רכבי שבעה מושבים תמיד נתפסו בעיניי כסוג של עוף מוזר בתוך עולם הרכב. היו את הג'יפונים, שהציעו שורה נוספת בה ניתן היה לדחוס שני זאטוטים, לעיתים במחיר של הרבה פחות מרווח גם לשורה האמצעית של שלושת הנוסעים, היו ג'יפיי ענק שאפשרו מרווח מכובד בהחלט לכל משתמשי הרכב – במחיר של עלות גבוהה, צריכת דלק גבוהה וביצועי כביש לא אידאליים כתוצאה מהמבנה, וישנם המיניוואנים – הסגמנט שמשלב, כנראה, את מיטב הפונקציונליות בהשוואה לאחרים, אך במחיר של מראה לא סקסי בעליל והתנהגות כביש פושרת. מה לעשות שתפקידם העיקרי של רכבים אלו הוא להסיע משפחה עם 4 או 5 ילדים בנוחות מסוימת, ופחות לדפוק שיאי זמן במסלול פצאל.
סגמנט שבעת המושבים זוכה לביקוש כיום גם כרכבים חדשים וגם כרכבי יד שניה, אך באופן מפתיע – למרות היצע סופר מכובד של מכוניות חשמליות למהדרין ברחבי ישראל (ובשוק האב שלנו – אירופה), היצע הרכבים החשמליים שיכולים לאפשר הסעה של 6 או 7 נוסעים זעיר – וכולל את הטסלה מודל X (שמחירה נושק למיליון שקלים בגרסאתה המאובזרת ביותר), ואת המקסוס אי-יוניק (E-Uniq) 5 של קונצרן SAIC. מחירו, אגב, קצת יותר זול מהטסלה מודל X – והוא 198,194 ש"ח, והוא גם קצת יותר זמין במלאי. למרות שהוא הכלי היחיד שבקטגוריית הרכבים החשמליים שמציע שבעה מקומות, אנחנו היינו סקרנים אם יש בו עוד, מעבר לגולת הכותרת הזו (שהיא בפני עצמה חשובה ומשמעותית ללא מעט אנשים).
מיניוואן לא יכול להראות סקסי?
המקסוס אי-יוניק 5 זוכה לתכונה שמרבית הרכבים החשמליים הלא-מוכרים בישראל זוכים בה – עוברים ושבים לוטשים עיניים ברכב הזה שטרם נתקלו בו, ומזמזם לו בכביש בדממה מוחלטת, בלי שום זכר לעשן מהאגזוזים או לגרגורי מנוע הבנזין / דיזל בזמן ההאצה. בהתאם למיניוואנים אחרים, הוא גדול יותר ממכוניות 5 הנוסעים, וגם ארוך יותר, אך לא רחב בהרבה, למרות המרחב הפנימי הנדיב בהחלט – במיוחד לנהג ולנסוע שלידו. יש לו יחידת תאורה קדמית נאה, ועל הגריל הקדמי האטום מתנוסס הלוגו, שמסתיר מצלמה (אחת מהרכב מצלמות ה-360 של הרכב, על כך בהמשך), ואת פתח הטעינה החשמלית.
הכל, בגדול, נראה אחלה – עד שמגיעים לתוספת המרובעת בחלקו האחורי של הרכב, אשר משמשת כתא מטען ו/או שורת מושבים שלישית. רכבי קופה מתחילים לחתוך את תקרת הרכב ולעצב אותה כלפי מטה כבר מעל ראשם של הנוסעים האחוריים, אך לנו עוד לא יצא לשמוע על רכב קופה לשבעה נוסעים. בהתאם לכך, גם מהנדסי מקסוס בחרו במה שיהיה נכון ליעוד הרכב, והתוספת הריבועית הזאת מאפשרת מרווח מעולה לנוסעים מאחור (גם על כך בהמשך).
