מרצדס סימנה לעצמה מלפני מספר שנים מטרה מאוד ספציפית – מעבר חלק, למראית עין לפחות, מהנעת דלקי מאובנים להנעה חשמלית. הצעד הראשון היה להציג דגם חשמלי כלשהו, הצעד השני – שהושלם ברובו – הוא הצגת אלטרנטיבה חשמלית לכל קטגוריית רכבים בה למרצדס יש נציגות בנזין. לא היצע של 3-4 דגמים בכל סגמנט, אבל אפשרות חשמלית אחת לפחות ברוב הסגמנטים.
לצורך כך בחרו במרצדס באותיות EQ – הן שמן של דגמי החברה החשמליים. זה מתחיל מה-EQA הקטנה, ממשיך למרצדס EQB בעלת שבעת המקומות שבחנו בעבר, EQC, המרצדס EQE, יש לנו גם את ה-EQE SUV ה-EQS SUV שיושק בארץ ממש בימים האחרונים של 2022, המרצדס EQV שמככבת בזירה המסחרית, וישנה את המובילה הבלתי מעורערת של המשפחה, ספנית הדגל החשמלית של מרצדס – המרצדס EQS – שמגיעה אלינו כעת למבחן מקיף.
זאת S Class חשמלית?
אז התשובה היא כן ולא. מרצדס אומנם מעוניינת להציע אלטרנטיבה חשמלית בכל אחת מהקטגוריות בה היא מוכרת רכבים (מה שעדיין לא מתאפשר במלואו בעיקר בגלל מגבלות טכניות), אבל הדרך בה עושים את זה בחברה היא לא על ידי פלטפורמה אחת לכמה סוגים שונים (לפחות לא במקרה המדובר ובחלק הארי של משפחת ה-EQ).
המרצדס EQS לא קשורה באופן ישיר ל-S Class, והיא מבוססת על פלטפורמה יעודית לרכבים חשמליים – הראשונה במשפחת ה-EQ לעשות זאת. מאז קיבלנו מספר דגמים נוספים שמבוססים על פלטפורמה יעודית, אך ה-EQS הייתה הראשונה להכנס לטריטוריה זו אי אז בשלהי 2021, סמוך לתחילת פעילות המגזין. היא הושקה בארץ בתחילת 2022, ונכון לכתיבת שורות אלו היא החשמלית הבכירה בהיצע בישראל: הכי מאובזרת, הכי יקרה, הכי יוקרתית, ועם הטווח הגבוה ביותר. אז S Class חשמלית היא לא, אלא יותר אלטרנטיבה חשמלית לדגמי הדגל הבנזיניים.
מדריך ההבדלים בין רכב חשמלי מפלטפורמה יעודית לפלטפורמה משותפת
עיצוב אופייני למשפחה
אחד העניינים שאני מאוד מחבב במשפחת ה-EQ הוא שאי אפשר לטעות בעיצוב. אפילו ב-EQV המסחרית, רואים מהר מאוד שמדובר ברכב חשמלי ולא ב"סתם" עוד מרצדס. ה-EQS לא שונה מכך, והיא אפילו לוקחת את הנושא הזה לקצה האפשרי: העיצוב האולטרה-מעוגל שלה בולט למרחקים, הגריל האטום שממשיך בזווית של קרוב ל-180 מעלות (למראית עין לפחות) את מכסה המנוע האטום לחלוטין, האליפטיות משהו בצדודית של הרכב, הכל כאן מאוד מבהיר עם מי יש לנו עסק.
העיצוב הזה ממש מצא חן בעיניי והוא מאוד מזכיר את המרצדס EQE – אבל בגדול. מאוד בגדול. המרצדס EQS עצומה בגודלה, ודבר נוסף שיש לנו כאן ונעדר מהאחות הקטנה הוא הנושא של "סיום" העיצוב: בעוד שב-EQE נראה היה שמישהו פשוט חתך עם סכין קצבים את חלקה האחורי, כאן – למרות הדמיון הרב – דיי ברור שהשקיעו גם בעיצוב של אחוריי ה-EQS ולא השאירו חתיכה "למחר" והלכו הביתה במשרדי המעצבים של מרצדס. הג'אנטים משלימים היטב את המראה הגדול-אבל-לא-מאוד-כוחני עם ההצללות הכחלחלות על חלק מהצלעות שלהם, והדבר היחיד שבולט לנו בעין הוא דווקא פתח מילוי הנוזל לניקוי השמשות, מעל לגלגל הקדמי שמאלי.
