נכון שאנחנו חיים יום יום את העולם החשמלי, ונכון שבתחום הרכבים בעלי 2 עד 5 מקומות אנחנו שומעים חדשות כמעט בכל רגע נתון ביממה – אך דווקא התחום של שישה, שבעה ואף שמונה מקומות העולם החשמלי סובל מקיפאון מסוים. נכון, ישנן מספר אפשרויות מצומצם – הן ברחבי העולם והן בארץ – והמספר הזה בא לתת מענה מסוים לצימאון של לקוחות לרכבים גדולים שיאפשרו הסעת מספר גבוה מ-5 נוסעים על חשמל בלבד; אבל בדומה לעולם הרכב החשמלי המסחרי בכלל – גם תחום רכבי שבעה מקומות חשמליים סובל. בינתיים.
מרצדס רוצה להפריך את השממה הזאת, ובשנת 2019 לקחו אצל היצרנית את ה-V קלאס הגדול והמפואר, ועל בסיס הפלטפורמה הקיימת (בדומה לדגמי EQ אחרים) – פיתחו דגם חשמלי חדש, ושמו EQV. בניגוד ל-e-Vito המעט פשוט יותר, ה-EQV הוא אח חשמלי לדגמי ה-V קלאס היוקרתיים, וכאחד החלוצים שהגיעו להפריך את השממה הזאת – עצם הקיום שלו משמעותי כמעט כמו היכולות והחוזקות שלו. לקחנו אותו למבחן דרכים שהוא לא רק מבחן למוביל נוסעים חשמלי, אלא מבחן לחלוץ בקטגוריה הזו.
"אף פעם לא קרה שהסתכלתי על מוביל נוסעים וממש הייתי סקרן לדעת מה זה, ומי נוסע בפנים"
כהרגלנו בקודש, המבחן שלנו מתחיל ממה שהעיניים שלנו רואות. ומרחוק, אנחנו רואים V קלאס עם כמה אלמנטים עיצוביים שונים, דוגמת הפגוש הקדמי האחר ותגיות ה-EQ המפוזרות בחזית הרכב. את היותו חשמלי מסגירות מדבקות התקע שמפוזרות במספר מקומות ברכב, וכמובן שקע הטעינה שנמצא מתחת לפנס הקדמי השמאלי. לנושא הטעינה נתייחס באריכות בהמשך המבחן, אבל אתם בטח כבר יודעים – אנחנו מתים על שקעי טעינה שממוקמים בחזית או באחוריי הרכב.
קצת קשה להסביר את זה, אבל משהו בדגמי ה-V קלאס והוויטו לדורותיהם אייקוני, ככל שאפשר להגיד את זה על מיניוואן / רכב היסעים. הוויטו המקורי הוצג אי אז בשנת 1996, וה-EQV (היא כאמור הצלע החשמלית לדגמי ה-V קלאס, שהם עצמם גרסאות הוויטו היוקרתיות) מתבסס על הדור השלישי של הוויטו שהוצג ב-2014. קשה לפספס את העיצוב ולטעות כאשר מסתכלים על הקובייה הכמעט מושלמת הזאת – שלמות שנשברת רק בחזית, שבגרסה החשמלית משכנת את המנוע שמגלגל את זוג הגלגלים הקדמיים.
וכך מצאתי את עצמי נכנס לקנות כוס קפה באמצע הלילה במהלך 24 השעות הראשונות למבחן, אחרי יום עמוס בנסיעות וצילומים, וכאשר יצאתי, לשבריר שניה עברה לי בראש המחשבה – מעניין אילו שועי ארץ נוסעים ברכב הזה. האבסורד העיקרי במחשבה הזאת היה: הרכב המתין לי מחוץ לחנות הנוחות כדי שאוכל להמשיך את המבחן.
השחור המבריק בו קיבלנו את רכב המבחן מדגיש את ניחוח ה-VIP שאופף אותו אף יותר. אם בהסתכלות על גרסה לבנה יש צורך בהתעמקות משהו בכדי להבין האם מדובר בדגם מיוחד, הרי שה-EQV השחורה הזו עושה עבודה עיצובית טובה – כאמור, ככל שניתן להגדיר עבודה כזאת כ"טובה" ברכב עם אוריינטציה מסחרית ברובה. הוא גדול, בדיוק כמצופה ממיניוואן שבעה מקומות או ממוביל נוסעים, הוא מפואר (ועל כך נדבר בהרחבה בהמשך), הוא נראה לא רע, והוא נושא בגאווה לוגו ענק של מותג הרכב המוכר ביותר בעולם.
