לקסוס UX250h במבחן מקיף
היפנים לא ממהרים לשום מקום בכל הנוגע לרכבים חשמליים. זה קצת מפתיע בהתחשב בעובדה שבתחומי מדינתם, חדשנות בתחום הרכב היא מצב שגרתי לחלוטין: דגמים יחודיים מושקים ומשווקים, כאלו שלא תראו בשום מקום אחר בעולם. במקרה אני אישית אפילו התוודעתי לאחד כזה ממקור ראשון- פריוס פלאג אין שמגיעה מהיצרן עם גג סולארי כאופציה. אבל חישמול מלא? נדבר ב-31 בפברואר…
מנגד, בתחומי טויוטה, והזרוע היוקרתית שלה – לקסוס – יש שליטה כמעט בלעדית של מערכות היברידיות. טויוטה עצמה משווקת כיום בישראל ליין היברידי ברובו המוחלט, ולקסוס – לשמה התכנסנו כאן – משווקת ליין היברידי ברובו הגדול מאוד, שלאחרונה התחדש אפילו בלקסוס ES300h שהגיעה מתוחת פנים ארצה. דגם נוסף שעבר מתיחת פנים היא הלקסוס UX250h הקטנה, והיא כאן למבחן מקיף – האחרון שיעלה בשנת 2022 לרכב היברידי!
הטרמינולוגיה של לקסוס
בגזרת הקרוסאוברים של החברה, בלקסוס משתמשים בזוג אותיות לתיאור יעודו של הדגם. לא נחשוף לכם את המשמעות של כל צירופי האותיות – בכדי לשמור לעצמנו גם את הפריבילגיה של לבקש מהיבואן רכבים למבחן בהמשך – אבל במקרה של ה-UX250h, הוא הקרוסאובר הקטן ביותר בהיצע של לקסוס, ובלקסוס בחרו דווקא בצירוף אותיות שונה.
ה-UX בשם הדגם משמעו – Urban eXplorer, ובתרגום מאינגליזית – חוקר עירוני. והוא אכן כזה – מדובר בקרוסאובר קטן שחולק רכיבים רבים עם הטויוטה C-HR. אבל מעבר למראה המאוד שונה, הוא גם מרגיש קצת אחרת בהרבה היבטים – ולמרות שמדובר בתאומים-לא-זהים, התחושות בין הרכבים עדיין שונות – והעובדה שמדובר באותה יצרנית אם בצורה כזו או אחרת לא משנה את התחושות בשטח.
עיצוב
אני חייב להתוודות על משהו: לא התלהבתי מהכיוון אליו הולכת לקסוס בגזרה החשמלית, עם הלקסוס RZ. ולכן, מאוד שמחתי לראות כשהוכרזה מתיחת הפנים שה-UX250h עובר רענון מתבקש, אבל לא שינוי מאסיבי ודרמטי בכדי להכין את הקרקע לעתיד החשמלי. במקרה של ה-UX, הגריל הענק מלפנים, והמבנה המעט משונה הזה שנותן תחושה כאילו החרטום הוא 40% מהרכב ממש מצא חן בעיניי. אינטואטיבית מרגישים כאילו זה לא משהו הגיוני לעשות, אבל אם בלקסוס הצליחו לעשות דבר שכזה והתוצאה יצאה לא רע – שאפו.
רכב המבחן הינו מרמת הגימור הבכירה ביותר, ומעבר לרשימת אבזור מכובדת הוא גם מגיע עם מספר נגיעות עיצוביות בדמות הפלסטיקים מעל לבתי הגלגל שצבועים בשחור, הג'אנטים שצבועים בשחור, המראות שצבועות בשחור, ועוד כמה נגיעות קטנטנות. זה נראה טוב, אסתטי, והשילוב של לבן הפנינה היוקרתי לצד הנגיעות השחורות ברחבי הרכב בהחלט הולם את הקומפקטיות שמוצגת לנו במבט ראשון.
סביבת הנוסעים מלפנים ומאחור, תא המטען
רכב המבחן מצוייד בזוג מושבים קדמיים עם כיוון חשמלי וחימום. למרבה הצער – קירור מושבים אין כאן (המבחן אומנם בוצע בתנאי מזג אוויר קרירים – אך עדיין מדובר באבזור שצריך לדעתי להיות חובה! כשיש מושבי עור) ואין גם זכרונות, אבל הם נוחים מאוד ועטופים – כמובן – בעור איכותי במיוחד. העור הזה בצבע נאפה נוכח בכל סביבת הנוסעים ושובר את המראה הלבנבן החיצוני של הרכב.
