בתוך מהפכת הרכבים החשמליים ששוטפת את ישראל, ישנו סגמנט אחד ספציפי ששומר על מימדי מכירות קטנים – זהו הסגמנט עם "יותר מ-5 מושבים" ברכב. יש לא מעט רכבים חשמליים עם חמישה מקומות, יש רכבים חשמליים עם שני מקומות, יש עם שניים ועוד שני-מושבי-סבל מאחורנית, אך כל מה שמעבר לכמות של חמישה מקומות – נמצא קצת בחוסר. את החוסר הזה החלה בשנת 2021 להפיג צ'יינה מוטורס – שהיא אחת מיבואניות האוטובוסים הגדולות בישראל – כאשר הקימה זרוע למכירת רכב פרטי, והחלה לייבא ארצה את המותג "מקסוס". המותג הזה הוא מותג סיני עצמאי, אשר נמצא בבעלות קונצרן SAIC, הוא גם – בין השאר – בעל הבית של MG שאנחנו מכירים.
מקסוס מייצרת רכבים בכל מיני סגמנטים ומוכרת אותם במקומות רבים בעולם, כאשר בשנים האחרונות החלה בחדירה לאירופה. את תחילת הפעילות של מקסוס, לקח על עצמו המקסוס אי-יוניק 5, שהוא דגם שבעת המקומות החשמלי היחיד שנמכר בישראל ברמת מחיר זו ובכל מה שקרוב אליה, ואם זורקים את המחיר מהמשוואה – הרי שהאופוזציה היחידה שלו שקיימת בזמן אספקה סביר היא מפלצת יקרה במיוחד, ואדירת מימדים – המרצדס EQV. כנציג היחיד בקטגוריית שבעת המקומות החשמלי, צ'יינה מוטורס מכרו כמה מאות יחידות של המקסוס אי-יוניק 5 בשנת פעילותו הראשונה, והשנה – אנו זוכים לעיבוי דרמטי מצידה של החברה בדמות שני דגמים – הראשון, הוא המקסוס אי-יוניק 6 – שלדעתנו הולך להפוך לרב המכר של החברה, כקרוסאובר גדול חשמלי (אותו טרם בחנו נכון לזמן כתיבת שורות אלו), והשני – המקסוס אי-יוניק 5 פלוס, הוא מעין גרסה נוספת של האי-יוניק 5 – והוא נוחת אצלנו למבחן דרכים מקיף.
הייחוס המשפחתי של מקסוס אי-יוניק 5 פלוס
אז לפני שנתחיל במבחן עצמו, חשוב לנו לתת הסבר קצר על ענייני השמות במקסוס, כי אנחנו דיי בטוחים שאם אתם כאן – קצת איבדתם את הכיוון, אולי אפילו חזרתם מספר פעמים על השורות האחרונות של הפסקה הקודמת. ובכן, אין לנו ולו שמץ קלוש של מושג מה קורה עם הבחירה המספרית של אנשי השיווק של החברה בסין, אבל אנחנו כאן בכדי לעשות סדר.
מקסוס אי-יוניק 5, אותו מיניוואן שבעה מקומות חשמלי שאנחנו כבר מכירים ובחנו בעבר, הוא הדגם הראשון אי פעם של החברה שנחת בישראל. הוא, כאמור, מכיל שבעה מקומות ישיבה, ולו סוללה בגודל 52.4 קוט"ש. מקסוס אי-יוניק 6, הוא אותו קרוסאובר גדול שהזכרנו, הינו דגם חדש לחלוטין שהחל להמכר בארץ בסביבות אפריל 2022 – והוא מגיע כקרוסאובר גדול עם חמישה מקומות ישיבה. המקסוס אי-יוניק 5 פלוס, זה שמיד נדבר עליו, הוא גרסה קצת אחרת של האי-יוניק 5, כאשר עיקר ההבדל כאן הוא שישה מקומות ישיבה לעומת שבעה, סוללה גדולה יותר שתספק טווח גדול יותר, ומספר עדכונים קוסמטיים בפנים ובחוץ.
מיניוואן לא יכול להראות סקסי. אבל עם כל הכבוד, זה לא תפקידו
את המבחן של האי-יוניק 5 התחלנו בשאלה – מיניוואן לא יכול להראות סקסי? ובכן, התשובה היא "לא" מהדהד, כי מה לעשות – הרכבים האלו פשוט לא מסוגלים להראות טוב כאשר הם נדרשים להסיע שבעה נוסעים, אחרת מעט הנוסעים שכן יכנסו לתוכו – יסבלו. אבל – האי-יוניק 5 פלוס לוקח את הקווים הכלליים המוכרים של הדגם, אשר ניתנים לזיהוי ממרחק של קילומטרים, והופך אותם לקצת יותר נעימים, קצת יותר יפים, קצת יותר מודרניים.