אין טענות לנהג ולנוסע שלידו, אלא אם אתם אולטרה-קטנוניים לעיתים. כמונו
אם אינכם מורגלים ברכבי מרצדס, אתם תהנו מאוד בכניסה ל-EQV, ואם אתם מורגלים ברכבים אלו – אתם תרגישו לגמרי בבית. את פניכם יקבלו ספי כניסה לדלתות מוארים בתאורת לד לבנה עם הכיתוב "מרצדס בנץ" אשר מורכבים מפלסטיק איכותי ואלומיניום מוברש. הישיבה ברכב גבוהה בדיוק כמצופה מרכב בקטגוריה זו, עם שדה ראיה נרחב והמון מרווח מחייה – לכולם.
בחירה קצת משונה עשו במרצדס כאשר לקחו והלבישו כאן זוג שעונים אנלוגיים, עם מסך דיגיטלי ביניהם. לקוקפיט הזה מצטרף מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ', עם תמיכה באנדרואיד אוטו, אפל קאר פליי, עברית מלאה בכל התפריטים ולוחית המגע של מרצדס שנמצאת במרכז הקונסולה המרכזית – פיצ'ר מעניין, שכנראה מצריך מעט זמן התרגלות. האנדרואיד אוטו עובד באופן מושלם, והמולטימדיה לא פחות ממצוינת. למעשה, מרבית האלקטרוניקה ברכב זה פנטסטית – מצלמת הרוורס למשל, משדרת תמונה חלקה מאין כמותה, וניכר כי כיאה למותג שהיא – מרצדס משקיעה גם בפרטים הקטנים והטריוויאליים לכאורה.
מתחת לקונסולה המרכזית ישנו מתקן אחסון קטן שנסגר עם תריס ייעודי עם מיקום לכוסות – מיקום קצת משונה ונמוך מאוד לטעמנו, כאשר השטח שנמצא בין מושב הנהג לנוסע לא מנוצל כמעט בכלל ברכב המבחן, אך ניתן להוסיף לו מגוון פיצ'פצ'קס של מרצדס, כמו למשל – מקרר. ישנם מספר תאי אחסון סביב הנהג והנוסע שלידו – תא כפפות, תאים בצידי המושבים (במקום כאלו שאנחנו מכירים בדלתות ממכוניות 5 מקומות), ואותו תא מרכזי.
רמת הגימור פה היא כמעט בדיוק כזו שהייתם מצפים לקבל ברכב ברמה הזו. היינו צריכים ממש לחפש בציציות של הרכב מקומות עם חספוס מסוים בגימור שלהם, ובאמת שזה לחפש בציציות, כי יודעים איפה מצאנו אותם? על גבי סוככי השמש, שהרגישו קצת גסים בהשוואה לרכות ולהידוק המוקפד בכל רחבי תא הנוסעים העצום, וקצותיהם של התפרים על גבי הגה העור – אשר נמצאים בגב שני חישורי ההגה. עד כדי כך היינו צריכים להעמיק, וייתכן מאוד שבשימוש שגרתי ברכב, ולא במסגרת מבחן דרכים אולטרה-מדוקדק, לא היינו מבחינים בזה בכלל.
יש בסביבת הנהג עוד כמה בחירות משונות, כמו ההתעקשות של מרצדס על הנעה ללא מפתח אבל עם מפתח, כזו שחייבים לדחוף למקום ולבצע את פעולת "סיבוב הסוויץ'" המוכרת, מיקומן של הידיות אשר שולטות בווישרים, בהילוכים ומתג התאורה שונים מאוד ממה שאתם מכירים מרכבים שאינם מרצדס ויצריכו פרק הסתגלות קצר, אבל מנגד יש גם בחירות מצוינות, כמו פקדים פיזיים למערכת המיזוג לנהג ולנוסע או כפתורים פיזיים על גבי הדלתות לכיוון זוג המושבים הקדמיים – אשר זוכים לכיוון חשמלי מלא כמעט לחלוטין – מהמשענת ועד חלק הכיסא התחתון. בחירה משונה נוספת של מרצדס היא בתמיכה לברכיים, זו שנמצאת בקצהו של הכיסא: למרות שכל התפעול של כל מה שיש בכיסאות הנהדרים האלו חשמלי – דווקא החלק הזה ידני לחלוטין.