בפנים נמצא לוח שעונים דיגיטלי בשלישו השמאלי בלבד, מערכת מולטימדיה עם תמיכה באנדרואיד אוטו ובאפל קאר פליי – מערכת לא מאוד אינטואטיבית ולא נוחה מאוד לשימוש, שלא כהרגלם של היפנים, משטח טעינה אלחוטי, זוג שקעי USB טייפ C (שימו לב שכל השקעים ברכב פרט לזה המשמש לאנדרואיד אוטו או אפל קאר פליי הינם USB טייפ C והצטיידו בהתאם), ידית ההילוכים, כפתורי חימום המושבים ולחצן ה-EV שמאפשר ללקסוס UX250h הקטנה לעבור מרחק קצוב על חשמל בלבד. מילה מאוד מאוד מאוד טובה יש לי להגיד לתא שבקונסולה המרכזית – הוא לא נפתח באופן שגרתי כפי שאלו בדרך כלל נפתחים – כלפי מעלה על ציר של 90 מעלות. הוא נפתח לצד! כלומר, אם ברצוני לגשת לתוכנו – עליי להרימו לכיוון הנוסע! זאת ועוד, הנוסע יכול לעשות את אותו הדבר! מתי לאחרונה ראיתם תא אחסון מרכזי ברכב עם פתיחה דו כיוונית?
מאחור אין הרבה מקום – אחד מהאילוצים של רכב שמעוצב באופן שכזה מבחוץ. היה לי מקום סביר לראש ולדעתי מספיק שמישהו בגובה מטר ו-80 ס"מ ישב שם בכדי לשמוע תלונות, גם מרווח לרגליים בסדר ותו לא – כנראה שזה לא הרכב להסיע בו חברים או בני משפחה לאימוני כדורסל. אין כאן גם יותר מידי פינוקים, אבל כן יש לנו פתחי מיזוג וזוג שקעי USB טייפ C נוספים לטעינה. מילה טובה נוספת שיש לנו לציין היא לפתחי המיזוג האחוריים – שלמרות היותם בודדים ולמרות מרחקם היחסי מהמושב, הם מפתחי המיזוג האחוריים היעילים ביותר בהם נתקלנו.
תא המטען קטן. יש לו סף העמסה גבוה ונפח כולל של 438 ליטרים. זה לא אידאלי אך מתכתב בצורה ישירה עם המבנה של הרכב, אבל – תא המטען הזה מציע משהו שאינו בדיוק שכיח במחוזותינו עם רכבי ההינע האלטנרטיבי – ללקסוס UX250h יש גלגל רזרבי מתחת לרצפת תא המטען. אין לנו כאן סוללת פלאג אין ענקית שתתפוס את כל המקום, והמבנה של הרכב מאפשר שימושיות מסויימת של תא המטען: במקרה הזה, בלקסוס (או אצל היבואנית יוניון מוטורס) החליטו לייעד את המקום הזה לגלגל רזרבי במקום לערכת ניפוח ע"ח תא מטען גדול בהרבה. מי שחווה צמיג שלא ניתן לתקן כאשר בידיו רק ערכת ניפוח שלא תועיל – כנראה שיסכים עם ההחלטה של הגורמים לעיל.
מערכת הינע היברידית, צריכת דלק
כמו מרביתן המוחלטת של ההיברידיות היפניות, גם הלקסוס UX250h מגיעה עם השילוב הבלתי מנוצח (מבחינת היפנים לפחות) של מנוע אטמוספרי, גיר רציף ומערכת היברידית בין לבין. במקרה לעיל, מדובר במנוע 2000 סמ"ק. זה אומנם לא הכי חסכוני שתראו, אבל השילוב הזה עדיין עדיף על פני מנוע 2000 סמ"ק ללא שום תגבור חשמלי.
מתלבטים אם רכב היברידי הוא הבחירה הנכונה בשבילכם? המדריך לרכב היברידי יעשה לכם סדר!
