך ראוי, ובכל מקום אחר זה עבד להם. למעשה, זה גם עבד במערכת הפלאג אין – היא עצמה מצויינת, הבעיה היא המסביב שנדרש אלייה. 

אבל, וזה אבל משמעותי – הטענות האלו, שהן למעשה העיקריות לספורטאז' פלאג אין – מהותיות בעינינו כאנשי מקצוע, אבל לאדם שמגיע לשדרג את הספורטאז' דור 3 שלו לספורטאז' פלאג אין, מדובר בעניינים פחות קריטיים. והאמת? גם הדור הזה ראוי בהחלט לשם ספורטאז' בדרכו להמשיך במסורת של להיות רב מכר בשוק בישראל.

כשהמשכנו הלאה בחיינו אחרי הטענות לעיל, הרכב המשיך לספק את הסחורה ולפדות את כל הצ'קים שחתם עליהם ואף יותר מכך. לא היה דבר אחד בספורטאז' פלאג אין שהפריע, הציג או לא מצא חן בעינינו, וביחס לתחרות שלו – הוא גם מתומחר באופן תחרותי (ככל שניתן להגיד על רכב במחיר של כמעט 240 אלף שקלים שהוא תחרותי, בטח במצב השוק כיום) ולחבר'ה מיפן ומאירופה יש בהחלט ממה לדאוג. קיה ספורטאז' פלאג אין מגיע ארצה עם הבטחה להביא את בשורת הפלאג אין גם לדגם סופר נמכר, ויש לו את כל מה שצריך בכדי להצליח שם. 

קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן הזה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על הקיה ספורטאז' פלאג אין החדשה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

ספורטאז' פלאג אין

קיה ספורטאז' פלאג אין – טכני

מנוע בנזין: 1,600 סמ"ק, ארבעה צילינדרים מודגש טורבו, גיר 6 מהירויות כפול מצמדים

הספק משולב: 265 כ"ס, הנעה כפולה באמצעות תיבת העברה 

צריכת דלק במבחן הדרכים: 22 ק"מ לליטר

שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה

מחיר רכב המבחן: 238,990 ש"ח

אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה

שירות: רשת מוסכי טלקאר הפזורים ברחבי הארץ

קיה 2023