הסביבה מלפנים
זאת ספינת דגל, אז דיי ברור שכל דבר אופייני שאתם עלולים לחשוב עליו לרכב שכזה – תמצאו כאן. אם זה מידת הגימור הסופר יוקרתית של כל רכיב ורכיב ברכב (ותאמינו לי, בדקתי – לא מצאתי בשום מקום נראה לעין ולו פיסה אחת של גימור גס), אם זה חומרים איכותיים להחריד, הנדסת אנוש נפלאה – הכל כאן בנוי לעילא וממוקם היטב תוך שימוש בחומרים הכי הכי שאפשר לשים עליהם יד.
כיוון המושבים מתבצע דרך כפתורי מגע בולטים שנמצאים על הדלת עצמה, לשניהם יש את אותן פונקציות כיוונון בדיוק, לשניהם יש חימום וקירור (!) בשלוש דרגות שונות (יש גם חימום לגלגל ההגה – שאפשר להפעיל אך ורק אם הפעלתם חימום מושבים), לשניהם יש מסאז' במספר רב של פונקציות (המסאז' הטוב ביותר שפגשנו ברכב יוקרה עד היום), ולשניהם גם כריות קטנות, פשוטות למגע ואולטרה-נוחות שמורכבות ישירות על משענת הראש (שמתכננת גם היא חשמלית).
אם קצת התעניינתם בדגם הזה, בוודאי שמעתם על ההייפר-סקרין (Hyperscreen) – שמרצדס הציגה כמסך שמשתרע מצד אחד של הרכב, קרוב לקורה A הימנית, ועד לצד של קורה A השמאלית. אז לקרוא לזה "מסך" זה לא ממש נכון, כי מדובר כאן בשלושה מסכים נפרדים תחת מעטה זכוכית אחד ויחיד (עבודה יוקרתית ונהדרת למראה בפני עצמה), אבל הבחירה במנגנון זה הולמת בהחלט את הרכב.
הנהג ימצא לפניו לוח שעונים דיגיטלי (שמשום מה מוטה בזווית מאוד מאוד מוזרה כלפי מעלה), כאשר במרכז יש לנו מסך מולטימדיה אדיר מימדים, נוח לשימוש בצורה שנדיר למצוא, יעיל ואפקטיבי, ולשמאלו – מסך מולטימדיה נוסף, שמשמש את הנוסע. דרך מסך זה הנוסע יכול לשלוט במגוון פונקציות שקשורות לפנים הרכב, החל ממערכת המולטימדיה ועד הפעלת החימום או הקירור של מושב הנהג, מסאז' ועוד. גימיק יעיל למי שנוסע בזוג או יותר לעיתים קרובות, פחות שימושי למי שנוהג לבדו ברכב מרבית הזמן.
תא האחסון המרכזי קטן קצת ומכיל זוג שקעי USB טייפ C (שימו לב להצטייד בכאלו מראש כי ברכב אין USB סטנדרטי), משטח טעינה אלחוטי ומחזיקי כוסות. תא האחסון שבין המושבים קטן יותר, פשוט למראה אבל מכיל גם כן זוג שקעי USB טייפ C נוספים. מתחת לקונסולה המרכזית יש לנו תא אחסון נוסף, פתוח, עם גומיה יעילה בתוכו, שמכיל עוד זוג שקעי USB טייפ C! ואם תרחיקו לכת כפי שאני עשיתי ותחטטו קצת בתא הכפפות, תמצאו שם מערכת בישום מובנית של מרצדס שמגיעה כסטנדרט ברמת הגימור פלטינום של רכב המבחן!
הסביבה מאחור ותא המטען
גם מאחורנית, המצב ממש תואם את הציפיה שלנו: ראשית, יש כאן שפע מדהים של מקום לרגליים, עם מרווח מעט מצומצם לראש – נוסעים מעל לגובה של 180 ס"מ ימצאו את עצמם מתקשים במקצת ומגרדים את הגג עם הפדחת שלהם. יש כאן גם כן כיוון חשמלי לשני המושבים, פתחי מיזוג גם בקצה של הקונסולה המרכזית וגם (!) בקורה B, תאורת אווירה שממשיכה מלפנים גם לכאן, תאורת קריאה שיכולה להאיר אצטדיון, ומשענת מרכזית ממש מפוארת עם מקום לטאלבט שמאפשר שליטה על חלק ממערכות הרכב גם מכאן (שלא קיבלנו עם רכב המבחן). זוג שקעי USB טייפ C שנמצאים בתחתית הקצה של הקונסלה המרכזית יאפשרו לטעון את הנייד שלכם כאשר בתוך המשענת המרכזית האחורית יש לנו עוד משטח טעינה. המושבים עצמם, נוסף לכיוון החשמלי שלהם (שגם נשלט ממערכת המולטימדיה) – מאפשרים קירור (!) וחימום בשלוש דרגות גם כן.
