תחום הרכב הכבד והמסחריות החשמליות, על אף שזוכה לדיווחים לעיתים קרובות מאוד כאן אצלנו, עדיין נמצא רחוק מאחורי תחום הרכבים הפרטיים. הפיתוח של כלי רכב מסחריים – שמשמשים ככליי עבודה הלכה למעשה – איטי יותר, יקר יותר, ומצריך גמישות לוגיסטית תוך כדי מגוון אדיר של שימושים: שתי מסחריות זהות יכולות להמכר לשני אנשי מקצוע שעוסקים באותו התחום בדיוק, ועדיין ההתנהלות שלהן בהקשר החשמלי יכולה להציג נתונים שונים בהבדלים של שמים וארץ בין אחת לשנייה.
לעומת המשאיות החשמליות, שם כמעט ואין נציגות לאף יצרן (על אף היצע נרחב של משאיות חשמליות מבית וולוו ורנו ברחבי אירופה, והתקדמות משמעותית של מרצדס בתחום), בגזרת המסחריות יש בארץ נציגות סבירה מעט יותר. אנחנו יכולים למנות שם מספר דגמי מקסוס, סיטרואן ברלינגו החשמלית שנבחנה אצלנו לא מזמן, סיטרואן ג'אמפי חשמלית על שלל גרסאותיה (מסחרית סגורה וגרסאות 5 או 7 מושבים) – שתבחן במגזין עד סוף 2022, ומספר אפשרויות של מרצדס: המרצדס e-Vito, המסחרית החשמלית שזה מכבר דיווחנו לכם כי שתי יחידות ממנה נמכרו לחברת הלוגיסטיקה אוריין, והמרצדס EQV היוקרתית שנבחנה אצלנו במגזין בעבר.
בולטת בהעדרה היא המרצדס ספרינטר: זו המסחרית הורסטילית הגדולה של מרצדס, שבניגוד לויטו ול-EQV החשמליות – מיועדת למנעד אדיר של שימושים: היא יכולה להיות מונית שירות, מסחרית סגורה במספר גדלים, ואף להמכר ללקוח בתצורת שלדה בלבד עליה ניתן להרכיב אין סוף מרכבים: ארגזים יבשים, ארגזי קירור, פלטות ועוד. המרצדס ספרינטר זמינה גם להזמנה כגרסת 4X4 קשוחה לשימושים מעט יותר קיצוניים מהאמור לעיל – ומספר יחידות כאלו גם נעות בכבישי ישראל. למרבה הצער, מרבית המסחריות החשמליות (גם בישראל) מגיעות בתצורה של מסחרית סגורה בלבד, בין אם להיסעים ובין אם למטען, אך מרצדס עושה כעת את הצעד הבא בגזרת המסחריות שלה ומודיעה: המרצדס ספרינטר החשמלית סיימה מסע של כ-475 ק"מ, כשבסוללה שלה נותרו עוד 20 ק"מ, והיא מאושרת כעת לייצור באופן רשמי.
הניסוי המדובר נערך בתוואי בן 475 ק"מ, אשר התחיל במוזיאון המרשים של מרצדס בשטוטגרט. נקודת הביניים של המסע הייתה שדה התעופה במינכן, ומשם חזרה הספרינטר החשמלית בחזרה למוזיאון בשטוטגארט. תוואי הדרך הזה כלל לטענת מרצדס לא מעט אזורים עם עליות, כאשר הנקודה הנמוכה ביותר בו נמצאת בגובה של קצת מעל ל-200 מטרים מעל פני הים, והנקודה הגבוהה ביותר נמצאת בגובה של 715 מטרים מעל לפני הים.
בשלב זה, במרצדס לא מסרו נתונים טכניים לגבי הרכב כלל וכלל – אנחנו לא יודעים מה משקלו, מה גודל הסוללה, באיזה תצורת הנעה נעשה שימוש, ואפילו לא מה נתוני יכולות הטעינה של הדגם. מה שאנחנו כן יודעים הוא שמדובר כנראה בגרסת ספרינטר שמיועדת לשימוש "קל" יותר ממרבית הדגמים שאנחנו מכירים בארץ, כזו שמיועדת להעביר יותר מטענים נפחיים – זאת בהתחשב בעובדה שברכב הניסוי שמוצג בתמונות נעדר הדאבל ג'אנט שמאפיין מסחריות רבות בסגמנט זה. יחד עם זאת, מה שאנחנו כן יודעים בוודאות בשלב זה הוא שהמרצדס ספרינטר החשמלית תוצע עם 3 אפשרויות של גודל סוללה לבחירה ללקוחות. המפרט המלא של הדגם יפורסם לאחר השקתו הראשונית ללקוחות אירופאיים.
הניסוי לא נערך כמובן עם ספרינטר מלאה במטען לעייפה, אלא יותר כהדגמת יכולות של הרכב. מרצדס עצמה ידועה בחיבתה לניסויים שכאלו, והיא כבר ערכה ניסויי מפרך שכזה עם המרצדס Vision EQXX – החשמלית האולטרה יעילה שעברה מעל ל-1200 ק"מ על טעינה אחת של הסוללה. בעוד שרכב הקונספט הזה ישהה קצת זמן במחיצתה של מרצדס עד להגעתו לציבור הרכב בתצורה כלשהי – הספרינטר החשמלית צפויה להתחיל בייצור בתקופה הקרובה ולהיות זמינה ללקוחות נבחרים ברחבי אירופה כבר בתחילת 2023. מהיבואנית, כלמוביל, נמסר כי המרצדס ספרינטר החשמלית תגיעה ארצה לקראת סוף 2023 – וייתכן בהחלט שבקצב הזה, היא תהיה המסחרית החשמלית הראשונה מסוגה שתעשה את דרכה לישראל מבין היצרניות המסורתיות והמוכרות – בינהן ניתן למנות את מאן, איווקו, רנו ופיאט.
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הטווח אליו הגיעה המרצדס ספרינטר החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!