אבל העניין העיקרי כאן הוא לא הנהג, אלא מי שהוא מסיע
כעת נעבור אחורה. זוג דלתות צד חשמליות נפתחות לרווחה באחת משלוש דרכים: משיכה של הידית (שמפעילה פתיחה חשמלית), פתיחה מהקונסולה המרכזית (שמפעילה פתיחה חשמלית), או פתיחה מהשלט של הרכב (ניחשתם היטב – גם זה מפעיל פתיחה חשמלית). אלו נפתחות בדממה כמעט מוחלטת ומהוות את שער הכניסה למה שמאפשר הסעת חמישה מבוגרים נוספים, חוץ מהנהג והנוסע שלידו, בנוחות יתרה. הסידור הוא של שני כיסאות מיד בכניסה, נוחים בדיוק כמו כיסאות הנהג והנוסע – עם שתי משענות יד לכל אחד מהן ואפשרות כיוון קדימה ואחורה יחד עם כיוון גב הכיסא, כאשר השורה האחורית מכילה שלושה מושבים צמודים. מי שיישב בשורה האחורית (בהנחה שהרכב יהיה מלא) יזכה למעט פחות מרחב מחייה בהשוואה לשני המושבים האולטרה מפנקים בשורה המרכזית – אבל ייהנה ממרחב מחייה טוב בהרבה מחלופות זולות וקטנות יותר לשבעה נוסעים, בעיקר לרגליים. אם מדובר בשני נוסעים בשורה האחורית, הרי שגם במקרה זה – לכל אחד מהם יהיה מרווח מחייה נדיב במיוחד, עם שקעי מצת משלהם, מחזיקי כוסות משלהם ופתחי מיזוג משלהם.
לחלק האחורי מערכת בקרת אקלים משלו, אשר ניתנת לשליטה על ידי צג קטן בגג הרכב ממש מאחורי החלק של הנהג והנוסע שלידו. לכל אחד מהמושבים – פרט לאמצעי בשורה האחרונה – יש פתח מיזוג אוויר משלו, ויש תאורת קריאה משלו. החלונות מאחור מושחרים והנוסעים ייהנו מפרטיות מוחלטת לכל אורך הדרך, ואחת מהאפשרויות המגניבות של הרכב הוא סיבוב זוג המושבים בשורה האמצעית, כך שאלו יפנו אל עבר השורה האחורית. כל הסמנכ"לים של החברה ממהרים לטיסה לצד השני של הגלובוס אבל חייבים לסיים קודם לכן פגישה? ב-EQV אפשר פשוט לעשות את זה בזמן הנסיעה.
רכב המבחן הינו מהדגם הארוך יותר של ה-EQV, וישנה גרסה קצרה בכ-15 סנטימטרים – אורך שמשפיע במקצת על המשקל ועל גודל אזור המטען, אך לא משפיע על סידור הישיבה. בגרסה של רכב המבחן תא המטען מכובד במיוחד, נפתח חשמלית, ולו שתי פונקציות פתיחה. אחת מהן פותחת (כאמור, חשמלית) את הדלת עצמה, ומאפשרת טעינה של המון מזוודות ותיקים – ולה סף טעינה נמוך ונוח במיוחד (הכי נמוך שראינו ברכב חשמלי עד היום!); ופונקציה נוספת אשר מאפשרת פתיחה ידנית ומהירה מאוד של הזכוכית עצמה – וזריקה זריזה של תיקים או ציוד קל יותר אל תוך תא המטען, בלי ההמתנה לפתיחת הדלת הענקית. זו, אגב, מצריכה לוודא שלא נעמדתם קרוב מידי למי שעומד מאחוריכם – אחרת היא לא תוכל להיפתח. רכב המבחן לא צויד ב"שולחנות מתקפלים" על גבי המושבים הקיימים. זה בדרך כלל לא ציוד סטנדרטי ברכבים מהסוג הזה, אך ניתן להזמינו כחלק מאפשרויות ההתאמה האישית הנרחבות של ה-EQV.