תא המטען כאן עצום. 610 ליטרים הוא הנפח, וכאילו שזה לא מספיק שיש לנו ברכב חשמלי תא מטען כל כך גדול – הוא גם נגיש באמצעות דלת חמישית (השמשה האחורית כולה מתרוממת עם פתיחת תא המטען, ולא דלת בגאז' רגילה). יש כאן את כל מה שצריך שיהיה בתא מטען – וויי קשירה, תאורה בולטת, אזורי אחסון קטנים, וכמובן מגירה מתחת לרצפה לכל הכבליאדה – שמגיעה במימדים נדיבים מאוד. אם תצתרכו מקום לישון בו אחרי שרכשתם מכונית כזאת בלי להגיד לאף אחד בבית ונזרקתם החוצה – תשמחו לשמוע שיש בתא המטען אפשרות של קיפול מהיר של המושבים האחוריים ואז הנפח שלו בהחלט מאפשר שינת לילה. מה חבל שבמרצדס כנראה לא חשבו על להכניס לכאן מזרן אינטגרלי…
סוללה, מערכת הינע, טעינה, רגנרציה וטווח חשמלי במבחן
נכון לכתיבת שורות אלו, המרצדס EQS היא החשמלית עם הסוללה הגדולה ביותר שניתן להשיג בישראל: גודלה עומד על 107.8 קוט"ש, ניתן לרכוש את הרכב עם הנעה אחורית או כפולה והיא מספיקה לפי הצהרת היצרן ל-700 ק"מ (בגרסת ה-EQS450 עם ההנעה האחורית) או 630 ק"מ (בגרסת ה-EQS580 עם ההנעה הכפולה שנבחנת כאן).
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
ברכב המבחן קיבלנו לשמחתנו את הדגם הבכיר בהיצע – ה-EQS580, לה זוג מנועים חשמליים בהספק כולל של 530 כ"ס. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תארוך כאן 4.1 שניות ולמרות מימדי הענק של הרכב והמשקל הגבוה שלו, המנועים החשמליים האלו מתמודדים בקלילות יתרה עם כל מה שהנהג או הכביש זורק עליו. כאילו שכל זה לא מספיק, אתם תוכלו למצוא בהיצע גם גרסת AMG אימתנית עם מעל ל-600 כ"ס על אותו הבסיס…
הטעינה של ה-EQS מתבצעת בקצב של 11 קילו וואט, מה שאומר שטעינה מלאה של הסוללה מ-0 מוחלט ל-100% תארוך כאן משהו כמו 10 שעות. טעינה מהירה תתאפשר בקצב מקסימלי של 200 קילו וואט, ואנחנו קיבלנו טעינה של 6% עד 86% בתוך חצי שעה בערך, בעמדת טעינה מהירה של 160 קילו וואט. ייתרון מאוד גדול ומשמעותי שיש ל-EQS בנושא הטעינה הוא שבעתיד הנראה לעין, החברה תחל להציע אפשרות טעינה של 22 קילו וואט בעמדה ביתית – מה שיקצר את זמני הטעינה בבית בחצי!
להרחבה בנושא זה – מומלץ לעיין במדריך לעמדות טעינה ובמדריך לעמדות טעינה ציבוריות
אחת הטענות היחידות שכן יש לנו ל-EQS, וכנראה שהמשמעותית ביותר היא בגזרת הרגנרציה. ל-EQS יש ארבעה מצבים – מצב מינימלי, מצב ביניים, מצב עוצמתי שהוא מעין 80% נהיגה בדוושה אחת, ומצב אוטומטי. הם נשלטים על ידי מנופים על גבי ההגה (שזה בפני עצמו נהדר) – אבל ברכב ברמת מחיר שכזו, עם כל הכבוד לסוללה האדירה ולטווח המרשים – היינו מצפים ליותר. כמו: יותר מצבי רגנרציה או מצב אמיתי של נהיגה בדוושה אחת, או כולם יחד.