סולידי מבחוץ, מאובזר לאללה מבפנים
למזלנו הרב, לא באנו לצייר את המקסוס במערומיו (כישורי ציור בכל מקרה אינם בנמצא במערכת פלאג מג), אלא לנהוג עליו, וברגע שנכנסים לתוכו – המראה העיצובי כבר לא מעניין. גובהו של הרכב, כמקובל בסגמנט זה, מאפשר חלונות גדולים והמון אור נכנס לתוך הרכב – משהו שאני באופן אישי מאוד אוהב. לא מספיק אור? המקסוס מגיע עם סאן-רוף פנורמי, וקליק קטן על הכפתור שממוקם מתחת לתאורת תא הנוסעים יפתח את הווילון ו/או את חלקו הקדמי של הגג.
רשימת האבזור רק מתחילה כאן, ואנחנו נלך מגג הרכב לתחתיתו, בתקווה שלא נפספס שום פרט חשוב: יש לנו מערכת בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב שכוללת תיקון אקטיבי, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית עם מצב זחילה בפקק, מסך מולטימדיה של 10 אינץ' יחד עם לוח שעונים של 7 אינץ' שמשלב מחוונים אנלוגיים, מצלמת 360 מעלות, התראת תנועה מאחור, חיישני חנייה היקפיים, ריפודי עור יוקרתיים ואיכותיים, כיוון חשמלי למושב הנהג והנוסע, שולחנות מתקפלים בגב מושבי הנהג והנוסע לשימושם של הנוסעים בשורה השנייה, וכמובן – שורת מושבים שלישית, עם שני מקומות, פתחי מיזוג אוויר משלה, מחזיקי כוסות ושקע USB. גם הכיסאות של השורה השנייה מתכווננים – קדימה ואחורה, יחד כיוון לזווית גב הכיסאות. לסיום – בתקווה שלא שכחנו – תא המטען מגיע עם פתיחה חשמלית, אך ללא דוושה וירטואלית. עם כל החגיגה הזאת, יש דבר מה נוסף שמאוד ישמח את נוסעי השורה השנייה והשלישית – לחבורה הזו יש בקר שליטה משלהם על עוצמת המיזוג בזוג שורות אלו, שממוקם באחוריי התא של הקונסולה המרכזית.
ניקח רגע אוויר אחרי דקלום הרשימה האין-סופית הזאת, נסתכל קדימה ונלחץ על כפתור ההנעה. לוח השעונים מתעורר לחיים – חלקו המרכזי דיגיטלי לחלוטין, ובשני צדיו נמצאים שעונים אנלוגיים – משמאל מד מהירות ומימין מד עוצמת המנוע, שנע בין עוצמת הרגנרציה לבין אחוזי הכוח שהסוללה נותנת בכל רגע נתון – נאמר שזו המקבילה למד סל"ד ברכב בנזין (ואולי אף שארית מגרסת הבנזין של המקסיס אי-יוניק 5, שאינה נמכרת בישראל). התצוגה הדיגיטלית מתחלפת ומציעה בערך טון ורבע של אינפורמציה מכל סוג שתוכלו לחשוב עליה – צריכת חשמל נקודתית, ממוצעת, טווח לטיפול הבא, מצבי הקרוז קונטרול, לחץ אוויר בצמיגים, ועוד ועוד ועוד. דבר אחד שהיה חסר – היה מד טמפרטורה חיצונית. יחד עם זאת, חשוב לי לציין אלוהים יעזור לי להבין למה לעזאזל אני צריך את זה בכלל. המולטימדיה עבדה מעולה, ושימח אותי מאוד לראות שהשליטה על מערכת מיזוג האוויר וחימום המושבים נמצאת בכפתורים פיזיים במרכז הקונסולה ולא בתפריטים בתוך מערכת המולטימדיה, מה שאיפשר לנהל את כל האופרציה הזאת מבלי להוריד את העיניים מהכביש. לנוסעים מאחור, כפי שציינו קודם לכן, יש מערכת שליטה על מיזוג האוויר של השורה המרכזית והאחורית.