הנסיעה מאחור פנטסטית. ארבעה מבוגרים יכנסו כאן בשמחה רבה ולכל אחד מהם יהיה מרחב מחייה נדיב במיוחד, עם המון פינוקים, מושבים נוחים מאוד ונסיעה שקטה ונעימה. הוספת נוסע נוסף במושב האחורי ביותר מצמצמת קצת את מרחב המחייה של כל השלושה בשורה האחורית, אך לא באופן דרמטי – והנסיעה עדיין נוחה ונעימה מאוד. גם הכיסאות האחוריים ניתנים להזזה על גבי מסילות משל עצמם (מדובר בשלושה מושבים נפרדים, ולא ב"ספסל" בודד) ולכל אחד מהם אפשרות של כיוון המשענת האחורית. נוסף לכל זה – עניין מהותי מאוד ב-EQV הוא אפשרות "הסיבוב" של זוג המושבים המרכזיים כנגד כיוון הנסיעה. כך ניתן בעצם "לבצע פגישות" בחלקו האחורי ולשבת בערך כמו בחדר ישיבות שגרתי – וזה אלמנט חשוב, במיוחד כאשר הזמן שאתם מבזבזים בנסיעה, עולה לכם יותר מה-EQV הזו.
עניין אחד נוסף שחשוב לנו לציין הוא השליטה מראש במערכת מיזוג האוויר. ייתכן שאתם מכירים את זה מרכבים חשמליים אחרים – המרצדס EQV מציעה תזמון של הדלקת מיזוג האוויר ברכב (ללא שליטה מרחוק). זו פונקציה חשובה מאוד ברכב מסחרי, במיוחד אחד כזה שמיועד לאזורים מדבריים וחמים מאוד. לא רק שהיא קיימת כאן – אם חיברתם את ה-EQV לעמדת טעינה בסיומו של יום עבודה, והפעלתם את המיזוג כך שיידלק שעה לפני שאתם מתחילים לעבוד – ה-EQV ייקח את החשמל הנדרש למערכת המיזוג מרשת החשמל אליה הוא מחובר בעמדת הטעינה, ויטען במקביל את הסוללה. אם הסוללה טעונה במלואה – היא תישאר כך, והרכב ימשיך לקבל חשמל לצורך הפעלת מערכת המיזוג מבחוץ.
בסוף צריך גם לנסוע
ה-EQV יוצא משערי המפעל הגרמני עם מנוע חשמלי בהספק של 204 כוחות סוס אשר מניע את הגלגלים הקדמיים בלבד. מנוע זה משודך לסוללת ענק, אחת הגדולות ביותר בשוק בישראל ובעולם כיום – שגודלה הוא כ-100 קוט"ש. מדובר במיניוואן שבעה מקומות גדול מימדים שאמור להסיע שבעה אנשים מבוגרים ומטען, והוא זריז לאללה. אל תצפו פה לתאוצות מעיפות פונים, אבל אם גם אתם נתקלים בתופעת ה"אני לא אתן לך לעקוף כי אתה מיניוואן איטי", אפשר בכיף להעמיד במקום את האדון-שלא-נותן-לעקוף בלחיצה החלטית על דוושת התאוצה והעלמות זריזה באופק. זריזה הרבה יותר מהזמן שייקח לאותו האדון לעכל שמי שכרגע נעלם לו משדה הראייה הוא מיניוואן שבעה מקומות גדול, כבד וחשמלי.
להרחבה בנושא קוט"ש, קילו וואט ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
יחידת ההנעה הזאת נהדרת ואין לנו ולו טענה אחת למנוע החשמלי. הוא נוסע נהדר ומספק בדיוק את התמורה לה היינו מצפים – אפשר להיתקטנן ולהלין על כך שאין כאן הנעה אחורית או כפולה, אבל לפני ההלנה הזאת – חשוב לזכור שמדובר, כאמור, ברכב עם אוריינטציה מסחרית בעיקרה – ולא במכונית משפחתית. סוג ההנעה הסקסי הוחלף בדברים אחרים, עם חשיבות גדולה יותר בהתחשב בעובדה שמדובר, בסופו של יום, בכלי עבודה (כך לפחות, במרבית המקרים).