הטווח המוצהר של המרצדס EQS בגרסה של רכב המבחן עומד כאמור על 630 ק"מ כאשר אנחנו השגנו במהלך המבחן טווח של 563 ק"מ. זה נתון מעולה שמשאיר את חרדת הטווח הרחק הרחק מאחור, וניתן לשפר אותו משמעותית בשימוש יום יומי ושגרתי ברכב – על אחת כמה וכמה בגרסת ה-450 עם ההנעה האחורית (שם הטווח המוצהר עומד על 700 ק"מ).
אל תפחדו מהגודל – יש כאן גם בולמי אוויר אדפטיביים וגם היגוי אחורי
שני פיצ'רים נוספים שרציתי לדבר עליהם במבחן הם בולמי האוויר האדפטיביים וההיגוי האחורי. בולמי האוויר האדפטיביים שמגיעים עם ה-EQS, על אף העובדה שמכילים מספר אפשרויות כיוון ספציפי בלבד, הם חד משמעית הטובים ביותר שקיימים כיום בעולם הרכב החשמלי בישראל. לא משנה כמה ניסינו להתקיל אותם – הם לא איבדו את קור הרוח ועבדו כמו מכונה משומנת שלא יודעת שובע. אם במקרה אתם מגיעים לאזור בו יש צורך להגביה במעט את הרכב – ירידה אל מתחת ל-40 קמ"ש והפעלת הפונקציה הנדרשת בתפריט תסגור לכם את הפינה.
וכמובן שזה מאוד מפחיד להכנס עם רכב במימדים האלו לחניות צרות או לאזורים צפופים. וגם כאן, מרצדס נחלצה לעזרת בעלי ה-EQS החדשים ודאגה להם להיגוי אחורי שיאפשר סיבובים ופניות הדוקים הרבה יותר למרות מימדי הרכב הגדולים ובסיס הגלגלים הארוך מאוד. ברגע שהרכב במצב דרייב, סיבוב של גלגל ההגה יפעיל גם את רכיבי ההיגוי של הגלגלים האחוריים, שמסובבים את הגלגלים בזווית מעט קטנה יותר משל הקדמיים – ובכך מאפשרים סיום של סיבובים בצורה מהירה ונוחה הרבה יותר מאשר רכב במימדים זהים ללא היגוי אחורי.
בטיחות וקרוז קונטרול אדפטיבי
גם כאן, אין הפתעות – בהתאם למחיר, מקבלים את הכל. כמעט. יש כאן בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי והתראה באמצעות שלל מערכות הרכב – בינהן לוח השעונים הדיגיטלי ותאורת האווירה (!), בלימה אוטונומית, זיהוי רכב בשטח מת עם התראה ותיקון אקטיביים, תצוגת HUD שופעת במידע כולל כל נושא מערכות הבטיחות, חיישני חנייה היקפיים ומצלמת 360 משובחת עם מגוון ענק של אפשרויות צפייה וכיוונון. אם הנושא הטריד אתכם ברכב ברמת המחיר הזו – כמובן שה-EQS קיבלה ציון של חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו-NCAP.
הקרוז קונטרול האדפטיבי כאן גם כן מככב, ועובד באופן מושלם – החל מהשליטה המצויינת מגלגל ההגה ועד לפעילות שלו הלכה למעשה – הוא אפילו נטול כל נימוס בעייתי שמאפיין חלק מהמערכות האלו ברכבים מסויימים. כן היינו רוצים לראות כאן מערכת ש"צופה" על הכביש באופן קצת יותר רכב של 180 מעלות ולא בזווית שהיא פלוס מינוס מלפני ההגה.
איך זה נוסע?
מימדים מרשימים, הררי אבזור ופינוקים, מבנה אווירודינמי יחסית, בולמי אוויר אדפטיביים, הצהרות בדבר היותה ספינת דגל חשמלית – אופן ואיכות הנסיעה כאן קרובים לשלמות. ראשית, זוג המנועים החשמליים עושים עבודה נהדרת בלקחת את הבהמה החשמלית הזאת קדימה בהחלטיות ובזריזות שלא ניתן להבין בלי שאתם יושבים בתא הנהג ולוחצים על דוושת התאוצה.