גודל הסוללה של הלקסוס UX250h עומד על 1.4 קוט"ש, גודל שנמצא בקצה הקצת יותר גבוה של סקלת גדלי הסוללות ברכבים הבירידיים, והוא מאפשר לרכב לחצות מרחק מסויים על חשמל בלבד. כתוצאה מתוואי נסיעה שונים ומשונים, למרבה הצער לא הצלחנו לאתר במדוייק לאיזה מרחק ניתן לנסוע על הסוללה, והתבאסנו גם לראות שבלקסוס כן הכניסו הילוך "ספורט" לגיר, שמאפשר "העברה" של יחסי העברה קבועים מראש בגיר הרציף, אבל לא הכניסו שום סוג שהוא של הגברת רגנרציה. צריכת הדלק של הרכב במהלך המבחן עמדה על ליטר ל-14.5 קילומטרים. ההספק הכולל של מערכת ההינע עומד על 184 כ"ס, כאשר מנוע הבנזין לבדו מפיק 152 כ"ס.
היא גם מצויידת בשלושה מצבי נהיגה – אקו, קומפורט וספורט. השליטה על המצבים האלו מתבצעת על ידי מעין חוגה משונה שצצה לה בחלקו החיצוני ימני של לוח השעונים, ועצם המצאותה שם ריגשה אותי הרבה יותר ממצבי הנהיגה עצמם: הבדל קל הורגש במעבר מאקו לקומפורט, והבדל קל הורגש במעבר מקומפורט לספורט. אין בלקסוס UX250h הררי אפשרויות התאמה אישית של אין סוף דברים שקשורים להתנהגות הכביש של הרכב ועל כן מעט השינויים הניתנים מורגשים במידה מועטת.
מערכות בטיחות, קרוז קונטרול אדפטיבי
את הרוב יש לה: כן תמצאו כאן בלימה אוטנומית, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, זיהוי תמרורים, התראה על רכב בשטח מת, מצלמה וחיישני רוורס… לא תמצאו כאן: מצלמת 360 עם איזה שהוא סוג של OBD, או אפילו חיישני חניה קדמיים. זאת בחירה קצת משונה של העדרות פונקציות שכאלו מרכב יוקרתי שכזה, כשרכבים זולים ויוקרתיים הרבה פחות מגיעים עם חיישני חניה היקפיים לכל הפחות. מה גם שמדובר בקרוסאובר זערורי שכזה, ולא מן הנמנע שרוכשים רבים נגשים דווקא אליו בגלל המימדים הקטנים והפוטנציאל לחניה נוחה – מה שהופך לפחות נוח כשאין את המערכות לעיל.
מערכת הקרוז קונטרול האדפטיבי כוללת כמובן פונקציית זחילה בפקק, היא מעט איטית להגיב ומבין כל מערכות הקרוז קונטרול האדפטיבי שבחנו היום היא גם המנומסת ביותר. זו לא מחמאה – מחשב הרכב כאן מחליט להשאיר מרחק רב מאוד מהרכב שלפניו בזמן זחילה בפקק – גם כאשר הוא מכוון לנקודה הקרובה ביותר. לא מדובר כאן במשהו חריג ביחס לרכבים "מנומסים" אחרים, אלא במכונית שבחרה, מסיבותיה, להיות אף יותר מנומסת מהמקסימום האפשרי.
איך זה נוסע?
נתחיל ממה שפחות אהבנו: כמקובל בסגמנט, וכמקובל אצלנו – גיר רציף זה לא כוס התה שלנו. נכון, זה חסכוני מאוד ואמין מאוד לאורך שנים, אבל המחיר של העדר הנאה מהרכיב הזה ברכב חורה לנו. יחד עם זאת, מי שרוכש את ה-UX – כנראה פחות מתעניין באופן ספציפי במידת הכיף שהגיר מסב לבעליו. אז אחרי שהוצאנו את זה מהמערכת, נעבור לחיובי: ראשית ולפני הכל, אציין את הבולמים. איך שהוא, מדובר בבולמים פשוט פנטסטיים, והם הרגישו בין הטובים שעברו אצלנו במבחן מאז הקמת המגזין – אין הסבר ברור לסיבה בגינה זה המצב, אבל מצאנו כאן בולמים נוחים בטירוף שעושים עבודה מעולה ברוב המוחלט של הזמן.