גודלו מייצר רעשי רוח מסוימים, אבל לאלו מתרגלים מהר מאוד (בעיקר אם אתם מתורגלים בנסיעה ברכבים במימדים האלו), ולא מדובר בעניין חריג. הבולמים, לעומת זאת, קצת יותר מחמירים איתנו – ונסיעה אפילו טיפ טיפה מהירה מדי על פס האטה בעיר תגרור הפגנת עוצמה של הבולמים שיזכירו לכם שמדובר ברכב גדול וכבד אותו הם נושאים על גבם, והם יכולים לשאת עוד הרבה משקל. בדומה לרכבים מסחריים אחרים – הן רכבי היסעים והן מסחריות מטען לסוגיו, הבולמים כאן יתפקדו יותר טוב כאשר הרכב יכיל משקל רב יותר מאשר נוסע אחד או שניים. יחד עם זאת, אחת מאפשרויות השדרוג של ה-EQV היא חבילת בולמי אוויר אדפטיביים – שמהיכרותי עם התחום, יכולה לעשות לדגם הזה רק טוב, ובהחלט שווה לשקול את השדרוג הזה אם אתם מעוניינים לרכוש את הרכב; לא כי הבולמים הקיימים לא טובים, אלא כי בולמי אוויר אדפטיביים הם עולם אחר – לנהג, ולכל הנוסעים שאיתו. ההיגוי של ה-EQV יכול להיות כבד בנסיעה איטית בתוך העיר, תופעה שגרתית ברכבים מסחריים במימדים ובמשקלים של ה-EQV (ואף גדולים ממנו) – בדיוק בדומה להתנהלות הבולמים עם רכב ריק.
המרצדס EQV מאובזר בכל מערכות הבטיחות השגרתיות להן אתם מצפים, פרט לאחת שנעדרת – הוא מצויד אומנם בהתרעת סטיה מנתיב, זו מתריעה לנהג על המתרחש באמצעות רטט בהגה, אך אין תיקון אקטיבי. הקרוז קונטרול עובד מעולה, וכפי שציינו קודם לכן – כל האלקטרוניקה כאן עובדת לעילא, גם אם התפעול שלה מצריך פרק הסתגלות מסוים; במקרה של הקרוז קונטרול האדפטיבי (שכולל גם מצב זחילה בפקק), הידית שלה נמצאת בחלק השמאלי התחתון של ההגה והיא עלולה לבלבל בהתחלה בין פונקציית הקרוז קונטרל לבין מגביל המהירות.
עניין נוסף ששמנו לב אליו במרצדס EQV החשמלית, הסב את תשומת ליבנו דווקא בלילה. יחידת התאורה שלה, בהעדר מילה אחרת – מדהימה. זה מסוג הדברים שכאשר הם לא טובים, שמים לב לכך מיד, אבל כאשר הם טובים – הם משפרים מאוד את איכות הנסיעה. כך, מנגנון האורות הגבוהים האוטומטי, באמת אוטומטי – והוא אף יודע לזהות רכבים שנמצאים בכבישים חשוכים במרחק ולמנוע סינוור של הנהג שלפנינו. איך זה מתרחש? אנחנו לא יודעים להסביר ברמה האופטית מה קורה בתוך יחידת התאורה עצמה, אך מה שראינו בנסיעה הוא, פשוטו כמשמעו – ריבוע מוצל, עם טווח תנועה דינמי, ש"מסתיר" את כל החלק ברכב שלפנינו אשר נמצא מלוחית הרישוי ומעלה. דמיינו אלומת אור גבוה גדולה ובהירה במיוחד – שמאירה את הדרך בצורה פנטסטית, אך כאשר אנחנו מתקרבים לרכב שנמצא לפנינו בכביש חשוך שכזה, חתיכה מאוד קטנה מהאלומה הזו מוחשכת באופן אקטיבי בעוד שאר האזור מואר. ה-EQV מצוידת גם בתאורה עוקבת פניה עוצמתית שבאמת ובתמים מאירה את הפניה, ולא "סתם" מדליקה את אחד מפנסי הערפל בהתאם לסיבוב אותו הרכב לקוח. גם התאורה עוקבת הפניה – עובדת בצורה פנטסטית, ואם לא היינו "מחפשים" – כנראה שלעולם לא היינו שמים לב עד כמה מדובר במערכות איכותיות. מומלץ לצפות במבחן הוידאו, בראש דף זה או בקישור, בכדי לראות את הצילומים של תאורת האור הגבוה ועוקבת הפניה בפעולה במרצדס EQV החשמלי.