כל מיני הצללות שחרחרות על גבי נקודות מסוימות של הצביעה הכסופה מטאלית המעולה תורמות רבות למראה המודרני של הרכב, והוא מתהדר – כמיטב המסורת בסגמנט החשמלי – בפס לד לכל רוחב דלת תא המטען, כאשר זו מכילה כעת הרבה מאוד גאוות יחידה – שם היצרן מתנוסס בגאווה כמעט לכול רוחבה של הדלת, מהפנס השמאלי לפנס הימני, על גבי מצע שחור מוצלל שכזה.
גם החזית נראית טוב, וככל שמתקרבים אליו יותר כך הוא נראה מרשים יותר. הוא גבוה, קובייתי וברור שהוא פה בשביל הביזנס. האי-יוניק 5 פלוס מגיע גם עם חלונות אחוריים מושחרים כבר מהיצרן, מה שמוסיף לעיצוב שלו נופח יוקרתי משהו, ולמעשה – במהלך המבחן, איש מזדמן שחלף על פנינו תהה בקול באוזני ביתו בת החמש בערך האם לדעתה יש מצב שאיזה סלב נוסע פה. נאלצנו, עם כל הצער שבדבר, לאכזב אותה ואותו – שאנחנו לא סלבים. לה לא היה אכפת, הוא התנהג כאילו בכלל לא שמע אותנו.
העבודה מתחילה מבפנים
אבל אין הרבה מה לעשות בהקשר זה – מי שמחפש מיניוואן באמת נוח, לא יחפש בציציות מיניוואן שזכה בתחרות מלכת היופי. גם עיצוב סולידי, נעים ומוכר מספיק, כי בסוף – מה שחשוב הוא מה קורה בפנים. ובמקסוס אי-יוניק 5 פלוס – אוהו, מה שקורה בפנים. את סביבת הנהג אנחנו כבר מכירים, אך זו עברה שדרוג נחמד מאוד בדגם זה עם קונסולה מרכזית חדשה, פרקטית במיוחד ויפהפיה למראה, שמפצלת בין הנהג לנוסע שלידו – אך משאירה לכל אחד מהם מרווח רב מאוד במקומו.
לוח השעונים במקסוס אי-יוניק 5 פלוס חדש, ודיגיטלי לחלוטין, עם שפע אדיר של אינפורמציה מסוגים שונים ומשונים, וכולל אף תמיכה מלאה בעברית (אם כי בחירת המילים של המתכנתים הסינים קצת משונה – לא קרה לי עוד שבחירת פריסה של לוח שעונים הוגדרה כ"תמציתית" מצד אחד, ו"קלאסיקה" מצד שני). הכל נשלט דרך ההגה באופן אינטואיטיבי ונוח, אך לזה – משום מה – יש רק כיוון למעלה ולמטה, ללא כיוון אל הנהג וממנו.
מערכת המולטימדיה כאן היא אותה אחת שאנחנו מכירים מהאי-יוניק 5, עם תמיכה באפל קאר פליי (ללא תמיכה באנדרואיד אוטו), אך למזלנו, אנשי האנדרואיד – יש לה ווייז מובנה. המסך ברור, גדול וקריא ואחרי שמתרגלים למערכת ולאופן תפעולה – מסתדרים איתה. מתחת למערכת יש פקדי שליטה על מערכת מיזוג האוויר – וזו הפעם הראשונה שבה אנו רואים פאנל שליטה על מערכת המיזוג שהוא בפני עצמו פאנל מגע. לא איום ונורא כמו לתקוע את השליטה הזאת בתוך מערכת המולטימדיה (ממנה, אגב, גם כן אפשר לשלוט במיזוג האוויר), וגם לזה מתרגלים מהר מאוד. לוח השעונים הדיגיטלי מציג מגוון רחב של אפשרויות תצוגה, המגניבה ביותר ביניהן היא גרף דינאמי שמציג את צריכת החשמל באופן נקודתי על פני כל אחת מ-30 הדקות האחרונות.