בידוד הרעשים טוב כאשר זה נוגע לרוח, אבל מתקשה קצת יותר כשיוצאים לעקיפה ולוחצים קצת על דוושת התאוצה – שבתורה ממריצה את מנוע הבנזין האטמוספרי, שבתורו מתחיל לסובב מהר יותר את הגיר הרציף – והריקושט של כל הסיפור הוא רעשי מנוע שחודרים במקצת לתא הנוסעים. בנסיעות יום יומיות שגרתיות של רובנו אין בזה כל רע, אך מי שמחפש רכב לנסיעות של 300-400 ק"מ ביום, חפשו לקסוס גדולה קצת יותר.
המבנה הקטנטן של הרכב הופך אותו, למרות העדר עזרי החנייה, לקליל מאוד להתנהלות עירונית צפופה מצד אחד – ומהצד השני, זה לא בא על חשבון עיצוב חיצוני או איכות חומרים. ההיגוי שלו קליל מאוד ככל שהנסיעה איטית יותר וניכר כי כשמו – החוקר העירוני – הוא יעשה את דרכו לידיהם של אנשי העיר או אנשי הפרברים הקרובים.
סיכום המבחן – לקסוס UX250h
ה-UX250h לא נולדה מחדש, היא עברה עדכון – של אמצע החיים, ומבחינתנו אנחנו התייחסנו אלייה כאורחת חדשה לחלוטין במדור מבחני הדרכים של המגזין. וכן – היו לנו לא מעט טענות אלייה, בעיקר בגזרת האבזור. אני בטוח שלחלק מהקוראים ישנן תלונות נוספות על דבר מה מניסיונו, כמו בכל רכב באשר הוא, אבל ישנה שאלה שלעיתים חוזרת על עצמה במבחנים האלו – והיא התהיה בדבר יעודו של הרכב, והאם הוא ממלא את היעוד הזה כנדרש.
אם נהיה יותר ספציפיים, אנחנו לא מדברים על "לקחת אותנו ממקום למקום", כי מי שמחפש רכב כזה – לא יגיע ללקסוס. לכאן מגיע מי שמוכן להשקיע את הכסף שלו ברכב קצת אחר מכל מיני בחינות – עיצוב, הזדהות מותגית, איכות חומרים, פיצ'ר יחודי כלשהו (מכירים עוד הרבה קרוסאוברים זערוריים יוקרתיים והיברידיים בו זמנית).
ללקסוס UX250h יגיעו באופן כללי גם אנשים שעונים לקריטריון לעיל, וגם מי שמחפש רכב יוקרתי לשימוש עירוני, או רכב יוקרתי שישמור על המצפון הסביבתי שלו נקי, או גם וגם וגם וגם. את הבסיס – שזה לקחת אותנו ממקום למקום – הוא יעשה מעולה. יש לו גם בולמים נוחים בכמה וכמה רמות מעל לקטגוריית המחיר להפתעתנו. הוא לא חף מפגמים, אבל היותו חוקר עירוני הופכת את ה-UX250h לקרוסאובר נוח מאוד לשימוש יום יומי, עם דגש מהותי על שימוש עירוני. לא תהיה חניה שלא תוכלו להכנס אלייה, לא תהיה דרך שלא תוכלו לעבור (ובואו, חבר'ה, אנחנו כולה במדינת ישראל הקטנה…), ובגלל המבנה הקרוסאוברי – לא תהיה גם מדרכה שתדאיג אתכם. וכל זה – תוך כדי שימוש במנגנון ההיברידי, שחוסך בכל פעם עוד קצת ועוד קצת דלק ופליטה לאטמוספירה. החבילה של הלקסוס UX250h היא חבילה מאוד יחודית ומעניינת…
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הלקסוס UX250h הקטנה? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני:
גודל סוללה: 1.4 קוט"ש
מנוע בנזין: 2,000 סמ"ק, ארבעה צילינדרים אטמוספרי, גיר CVT
הספק משולב: 184 כ"ס, הנעה קדמית (הספק מנוע הבנזין – 152 כ"ס)
צריכת דלק במבחן הדרכים: 14.5 ק"מ לליטר
שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה
מחיר רכב המבחן: 258,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב (ניתן להאריך לאחריות בת 10 שנים או 160 אלף ק"מ בתוספת תשלום), 5 שנים או 100,000 ק"מ על הסוללה (ניתן להאריך את האחריות לסוללה ל-10 שנים ללא הגבלת ק"מ בתוספת תשלום)