בידוד הרעשים כאן קרוב לשלמות והוא כל כך טוב – שלא תרגישו שום הבדל בין נסיעה במהירות של 50 קמ"ש, 100 קמ"ש או 150 קמ"ש. למעשה, השילוב של המנועים העוצמתיים והיעילים לצד בידוד הרעשים הכל כך מוצלח הזה, עלול לסכן את הרישיון של מי שמתפאר ברגל קלה על דוושת התאוצה, ומזל על כן שיש לנו לימיטר למהירות…
גם הנוסעים מאחור נהנים מכל הטוב הזה עם אותו מרווח נהדר שדיברנו עליו מוקדם יותר במבחן, אותם הפינוקים מאחורנית שלא ממש נגמרים (ויש גם כמה וכמה אופציות כמו מסכים מקוריים שמתלבשים על גב המושבים הקדמיים), ואותה איכות נסיעה פשוט פנטסטית. טענה אחת קטנה שכן חשוב לי לטעון היא – למה לא לנצל קצת יותר בחוכמה את כל המקום הזה שיש בקונסולה האחורית המרכזית?!
מרצדס EQS – סיכום
מבחנים לרכבים בקנה מידה שכזה הם מבחנים קשים – מדובר בכמה ימים רצופים של עבודה על הרכב, שגם אז – במרבית המקרים – לא מספיקה במלואה בכדי לכסות הכל. כאן למשל, לא הספקנו אפילו לכסות את כל מה שקשור ביחידות התאורה המדהימות של ה-EQS (זהות באיכותן לאלו שקיימות ב-EQE, שם דיברנו עליהן בהרחבה). הרשימה של האבזור ושל האיכויות כאן לא נגמרת ואפשר להמשיך ולכתוב על כך עוד ועוד ועוד עוד ועוד…
ועדיין, רכב בקנה מידה כזה מותיר חותם מסויים כבר מהרגע שרואים אותו, ובוודאי שברגע שמחזירים אותו לסוכנות אחרי מספר ימי מבחן אינטנסיביים. במחיר של 1,290,000 ש"ח לרכב המבחן, או מחיר התחלתי של 890,000 ש"ח, המרצדס EQS היא החשמלית הכי הכי שאפשר לרכוש כיום בישראל. הכי הרבה טווח, הכי הרבה אבזור, הכי הרבה יוקרה, הכי הרבה פינוקים – והכי הרבה חשמל.
יש לנו כמה טענות קטנות אלייה, כולן קטנות ביחס למכלול ואף אחת מהן לא באמת תהווה איזה שהוא דיל ברייקר למי שיהיה מעוניין לרכוש לעצמו את יצירת הפאר החשמלית הזו. גם על הטענות האלו היא מפצה במקומות אחרים ובאופן שונה באמצעות מכלולים וחוויה שלמה שונה מכל דבר אחר שנע היום על הכביש באמצעות חשמל.
נכון לזמן כתיבת השורות האלו, המרצדס EQS נהנת מסוג של הגמוניה בגזרה שלה – אין עדיין מתחרה חשמלית ישירה שזמינה באופן סביר במלאי ומציעה את אותה רמת היוקרה או את אותה הרמה הטכנית שה-EQS מציעה. זה כמובן ישתנה מאוד בקרוב עם הגעת התחרות מהשכנים מבוואריה, והיא כנראה צפויה גם לחלוק את המשבצת היוקרתית של "ספינת דגל" עם גרסת הקרוסאובר שלה – ה-EQS SUV שצפוייה להגיע מאוד בקרוב ארצה, אבל ה-EQS הייתה ותשאר ספינת הדגל החשמלית של מרצדס, על כל המשתמע מכך, ועם כל המחוייבות שבדבר.
קבוצה קטנה קיבלה גישה למבחן זה לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על המרצדס EQS? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!
טכני
גודל סוללה: 107.8 קוט"ש
הספק: 536 כ"ס, הנעה כפולה
טווח חשמלי במבחן הדרכים: 563 ק"מ (טווח מוצהר – 630 ק"מ)
טעינה: עמדה ביתית / ציבורית – עד 11 קילו וואט, טעינה מהירה – עד 200 קילו וואט. בעתיד ניתן יהיה להזמין עם יכולות טעינה ביתיות של עד 22 קילו וואט
זמן טעינת הסוללה: עמדה ביתית/ציבורית – 10 שעות בקירוב מ-0% ל-100%
שגרת טיפולים: כל 20,000 ק"מ או כל שנה, לפי המוקדם מבניהם
מחיר התחלתי: 890,000 ש"ח, אגרת רישוי – 530 ש"ח. מחיר רכב המבחן: 1,290,000 ש"ח
אחריות: שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ על הרכב, שנה שלישית אחריות יבואן, 10 שנים או 250,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם)
שירות: מרכזי השירות של מרצדס ברחבי הארץ