מתחת לכל זה יש לנו מספר משטחי אחסון, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מחזיקי כוסות, בלם חנייה חשמלי, ושורת כפתורים פיזיים נוספת – בה תמצאו את חימום המושבים לנהג ולנוסע, כפתור למעבר בין מצב נסיעה רגיל למצב אקו המעט יותר חסכוני, כפתור השליטה על הבלימה הרגנטיבית (על שני נושאים אלו נדבר בהמשך המבחן) וביטול בקרת האחיזה. הלאה מהם ישנו תא האחסון שנמצא בין המושבים – גדול, נוח ופרקטי, בדיוק כפי שאנחנו אוהבים.
המושב גדול, רחב, נוח ומעולה לנסיעות קצרות וארוכות כאחד. הוא מתכוון חשמלית ומכיל חימום כאמור (מושב הנוסע, למרות שגם הוא חשמלי – אינו מתכוון לגובה), והנהיגה במקסוס, יחד עם הישיבה בצד הנוסע, מעולות בכל נסיעה שלא תבחרו. אהבנו את המושבים בעבר, ואנחנו אוהבים אותם גם כעת – במיוחד עם השילוב הזה של שחור-אדום. בנוסף, ישנם שפע של תאי אחסון בדלתות וברחבי תא הנהג והנוסע שלידו, ולא תמיד משתמשים בזה – אבל תמיד טוב שיהיו שם.
מאחור המצב לא רחוק בכלל – תצוגת שבעת המושבים שהכרנו מה-5, השתנתה כאן לטובת שישה מושבים. השינוי העיקרי – זוג מושבים נפרדים, דומים מאוד לאלו של הנהג והנוסע מלפנים, עם משענות יד ואפשרות של הזזה על מסילה משלהם. על גבי מושב הנהג והנוסע מותקנים גם מגשים קטנים ורשתות לאחסון, וגם בדלתות ישנם מספר מקומות לאחסון. המושבים מתקפלים באמצעות ידית בחלקם החיצוני בכדי שתהיה גישה קלה למושב האחורי ביותר – שם מדובר באותו המושב מהאי-יוניק 5. לנוסעים מאחור יש שליטה משלהם על מיזוג האוויר, פתחי מיזוג נפרדים, תאורה משלהם ושקעי USB לטעינה יחד עם שקע מצת ואפילו זוג מחזיקי כוסות שנמצאים בחלקה האחורי ביותר של הקונסולה המרכזית, מעל לפקדי השליטה על המיזוג לנוסעים מאחור. מאוד אהבנו גם את הסאן רוף הפנורמי שמגיע עד לראש הנוסעים בשורה המרכזית.
תא המטען באי-יוניק 5 פלוס קצר וגבוה כאשר השורה האחורית פתוחה, אך אם סוגרים אותה – מתקבל תא מטען אדיר מימדים. סף הטעינה שלו נמוך מאוד – מה שהופך את כל ההתעסקות בו לנוחה במיוחד, והפתיחה של הדלת הענקית – חשמלית. דוושה וירטואלית אין כאן, אבל תא המטען הזה שימושי ונוח מאוד גם במקרה בו יש ארבעה זאטוטים שדורשים הובלה ממקום למקום ופק"ל זאטוטים ממלא אותו.
חשמל משופר
המקסוס אי-יוניק 5 פלוס מגיע כעת, בנוסף לשינויים הקוסמטיים והפנימיים, עם סוללת 70 קוט"ש, שעפ"י המוצהר צריכה להספיק לכ-400 ק"מ מוצהרים. הוא לא רחוק מהמוצהר, כאשר אנחנו השגנו איתו טווח של 381 ק"מ. הנתון הזה יפה מאוד לרכב במימדים של האי-יוניק 5 פלוס – הן מבחינת משקל והן מבחינת גודל פיזי ושטח שבו נוצרת התנגדות אווירודינמית.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי
נושא הטעינה באי-יוניק 5 פלוס נותר זהה: 6.6 קילו וואט לטעינה מעמדה ביתית, או 100 קילו וואט לטעינה בעמדה מהירה. בטעינה ביתית, אתם תצטרכו קצת מעל ל-10 שעות בכדי לטעון אותו מ-0 מוחלט ל-100% (מה שנדיר מאוד שיקרה לכם ובמרבית המקרים תזדקקו להרבה פחות זמן טעינה), ובעמדה מהירה ניתן להגיע איתו מ-32% ל-80% כפי שניסינו בתוך סדר גודל של 27 דקות.