נקודה חשובה: רצה הגורל וזו הפעם השנייה שקיבלתי לידי רכב מבחן שעבר עשרות אלפי ק"מ בודדים, במקרה זה – קצת מעל ל-20 אלף ק"מ בטווח של כחצי שנה בקירוב. ככלל, אעדיף תמיד לקבל רכבי מבחן שנסעו ונסעו ונסעו מאשר כאלו שהרגע ירדו מהאונייה, כי לבחון את הרכב עצמו כשהוא חדש מהניילון זה אחלה, אבל מעניין אותי לדעת מה קורה לאורך זמן, ואת זה לא ניתן להבין במבחן של כמה שעות. המקסוס אי-יוניק 5 הזה חשף את קילומטרז'ו אך ורק כאשר בדקתי – כי למען האמת, לא הייתי מסוגל לנחש שהרכב עבר את הנסועה הזו. איכות ההרכבה והחומרים מצוינת, הכל מהודק, מרגיש מעולה במגע, יושב במקומו, לא מרשרש או מקרקש וככלל מרגיש מצוין, בטח בהתייחס לרכב שמשמש כרכב חברה ולא חווה חיים קלים בלשון המעטה. נקודות מסוימות הרגישו קצת גסות ומחוספסות בגימור שלהן, אך הן נסתרות מהעין במרבית המקרים.
מיני וואן, מקסי נוחות
החגיגה האור-קולית הסתיימה, מערכת המולטימדיה הועברה למצב העבודה הרצוי, ויאללה נוסעים. למרות הגודל, ולמרות שלא מדובר כאן בהספק מקמט אספלט, המקסוס אי-יוניק 5 יוצא מהמקום בהחלטיות ובזריזות אופיינית לרכב חשמלי, גם אם אחד גדול. אל תצפו למפלצת מסלול, אל תצפו אפילו לרכב שיוציא מכם מפעם לפעם את החלסטרה בסיבובים – המקסוס אי-יוניק 5 כאן בשביל לשמש כמיניוואן חשמלי, וככזה – הוא עושה עבודה מצוינת. הרכב משרה הרבה נחת בנסיעה, ומכניס את הנהג למעין מוד רגוע. שלא יהיו טעויות – לחיצה הגונה על המצערת תקפיץ אותו קדימה בצורה סבירה בהחלט, אבל המיניוואן הזה משדר על גל אחר – רגוע, נעים, שקט ונינוח. בידוד הרעשים מצוין, למרות הגודל והמבנה הריבועי, התפעול מאוד נוח, ואפילו נסיעה בכביש משומש ולא סלול בעליל לא תגרום למקסוס לאבד את העשתונות – הוא סופג היטב גם מהמורות קשות וכבישים ארעיים, המושבים בנויים מעולה, המתלים מכוילים לפונקציונליות מרבית – בדומה לרכב, והחבילה הזאת מרגישה מעולה, הן בנסיעה קצרה על כביש לא סלול והן בשיוט על כביש 6 במהירות החוקית המקסימלית.
הקרוז קונטרול האדפטיבי מאפשר גם מצב זחילה בפקק, וכל המערכת פשוטה וקלה לתפעול – אך היא יותר מידי "מנומסת". גם כאשר המערכת מכוונת על קרבה מקסימלית לרכב שממול, היא שומרת על מרחק רב מאוד, כך לפחות לתחושתנו, וכל רכב שעוקף אותנו מעכב אותנו עוד קצת ועוד קצת. לתחושתנו, את המקסימום מהמערכת ניתן יהיה להוציא כאשר הכבישים לא עמוסים, אך עם מספיק אורח רוח וסבלנות – הקרוז קונטרול האדפטיבי יקל עליכם מאוד, כמקובל במערכות מסוג זה. איזה מזל שהמקסוס עצמו משרה נינוחות ורוגע, אה?
בנסיעה לבד – הכל אחלה. בנסיעה בזוג – הכל אחלה. אבל רבותיי, המקסוס אי-יוניק 5 הוא בכל זאת מיניוואן שבעה מקומות. ובנוסף לשורת המושבים השנייה, ישנה שורה שלישית, מעט צנועה יותר, באחורי המיניוואן. בהתחשב בכך שאין לי בנמצא ארבעה ילדים לרפואה, נאלצתי להסתפק בארבעה או חמישה מבוגרים בגודל מלא, לדחוס אותם באחורי הרכב למספר נסיעות, קצרות וארוכות, ולהעביר את הרשמים. כנראה שלא תתפלאו לשמוע שכלל הנוסעים נהנו. נוסעי השורה האמצעית נהנו מהנסיעה, והתלונות היחידות היו כאשר הם נאלצו לשבת בשלשה ולא בזוג. בשורה האחרונה, בה מקום לשני נוסעים, מרווח הרגליים היה מעט מוגבל למבוגר בגודל מלא, והתקבלו דיווחים על תחושה מעט עוצמתית יותר של המהמורות בכביש בהשוואה לישיבה בשורה המרכזית או ליד הנהג, אך ככלל – הנוסעים, בכל מקום שהוא, דיווחו על נסיעה שקטה ונעימה, נוחה – בהתאם להרכב הישיבה – ונהנו מאוד להתעסק במיזוג הבלעדי שלהם, בשלל שקעי ה-USB ובכיוון והתאמה אישית של מבנה המושב לנוחותם.
