בתחתית הכתבה תמצאו זוג סרטוני וידאו מתוך "רכב חשמלי בפחות מדקה" שסוקרים בקצרה ובזריזות את זוג הדגמים החדשים – המרצדס EQE SUV וה-AMG EQE SUV
מבין יצרניות רכבי היוקרה העולמיות, עושה רושם שמרצדס היא זו שרצה הכי מהר והכי חזק קדימה אל עבר עתיד שכולו חשמל. משפחת דגמי ה-EQ הוותיקה של החברה מתעדת להציע אלטרנטיבה לכל אחד ואחד מהסגמנטים בהם החברה מוכרת רכבים, החל מקרוסאוברים קטנים או גדולים יותר דוגמת ה-EQA וה-EQC, רכב שבעה מקומות חשמלי כמו המרצדס EQB, ועד לגזרת רכבי הפאר – שם, הנציג העיקרי של החברה הוא המרצדס EQS – במקרה, מדובר גם ברכב החשמלי בעל הטווח הגבוה ביותר שנמכר כיום בארץ. אפילו בגזרת ההיסעים יש למרצדס שליטה כמעט בלעדית באזור החשמלי עם המרצדס EQV.
לצד אלו, ישנו דגם אחד נוסף שהפך לרב מכר בגזרתו בישראל- המרצדס EQE. רכב המנהלים הגדול של החברה, שגם נבחן אצלנו בעבר וזכה להררי תשבוחות (תוכלו לקרוא או לצפות כאן – מבחן רכב: מרצדס EQE), הושק בארץ באמצע השנה הנוכחית – וביחס למחירו ולסגמנט שלו, הוא פחות או יותר נמכר כמו לחמניות. אז מה חסר למרצדס בעצם? מפאת מגבלות טכניות, אנחנו עדיין לא רואים במשפחת ה-EQ דגמים קטנים יותר, דוגמת רכב במימדים דומים לגרסאות ה-A-Class, אבל במרומים – היכן שנמצא ה-EQE, יש בהחלט מספיק מקום גם לרכב מנהלים גדול ויוקרתי, וגם לשימוש בפלטפורמה המדוברת בכדי להפוך את הרכב הזה לקרוסאובר. ראינו את זה כבר עם המרצדס EQS SUV, ועכשיו מרצדס עושה את זה קצת יותר בקטן, אבל בענק – עם ה-EQE SUV, וגרסת הביצועים – AMG EQE SUV.
מרצדס EQE SUV
אז נתחיל בדגם "הבסיס" (אפ"י ששום דבר במפרט שלו לא באמת בסיסי…). המרצדס EQE SUV, שמבוסס כאמור על ה-EQE עצמה, תגיע אלינו גם כן עם סוללה בגודל 90.6 קוט"ש. ב-EQE SUV, סוללה זו תאפשר טווח מוצהר של כ-590 קילומטרים – נתון נמוך מהאחות הקטנה, אבל עודנו מרשים בהחלט. סוללת הענק הזו מכילה עשרה מודולים שמנוהלים באמצעות מחשב, כאשר הוא עצמו מיוצר אינהאוס בתוך מרצדס – בהתאם להצהרה כי החברה מתכננת לייצר באופן עצמאי את כלל מערכי החשמל שלה באופן עצמאי עד 2024.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה וכו' – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
לצד אלו יש לנו גם סוג של בשורה בגזרת הטעינה – אומנם טעינה מהירה תתאפשר כאן גם כן בקצב מקסימלי של 170 קילו וואט, וטעינה ביתית תתאפשר בקצב מקסימלי של 11 קילו וואט, אך במסגרת ההודעה לעיתונות – הודיעו במרצדס כי ניתן יהיה להזמין את ה-EQE SUV גם עם יכולות טעינה ביתיות של 22 קילו וואט. משמעות הדבר היא שסוללה בגודל המדובר תוכל להטען בעמדה ביתית תומכת בסך הכל בקצת יותר מ-4 שעות מ-0 מוחלט ל-100%. כרגע עדיין לא ניתן להזמין את ה-EQE "הרגילה" עם אופציה זו, אך נקווה שעד שהדגם יגיע ארצה המצב ישתנה.
בדומה ל-EQS SUV, גם כן תהינה אפשרות להזמין את הרכב עם ההייפר-סקרין של מרצדס, אשר נמתח מקורה A השמאלית לימנית לכל רוחב הרכב, ומאפשר מגוון אין סופי בערך של אפשרויות התאמה. הדגם גם יאפשר עדכוני תוכנה מרחוק (OTA Updates), וכפי שקרה מספר פעמים עד כה בתעשייה – בהחלט יתכן שלאחר זמן מה הדגם יקבל עדכון שיאפשר טווח מעט גבוה יותר.