שקע הטעינה – כפי שאנחנו מאוד אוהבים – נמצא בפגוש הקדמי, ממש קצת מתחת ללוגו של מקסוס. מעין דלת פלסטיק שהיא חלק מהגריל הגדול מסתירה אותו, ולמרות המיקום המאוד נוח בחזית הרכב – הוא אינו מואר כלל ולכן תאלצו להשתמש בפנס בנייד שלכם לצורך טעינה במקומות לא מוארים בלילות. דלת הטעינה ממוקמת על מעין שתי מסילות והפתיחה שלה לא ממש אינטואיטיבית.
מתחילים לזוז
המקסוס אי-יוניק 5 פלוס מצויד באותו מנוע חשמלי בהספק של 174 כ"ס אשר מניע את הגלגלים הקדמיים שאנחנו כבר מכירים. זה מנוע מאוד נעים ונוח לשימוש והוא מתאים היטב לאופי של הרכב – ומה שאנחנו הכי אהבנו בו הוא שהוא ממש משרה נינוחות בנסיעה. ניתן לחשוב שאולי ההספק קצת נמוך מידי לרכב במימדים שכאלו, אבל לא – הוא מתאים כמו כפפה ליד.
הנסיעה במקסוס אי-יוניק 5 פלוס היא אותה הנסיעה שזכורה לנו לטובה מאחיו נטול הפלוס בשמו. מאוד רגועה ונעימה, עם כמות סבירה והגיונית של רעשי רוח לרכב במימדים שכאלו (זכרו שלא מדובר ברכב על סופר אווירודינאמי אלא במיניוואן), הבולמים שלו טובים וכל עוד לא דוחקים אותם לקצה – הם עושים עבודה נהדרת בשידור של מה שקורה בכביש מחד, אך ריכוך של מצבים פחות נעימים מאידך.
הקרוז קונטרול האדפטיבי כפי שאנחנו מורגלים – מנומס מידי, וגם בהגדרה הבסיסית ביותר – שומר על מרחק רב מאוד מהרכב שלפנינו בפקק. הוא גם קצת נטול חן וגינונים בכל הנוגע לבלימה וזו מופעלת בעוצמה גובהה מעט מידי, מה שגורם לחלק הקדמי של הרכב לשקוע במקרים בהם מכונית אחרת חותכת אותנו מלפנים ונדחפת במרווח שהמערכת האדפטיבית השאירה.
גם לנוסעים בשורה המרכזית ובשורה האחורית ביותר יהיה נוח, אם כי בשורה האחרונה יהיה קצת צפוף לשני מבוגרים. בכלל, המושבים של המקסוס אי-יוניק 5 פלוס מעולים ומאוד נוחים לנסיעה, קצרה כארוכה – במיוחד הזוג שנמצא מלפנים והזוג שנמצא במרכז. התחושה שלי הייתה שהם מאוד רחבים, אך עוטפים במידה ותומכים מאוד.
למקסוס אי-יוניק 5 פלוס, כאמור, שני מצבי נהיגה – נורמל ואקו. הם נשלטים באמצעות כפתור שנמצא ממש ליד תא האחסון של הקונסולה המרכזית, כחלק משורה של מספר תאי אחסון שכאלו. מצב אקו מסרס משמעותית את תגובת המנוע ודווקא בו, בניגוד למקרים אחרים, פחות יצא לנו להשתמש, אך מצב הנורמל היה טוב מאוד וסיפק תוצאה מאוד טובה.
הבלימה הרגנטיבית במקסוס אי-יוניק 5 פלוס נשלטת גם היא דרך כפתור שנמצא באותה השורה יחד עם שאר הכפתורים בקונסולה המרכזית. לבלימה הרגנטיבית שלושה מצבים, וראשית – שאפו למקסוס על כך שהם מאפשרים שליטה בבלימה הרגנטיבית בצורה כל כך נגישה – דבר שכלל אינו טריוויאלי בתחומנו. הבחירה של מקסוס היא לאפשר שליטה "מעגלית" – לחיצה על הכפתור מעלה או מורידה את עוצמת הבלימה הרגנטיבית בהתאם למצב. בחירה אחת קצת יותר משונה היא ההשהייה – מרגע הלחיצה ועד שהשינוי בבלימה הרגנטיבית נכנס לפעולה – ישנה השנייה של מעט פחות משניה.