תא המטען לא מאוד גדול כאשר שורת המושבים האחרונה עומדת על תילה, אך קיפול שלה מאפשר תא מטען מכובד מאוד מאוד. מאוד. הקיפול מאוד פשוט וקליל, והרכב יכול לשמש בזכות זאת בקלות כרכב יום יומי לנסיעות עירוניות, בין עירוניות קצרות ואף יותר מכך – כל עוד הנסיעה בטווח של הרכב. אבל – גם על זה ניתן להתגבר בקלות, ותכנון נכון של הנסיעה אל מול עמדות טעינה ציבוריות יאפשר להאריך את השימוש במקסוס אי-יוניק 5.
כמה חשמל לק"מ?
מקסוס אי-יוניק 5 מגיע עם סוללת 52.5 קוט"ש שמספקת טווח מוצהר של 260 ק"מ (310 ק"מ לפי השעון ברכב). בפועל, מדידה אחת הניבה טווח אמיתי של כ-245 ק"מ – עם מזגן עובד ורכב עם חמישה נוסעים, והמדידה השנייה – ללא מיזוג ועם שני נוסעים – הניבה 263 ק"מ. טווח סביר לרכב במשקל של כמעט שתי טונות אשר מיועדת להסעה של שבעה נוסעים. לנסוע לאילת וחזרה ללא טעינה לא תצליחו כאן לעולם, אבל המקסוס אי-יוניק 5 לא מתיימר להציע טווחים חשמליים אין סופיים, אלא אפשרות של הנעת שבעה נוסעים לכל היותר באופן חסכוני וידידותי יותר לסביבה ממקבילים בנזיניים / היברידיים. שימוש נכון ועקבי במערכת הבלימה הרגנטיבית יוכל להגדיל את הטווח, ולזו שלושה מצבים. מצאנו את עצמנו משתמשים במצב הראשון שלה במרבית הנסיעות – ובמצב השני שלה לעיתים, בזמן גלישה אל עבר רמזור אדום ממהירות גבוהה, אך במצב השלישי כמעט ולא מצאנו את עצמנו משתמשים – הוא היה עוצמתי מאוד, ואפילו ירידות תלולות במהירות גבוהה נבלמו בעוצמה באמצעות דרגת הבלימה הרגנטיבית השלישית. השליטה בבלימה הרגנטיבית מתבצעת מכפתור שנמצא בפינה השמאלת התחתונה של ידית ההילוכים – מעט פחות נוח, אך לאחר זמן מה מתרגלים.
שקע הטעינה של המקסוס אי-יוניק 5 ממוקם בחזית הרכב, ולמרות העדר תאורה בשקע הטעינה או בסביבתו, אשר מקשה במקצת על תפעול לילי, אנחנו מאוד אוהבים את המיקום הזה. האינדיקציה לטעינה היא עמדת הטעינה, או לוח השעונים של הרכב – שהיה קצת יותר מדויק מהעמדה בצפי לסיום. טעינה מהירה מתאפשרת כאן בקצב של 100 קילו וואט, וזו מאפשרת עד 80% טעינה בתוך כ-45 דקות. מדידה שביצענו, ממש במקרה, לטעינה מלאה לחלוטין בעמדה מהירה, מ-3% סוללה ל-100%, הסתיימה בסוללה מלאה לחלוטין בשעה ו-4 דקות. טעינה ביתית, או טעינה מעמדה ציבורית, תתבצע בקצב של כ-7 קילו וואט, וטעינה מלאה מ-0 ל-100% מעמדה ביתית בקצב מקסימלי זה תארך כ-8 שעות בקירוב. קצב הטעינה מעמדה ביתית עלול להראות איטי במקצת, אך שימו לב כי כמעט כל רכב סיני חשמלי שמגיע ארצה – תומך בטעינה ביתית ציבורית בקצב מקסימלי דומה למקסוס אי-יוניק 5.
להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לקרוא את המדריך לעמדות טעינה, ואת מילון המונחים החשמלי
סופו של יום
המבחן למקסוס אי-יוניק 5 היה סופר אינטנסיבי, ולמרות שהיה קצר (מפאת נסיעות מבחן מרובות של היבואן), הוא היה בהחלט ממצה ומספק לצורך הבנת היכולות של הרכב. והיכולות האלו לקחו אותי אחורה, לתקופה בה עבדתי בעולם הרכב; מי שחיפש רכבי שבעה מקומות, הסתכל על המחיר, על עלויות הדלק / אחזקה (וצריכת הדלק של רכבי שבעה מקומות גבוהה משמעותית מרכב חמישה מקומות, בוודאי כאשר מדובר ברכב גדול ומרווח באמת), על הנוחות, ושאלה שתמיד חזרה על עצמה – האם אני יכול להשתמש ברכב הזה כרכב יום יומי מהבית לעבודה וחזרה. התשובה לשאלה האחרונה – כמעט תמיד – הייתה לא, מסיבות רבות.
המקסוס אי-יוניק 5 קצת משנה את המשוואה. מחירו – 198,194 ש"ח – מאפשר רכישה של רכב חשמלי בעל שבעה מקומות, עם אפס צריכת דלק, עלות אחזקה זניחה, נוחות מצוינת בחמישה, שישה או שבעה נוסעים, טווח סביר, שפע אדיר של אבזור, מראה סולידי, ולא פחות חשוב מכך – בזכות היותו חשמלי, הוא יכול גם לשמש דיי בקלות כרכב לשימוש מהבית למשרד וחזרה, במקביל להיותו מסיע נוסעים מכובד. זה לא רכב לקביעת שיאי הקפות במסלול מרוצים, זה לא רכב להתחרעות בכבישים מפותלים בסמוך לגבולות הארץ, וזה לא רכב לנסיעה לאילת וחזרה ללא טעינה. זה מיניוואן שמאפשר הסעת שבעה נוסעים לכל היותר, בנוחות גבוהה, עם אבזור מעולה, וביחד עם כל זה – הוא גם חשמלי לחלוטין, מה שלדעתי האישית, הופך אותו לאלטרנטיבה ריאלית בהחלט לרכבי שבעת המושבים הבנזיניים לסוגיהם, ואם לא אלטרנטיבה – לכל הפחות מתחרה ראוי שכדאי לבחון אל מול האופוזיציה.
בסופו של יום, היינו סקרנים לדעת – האם במקסוס אי-יוניק יש יותר מאשר הטייטל של "מיניוואן 7 מקומות חשמלי היחיד כיום בשוק בישראל"? התשובה היא כן. אין איך לסובב את זה – הוא היחיד מסוגו, נכון לכרגע, בשוק בארץ. אבל למקסוס אי-יוניק 5 יש מעלות רבות נוספות, שהופכות אותו לטוב לא בזכות היותו היחיד בקטגוריה, אלא בגלל שחוץ מהפיצ'ר של שבעה מושבים – הוא מציע עוד הרבה.
מתלבטים אם רכב חשמלי הוא הבחירה הנכונה בשבילכם? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר
מה דעתכם על המקסוס אי-יוניק 5? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
גודל סוללה: 52.5 קוט"ש
הספק: 174 כ"ס, הנעה קדמית
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 263 ק"מ, בהתאם לאופן הנסיעה
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 7 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 100 קילו וואט
זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית – 8 שעות בקירוב, עמדה ציבורית – 45 דקות ל-80%, במבחן נמדדה שעה ו-4 דקות למילוי מ-3% ל-100%
0 עד 100 קמ"ש: 9.5 שניות
שגרת טיפולים: 30,000 ק"מ או כל שנתיים
מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקק
מחיר: 198,194 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח
אחריות: 5 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה
שירות: רשת מרכזי שירות של חברת צ'יינה מוטורס ברחבי הארץ