ועכשיו, לחשמל
הטווח המוצהר של ה-EQV עומד על כ-418 קילומטרים, כאשר אנשי חטיבת ההיסעים בכלמוביל מדברים על בין 330 ל-350 ק"מ בפועל. בניגוד לרכבי בנזין, רכב חשמלי מושפע במיוחד ממידת ה"אלימות" של הנהג עם דוושת התאוצה, וברכב במימדים האלו הנושא חשוב שבעתיים. ל-EQV ארבעה מצבי נהיגה: מצב אקו, שמשמש אותנו לבדיקת הטווח המקסימלית אותו אנחנו מצליחים להוציא (הוא, אגב, עומד על 368 קילומטרים – במזג אוויר קר במיוחד!), מצב קומפורט – בו מיעטנו להשתמש, והוא מצב ברירת המחדל כאשר מניעים את הרכב, ומצב ספורט – אשר מעניק לנו תגובת מצערת מחודדת ומהירה הרבה יותר. לשלושת אלו מתווסף גם מצב "טווח מקסימלי", אשר מצמצם אף יותר את תגובת המצערת ומאפשר סחיטה של עוד ועוד קילומטרים מהסוללה.
להרחבה בנושא השפעות מזג אוויר קר על הטווח – מומלץ לעיין במדריך השפעות על הטווח ברכב חשמלי
סוללת ענק בגודל 100 קוט"ש תספק את החשמל הנדרש למנוע ה-204 כ"ס, והיא תוכל להטען ממטען ביתי בקצב של 11 קילו וואט. משמעות הדבר היא שסוללה שהתגלגלתם איתה על 0% לפתחו של המטען הביתי, תטען תוך מעט פחות מ-10 שעות. אנחנו הצלחנו להגיע הביתה עם 20 קילומטרים בסוללה, וטעינה מלאה שלה לקחה מהנקודה הזו כ-8 שעות וקצת. טעינה מהירה תתבצע בקצב של 110 קילו וואט, וזו תאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך כ-45 דקות בסך הכל. בשלב זה, מרצדס לא מציעה ב-EQV אפשרות של הזמנה עם טעינה ביתית או ציבורית בקצב של 22 קילו וואט, אך מנגד – לא ברור אם מדובר בבאג בעמדה או ברכב, אך בכל פעם בה השתמשנו בעמדה מהירה שתמכה בקצב של ה-EQV – ראינו אפילו 112-114 קילו וואט בזמנים מסוימים.
להרחבה בנושא עמדות טעינה – מומלץ לעיין במדריך עמדות טעינה
מחשב הרכב הוא בין הטובים שפגשנו: אין פה קפריזות שיקפיצו לכם מספרים בהתאם לקריז שמחשב הרכב חושב באותו רגע, והוא שומר על קור רוח בנסיעה – בין אם לוחצים, ובין אם נוסעים בעדינות ובצורה נכונה. הוא מדויק מאוד בנתונים שהוא מציג, ואחד התפריטים הקיימים בו הוא כזה שמציג לכם מעין עיגול אשר מחולק לשלושה משלושים (כמו פיצה שנחתכה לא עד הסוף): אחד מהם מציג את מידת היעילות בשימוש שלכם בבלימה הרגנטיבית, השני מציג את מידת היעילות בלחיצה על דוושת התאוצה, והשלישי מציג את מידת שביעות הרצון של המחשב מצורת הנהיגה שלכם (עד כמה היא מאוזנת ונכונה). ככל שתראו יותר ירוק על גבי החלק הזה של מחשב הרכב, כך תדעו שמצבכם מבחינת טווח טוב יותר. אבל הירוק הוא לא הסממן היחיד – בתחתיתו, ישנה שורה שמציגה כמה טווח התווסף לרכב כתוצאה מנהיגה נכונה – בנסיעה הראשונה שלנו במהלך מבחן הדרכים מ-100% סוללה לכמעט 0%, "צברנו" לפי מחשב הרכב הזה מעל ל-50 ק"מ בנסיעה נכונה. פיצ'ר מגניב נוסף של מחשב הרכב הוא תצוגה שמראה בדיוק מתי הסוללה צפויה להגיע ל-100% בטעינה ביתית, כך חיברנו את הרכב ב-2:30 בלילה, והמחשב הודיע כבל עם ועדה שב-8:30 הסוללה תהיה על 100% ונהיה מוכנים לצאת ליום היסעים נוסף.
כל הטוב הזה, מתקבל באמצעות שקע טעינה שנמצא בקדמת הרכב, מתחת לפנס הקדמי שמאלי. ראשית, אנחנו מתים על שקעי טעינה שממוקמים באזור זה – כי מבחינתנו, אין כמו להיכנס עם הפנים לתוך חניה שבקצה שלה יש עמדת טעינה, בלי צורך להתברבר ולהתבחבש עם הכבל – ארוך מספיק, קצר מידי, להתקרב עם האוטו, להיזהר לא לגעת במחסומים של עמדת הטעינה ועוד. הכל נפתר כשאפשר להיכנס לחנייה עם הפנים ולהתחבר.