למשל – אם אתם נוסעים על מצב הבלימה הרגנטיבית 1 – הוא החלש ביותר (והמתאים והנוח ביותר לשימוש כללי) – לחיצה על הכפתור תעביר אתכם למצב 2. לחיצה נוספת למצב 3, שם הבלימה הרגנטיבית עוצמתית ביותר, ולחיצה שוב – תעביר חזרה ל-2. לחיצה נוספת חזרה ל-1 וכך חוזר חלילה. לא הרגשנו הרבה צורך להשתמש בשליטה זו, למרות החיבה הנרחבת שלנו לשימוש במנגנון – בעיקר בגלל שהרמה הראשונה עשתה את העבודה. אך במקרים מסוימים כן השתמשנו בה, בכל זאת, ולמרות שלא מדובר במנופים שנמצאים בהגה – האופציה העדיפה ביותר לנושא – היא עדיין עדיפה בהרבה על כל אפשרות של חפירה בתפריטי מולטימדיה אינסופיים בכדי לשלוט בה, וכמובן – היא טומנת בחובה פוטנציאל רב מאוד לחסכון בדלק.
הטוב הפך לטוב קצת יותר
המקסוס אי יוניק 5 פלוס לקח למעשה את אחיו בעל שבעת המקומות ושיפר אותו בלא מעט נקודות. נכון, הוא עם שישה מקומות ולא שבעה – אך אלו שישה מקומות נוחים במיוחד. הסוללה במימדים בינוניים הוחלפה לאחת שנמצאת על הסקאלה הגדולה יותר ומאפשרת טווח טוב יותר מבעבר. גם העיצוב עבר מספר עדכונים ושינויים קלים ולמרות המבנה הזהה, עיצובית – המקסוס אי-יוניק 5 פלוס נראה בעיננו מעולה.
הוא מציע כיום טווח גבוה יותר, שזה הקלף העיקרי שלו. יחד עם זאת, חשוב לנו מאוד לציין זאת: כאשר אנחנו לוקחים רכב למבחן דרכים, היותו "היחיד בקטגוריה" לא בהכרח מזכה אותו בתשבוחות ושביעות רצון, כי מבחינתנו – יש מינימום מסוים שהוא צריך להציע מעבר לכך. מה שאנחנו מאוד אוהבים במקסוס – וזה לא עניין של מה בכך – הוא שלמרות העובדה שמדובר במיניוואן היחיד מסוגו כיום בישראל, את התשבוחות שלנו הוא מקבל בזכות, ולא בחסד.
כמו באחיו המבוגר יותר, גם כאן – הנסיעה מאוד נעימה ונינוחה, והוא מאפשר את השימושיות המצוינת של מיניוואן שישה מקומות, יחד עם כל היתרונות של רכב חשמלי, כעת – גם עם טווח מצוין. הוא נראה אחלה, יכולות הטעינה הביתית שלו סטנדרטיות ביחס לאופוזיציה מבית, יכולות הטעינה המהירה שלו טובות והוא מציע מרחב מחייה ונוחות שימוש נהדרים. למרות שהוא היחיד מסוגו בישראל, המקסוס אי-יוניק 5 פלוס הוא מסיע נוסעים טוב מאוד – והוא יישאר כזה גם בימים בהם תחל לצוץ לה תחרות בסגמנט שלו.
מחירו עומד על 209 אלף שקלים, מעט יקר יותר מאחיו בעל שבעת המקומות – ובבואכם לאולם התצוגה של מקסוס, עליכם להחליט האם אתם מעדיפים ללכת על שבעה מקומות עם פשרה קטנה בטווח, או על שישה מקומות עם פשרה במקום ישיבה אחד נוסף ברכב. הטווח החדש, יחד עם המושבים המעולים והאבזור הנרחב, הופכים את המקסוס אי-יוניק 5 פלוס לחבילה מצוינת שמספקת מענה לצורך מבוקש בשוק הרכב בארץ, שמשום מה – כמעט ואף יצרן עוד לא סיפק לו מענה בישראל. פרט למקסוס.
בערוץ הטלגרם של פלאג מג תקבלו את מבחני הדרכים הכי חדשים לפני כולם!
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
טכני:
גודל סוללה: 70 קוט"ש
הספק: 174 כ"ס, הנעה קדמית
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 381 ק"מ
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 7 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 100 קילו וואט
שגרת טיפולים: 30,000 ק"מ או כל שנתיים
מחיר: 209,000 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח
אחריות: 5 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה
שירות: רשת מרכזי שירות של חברת צ'יינה מוטורס ברחבי הארץ