המרצדס EQE SUV תוצע עם שלוש אפשרויות הינע – הנעה אחורית תחת השם EQE 350+, שתגיע עם הספק כולל של קצת מתחת ל-290 כ"ס, גרסת הנעה כפולה – EQE 350+ 4Matic, גם היא עם הספק של 290 כ"ס, וגרסת הנעה כפולה עוצמתית יותר – ה-EQE 500 4Matic, שם ההספק הכולל עומד על 402 כוחות סוס. נפח תא המטען בדגמים אלו יעמוד על בין 520 ל-580 ליטרים, וכרגיל במרצדס – הדגמים יגיעו עם רשימת אבזור באורך הגלות: נוסף להייפר-סקרין תמצאו כאן מושבים מתכווננים חשמלית עם חימום וקירור, משאבת חימום לסוללה למקרה של שימוש באקלים קר, גג שמש פנורמי ענק ועוד.
מרצדס AMG EQE SUV
בעוד שה-EQE SUV "הרגיל" ישמש אותנו קצת יותר ליום יום ולנסיעות "שגרתיות" ככל הניתן, מרצדס רוצה להציעה גם את ה-AMG EQE SUV – גרסת הביצועים העוצמתית של הדגם. חטיבת AMG של מרצדס מכירה כבר היטב את הדגמים החשמליים, כפי שראינו למשל עם ה-AMG EQS (שהגיעה זה עתה ארצה לראשונה), וגם ה-EQE SUV זוכה לטיפול מסור של סדנת AMG.
הבסיס הטכני בכל הנוגע לסוללה הוא אותו הבסיס עם אותה סוללת 90.6 קוט"ש, אותן יכולות טעינה ואותו עיצוב חיצוני כללי. אבל כיאה לסדנת AMG, מתחת לפני השטח יש כמה וכמה שינויים, שנועדו בעיקר לקרב בין הקרביים שלכם לעמוד השדרה, בעיקר בתאוצות עוצמתיות. נתחיל מהסוף: עפ"י הערכת מרצדס, ה-AMG EQE SUV תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך בסך הכל 3.4 שניות – ואנחנו מדברים פה על משקל של קרוב ל-2.5 טונות.
דגם זה יגיע אך ורק עם הנעה כפולה, בשתי אפשרויות בחירה – ה-43 4Matic, לה הספק מקסימלי של כ-470 כוחות סוס, וגרסת ה-53 4Matic + – בה ההספק כבר מזנק ל-676 כוחות סוס מסחררים. גרסאות אלו יצויידו בתוכנות ניהול מנוע שיאפשרו מספר רב של מצבי נהיגה, החל ממצב "גשם" שישחרר בסך הכל חצי מההספק, ועד למצב RACE START עם אופציית BOOST (זוכרים את הפונקציה הדומה מהג'נסיס GV60?) – שתשתחרר 110% אחוז מההספק לפרק זמן קצר, ולו רק כדי לצאת מקו הזינוק ראשונים.
גרסת ה-AMG EQE SUV תציע גם, כמיטב המסורת, עיצוב חיצוני אגרסיבי יותר לצד הבדלים בעיצוב הפנים, אך פרט לכך לא יהיה הבדל משמעותי בין הדגמים – שכן גרסת ה-AMG מתבססת ברובה על ה-EQE SUV עם ההתאמות הנדרשות בשביל קרוסאובר חשמלי גדול ואידאלי לחירועים במסלול מירוצים, או אפילו כבר כשיוצאים מהבית בדרך אליו – לצד שימושיות גבוהה.
מתי בארץ, מה המחיר ומה עוד?
זוג גרסאות ה-EQE SUV שנחשפו כעת צפויות עפ"י מה שנמסר לנו מכלמוביל להגיע ארצה ברבעון השני של שנת 2023, זמן קצר לאחר הגעת ה-EQS SUV הגדול של החברה. מחירים יימסרו כמובן בסמוך למועד השקת הדגם בישראל, וככל שידוע לנו – לא מדובר בגרסאות החשמליות האחרונות בקצה של משפחת ה-EQ – מרצדס כבר רמזה לא מעט פעמים על כוונתה להציג גם EQS SUV עם שבעה מקומות, ואולי אפילו EQE SUV עם שבעה מקומות. נראה ששנת 2023 תהיה מאוד מעניינת במרצדס.
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה זו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על המרצדס EQE SUV וה-AMG EQE SUV? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!