הימים הנוכחיים עמוסים בהשקות: במאיר השיקו את הוולוו C40 החשמלית בישראל אחרי אין סוף דחיות, במרצדס הציגו את ה-EQS SUV – הקרוסאובר החשמלי הענק, שתופס את מקומה של ה-EQS כמכונית הבכירה של החברה, והיום – לקסוס חושפת את הסנונית הראשונה שלה בעולם החשמלי שאינה מכונית עם פלטפורמת בנזין מקבילה – זו הלקסוס RZ.
אם לקסוס RZ נראית לכם מוכרת – לא בכדי. הפלטפורמה עליה היא נבנתה היא אומנם פלטפורמה יעודית לרכב חשמלי, אך אחת כזאת שפותחה במשותף ע"י סובארו וטויוטה. על כן, לקסוס RZ היא האחות השלישית במשולש הדגמים של הטויוטה bz4X (שתגיע ארצה בחודש הקרוב), סובארו סולטרה (שייתכן ותגיע עד סוף השנה), וכעת גם הלקסוס RZ.
ה-RZ החדשה תגיע עם סוללה בגודל 71.4 קוט"ש, אשר תספק לדברי היצרנית לטווח של כ-450 ק"מ. ההנעה תהיה הנעה כפולה באמצעות זוג מנועים – אחד שישב על הסרן הקדמי ויספק 204 כ"ס (אותו מנוע חשמלי שראינו בלא מעט דגמים, דוגמאת הסקייוול ET5, ג'ילי ג'יאומטרי C ואפילו המרצדס EQV), בעוד המנוע האחורי יספק 108 כ"ס – מה שיביא את שני המנועים להספק כולל של 312 כ"ס. היות ומדובר באב-טיפוס סופי לפני ייצור, חלק מהמפרט לא נחשף, כך שנתונים כמו קצבי טעינה טרם נחשפו, אך ניתן לשער בסבירות גבוהה כי טעינה מעמדה ביתית או ציבורית תתאפשר – בדומה לאחיות מבית טויוטה וסובארו – בקצב של כ-11 קילו וואט.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצבי טעינה וכו' – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
מעבר למראה המרשים ולנתונים הטכניים השגרתיים משהו שאנחנו רואים ב-RZ, בלקסוס ביצעו מהלך שמאוד מצא חן בעינינו ולא רואים לעיתים כל כך קרובות בתחום הרכב החשמלי. למה הכוונה? מרבית היצרניות המסורתיות, בין אם כאשר הן מייצרות חשמלית חדשה מאפס מוחלט ובין כאשר הן משתמשות בפלטפורמה משותפת לרכבי בנזין אחרים, הולכות בקו מאוד שמרני שאינו פוצח במסעות גילוי לטכנולוגיות ורעיונות חדשים. לקסוס סטו קצת מהקו הזה, וה-RZ תהיה הבית של מספר רעיונות מעניינים שטרם ראינו בתחום הרכב החשמלי.
הראשון שבהם הוא מערכת DIRECT4, שאם לכנות אותה בפשטות – נקרא לה "מערכת ניהול הנעה כפולה". מדובר במנגנון מכאני נוסף שמתלבש על כל קו הינע בנפרד ויושב על הציר שבין המנוע ובין הגלגל. ה-DIRECT4 מאפשר הנעה כפולה חלקה הרבה יותר עם אספקת כוח יעילה ומתאימה למצב הנהיגה ולבחירת הנהג, כאשר לנו זה בעיקר הזכיר מעין מערכת בקרת אחיזה אולטרה מתוחכמת.
אבל זה לא נגמר שם – הלקסוס RZ מציגה גם מערכת היגוי ממוחשבת לחלוטין. תשכחו מכל המוט הארוך הזה שהולך מגלגל ההגה עד לגלגלים עצמם – בלקסוס זרקו הכל לפח, והחליטו שב-RZ תותקן מערכת היגוי-אלחוטית, משמע: ההגה מחובר למחשב שבתורו מפעיל את ההיגוי בהתאם לנדרש. מניסיוננו בעולם האופנועים בעבר – שם מצערות אלחוטיות (שעובדות על עקרונות דומים מאוד) נפוצות בדגמי קצה לא מעטים – אנו מקווים מאוד שלקסוס ידעה להתגבר על הקשיים הטכניים ששימוש במערכת ממוחשבת שכזו יוצר (כגון חוסר פידבק, תגובה גסה מידי, תגובות בלתי מדוייקות ועוד).
נוסף לכל אלו, ה-RZ החדשה תכיל מנגנון אקטיבי לביטול רעשים, גג שמש פנורמי מתכהה בלחיצת כפתור, מושבים חשמליים לנהג ולנוסע, אפשרות להגה קטום (בדיוק כמו בטויוטה bz4X ובסובארו סולטרה), מגוון אדיר של מערכות בטיחות, יכולות נהיגה אוטונומית מסויימות, וגם דגם הנעה קדמית עם טווח נרחב יותר בעתיד הלא רחוק. בשלב זה, כפי שדאגו לציין בכל שורה בערך בהודעה לעיתונות – הלקסוס RZ הוא עודנו אב טיפוס, אך ע"ב הנתונים שסופקו, אב טיפוס זה נמצא בשלביו הסופיים של תחילת הייצור, ומה שמחזק את תחושתנו הוא הודעתה של יוניון מוטורס כי הדגם יגיע ארצה עד סוף שנת 2022. דגם זה מצטרף לסדרת יישורי קו של לקסוס עם התחום החשמלי, בינהן השקת זוג דגמי ה-NX פלאג אין בישראל לאחרונה יחד עם הצהרה על מספר רב של דגמים חשמליים עתידיים, כאשר ה-RZ היא הראשונה שבשורת דגמים אלו.
בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג תקבלו את כל העדכונים הכי חמים הרבה לפני כולם!
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!