אחד הנושאים שמעסיקים יותר מהכל את קהילות הרכב החשמלי בישראל בחצי השנה האחרונה הוא נושא המיסוי: הטבות המיסוי שקבעה אחת הממשלות בעבר על כלי רכב חשמליים העניקו מרכיב מיסוי מופחת מתוך מכלול המס האדיר שמדינת ישראל גובה על כל כלי רכב שעולה לכביש. כיום, המיסוי על רכב חשמלי (להוציא מע"מ, מס קניה ונוספים) עומד על 10% וזה צפוי לעלות ב-1/1/2023 ל-20%.
אבל מתווה המיסוי הזה אשר העניק את אותו מיסוי נמוך לכלי רכב חשמליים לא לקח בחשבון מספר גורמים: הראשון מבינהם הוא הקורונה, שממש בימים אלו מתחילים אנחנו מתחילים לשמוע על גל תחלואה נוסף שצפוי ממש מעבר לפינה – משפט שלא חשבנו שנשמע כבר אי פעם, השני מבינהם הוא המלחמה באוקראינה – שגרמה לגורם השלישי להתרחש, והוא בעיות האספקה הנרחבות של כלי רכב ברחבי העולם (וכתוצאה מכך כמובן גם בארץ).
אם לא יקרה כל שינוי, עליית המיסוי ב-1/1/2023 תגרום לזינוק של עשרה אחוזים לפחות במחירם של כלי הרכב החשמליים בישראל – והבעיה העיקרית נוגעת כמובן לכלי הרכב העממיים יותר: ג'ילי ג'יאומטרי C, ה-BYD ATTO 3, ואפילו דגמים בסיסיים יותר כמו הפיאט 500 החשמלית או הליפ מוטור T03 "יזכו" לקפיצת מחיר בשיעור של עשרה אחוזים לפחות.
אבל יש לנו הזדמנות להשפיע על המצב ואולי אפילו לשנות אותו: בשלישי הקרוב, 27/12/2022 בשעה 12 בצהריים, צפוי להתרחש בכנסת דיון שיעסוק בנושא המיסוי על רכב חשמלי. היות וחברי הכנסת וחברי הוועדה המדוברים עובדים בשבילנו ולא הפוך, עלינו לדפוק על השולחן ולדאוג שהם יהיו מודעים לבעיות הקיימות בתחום ושלכל הפחות ידחו את עליית המס בשנה נוספת – בכדי לתת לרוכשים הפוטנציאליים שעדיין יושבים על הגדר הזדמנות לבצע רכישה של רכב חשמלי לפני העלאה נוספת ומיותרת של המיסוי.
לפניכם רשימה של חלקם הארי של חברי הוועדה שצפויים לדון בהארכת הטבת המס, וכתובות המייל שלהם. אנחנו כבר שלחנו לכל אחת ואחד מחברי הוועדה מייל קצר וענייני שמסביר בדיוק מה הבעיות הצפויות ואף הצענו לקחת חלק בדיון ולהביא נתונים עובדתיים ובלתי תלויים. פרט לעוזרת הפרלמנטרית של אלי דלל – שהבטיחה להעביר את המייל הלאה (ומאז לא שמענו ממנה למרבה הצער) – לא התקבל מענה לאף פניה מאף אחד מחברי הוועדה מאז שהמיילים נשלחו. גם פניותינו למספר גופי תקשורת טרם זכו למענה למרבה הצער, אך אנחנו מצידנו נמשיך לפנות ולדחוף את הנושא ככל הניתן עד למועד הדיון. אתם מוזמנים להפיץ את הכתבה, ולהפגיז את חברי הוועדה במיילים בכדי שאלו יעשו את מה שהם מקבלים משכורת לעשות – לדאוג לציבור, ובכדי שהטבת המיסוי על רכב חשמלי תוארך לכל הפחות בשנה נוספת.
יהדות התורה- משה גפני – יו"ר mgafni@knesset.gov.il
ליכוד- עידית סילמן isilman@knesset.gov.il
ליכוד- ניסים ואטורי nvaturi@knesset.gov.il
ליכוד- אלי דלאל edalal@knesset.gov.il
ליכוד- שלום דנינו shdanino@KNESSET.GOV.IL
יש עתיד- מיכל שיר mshir@knesset.gov.il
יש עתיד- ולדימיר בליאק vbeliak@knesset.gov.il
העבודה- נעמה לזימי naamalazimi@knesset.gov.il
עוצמה יהודית- יצחק וסרלהוף yvaserlof@KNESSET.GOV.IL
ציונות דתית- אוהד טל ohtal@KNESSET.GOV.IL
מחנה ממלכתי- מיכאל ביטון mbiton@knesset.gov.il
מחנה ממלכתי- שרן השכל shaskel@knesset.gov.il
ש"ס- חיים ביטון chbiton@knesset.gov.il
ש"ס- ינון אזולאי yazulai@knesset.gov.il
ישראל ביתנו- יבגני סובה esova@knesset.gov.il
רע"מ- איימן חטיב יאסין ayasin@knesset.gov.il
חד"ש-תע"ל- אחמד טיבי atibi@knesset.gov.il
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה זו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
יש לכם מיילים של חברי וועדה נוספים או רעיונות לדרכים נוספות בהן ניתן לצמצם את רוע הגזירה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!