אבל ההתלהבות שלנו לא מסתיימת שם – שקע הטעינה מכיל תאורה עם מספר צבעים, שכל צבע אומר משהו אחר (לבן – שקע פתוח, אדום – תקלה, כתום – נטען), כאשר גם לפעימות הצבע יש חשיבות. ברגע שחיברתם את הכבל לרכב, הוא ננעל במקומו, והשחרור שלו יכול להתבצע באמצעות כפתור (כן, כפתור!) שנמצא בתוך שקע הטעינה כאשר אתם קרובים לרכב עם השלט שלו. פרט לאינדיקציה לעיל לגבי זמני הטעינה ע"ג לוח השעונים, ישנה כאמור אינדיקציה עם תאורה – ובכלל, תאורה בשקע טעינה זה פיצ'ר שאנחנו מאוד אוהבים, ועדיין משום מה לא כל היצרניות הבינו את מה שבמרצדס כבר יודעים – צריך תאורה גם במיקום הזה.
במסך המולטימדיה ישנה פונקציה אחת נוספת, שלצערנו לא הספקנו להתייחס אליה במבחן הוידאו: כלמוביל חתמה על הסכם עם ג'ינרג'י (ובקרוב עם עוד חברות), שמאפשרת למרצדס EQV לנווט אתכם ישירות לעמדת ג'ינרג'י הקרובה אליכם כאשר הסוללה עומדת לקראת סיום. פונקציה זו קיימת ביסודה במספר רכבים חשמליים בארץ ובעולם – אך היא לא נתמכת כאן, וה-EQV היא הראשונה שבה אנו נתקלים אשר פיצ'ר זה אפשרי בזכות פעילותו של היבואן. משמח לראות שהנושא נמצא תחת עינם הפקוחה של העוסקים בדבר, ואנו מאוד מקווים שהמהלך הזה של כלמוביל יהפוך לסטנדרט אצל כל היבואניות המסורתיות.
האם זה רכב שבעת המקומות החשמלי הטוב בישראל כיום?
כחלק מהאסטרטגיה של מרצדס להציע אלטרנטיבה חשמלית בכל אחד מהסגמנטים שלה, החל מה-EQA הקטנה ועד למשאיות חשמליות דוגמת ה-eActros, ה-EQV הוא – כפי שבוודאי הבנתם אם הגעתם עד לכאן – האלטרנטיבה החשמלית של ה-V קלאס המפוארת. את הנעליים של האחות הדיזלית שלו הוא לא רק ממלא היטב, אלא אפילו משאיר לה קצת אבק במקומות מסוימים, בעיקר בכל הנוגע לאיכות הנסיעה הטובה בהרבה – כתוצאה מהיותו חשמלי, לעומת מנוע דיזל.
הטווח שלו סביר בהחלט לרכב מסוגו, הוא מאובזר היטב (ועם אפשרויות התאמה והזמנה רבות נוספות), יכולות הטעינה שלו מספקות בהחלט (אם כי רצוי שבמרצדס יאפשרו טעינה ביתית בקצב של 22 קילו וואט), והוא מאפשר מרחב מחייה מדהים למספר רב של נוסעים, עם הרבה מקום למטען וחיסכון אדיר בעלויות צריכת דיזל ואחזקה לטווח ארוך, יחד עם שמירה על הסביבה וקריצה לכל מי שהנושא נמצא בראש מעייניו.
אנחנו החזרנו את ה-EQV למשרדי כלמוביל בתחושה שמדובר במוביל הנוסעים הטוב בישראל כיום. ה-V קלאס עצמו, שלא רלוונטי למגזין פלאג מג מפאת היותו מונע דיזל / בנזין, הוא כנראה המתחרה היחיד של ה-EQV – אבל בהינתן העובדה שניתן יהיה להזמין שני רכבים כאלו כמעט זהים לחלוטין, עם ההבדל בהנעה בלבד – אין לנו ספק שה-EQV לוקח את ה-V קלאס מונע הדיזל בסיבוב, בעיקר בגלל איכות החיים הטובה בהרבה בכל הנוגע לרעשי ותחושות נסיעה, יחד עם העוצמתיות והאסרטיביות של המנוע החשמלית.
לכל הטוב הזה יש מחיר, והוא לא זול: מחיר רכב המבחן עומד על קצת מעל ל-635 אלף שקלים. לא זול, אבל למחיר הזה יש תמורה גבוהה במיוחד והמון ערך מוסף במספר רב של תחומים. מכאן, כשאנחנו יצאנו עם ההרגשה הזו מהמבחן כאנשי מקצוע (ולי באופן אישי יש חיבה לכל תחום הרכב המסחרי החשמלי עוד מבית), נותרה שאלה אחת:
למי הוא מתאים?
אם אתם מחפשים רכב שבעה מקומות משפחתי וזול – גם אם חשמלי – מן הסתם שה-EQV הוא לא הרכב בשבילכם, וככל הנראה הוא אפילו לא יופיע על הרדאר שלכם. המרצדס הזו תתאים בראש ובראשונה למי שעוסק בהיסעים במה שניתן לקרוא לו "דרגים בכירים": מלונות שאוספים אורחים באיסוף VIP, הסעות מהמטוס הפרטי בנמל התעופה אל עבר הטרמינל והפוך, מורי דרך שרוצים לספק ללקוחות שלהם את שיא היוקרה, ומסיעי VIP למיניהם שמעוניינים בפתרון יוקרתי מחד וחסכוני לאורך טווח מאידך, עם כל הערך המוסף שציינו לעיל בנושא שמירה על הסביבה. וכן, תתפלאו לשמוע – לא מעט מקומות ברחבי העולם מחפשים כיום רכבים בדיוק מסוגו של ה-EQV בכדי לנפנף בכך שהם מסיעים את לקוחותיהם ברכב ידידותי לסביבה. מן הסתם שהנוסעים מאוד יעריכו את הרכב (או לפחות – אלו שמתעניינים בכלל במה שהם נוסעים בו), ואם נפלתם במקרה על חובב רכב חשמלי – אתם בכלל תעשו לו את הנסיעה.
בנוסף, בכלמוביל מציינים כי הם בוחנים בשלב זה את מכירתו של ה-EQV למוניות, ובמידה וצעד זה יצלח – הרי שהוא יפתח שוק שלם נוסף לכיבוש חשמלי – והוא שוק המוניות הגדולות, בהן תהיה כעת אלטרנטיבה חשמלית, אותה ניתן מראש לרכוש עם 0 מס ו-0 מע"מ וגם כאן – עם המון ערך מוסף במספר לא קטן של תחומים, לנהג ולנוסעים שלו.
הגורם השלישי שהרכב רלוונטי בשבילו, גם אם במספרים הקטנים ביותר, הוא משפחות גדולות שמעוניינות בשיא הטכנולוגיה והיוקרה האפשריים במסגרת רכב שבעה מקומות חשמלי. ארבעה מחמשת המושבים האחוריים של ה-EQV מאפשר חיבור של איזופיקס (היחיד שאינו מאפשר זאת הוא מושב הנוסע המרכזי בספסל האחרון), ויש לא מעט משפחות גדולות שיהיו מעוניינות ברכישה של רכב חשמלי שכזה עם כל הערך המוסף שיש בו, למרות מחירו הגבוה.
בתור סוג של חלוץ בקטגוריה שלו, לפחות בארץ, המרצדס EQV הוא רכב חשמלי יקר ויוקרתי, שמציע המון המון המון – חוץ מהטווח, לו אנחנו רגילים להתייחס ברכב חשמלי כאילו מדובר בפונקציה הרלוונטית היחידה. מדובר באפשרות חשמלית ורסטילית למספר רב של שימושי היסעים, ואף לשימוש פרטי שגרתי של משפחה גדולה אשר מעוניינת במרווח ובפינוק, ולדעתנו – היא צפויה להשאיר חותם על התחום הזה, כפי שמרצדס עשתה במספר לא קטן של תחומים לאורך ההיסטוריה שלה.
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
מה דעתכם על המרצדס EQV? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
טכני:
גודל סוללה: 100 קוט"ש
הספק: 207 כ"ס, הנעה קדמית
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 368 ק"מ (טווח מוצהר – 418 ק"מ)
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 110 קילו וואט
זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 9 שעות בקירוב מ-0% ל-100%
שגרת טיפולים: כל 25,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מבניהם
מערכות בטיחות: בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, התראה על סטייה מנתיב ברטט בהגה, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקק, זיהוי רכב בשטח מת, מצלמת 360 מעלות
מחיר רכב המבחן: 634,990 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח
אחריות: שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)
שירות: מרכזי השירות של מרצדס ברחבי הארץ